Kansanäänestys EU:sta eroamiseksi?

Ei pitäisi missään nimessä pitää äänestystä. Liian monimutkainen asia kansalle ja menisi juuri tuohon, että lehdissä retosteltaisiin kaiken näköisillä lööpeillä asian suhteen ja lopputulos olisi täysin sattumanvarainen eikä perustuisi millekkään faktalle.

Ja toisaalta itseä ihmetyttää niin monen suomalaisen halu erota EU:sta. Jokainen euroopan maa yksinään on jo nyt pieni toimija maailman markkinoilla ja suhteessa pienemmäksi käyvät koko ajan. Eurooppa pystyy vastaamaan maailmanlaajuiseen kilpailuun vain vetämällä yhtä köyttä. Tuon takia EU on periaatteellisella tasolla erittäin hyvä systeemi. Käytännössä ongelmia kuitenkin on, sitä en kiellä. Nyt kuitenkin pitäisi keskittyä näiden ongelmien poistamiseen eikä siihen, että palattaisiin kehityksessä taaksepäin ja alettaisiin miettimään uudestaan samoja ongelmia jotka olivat ennen eu:ta.

Suomalaisten kannalta kannattaa myös muistaa EU:n tuoma turva venäjää vastaan. Vaikka eu ei sotilaallisesti ole ainakaan vielä mitenkään erityisen vahva kokonaisuutena, niin eu:n talous turvaa Suomea venäjältä. Vaikka Venäjän olot muuttuisivat levottomammaksi, niin kukaan Venäjän johdosta ei ottaisi riskiä menettää tärkeimpiä kauppakumppaneita turhan sodan takia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kertoo muuten paljon unionin tilasta se kun viime vuoden lopulla, oiskohan ollut slovenia joka on euroopan köyhin valtio, kieltäytyi EU jäsenyydestä kun ne katto et siinä tulis vaan enemmän persnettoo kun ulkopuolelle jättäytymisessä, ei sloboja huvittanu alkaa sponssaa jorgosta :D

Ei ainankaan Slovenia ollut, sillä maa oli ensimmäinen vanhan Itäblokin maista joka liittyi euroon.

Luultavasti tarkoitat Tsekkiä, joka kuuluu Eu:hun, muttei euroon. Eikä halua liittyäkään, mainitsemistasi syistä.
 
Suomalaisten kannalta kannattaa myös muistaa EU:n tuoma turva venäjää vastaan. Vaikka eu ei sotilaallisesti ole ainakaan vielä mitenkään erityisen vahva kokonaisuutena, niin eu:n talous turvaa Suomea venäjältä. Vaikka Venäjän olot muuttuisivat levottomammaksi, niin kukaan Venäjän johdosta ei ottaisi riskiä menettää tärkeimpiä kauppakumppaneita turhan sodan takia.

Niin, EU:lla ei ole minkäänlaisia puolustusvoimia, eli Venäjällä pelottelu ei todellakaan ole minkäänlaine fakta säilyä EU:n jäsenenä.
 
Itse en osaisi kyseisessä äänestyksessä äänestää, koska en tiedä kumpi olisi parempi vaihtoehto. Mistä löytyisi se puolueeton ja objektiivinen taho, joka osaisi molempien skenaarioiden todelliset vaikutukset mitata? Ei kai mistään...

Mulle ei ole väliä ollaanko Eu:ssa vai ei. Vain vaikututksilla omaan elämääni, ja Suomen tulevaisuuteen( haluaisin kuitenkin täällä asua jatkossakin) on väliä.
 
Cameronkin ehdottaa kansanäänestystä ihan sitä varten, että se äänestettäisiin toiselle kaudelle uudestaan. Mikä onkin äijältä aika ovela veto, kansan syvät rivit englannissa kun on ehdollistettu jo vuosikausia syvään EU-vastaisuuteen paskalehdistön toimesta.
 
Ja toisaalta itseä ihmetyttää niin monen suomalaisen halu erota EU:sta. Jokainen euroopan maa yksinään on jo nyt pieni toimija maailman markkinoilla ja suhteessa pienemmäksi käyvät koko ajan. Eurooppa pystyy vastaamaan maailmanlaajuiseen kilpailuun vain vetämällä yhtä köyttä. Tuon takia EU on periaatteellisella tasolla erittäin hyvä systeemi. Käytännössä ongelmia kuitenkin on, sitä en kiellä. Nyt kuitenkin pitäisi keskittyä näiden ongelmien poistamiseen eikä siihen, että palattaisiin kehityksessä taaksepäin ja alettaisiin miettimään uudestaan samoja ongelmia jotka olivat ennen eu:ta.

Tämä on juuri se syy miksi itse EU:ta kannatan ja toivon, että se pysyy kasassa. Tosin mun puolesta saisi yhteistyötä tiivistääkkin, varsinkin ulko- ja turvallisuuspolitiikan saralla.

Mikäs muuten EU:ta kannattavan jengin mielipide on liittovaltiosta, kelpaisiko vai meneekö liian pitkälle?
 
Ei kansalle valtaa enempää. Syystä, että kansa, minä ja te, olemme typeriä.

Minä en halua Pudasjärven mummon 83v tai Joroisten 19v opistojonnen päättävän tällaisia asioita.

Ei pitäisi missään nimessä pitää äänestystä. Liian monimutkainen asia kansalle ja menisi juuri tuohon, että lehdissä retosteltaisiin kaiken näköisillä lööpeillä asian suhteen ja lopputulos olisi täysin sattumanvarainen eikä perustuisi millekkään faktalle.

Ja toisaalta itseä ihmetyttää niin monen suomalaisen halu erota EU:sta. Jokainen euroopan maa yksinään on jo nyt pieni toimija maailman markkinoilla ja suhteessa pienemmäksi käyvät koko ajan. Eurooppa pystyy vastaamaan maailmanlaajuiseen kilpailuun vain vetämällä yhtä köyttä.
Menee vähän toistoksi, mutta katselipa kuinka kriittisin lasein tahansa, niin hyvin on Sveitsi pärjännyt näillä "täysin sattumanvaraisilla" päätöksillä. Myös EU on ollut äänestysten kohteena ja lopputuloksena on tehty sopimus EU:n kanssa, jolla mun silmissä on saatu paljon EU:n hyödyistä ja pidetty haitat vähissä. Ja hyvin näyttää maa pärjäävän pienuudestaan huolimatta.

Suoran demokratian yksi ehdoton etu on se, etteivät lobbarit voi jättää tiedotusta roskalehtien mielikuvituksen varaan. Kansaa on informoitava asioista, jos haluaa äänestyksestä haluamansa lopputuloksen. Suomessahan kansalle ei tarvitse edes paljastaa laskelmia, joiden perusteella isojakin päätöksiä on tehty:
http://yle.fi/uutiset/professori_am..._seis__presidentinvirka_lakkautettava/6466830
 
Mediassa joku väläytti pohjoismaitten liittoa, johon otettaisiin mukaan vielä Englanti ja Saksa. Tuo kuulostaa imo perkeleen hyvältä idealta.
 
Tuossa porukassa Suomi olisikin sitten suvereeni peränpitäjä. Tosi hyvä idea.
Tossahan voisi vaan toivoa että saataisiin tukipaketteja muilta mailta :D Hyvä tilanne kun asiansa hoitavien maiden puolelta saataisiin ohjeistusta, miten näitä asioita oikeasti pitäisi hoitaa.
 
http://areena.yle.fi/tv/1780987

Ohjelma asiaa sivuten.

Toi Sari Essayah yllättää taasen positiivisesti. Presidentinvaaleissa hän osoitti jo älykkyytensä, ja jatkoa seuraa, aisaparinaan oikeinkin älykkään oloinen persujen sampo terho. kannattaa katsoa, mikäli asia kiinnostaa... ja nyt ei tuo vasemmistolainen toimittaja Jan Anderssonkaan niin pahasti pääse keskustelua sotkemaan.
 
http://areena.yle.fi/tv/1780987

Ohjelma asiaa sivuten.

Toi Sari Essayah yllättää taasen positiivisesti. Presidentinvaaleissa hän osoitti jo älykkyytensä, ja jatkoa seuraa, aisaparinaan oikeinkin älykkään oloinen persujen sampo terho. kannattaa katsoa, mikäli asia kiinnostaa... ja nyt ei tuo vasemmistolainen toimittaja Jan Anderssonkaan niin pahasti pääse keskustelua sotkemaan.

Kiitti vinkistä, yleensä ei jaksa näitä A-talk-höpöhöpökeskusteluita seurata, mutta tuossahan tuli ihan hyvää asiaa tällaiselle asioista tietämättömälle :)
 
Minä en halua Pudasjärven mummon 83v tai Joroisten 19v opistojonnen päättävän tällaisia asioita.
Voisko asia olla myös niin päin, että Pudasjärven mummo tai Joroisten jonne eivät tiedä asioista hölkäsen pöläystä, koska eivät itse niistä pääse/joudu päättämään vaan vastuu on siirretty poliitikoille? Aika isoa osaa kansasta ei luultavasti kiinnosta politiikka sen takia, koska he kokevat ettei heillä ole käytännössä vaikutusmahdollisuuksia ja luottamus politikoihin on muutenkin matalalla.

Itse tulee jonkun verran politiikkaa seurattua lehdistön/netin kautta, mutta ainakin itselläni on sellainen fiilis että tavan tallaajan vaikutusmahdollisuudet ovat helvetin onnettomat vaikka se oma ehdokas sattuisi eduskuntaan pääsemäänkin. Tämän vuoksi suora kansanäänestys ainakin joissain asioissa olisi positiivinen uudistus nykyiseen systeemiin.
 
Back
Ylös Bottom