Kananmunat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jippuli
  • Aloitettu Aloitettu
Syö rauhassa, vaikka raakana ja kuorineen..."

Kuorineen? Tämä menee jo vaikeammaksi kuin se, että munat paistettaisiin/keitettäisiin. Eihän tässä mitään lokkeja olla, jotka vetelee kaiken kokonaisina nielaisemalla. Ymmärsinköhän viestisi väärin? :wtf:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuorineen? Tämä menee jo vaikeammaksi kuin se, että munat paistettaisiin/keitettäisiin. Eihän tässä mitään lokkeja olla, jotka vetelee kaiken kokonaisina nielaisemalla. Ymmärsinköhän viestisi väärin? :wtf:
Väärin ymmärsit, vitsi oli!:D (Korostin vaan niiden vaarattomuutta. Jos tarkkoja ollaan niin ne munat tulevat kloaakista eli yhteissuolesta, joten kuoren pinnalla voi periaatteessa olla "sitä ihteään", eli ei sittenkään ihan kuorineen kannata vedellä..;))

Väärin ymmärsit, vitsi oli!:D (Korostin vaan niiden vaarattomuutta. Jos tarkkoja ollaan niin ne munat tulevat kloaakista eli yhteissuolesta, joten kuoren pinnalla voi periaatteessa olla "sitä ihteään", eli ei sittenkään ihan kuorineen kannata vedellä..;))

Ok. Mä jo kelasin... :D

Nostetaas vanhaa threadia.

Kananmunia olen nyt lisaillut ruokavaliooni lisaravinteena kun olen huomannut olevani tosi huono syomaan edes lahellekkaan tarpeeksi.

Moni varmaan syo naita isojakin maaria mutta en loytanyt juttua missa oltaisiin vertailtu luomua ja tavallista ja vapaana kasvatettuja (free range) kananmunia.

Tavallisia kananmunia en koskaan osta, olen jostain saanut paahani etta nama teollisuusmoskalla syotettyjen kanojen kananmunien ravintoarvot ovat huonot erityisesti omega 3/6 suhde.

Onko naitten munien pieni lisahinta hintansa vartti ja onko talla oikeasti merkitysta?

Nyt ostin uudenlaisia maissilla syotettyja (corn fed) kananmunia maku ei mielestani eronnut free rangesta oikein mitenkaan, mites nama onko kukaan tutkinut?

Tavallisia kananmunia en koskaan osta, olen jostain saanut paahani etta nama teollisuusmoskalla syotettyjen kanojen kananmunien ravintoarvot ovat huonot erityisesti omega 3/6 suhde.

Mitä on teollisuusmoska? Ja missäköhän (maassa?) tätä syötetään kanoille?

Teollisuusmoskalla tarkoitetaan varmaan niitä aineita joita syötetään kanoille yleisesti.

Luomu: Rehu ei ole muuntogeenistä, eikä se sisällä synteettisiä aminohappoja tai muita ravintolisiä, joilla saadaan muna nopeammin ulos kanasta. Luomu munia munivat kanat syövät matoja, ruohoa, heinää ja kasviksia. Noi synteettiset lisät on korvattu vaikka kalajauholla.

Teollisuusmoska ei nyt välttämättä ihan oikea sana ....

Muna on hyvää. Itellä menee 5-10 mulkkua päivässä, joka päivä. Eikä tässä nyt senkummemmin ole kolesterolinen olotila ;)

Niin oli mulla asiaakin; jos ei joku ole vielä tajunnut niin helvetin hyvää proteiini"pizzaa" tulee kun vetasee paistinpannulle sellaset 5-6 mulkkua, heittää juustoraasteet päälle ja siihen sitten loput täytteet.

Tänään tuli laitettua munien ja juuston päälle purkki tonnikalaa, tomaattia, jalapenoja sekä ananasta. Lopuksia vielä protskuvaje kuntoon sillä että koko komeuden päälle kippasin purkin raejuustoa ja lorautin tabascoa sekaan. On meinaan hyvää ja ravintoarvot sekä proteiinimäärät kohillaan. Tossa taida olla ainuttakaan lisä- taikka säilöntäainettakaan. Tomaatit oli luomua. Tiedä sitten noista halabeniouksista.

Paistetaan siis muutama minuutti niin että juusto munien päällä sulaa ja täytteet ottaa lämpöä. Eikä käännellä, missään nimessä.

Viimeksi muokattu:
Teollisuusmoskalla tarkoitetaan varmaan niitä aineita joita syötetään kanoille yleisesti.

Luomu: Rehu ei ole muuntogeenistä, eikä se sisällä synteettisiä aminohappoja tai muita ravintolisiä, joilla saadaan muna nopeammin ulos kanasta. Luomu munia munivat kanat syövät matoja, ruohoa, heinää ja kasviksia. Noi synteettiset lisät on korvattu vaikka kalajauholla.

Teollisuusmoska ei nyt välttämättä ihan oikea sana ....

No mitä nyt oon kuullu, että kanoille syötetään niin kauraa, ohraa, vehnää+rehutiiviste=rehu. Jos tuota nyt sitten kutsuu "teollisuusmoskaksi", niin saa olla jo aika vihreä...

2-3 munaa menee melkeen päivittäin. Ainoastaan silloin jätän vähemmälle kun tulee syötyä paljon jotain rasvaista lihaa (kuten possua tai nautaa). Melkeen aina tulee paistettua ja heitettyä leivän päälle. Olis varmaan parempi jos valmistais keittämällä, mutta kun tykkää oikeasti kypsistä munista niin toi paistaminen on helpompaa.

Yritin tolla teollisuusmoska viittauksella tuoda vaan vähän infoa. Syön muutaman kanamunan joka päivä, siksi olen jonkinlaista vertailua tehnyt: Ostellut suomalaisia, ulkomaalaisia,luomuja, "normaaleja" ja ties mitä munia. Paljaaltaan niitä en ole syönyt. Pannulle tai mikroon ja mausteita päälle. Joten mitään maku / koostumuseroja en ole huomannu. Silloin kerran kun ostin luomu munia niin piti jopa heitää pari pois kun olivat menneet vähän liian nopeesti huonoksi.... Itse ostan yleensä munia ihan hinnan perusteella,niin paljon niihin ei saa laitettu "huonoja aineita" esim joitakin e aineita että pitäis alkaa enemmän miettimään mitä ostaa. Pirun hyvää ja edullista ruokaa.

minkälaista on kananmunien sisältämä proteiini? Nopeasti vai hitaasti imeytyvää?

Kananmunia tulee täällä napsittua noin kolme päivässä. Aamupalaksi lähinnä :)

Monikos tiesi, että raa'an kananmunan proteiinista imeytyy vain noin 50 %, kun taas kypsennetyn yli 90 %?

http://jn.nutrition.org/content/128/10/1716....ct

Itsellehän tämä tieto tuli täysin yllätyksenä. Olen vedellyt munani aina raakana, mutta jos tuo pitää todellakin paikkansa, niin sehän on ihan helvetinmoista tuhlausta. Ainakin siis proteiinin saannin kannalta. Keltuaisen ravinteet varmaan kuitenkin ovat raakana parhaimmillaan? Näin ainakin tässä Tiede-lehden keskustelussa jotkut sanovat:

http://www.tiede.fi/keskustelut/laa...n-kypsyysaste-ja-terveellisyys-t49747-15.html

Täss

Hitaasti.
Raa'an munaproteiinin imeytymisvauhti on muistaakseni n. 1.4g/tunti.

Miten tätä pitäis tulkita? Siis jos syöt vaikka 4 raakaa kananmunaa, joissa on yhteensä esim. 26g proteiinia, niin imeytyykö noi ~18,5 tuntia (26/1,4)? Kuulostaa hieman pitkältä ajalta...

Taas tuli kikkailtua liikaa niillä kuorilla, ja livahti ylimääräinen keltuinen aamupalaan,aina sama juttu :wall:

Noh en mä siihen kuole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom