Kannettavat tietokoneet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja happo
  • Aloitettu Aloitettu
Olen ostamassa kannettavaa tietokonetta, hinta n.1300€. En ymmärrä hirveästi kannettavista tietokoneista, joten jos joku voisi kertoa mitä kannattaa ottaa huomioon kannettavaa ostettaessa . Eli olisin kiinnostunut käyttäjäkokemuksista ja onko joku merkki/malli voittanut esim. useita testejä. Olisi hyvä jos koneen saisi ostettua pääkaupunki seudulta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yksi tärkeä asia kannettavaa ostettaessa: Mitä tunnetumpi merkki, sitä enemmän ilmaa hinnassa. Acer on laatumalli, ei mitään moitittavaa. On käyttökokemusta ja on huokeampi kuin muut läppärimallit hinta/laatu -suhteeltaan.

itse olen huomannut että 1000e pöytäkone vastaa noin 2000e kannettavaa.

keskusmuistin laatuun kannattaa kiinnittää huomiota että on ddr:ää, sillä jos se on sdr:ää, niin se onvanhaa tavaraa eikä ole kovinkaan hyvä/nopea.

näytönohjaimet ovat yleensä kannettavissa heikkoja, ehkä sen takia että kannettavia ei hankita useinkaan pelikoneiksi.
tuon hintaluokan koneessa se on varmaan 64mb, joka on vähän jos tarvitset koneeseesi hyvän liikkuvan kuvan esim. uudenaikaisissa peleissä.

Aceria sais nyt uudesta LJH:sta 1179 e. Tosi tykki kannettava, mutta vain vuoden takuu.
Itse ottaisin Fujitsun 2 v. takuun vuoksi.
Alkaa alahuuli väpättää, jos emo laukee just kun takuu on mennyt umpeen...
Kohta tulee Hippa ja valistaa meitä takuusta ;-))

Mniska sanoi:
näytönohjaimet ovat yleensä kannettavissa heikkoja, ehkä sen takia että kannettavia ei hankita useinkaan pelikoneiksi.
tuon hintaluokan koneessa se on varmaan 64mb, joka on vähän jos tarvitset koneeseesi hyvän liikkuvan kuvan esim. uudenaikaisissa peleissä.

Kyllä meikäläisen läppäri pyörittää HL2:sta 1680x1050 resolla aivan sujuvasti, eli ei ne mitään hirveän heikkoja ole... :) Vai eikö HL2:n ole riittävän uudenaikainen?

Riippuu tietenkin paljon siitä, minkälaiseen käyttöön se kannettava tulee. Perus nettikäyttöön ja pasianssiin riittää jo nämä markettien tarjouskoneet. Pelikäyttöön jos tulee niin sitten kannattaa jo katsoa tarkemmin mitä on ostamassa.

Prossu lienee se tärkein mitä kannattaa katsoa, vaikuttaa paitsi suorituskykyyn myös akun kestoon. Tavallisella prossulla akku kestää jotain 1-3 tuntia ja mobiiliprossulla päästään parhaimmillaan yli viiden tunnin. Näytönohjain vaikuttaa sitten siinä pelikäytössä myös paljon, joten jos aiot pelata niin valitse joku jossa on esim. paremman luokan Radeoni.

Pitemmällä takuulla oleva kone maksanee jonkin verran enemmän, mutta on varmaankin hintansa väärti jos koneessa jotain menee rikki. Tietenkin voi toivoa että kone toimii ongelmitta seuraavat sata vuotta, mutta itse ottaisin mahdollisimman pitkällä takuulla jos ei vaikuttaisi hintaan kovin hirveästi.

Joko nuo mobiilinäytönohjaimet alkaa olla siinä kunnossa että niillä pystyy jotain pelaamaankin? Mulla oli pari vuotta sitten aikansa huippukone, pöytäprossulla, isolla muistilla ja Radeonin parhaalla näytönohjaimella, mutta ei tullut silti Battlefieldin pelaamisesta mitään.

Jos haluaa läppärillä vähän pelatakin välillä uusimpia pelejä ja uskoo ettei hajota läppäriä ni Acer ois hyvä hinnaltaan. Tieten Fujitsu-Siemenssin kannettavilla on hyvä maine ja kahden vuoden takuu eikä maksa aivan liikaa. Itselläni on Acerin 1540LMi, jos nyt oikein muistan numerot. Eli Acerin Ferrari -mallista "karvalakkimalli."

Ps. Acerille saa paremman takuun lisähinnalla.

Mulla on reilun vuoden ollut Fujitsu-Siemensin läppäri, ihan tyytyväine olen ollut. Mitään pelikoineita ne ei ole, että siihen käyttöön niitä ei edes kannata miettiä. Ja päivittäminen on melko kallista, eli osta kerralla sellasen minkä tarvitset, älä säästele väärissä kohdissa. Eipä mulla muuta tule mieleen.

Mniska sanoi:
keskusmuistin laatuun kannattaa kiinnittää huomiota että on ddr:ää, sillä jos se on sdr:ää, niin se onvanhaa tavaraa eikä ole kovinkaan hyvä/nopea.

Eiköhän se uusissa kannettavissa (ko. 1300€) ole aivan jokaisessa ddr:rrää. Tuosta näyttiksestä sen verran että nuo megatavut ei sinänsä kerro paljoa mitään. Joissakin tuohon hintaluokkaan mahtuvissa on tuo R9700 -näyttis ja sillä pelaa ihan kivasti.
Prossuissa ehdottomasti hallitsee Intel Centrinot, vievät vähän virtaa (=pidempi valmiusaika pelkällä akulla käytettynä). Ja raakasti sanottuna 1.5ghz taajuudella toimiva centrino vastaa tehoiltaan jotain 2,6 pentium nelosta. Merkkikannettavista tosiaan tuo acer on ihan perus hyvä merkki.
Muistia on hyvä olla 512..
Tuohon hintaluokkaan mahtuvat myös wlan ja polttava dual dvd.

Esimerkiksi acer Aspire 1682 WLMi PM(1,6GHz) 15.4 2x 256MB 40GB DVD-Dual täyttää nämä kaikki. Ja hintaa tulee 512mt muisteilla alle 1300.

Ennenkuin voi suositella mitään läppäriä, niin pari kyssäriä ratkaisee aika pitkälle, minkälaista masiinaa kannattaa harkita:

1. meinaatko kantaa vehjettä mukana paljon vai oletko ostamassa kannettavaa vain tilan tms. takia?
2. millasta softaa ajattelit koneessa ajaa? Oikeastaan pääkyssäri on pelaatko vai et ja jos pelaat niin millaisia pelejä?

Aivan eri vastaus jos ostat konetta reissuvehkeeksi kuin jos olet ostamassa pelikonetta, jonka vaimo hyväksyy perintöpöydälle... Omia kokemuksia on Sonyn Vaioista, IBM:n X- ja T-sarjalaisista ja Dellin Latitudesta. Älä osta Delliä...

Jos et meinaa pelata ja kannat konetta paljon, niin katso vain ja ainoastaan näytön laatua, laitteen kokoa ja painoa sekä akun kestoa. Jos meinaat pelata, niin sitten tarvitaan hyvä näytönohjain ja mahdollisimman isot megahertzit muistiväylään ja prossulle. Yleensä silloin vehje painaa paljon eikä akun kanssa tule toimeen kuin vähän aikaa. Pöytäkonetta kun ostaa niin bang for the buck on lähinnä suorituskykyä, mutta kannettaviin on monella valmistajalla paria tuotelinjaa: toinen pientä ja toinen tehokasta etsiville.

ite tilasin just tänään Fujitsu-Siemensin A7640:n

Fu-Si A7640

ei siis tule pelikäyttöön eikä kovin paljon akkukäyttöönkään. hinta vahvasti alle tonnin. verrattuna tämän hetkiseen pöytäkoneeseen arvot on moninkertaset.

Hänmies sanoi:
ite tilasin just tänään Fujitsu-Siemensin A7640:n

Fu-Si A7640

ei siis tule pelikäyttöön eikä kovin paljon akkukäyttöönkään. hinta vahvasti alle tonnin. verrattuna tämän hetkiseen pöytäkoneeseen arvot on moninkertaset.

Hyvä hyötykone, muttei pelaamiseen. Itsekin ottaisin ton, sillä läppäri ei ole mielestäni pelaamista varten.

batbug - ei ollut kyse sun koneesta, enkä tiedä millanen sun kone on. ja kuinka kallis vai ootkohan saanu halvalla jostain.
kokeile millai richard burns rally toimii, jos viitsit.
imo hl2 on paska peli.

ojuni - kaikki kauppiaat myyvät ja yrittävät paskaa myydä mahdollisimman kalliilla tietämättömille ostajille. kai niillä varastossa on vanhojakin koneita. kyllä huijareita riittää.
ja se mb määrä nyt antaa hiukan suuntaa ohjaimen tehokkuudesta.

Wintikka sanoi:
Aceria sais nyt uudesta LJH:sta 1179 e. Tosi tykki kannettava, mutta vain vuoden takuu.
Itse ottaisin Fujitsun 2 v. takuun vuoksi.
Alkaa alahuuli väpättää, jos emo laukee just kun takuu on mennyt umpeen...
Kohta tulee Hippa ja valistaa meitä takuusta ;-))

Ainakin Delliin ja HP/Compaqiin saa takuulaajennuksen kolmeen vuoteen (muuten 1 v.), Pomilla tuo näyttää olevan vakiona. Fujitsulla ja Asuksella 2 vuotta, mutta en ainakaan löytänyt mistään Aceriin muuta tietoa kuin 1 vuosi ja IBM:llä taitaa olla sama juttu, takuu vain sen yhden vuoden.

Läppäriä ostaessa:

1. Mihin tarkoitukseen? Yleiskone? Pelikone? Mukana kulkeva?

2.Tarvitsetko langatonta yhteyttä? Wlania? Bluetoothia? Irda:ta?

3.Käytätkö paljon ilman verkkovirtaa? Silloin akunkesto on tärkeä ja siihen sopivat prossut.

4. Pitääkö olla hiljainen kone? Silloin nuo PentiuM prossut ja muutenkin Centrino tekniikka on ihan jees.

Suosittelen kannettavaan laajakuvanäyttöä, jos koko ei ole rajoitus. Sopii mielestäni todella hyvin. Mulla on ollut jonkin aikaa tuo HP:n NX 7010. OIen ollut tyytyväinen. Vasta oikein kovassa väännössä alkaa tuuletin puhaltamaan ja akku kestää todella pitkään. Noissa arvostettujen merkkien koneissa on varmasti ajateltu myös komponenttien kestävyyttä, mitä ei kaikissa pakettikoneissa tehdä. Eli lämpö ei ole hyvä asia kaikille komponenteille. IBM on mielestäni paras vaihtoehto käytettävyyden kannalta, mutta tehosta joutuu maksamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom