Kananmuna mainettaan parempi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Derwent
  • Aloitettu Aloitettu
mitenkäs, paljonkos keskimäärin yhdestä kananmunasta löytyy proteiinia, noin suurinpiirtein?:kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletko koskaan mittauttanut veren rasva-arvoja, vai mistä moinen keltuaisen hyljeksintä ?

En ole vielä. Tosin on tässä joku hetki taas työterveystarkastus, niin sitten saa tuloksia. Se johtuu ihan siitä samasta tiedosta/luulosta, että erittäin runsaalla kananmunan keltuaisen syönnillä on jonkinnäköistä yhteyttä kohonneisiin kolesteroliarvoihin.

Minäkin nautin munista.

Otin juuri munaa suuhun ja nielin. Ihan kaksi !

:offtopic: Selva se siina minulla vahan arveluttikin, elikka raakana vaan nyt heti kokeilee! Kitoos

Raakana se on parasta ,helppoo ja nopeeta!:D mul menee aina 5 aamul ja 5 illal pystyy hyvii tasapainottaa protsku vajeet!:) tosin keltuaisii en syö ku 1-2 päiväs ja neki on niit omega munii.
eikä kyl mitää salmonellaa oo ikinä ollu!!

menee noin 5- 7 päivässä. parhaimmillaan 10. keltuaiset mukana tietenkin koska nehän on parhaimman makuisia.
Joskus heitin munista keltuaisen pois kun kaikki pelotteli tolla kolesteroli jutulla.. en mää sellasta enää usko :D ... vaadin vedenpitävän todisteen siitä...

Kolesterolihan on hyvin käyttökelpoinen rasva elimistölle oikeasti - kohtuullisissa määrin toki. Sitä on solujen seinämistä huomattava osa, elikkä se ei ole mitenkään vieras rasva-aine kehossa. Ongelmia tulee vasta siinä vaiheessa kun kolesterolia alkaa pyörimään verenkierron mukana enemmän, se kun tuppaa hanakasti tarttumaan verisuonten seinämien mikrovaurioihin ja sitä kautta lisää veritulpan riskiä. Kolesteroliarvoja kannattaa seurata varsinkin jos verenpaine on koholla, se usein nimittäin kielii siitä että suonten seinämät ovat huonokuntoiset.

Siitähän tapellaan aina että kuinka paljon mitäkin saisi syödä ja missä kohtaa se alkaa olla haitallista tai hyödyllistä, jäävätkö aineet verenkiertoon jne. sun muuta. Se, että kolesteroli on mukana veritulpissa on puolestaan aika vissiä tietoa, eli ei kannata jättää täysin huomiotta sitä puolta kuitenkaan.

Kolesterolihan on hyvin käyttökelpoinen rasva elimistölle oikeasti - kohtuullisissa määrin toki. Sitä on solujen seinämistä huomattava osa, elikkä se ei ole mitenkään vieras rasva-aine kehossa. Ongelmia tulee vasta siinä vaiheessa kun kolesterolia alkaa pyörimään verenkierron mukana enemmän, se kun tuppaa hanakasti tarttumaan verisuonten seinämien mikrovaurioihin ja sitä kautta lisää veritulpan riskiä. Kolesteroliarvoja kannattaa seurata varsinkin jos verenpaine on koholla, se usein nimittäin kielii siitä että suonten seinämät ovat huonokuntoiset.

Siitähän tapellaan aina että kuinka paljon mitäkin saisi syödä ja missä kohtaa se alkaa olla haitallista tai hyödyllistä, jäävätkö aineet verenkiertoon jne. sun muuta. Se, että kolesteroli on mukana veritulpissa on puolestaan aika vissiä tietoa, eli ei kannata jättää täysin huomiotta sitä puolta kuitenkaan.
Veri tulpassa on mukana aika montaa muutakin ainetta, jota verestä löytyy. Ei tuo todista millään tavalla sitä, että kolesteroli aiheuttaisi sydäntauteja.

Jos verenpaine on koholla, niin se on aina huono juttu ja sille kannattaa tehdä jotain.

HEUREKA!! Miksei kukaan ole vielä oivaltanut ettei se ole kolesteroli, vaan veri joka aiheuttaa veritulpan! Ja että varmin tapa estää veritulpan syntyminen on vetää ranteet auki!!

Ja tästä oivalluksesta aion saada tänä vuonna Nobelin!!!!!

Mitä stressittömämpää elämää kananen viettää sitä parempaa munaa se tuottaa. Aika selviö. Vapaat kanat kunniaan! Ottaa päähän kusetukset noilta osin; voidaan mainostaa että on lattiakanan munia -> todellisuudessa sama pieni häkki sijaitsee lattialla. Kai niitä jotenkin koitetaan valvoa, ettei kuluttajaa ja kanaa ihan täysillä kuseteta. Toivottavasti.

:offtopic:
Ottaa pahasti päähän: mulla on kolesteroli lievästi koholla -> ruokavaliolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa ja liikuntoakin harrastan. Mulla on munasarjojen toimintahäikkä (hormonit sekasin) mikä aiheuttaa insuliinin kanssa ongelmia ja nostaa kolesterolia. Täydellisen kypsää! Eli siis sivuteitse asiani: muukin voi nostaa kolesterolia kuin ravinto.

Mulla menee ainakin 5 kananmunaa päivässä, yleensä munakkaana. Aiemmin heitin keltuaiset menemään juurikin kolesteroliarvojen nousun pelossa, mutta nykyään syön ainakin yhden keltuaisenkin päivässä.

Mä uskon, että taipumus kohonneisiin kolesteroliarvoihin on aika pitkälti kiinni paitsi ruokailu- ja liikuntatottumuksista, niin myös perintötekijöistä. Esimerkiksi mulla huonoista kolesteroliarvoista ja kohonneesta verenpaineesta kärsiviä sukulaisia löytyy sekä isän että äidin puolelta. Tästä johtuen oonkin ollu ehkä vähän turhankin vainoharhainen kaikenlaisten rasvojen suhteen, ikävä kyllä myös niiden hyvien... Itselläni ainakin vielä arvot on kunnossa, kokonaiskolesteroli 3,8 ja "hyvä" kolesteroli 2.
Mut kyllähän se kokonaisuus ratkaisee, en usko yhen tai kahen keltuaisen per päivä vievän mun terveyttä juurikaan huonompaan suuntaan, varsinkin kun eläinrasvoja ei pahemmin muussa ruuassa ole.

Mä olen etenkin dieetillä huomannut kananmunan tosi käteväksi, kun pitää saada päivittäiset proteiini-ja rasvamäärät täyteen. Se on helppo lisätä melkein ruokaan kuin ruokaan. Ikinä en oo keltuaista jättänyt syömättä. Luin jostain, että se sisältää paljonkin erilaisia suojaravintoaineita, jotka suojaa esim. silmäsairauksilta Oon myöskin lukenut, että kananmunan keltuainen sisältää koliinia, joka joidenkin tutkimusten mukaan parantaa muistia ja näinollen voi ehkäistä osaltaan Alzheimerin tautia.
Hmph, en mä aina näinkään pikkutarkkoja juttuja mieleeni paina, mutta jostain syystä tuli luettua kyseinen juttu tarkkaan, kun itekin oon sitä miettinyt, miks kaikki ei syö kananmunasta keltuaista.:D

Joskus tuli vedettyä ihan hulluna kananmunan valkuaisia. "Melkein" alkoi jo yököttään ne, kun vedin niitä ~kahdeksan peräkkäin.

Hyvinhän niistä proteiinia saa ja ei ne paljon maksa! Kannatan.

Joskus tuli vedettyä ihan hulluna kananmunan valkuaisia. "Melkein" alkoi jo yököttään ne, kun vedin niitä ~kahdeksan peräkkäin.

Hyvinhän niistä proteiinia saa ja ei ne paljon maksa! Kannatan.

Maukkaitakin ainakin omaan makuuni. Erittäin hyvä lisä mihin tahansa ruokaan tai ihan sellaisenaan tai vaikkapa iltapalalla leivän päälle siivutettuna :kuola:

Muistaisi vaan ostaa kaupasta :david:

Päivässä menee sellainen 12-15 raakana. Ennen vanhaan(Arskan kultaisina aikoina) noitahan vedettiin roppakaupalla. Kun aloin syömään kananmunia niin ei tahtonut oikeen mennä alas, mutta pikkuhiljaa sain kehon vastareaktiot taltutettua ja nykyään se meneekin lähes tuskattomasti :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom