Kananmunien syönti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ezmo
  • Aloitettu Aloitettu
Rin Tin Tin sanoi:
Mitä on biotiini ja mitä sen puutteesta seuraa?

Biotiini eli H-vitamiini on tärkeä rasvahappojen aineenvaihdunnassa. Se vaikuttaa moniin entsyymeihin.

Lähde: http://www.tohtori.fi/eviva/vita14.php3

EDIT: Lisää copypastea tuolta sivulta: Varsinaista puutostilaa ei tunneta, mutta kokeellisesti aiheutetussa puutoksessa seuraavia oireita esiintyy: ihomuutoksia, suun limakalvon muutoksia, lihaskipuja ja pahoinvointia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mielummin täällä kuin uuteen threadiin, ja tiedän, että tästä on threadi, olen lukenut sen.

Eikö sitä kananmunanvalkuaista myydä missään kanistereissa taikka purkeissa tukussa taikka missään? PAKKO olla!!! Ei mitään jauhetta, en tarvi toista hera säkkiä.

tokkopaisto sanoi:
Minen toho koresteloli judanssiin usko sitte pätkääkään (niille jotka välttää keltuaisia) - tietäväisemmät väittää että pelko on lähinnä niillä joilla perinnöllinen taipumus sen kerääntymiseen. Itse oon jo pari vuotta pudotellut +/- 5-6 isoa per päivä eikä mun nähdäkseni ole vaikuttanut yhtään mihinkään haitallisesti (tukan putoamiseen tms.). Oon sitä mieltä että jos keltuaiset olisi koresteloli mielessä aidosti haitallisia niin olisin kuollut sydänkohtaukseen jo ensimmäisen kuukauden jälkeen :rock: .

Ps. ainoa oikea tapa on hulauttaa helttaan raakana - on se niin vaivatonta...

Onko sinulta mitattu kolesteroliarvot verestä jotta voit varmuudella sanoa ettei ole mitään vaikutusta? Et muuten huomaa itsestäsi mitään oireita onko kohonnut kolesteroliarvo, eipä minulla lähtenyt tukkaa tai tullut sydäriä.

Itse söin useamman vuoden munista yhden keltuaisen per päivä ja toukokuussa mitattiin tykytestin yhteydessä kolesteroliarvot ja yllätyksekseni huono kolesteroli (fS-Kol ja fS-Kol-LDL) oli yli suositusten. Epäilen, että se johtui munista ja pidän vuoden taukoa niistä ja sitten mitataan uudestaan.

En usko, että johtuu perinnölisestä taipumuksesta kun mammallani on paremmat arvot kuin minulla. En myöskään omasta mielestäni syö mitään muuta sellaista mikä voisi nostaa (huonoja) kolesteroliarvoja. Joten se on ne munat.

Honey sanoi:
Onko sinulta mitattu kolesteroliarvot verestä jotta voit varmuudella sanoa ettei ole mitään vaikutusta? Et muuten huomaa itsestäsi mitään oireita onko kohonnut kolesteroliarvo, eipä minulla lähtenyt tukkaa tai tullut sydäriä.

Itse söin useamman vuoden munista yhden keltuaisen per päivä ja toukokuussa mitattiin tykytestin yhteydessä kolesteroliarvot ja yllätyksekseni huono kolesteroli (fS-Kol ja fS-Kol-LDL) oli yli suositusten. Epäilen, että se johtui munista ja pidän vuoden taukoa niistä ja sitten mitataan uudestaan.

En usko, että johtuu perinnölisestä taipumuksesta kun mammallani on paremmat arvot kuin minulla. En myöskään omasta mielestäni syö mitään muuta sellaista mikä voisi nostaa (huonoja) kolesteroliarvoja. Joten se on ne munat.

Kuten jo todettua, riippuu pitkälti genetiikasta vaikuttaako ravinnosta saatava kolesteroli kehon kolesteroliarvoihin. Useimmilla uskoakseni on enemmänkin kiinni huonojen rasvojen saannista jne. Kokeilemalla selviää miten oma kehosi reagoi. Tutkimuksia on suuntaan jos toiseen.

Honey sanoi:
Onko mitattu kolesteroliarvot

En usko, että johtuu perinnölisestä taipumuksesta kun mammallani on paremmat

Hei Honey! (thats a phrase I don't get to use too much :lol2: ) sori oli pakko...

Jep, eipä ole mitattu täytyy myöntää. Pitänee ottaa asiakseen käydä arvot testauttamassa ettei jää ihan mutun varaan.

Noin niinkuin muuten olen taipuvainen olemaan lihapyörykän kera samoilla linjoilla. Se ettei äidilläsi (?) ole korkeita kolesteroleja ei vielä liene tae siitä etteikö sinulla voisi mahdollisesti olla. En ole varma mutta voiko kolesteroli tulla vain toisen vanhemman kautta tai hypätä yli yhden sukupolven? Tähän saa joku muu, vaikkapa mielellään perinnöllisyystieteilijä vastata.

Nimenomaan munistahan on viime aikoina ollut sen suuntaisia tutkimustuloksia, että keltuaisten sisältämä pahan kolesterolin mahdollisesti/ehdollisesti terveydelle haitalliset vaikutukset kumoutuisivat saman keltuaisen sisältämän lesitiinin (?) ansiosta, eli kaiken kaikkiaan munat olisivatkin siis terveellisiä. No, onko tämä sitten siipikarjatalouden rahoittama tutkimustulos onkin toinen juttu...

Mielipiteekseni siis jääkin omalta osaltani että munat eivät ole epäterveellisiä, Usko on vahva (ja Joukossa on woimaa :wanha: ).

Ps. hieno avatar, Sailormoon on lemppari sarjojani :lol2:

Kolesteroliarvot ovat kai kuitenkin pääosin kehon omaa tuotantoa eikä ravinnon vaikutus ole ollenkaan niin suuri kuin uskotellaan. Ja jos ravinnolla on merkitystä niin tuskin ainakaan niin suoraviivaisesti että kananmunien ja rasvan syöminen nostaisi kolesterolia, minä epäilen ainakin enemmän sokeria ja muita teollisesti käsiteltyjä "tyhjiä hiilihydraatteja".

Minä syön nykyään ihan reippaasti sekä kanamunia että rasvoja ja kolesteroliarvot on hyvät ja vielä parantuneet viime vuosina. Yhden ihmisen kokemuksen perusteella ei tietysti pidä yleistää joten en voi suositella samaa ruokavaliota muille mutta minulle näyttää ainakin sopivan.

Minä vedän kennollisen viikossa eli keskimäärin 1,4285714 munaa päivässä. Paistan egut teflonpannulla ilman rasvaa. Tässäpä vinkki mitä laittaa eväsleivän väliin;) eikä sotke! Kolesteroleista oon kyllä vähän huolissani kun suvussa on noita elintapasairauksia mutta kait ne pitäs joskus mitata... Tai sitten jättää joka toinen kenno/viikko välistä. Mutta ei se muna nyt kaiken pahan alku ja juuri oo vaan yksi osa hyvää prodepitosta ruokavalioo.

Edittiä... tuota Pavetin systeemiä kannattaa kokeilla on helekutin hyvvee!!!! Terveisii vaan broidille:D

2-6 munaa joista 1-3 keltuista. Enemmänkin söisin mutta tökkii toi laji nykyään aika pahasti. Raakanahan noita pystyisi pudottelemaan, mutta mulla menee raaoista munista maha sekaisin.

Kananmuna faktaa:

Yksi muna sisältää keskimäärin:

0g Hiilareita
6.6g proteiinia
5g rasvaa

Honey sanoi:

Mites oli määrällisesti ja suhteessa hyvän kolesterolin osuus?

Vetelin tossa aikaisemmin 2-3 kananmunaa päivässä seurauksella:

Verikoe 8.12.2004:
fS-Kol Kolesteroli 6,3mmol/l (viite 3,5-5)
fS-Trigly Triglyseridit 2,87 mmol/l (viite < 2,0)
fS-Kol-HDL High Density Lipoproteiinit 1,28 mmol/l (viite >0,90)
Kol/HDL Kol/HDL 4,9 (viite < 4,0)
fS-Kol-LDL Low Density Lipoproteiinit 3,7 mmol/l (viite < 3,0)

Sitten leikkasin ruokavaliosta kananmunankeltuaiset pois ja tulos oli puolessa vuodessa seuraava:

Verikoe 29.4.2005:
fS-Kol Kolesteroli 5,2 mmol/l (viite 3,5-5)
fS-Trigly Triglyseridit 1,9 mmol/l (viite < 2,0)
fS-Kol-HDL High Density Lipoproteiinit 1,3 mmol/l (viite >0,90)
Kol/HDL Kol/HDL 4,0 (viite < 4,0)
fS-Kol-LDL Low Density Lipoproteiinit 3,1 mmol/l (viite < 3,0)

Kolesteroliarvot ovat siis laskeneet noin 20% kuudessa kuukaudessa. Ainakin omalta osalta on ollut pakko todeta, että keltuaiset vaikuttavat reippaasti kolesteroliarvoihin. Mitään oireita ei tietenkään ollut vielä, ei kohonnutta verenpainetta tai mitään. Kannattaa siis käydä tarkistamassa, eikä vaan luottaa siihen, etteivät ekut omalla kohdalla veriarvoja nosta.

Kävin muijan ja mukuloiden kanssa äiskän ja iskän luona viikonloppuna. Just ennen nukkumaanmenoa kysyin, että oliskos kananmunia. Äiskän kanssa siinä sitten tinkaamaan:

- Montako?
- Neljä.
- Et varmasti saa niin monta!
- No kolme...
- Kaks saat, et yhtään enempää. Saat sydänkohtauksen, jne. jne...

Kolme - neljä menee päivässä raakana. Siinä ei monta sekuntia pala, kun ne kulauttaa kurkusta alas.

Suositut

Back
Ylös Bottom