Kannettavan hankintaan tarvitaan apua

Terve!
Nyt kaikki tietokoneista enemmän tietävät tarvitaan apua. Olen aikeissa hankkia kannettavaa tietokonetta ja en ole viime aikoina seurannut niiden kehitystä eli en oikein tiedä mitä ominaisuuksia kannattaisi vaatia. Käyttö olisi perus musan kuuntelua, leffojen katselua, töiden ja kouluhommien tekemistä ja tietysti pelailua. Pöytäkonetta ei minun kannata ostaa koska matkustelua ja asuinpaikan muutosta tulee vielä sen verran monta kertaa ja tiheään ettei ole järkeä ostaa pöytäkonetta pölyttymään.

Paras tarjous minun silmään on delliltä seuraavanlainen.
2.4Ghz celeron prossu, 512Mb muistia, 15" näyttö, 30GB kovoa, integroitu 64Mb jaettu(?) näytönohjain, Internal 24x CD-RW/ 8x DVD combo drive, USB Memory Key 64MB, Logitech Optical USB Mouse, vuoden nouto&palautus takuu Euroopassa, 10/100 networkcard and 56k/V92 modem ja sit tuossa on iso lista kaikkea muuta pikkusälää. Hintaa ois 1193 euroa. Ai niin ne kuljettais sen kotiin samaan rahaan kun on tarjous...

eli siis kyssäreitä:
1. Onko hyvä vai ei? Mistä voisin katsoa parempia?
2. Mitä kannattaa ehdottomasti olla kun ostaa kannetavan tähän tarkoitukseen
3. Mitä EI missään nimessä kannata ottaa
4.Jotain muuta, mitä?

Kiitos kaikille vastanneille :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä sanoisin, että älä osta Celeronia. Onhan tossa korkee kellotaajuus, mutta ne on aivan kaamean hitaita. Centrino kannettavat on ainaki tehokkaita, ja se speed-stepping toiminto on pirun kätevä. Eli tiputtaa prossun nopeutta = akkukesto kasvaa, hiljenee ja ei kuumene niin paljon. Tietenkin jos nyt oikein halvalla pitää ostaa niin Celeroni taitaa olla ainoa vaihtoehto (tai sit joku vanha lousku). Mulla on Fujitsu-Amilo M7400 (1.4ghz centrino, 512mb ram, 60gb kovo, 64mt jaettu näyttis, wlan (802.11b), kortinlukija, 10/100mb verkko, 15" XGA näyttö, polttava dvd) makso 1595e, kun ostin tossa marraskuussa. Täältä www.konttorilaite.com

EDIT: Niin ja noissa läppäreissä on semmonen juttu, että jos ostaa halvan niin se näyttää paperilla hyvältä, mutta useimmiten on äänekäs, käy pirun kuumana, huono näppis, heikko rakenne jne. Eli kantsii käydä kaupois kattelemas ja pistää se budjetin alaraja johonki 1500-1600e kieppeille. Saattaa olla että halvemmallakin saa hyviä! En sitä kiellä, mutta tommonen pieni yleistys oli pakko vääntää. Elkää gosut vetäkö hernettä nenään jos olen väärässä :rolleyes:
Nimim. Toisten kokemuksia kuulleena.

Kiitti neuvoista. Mulla on alustava budjetti vedetty 1300 euroon. Tosta Celeronin hitaudesta en tiennytkään. Tohon pakettiin Intel Pentium 2.4Ghz jos laittaa 117 euroa lisää...täytyypi huomenna ottaa kierros elektroniikkakauppoihin...

Läppäriä en ostais postimyynnistä kokeilematta laitetta. Käyttömukavuuden puolesta tärkeät featuret järjestyksessä:

1) koko
2) paino
3) näyttö
4) levyn määrä, sillä tän lisääminen jälkikäteen maksaa ns. maltaita
5) integroitu kursorinliikutteluverme
6) akun kesto

ja sitten vasta tulevat noi gigahertsit ja muut sälät. Jos pelata meinaat niin näytönohjain on tärkeä, samoin riittävä muistin määrä.

Myös takuuseen kannattaa kiinnittää huomiota, eli jos joku tarjoaa enemmän takuuta kuin vuoden kannattaa harkita. Läppärin korjaaminen maksaa hunajaa takuun ulkopuolella.

Kannattaa myös tarkistaa
www.verkkokauppa.com :in tarjonta. Sielläkin on aika hyvä paketti se Hewlett-Packard Presario x1005fi .

PC-Superstoreltakin kannattaa vilkasta.

- FUJITSU SIEMENS AMILO A7620 1399,90 € AMD-Suorittimella
- HP Pavilion ze4423EA 999,90 € AMD:llä
- ACER TravelMate 250 1349,90 € Intelin ratkaisu
- ACER Travelmate 243LC 1099,90 € Celeron

Kannattaa miettiä tarve hyvin tarkkaan. Noilla yllämainituilla malleilla pärjää jo melko loistavasti, jos et luo esim. 3-D grafiikkaa tahi muuten paljoa tee kuvankäsittelyä ammattimaisesti.

http://www.pcsuperstore.fi/kategoria.html?category_id=1_3

Tsekkaa toi FUJITSU SIEMENS AMILO A7620. Maksaa verkkokauppa.com:ssa alle 1300€. Tehokas AMD:n prossu, ATI Mobility Radeon 9000 64 megan muistilla (ei mitään jaettua muistia), DVD/CD-RW yms. yms.

Ostin joku kk sitten Fujitsu-Siemensin Amilo a7600 läppärin, en tiedä saako ees enää, mutta ihan hyvä kone on ollu. 80 gigaa oli kovalevyä ja on koko ajan täynnä kun leffoja hakee, että pienempää ei kannata ees harkita jos aikaa leffoja hekee...

phy73 sanoi:
Myös takuuseen kannattaa kiinnittää huomiota, eli jos joku tarjoaa enemmän takuuta kuin vuoden kannattaa harkita. Läppärin korjaaminen maksaa hunajaa takuun ulkopuolella.

Voisitko ajatella vuokraavasi konetta esim. Soneralta etc. ?

Hinta tulee varmasti korkeammaksi kolmen vuoden sopimuksen aikana kuin ostokoneella, mutta takuu/vakuutus koko sopimusajan on ehdoton plussa.
Kaikki on valmiina ja kone tuodaan kotiin.

Jos homma kusee, kone myös haetaan kotoa ja laitetaan kuntoon/vaihdetaan uuteen (=sillä hetkellä varastossa oleva =uudempi ja nopeampi).

Ei varmasti hifistelymalli, mutta tavalliseen peruskäyttöön hyvä laite.

Mariachi sanoi:
Terve!
Nyt kaikki tietokoneista enemmän tietävät tarvitaan apua. Olen aikeissa hankkia kannettavaa tietokonetta ja en ole viime aikoina seurannut niiden kehitystä eli en oikein tiedä mitä ominaisuuksia kannattaisi vaatia. Käyttö olisi perus musan kuuntelua, leffojen katselua, töiden ja kouluhommien tekemistä ja tietysti pelailua. Pöytäkonetta ei minun kannata ostaa koska matkustelua ja asuinpaikan muutosta tulee vielä sen verran monta kertaa ja tiheään ettei ole järkeä ostaa pöytäkonetta pölyttymään.

Paras tarjous minun silmään on delliltä seuraavanlainen.
2.4Ghz celeron prossu, 512Mb muistia, 15" näyttö, 30GB kovoa, integroitu 64Mb jaettu(?) näytönohjain, Internal 24x CD-RW/ 8x DVD combo drive, USB Memory Key 64MB, Logitech Optical USB Mouse, vuoden nouto&palautus takuu Euroopassa, 10/100 networkcard and 56k/V92 modem ja sit tuossa on iso lista kaikkea muuta pikkusälää. Hintaa ois 1193 euroa. Ai niin ne kuljettais sen kotiin samaan rahaan kun on tarjous...

eli siis kyssäreitä:
1. Onko hyvä vai ei? Mistä voisin katsoa parempia?
2. Mitä kannattaa ehdottomasti olla kun ostaa kannetavan tähän tarkoitukseen
3. Mitä EI missään nimessä kannata ottaa
4.Jotain muuta, mitä?

Kiitos kaikille vastanneille :worship:

Tuolla hieman samansuuntaista keskustelua >
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=12126&highlight=kannettava

Tuo Dell mitä olet harkinnut on ihan ok, poislukien integroitu näytönohjain ja pienehkö kiintolevy. Fujitsu-Siemenssiltä löytyy samaan hintaluokkaan hyviä koneita.

Kiitos vaan kaikille, hyviÄ vinkkejä on tullut ja näiden perusteella on saatu rajattua noita vaihtoehtoja ja etsintä jatkuu. On kuitenkin sen verran suurin investointi meikäläiselle että joutuu tekemään hyvän pohjatyön.

Mielestäni yksi huomionarvoinen seikka on se, että saako ko. kannettavaan liitettyä ulkoisen näytön, näppäimistön ja hiiren, ilman että täytyy ostaa ns. "telakka" tuota hommaa varten.
Esim. pelaaminen kannettavan omalla näppiksellä ja hiirellä voi olla aika tuskaista.
Jos mukana tulee polttava asema, niin ei sitä kovalevyä tarvitse välttämättä yli 30 Gtavua olla. Voihan leffat ja pelit sitten polttaa CD:lle.
Leffojen katselua varten täytyy kannettavassa olla S-video lähtö. Siitä portista vaan piuha telkkariin, niin voit katsoa ne leffat TV:n kautta.

timba79 sanoi:
Ostin joku kk sitten Fujitsu-Siemensin Amilo a7600 läppärin, en tiedä saako ees enää, mutta ihan hyvä kone on ollu. 80 gigaa oli kovalevyä ja on koko ajan täynnä kun leffoja hakee, että pienempää ei kannata ees harkita jos aikaa leffoja hekee...
Joo paljon kovalevyä ja polttava DVD on must jos leffoja aikoo imuttaa. Hankin koneen pari kuukautta sitten ja nyt jo polttanut kymmeniä levyjä, yhteensä 80 gigaa, poltappa se määrä CD:lle...

Hei timba79, onko sinulla ongelmia TV outin kanssa? Mulla pimenee välillä ja ei suostu oikein toimimaan sekä läppärin ruudulla että tvssä. Pitää aina resetoida kone. Käytän composiitti piuhaa. Huollossa on käytetty mutta ongelma jatkuu...

Kone on Amilo a76xx jotain... AMD2900+, 512 MB RAM, 80GB, DVD+RW

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom