kansanedustajille lisää liksaa??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vezku
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Re: ...

Originally posted by Nosturi54
Jengille nyt pientä todellisuudentajua!

Ilman duunin arvostukseen suhteutettua palkkaa ammattinsa osaavat edustajat ovat yksi toisensa jälkeen siirtyneet esimerkiksi teollisuuden johtotehtäviin.

Paskanmarjat, tuokin palkka alkaa olemaan jo niin mukavaa, kun otetaan mukaan kaikki valiokuntalisät (jokainen kansanedustaja kuului viime vaalikaudella johonkin valiokuntaan), ettei pienellä edustuksella ja napinpainalluksella voi enää paremmin asiat olla.

Poliitikko on poliitikko, olisi se Jätteenmäkikin juristi työkseen jos sitä ne hommat oikeasti kiinnostaisi.

Ja suhteellisuudentajusta, sitähän voisi laskea, kun puhutaan että esim. sairaaloilta puuttuu pari miljoonaa euroa, paljonko voitaisiin eduskunnankin kuluista karsia ja paljonko ne karsitut kulut vaikuttaisivat jossain muualla...
Maasta se pienikin ponnistaa.

...

Nappejahan ne siellä painelevat, mokomat velliperseet...

Pitääkö palkka suhteuttaa työn fyysisyyteen, vaativuuteen, duuniaikaan vai mihin? Miksi kansanedustaja ei saisi saada hyvää palkkaa?

Piirtele Lepex joskus skenaario siitä, millaiselta eduskunta näyttäisi, jos palkkataso olisi sama kuin esimerkiksi opettajilla?
Miksi teollisuuden johtajien tai alijohtajien tuhdit palkat eivät järkytä mielenrauhaasi?

Sosialismiinkö tässä pitäisi siirtyä?

Kyllähän niille kannattaisi maksaa vaikka mitä, jos tekisivät sillä järkeviä päätöksiä. Tässä järjestelmässä ei tosin millään rahalla taideta juuri saada niitä järkeviä päätöksiä.

Originally posted by taisto
Ja järkeviin päätöksiin tarvitaan järkeviä ihmisiä.

Totta. Mutta keitä ne on ne järkevät ihmiset ? Onko eduskunnassa kansanedustajina maan järkevimmät ihmiset ?

PASKAT. Julkkisehdokkaat pääsee sisään kun kansa hölmönä äänestää tuttua nimeä tai naamaa.

Ja entäs ministerinsalkut ? "Ole sinä tällä kaudella vaikkapa viestintäministeri niin minä hoitelen esmes kulttuuriministerin hommia"

Mikä helvetti siinä on kun kerran on päässyt politiikkaan mukaan niin sitten sitä osataankin kaikki maailman hommat.

Pitäisi olla jonkinlainen kansanedustajatutkinto tai joku ennen kuin edes pääsee ehdolle. Jotain pätevyyttä sentään pitäisi vaatia. Sama homma kun jaetaan ministerinsalkkuja.

Helvetti, neljän vuoden homma, ilman koulutusta, ilman pelkoa potkuista, ilman läsnäolopakkoa = vähän on kallista hommaa.

Siinä. Avauduin minäkin.

Eiköhän kansanedustajilla ole jo ihan tarpeeksi hyvä palkka. Sen lisäksi he saavat kulkea taksilla mielinmäärin ja nauttivat vielä muistakin luontaiseduista.

Eikö siinä muka ole tarpeeksi? :curs:

Originally posted by Jortsu
Matematiikkaa, paljonko arvelet että sillä rahalla, joka menisi kansanedustajien palkankorotuksiin, nostettaisiin työttömien tai opiskelijoiden tukia? ;)

Ei kyse ollutkaan siitä rahan määrästä, mutta jokatapauksessa ne pennit voi työntää muuallekin kuin sinne yläportaaseen!...
Pitäiskö kaikille yli 10 miljoonan omaisuuden omaaville tyypeille antaa helpotusta verotuksissa yms. koska eihän niitä nyt niin paljon ole, että se jossakin tuntuisi..?
Pienistä palasista se koko kurjuus kasaantuu!

Ite en olisi ollenkaan ihmeissäni / vitutuksissani jos ne saisi vaikka 10 000 euroa kuussa, mutta tuo korottaminen ei ole nyt poliittisesti järkevää.

Ts. ei kukaan sitä hommaa rahan takia tee eikä pitäisikään tehdä. Rahanahneet ja vallanahneet pyrkivät muualle. Ei haittais minua yhtään vaikka nostaisivat 5000 euroa palkkojansa, mutta yleisen mielipiteen takia en oo sillä kannalla että se kannattaisi. Kun verrataan Suomen kansanedustajien palkkoja muiden länsimaiden edustajien palkkoihin ovat ne ainakin minun käsitykseni mukaan melko/hyvin alhaista tasoa.

...

Menee offtopic mutta...

Miten on mahdollista että opetusministeriksi valittiin sairaanhoitaja (nimeä en muista, kepu kuitenkin)? Voin olla tietämätön, mutta eikö sieltä löytynyt ketään alan ihmisiä siihen?

---------
Eiköhän kansanedustajilla ole jo ihan tarpeeksi hyvä palkka. Sen lisäksi he saavat kulkea taksilla mielinmäärin ja nauttivat vielä muistakin luontaiseduista.

Eikö siinä muka ole tarpeeksi?
---------
Tarpeeksi mistä? Tiedätkö koko työnkuvan? Minä en tiedä...
Jos sanon tienaavani 4000 euroa kuussa nettona, tienaanko liikaa( tiedostaen ettet tiedä työni sisältöä)?

Kateellisuus on synti, populistin on helppo kohdistaa se vaikka kansanedustajaan...

Tarpeeksi mistä? Tiedätkö koko työnkuvan? Minä en tiedä...
Jos sanon tienaavani 4000 euroa kuussa nettona, tienaanko liikaa( tiedostaen ettet tiedä työni sisältöä)?

Kateellisuus on synti, populistin on helppo kohdistaa se vaikka kansanedustajaan...

Kansanedustajan työn pitäisi olla kutsumustyö. Sinne pitäisi hakeutua sellaiset ihmiset, jotka haluavat tehdä Suomesta hyvän paikan elää. Jotka haluavat, että tämä maa toimii. Sellaiset, jotka edustavat Suomen kansaa. Mitä edustamista se on, että nostetaan palkkoja 50% vaikka koko kansa vastustaa sitä? Mitä edustamista on se, että valitetaan, ettei ole rahaa hoitaa sairaita, mutta samaan aikaan rakennetaan lisärakennus, kun vanhassa ei ole tilaa. Luulisi, että siellä vanhassa rakennuksessa olisi tilaa 200 kansanedustajalle, kun on ollut tähänkin asti.

Jotenkin tuntuu, että monet haluavat sinne helpon rahan takia (saat lintsata, jos huvittaa ja työpäiviäkin vaan 4) ja erityisesti maineen ja kunnian takia. Ex-kansanedustaja voi päästä duuniin vaikka minne. Eläkkeetkin hipovat pilviä.

Mä tekisin sitä duunia ilomielin vaikka 2000 euron kuukausipalkalla.

Re: Re: ...

Originally posted by Hippa

Jotenkin tuntuu, että monet haluavat sinne helpon rahan takia (saat lintsata, jos huvittaa ja työpäiviäkin vaan 4) ja erityisesti maineen ja kunnian takia. Ex-kansanedustaja voi päästä duuniin vaikka minne. Eläkkeetkin hipovat pilviä.

Mä tekisin sitä duunia ilomielin vaikka 2000 euron kuukausipalkalla.

Tuntuu , että sulla on jotenkin kieroutunut kuva kansanedustajan työstä.. Itse en ottaisi työtä jossa joutuu painaan 07.00->20.00 parhaimpina päivinä..

Menee offtopic mutta...

Miten on mahdollista että opetusministeriksi valittiin sairaanhoitaja (nimeä en muista, kepu kuitenkin)? Voin olla tietämätön, mutta eikö sieltä löytynyt ketään alan ihmisiä siihen?

Valittiin Tuula Haatainen, sd. Kuuluisa mm. siitä, että ennen vaaleja esitti, että yhtiöiden hallituksiin pitäisi saada naiskiintiö eli esim. viidennes naisia. Tämän voisi kuulemma toteuttaa valtion määräämällä siirtymäohjelmalla vuoteen 2005 mennessä. Kyllä käy naisia sääliksi....:(

Re: Re: ...

Originally posted by baarikello

Valittiin Tuula Haatainen, sd. Kuuluisa mm. siitä, että ennen vaaleja esitti, että yhtiöiden hallituksiin pitäisi saada naiskiintiö eli esim. viidennes naisia. Tämän voisi kuulemma toteuttaa valtion määräämällä siirtymäohjelmalla vuoteen 2005 mennessä. Kyllä käy naisia sääliksi....:(

Viidennes? Muistaakseni se oli jotain 40%. Siitä en ole varma että tuo henkilö sen olisi sanonut. Kuitenkin tuota on suunniteltu.

Originally posted by Sakkeus
Ite en olisi ollenkaan ihmeissäni / vitutuksissani jos ne saisi vaikka 10 000 euroa kuussa, mutta tuo korottaminen ei ole nyt poliittisesti järkevää.

Ts. ei kukaan sitä hommaa rahan takia tee eikä pitäisikään tehdä. Rahanahneet ja vallanahneet pyrkivät muualle. Ei haittais minua yhtään vaikka nostaisivat 5000 euroa palkkojansa, mutta yleisen mielipiteen takia en oo sillä kannalla että se kannattaisi. Kun verrataan Suomen kansanedustajien palkkoja muiden länsimaiden edustajien palkkoihin ovat ne ainakin minun käsitykseni mukaan melko/hyvin alhaista tasoa.

Samaa mieltä. Poliitikkojen arvostus on tällä hetkellä aika alhaisissa lukemissa eikä kiinnostus poliitikkaan ylipäätään ole kovin huimaa. Senpä takia ei kansanedustajien kannattaisi palkkojaan ruveta korottelemaan. Kyllä niillä entisillä vielä toimeen tulee. Kyllähän noilla palkoilla on mahdollisuus saada eduskuntaan jopa pätevää & asiansaosaavaa porukkaa, ainakin teoriassa. :)

Minäkin muistelisin, että Suomen kansanedustajilla on suht alhaista tasoa olevat palkat verrattuna esim. muitten EU-maitten kansanedustajiin. Eikä ne nyt Suomen palkkatasossakaan mitenkään järjettömät ole. Mutta kukaties niistä ekstrahyvistä eläke-eduista voisi vähän tinkiä ...

Re: Re: Re: ...

Originally posted by Naskali
Viidennes? Muistaakseni se oli jotain 40%. Siitä en ole varma että tuo henkilö sen olisi sanonut. Kuitenkin tuota on suunniteltu.

From http://cgi.inet.fi/~sdp/ek/uutiset/x1003661.html:

"Tasa-arvoasiainneuvottelukunnan pj. kansanedustaja Tuula Haatainen vaatii tarkasti määriteltyjä kiintiöitä valtion ja kunnan virastojen, laitosten ja yritysten hallintoelimiin, jotka koostuvat luottamushenkilöistä.

- Säädökset on ulotettava myös yksityisiin yrityksiin. Ilman kiintiöitä naisten asema yritysten johdossa ei lisäänny.

Tasa-arvolaki on ollut voimassa kuusitoista vuotta. Tasa-arvolain uudistamistoimikunta ei ehdottanut täsmällisiä naiskiintiöitä kunnan ja valtion yhtiöiden hallintoelimiin. Toimikunta esitti ympäripyöreästi naisten ja miesten valitsemista tasapuolisesti näihin päätöksentekoelimiin, josta tavoitteesta voitaisiin vielä perustellusta syystä luopua.

Tasa-arvolakiin pitää saada tarkasti määritellyt kiintiöt. Epämääräisen tasapuolisen edustuksen asemesta lakiin on kirjattava, että miesten että naisten osuuden hallintoelimissä tulee olla vähintään 40 prosenttia.

Vastaava säädös on ulotettava myös yksityisten yritysten hallintoelimiin. Yksityisille yrityksille voisi antaa esim. viiden vuoden siirtymäajan, johon mennessä asia on saatettava kuntoon.

Naisten osuutta yrityselämän johtotehtävissä saadaan lisättyä vain kiintiöitä käyttämällä."

Anteeksi, muistin todellakin liian optimisesti tuon osuuden. ;)Miksikö tunnen häpeää naisten puolesta? Siksi, että tiedän tuolla yrityselämässä olevan naisia, jotka ovat menestyneet aivan ilman minkäänlaisia kiintiöitä. He ovat lukeneet itselleen tutkinnon, osoittaneet pätevyytensä työelämässä ja ennen kaikkea osanneet pitää suunsa kiinni joistakin helvetin kiintiöistä. Joillekin se ei vain näköjään riitä, pitää yksinkertaisesti saada kaikki. :(

Olisi se hauska nähdä, kun Haataisen Tuula istuisi Ollilan Jorman kanssa samaan pöytään ja esittäisi ajatuksensa. :)

Originally posted by Kraftwerk n
Tuntuu , että sulla on jotenkin kieroutunut kuva kansanedustajan työstä.. Itse en ottaisi työtä jossa joutuu painaan 07.00->20.00 parhaimpina päivinä..

No mä ottaisin. Se kyse onkin nyt siitä kutsumuksesta :) Mun äikän opettaja sanoi mulle jo 10 vuotta sitten, että musta tulee isona poliitikko.

Sellasta se vaan on. Mutta olisi niinku maailman hienoin duuni, että pääsisi vaikuttamaan yhteiskunnan asioihin. Tietenkään yksi ihminen ei voi maailmaa muuttaa, mutta jos ahkeroi tarpeeksi voi saada sinne oman ehdotuksensa taakse muitakin ihmisiä, jolloin kenties ehdotus menee läpi.

Originally posted by Kraftwerk n

Mutta voi olla halutessaan miten monta päivää vaan pois tai pitää huvin vuoksi lyhkäsiä päiviä.

Pitääkö palkka suhteuttaa työn fyysisyyteen, vaativuuteen, duuniaikaan vai mihin? Miksi kansanedustaja ei saisi saada hyvää palkkaa?

Miksi sitten niiden pitää saada niin älytöntä palkkaa ja lisää tarttee koko ajan?

Minun mielestä kansanedustajilla jo tarpeeksi suuret palkat.
Ja niitä palkkoja ei voi verrata yksityisen puolen johtajien palkkaan. On pikkasen erinlaiset edut ja kansanedustajien palkan maksaa veronmaksajat.

Ps: Tämä on vain minun mielipide :)

Kansanvalta

Onko kukaan huomannut, että siellä arkadianmäellä istuu ja omia palkkoja korottelee juuri ne ihmiset jotka ME sinne olemme valinneet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom