Kananmunan säilyminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tm2k
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aina pilaantumiseensa asti :arvi:
Finelin suositus on huoneenlämmössä saman kuin jääkaapissa, pari päivää. Kannattaa tarkistaa
1. Ulkonäkö
2. Haju
3. Maku

Jostain jääny sellainen vinkki muistiin, että kun heiluttaa kanamunaa kädessä niin mikäli tavara hölskyy selkeästi munan seinämiin, muna on pilalla.

Unohtakaa päiväyksen ja kaikki muut hössötykset!

Ns. "vesitesti" on paras tapa selvittää voiko kananmunan syödä. Eli laita munat esim. kattilaan, missä vettä.

- Jos muna jää kattilan pohjalle = tuore
- Jos muna jää kellumaan pinnalle pystyasennossa = voi syödä, muttei tuore
- Jos muna jää kellumaan pinnalle vaaka-asennossa = ei voi syödä, liian vanha

Unohtakaa päiväyksen ja kaikki muut hössötykset!

Ns. "vesitesti" on paras tapa selvittää voiko kananmunan syödä. Eli laita munat esim. kattilaan, missä vettä.

- Jos muna jää kattilan pohjalle = tuore
- Jos muna jää kellumaan pinnalle pystyasennossa = voi syödä, muttei tuore
- Jos muna jää kellumaan pinnalle vaaka-asennossa = ei voi syödä, liian vanha

Joskus kuulin villin huhun, että jääkaapissa säilytettyjen munien syömäkelpoisuuden voi testata vertaamalla kananmunan eri "päiden" lämpötiloja.

Eli ensin kokeilee toista päätä vaikka alahuulta vasten ja sitten toista päätä.

Se pää, jossa kuoren alla on se 'kupla' pitäis olla selkeästi lämpimämpi.

Yks entinen kämppis sano joskus että raa'asta kananmunasta tietää että se on pilalla jos se kelluu vedessä, kaasua muodostunut tjsp. Tiedä sitten pitäneekö paikkaansa...

Ite oon syöny pitkästi yli päiväyksen olleita munia, jääkaapissa säilytettyjä tosin...

Olen tuon saman lukenut useammastakin kirjasta ja sen mukaan olen kananmunia käsitellyt, eli jos se melkein kelluu niin sen voi kyllä vielä syödä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom