Kamppailulajit Rion olympialaisissa 2016

Irlantilainen nyrkki sankari Joe Ward -81kg
s.1993 186cm

MM-hopea 2015
MM-pronssi 2013

2x Em kultaa

Uskon että 10vuoden päästä ammattilaisena kärkikahinoissa.

Raskaasta sarjasta

Ivan Dychko Kazakstanin venäläishirmu jättiläinen s.1990 205cm

Tony Yoka Ranska viime vuoden maailmanmestari

View: https://www.youtube.com/watch?v=btCHwoFrdA0
Ivan Dychko vs Tony Yoka mm-finaali

Magomedrasul Majidov Kokenein kehäkettu 2xmm kultaa 2013 2011 viime olympialaisista pronssi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuota naisten -48 kg judoa oli kyllä kiva katsoa. Oli oikein mukavan näköisiä neitejä kilpailemassa ja vääntöäkin löytyi. Seuraavaksi sitten Reinvallin vuoro.

Italian Basilen kulta -66 kg sarjassa on ehdottomasti kova yllätys. Japanissa paineet kasvanevat, kun kultaa ei ole vieläkään tullut.

Basile pamauttii ipponit joka matsissa ku otti kultaa! Tollasta judon pitääkin olla!

Montaako tekniikkaa muuten eri kamppailulajeissa käytetään yleisesti olympiatasolla?
Joskus mietin tota kun eri painilajeissa tuntuu supistuvan tekniikkavalikoima kun taso kovenee. Onko muilla samoja havaintoja? Miten lyöntilajit?

Montaako tekniikkaa muuten eri kamppailulajeissa käytetään yleisesti olympiatasolla?
Joskus mietin tota kun eri painilajeissa tuntuu supistuvan tekniikkavalikoima kun taso kovenee. Onko muilla samoja havaintoja? Miten lyöntilajit?

Itsekin olen noteerannut judon osalta aika saman. Toki täytyy muistaa, että harvalla ottelijalla on valikoimassaan kovinkaan monta erilaista heittoa, vaan niille muutamille pyritään rakentamaan paikkaa ja varioimaan tilanteen mukaan. Olen muuten pannut ilolla merkille sen, että näissä kisoissa moni tuomari on antanut pyöriä matossa pitkään ja rakentaa paikkaa.

Tänään on edessä yksi ennakolta mielenkiintoisimmista sarjoista, kun miesten -73 kilon sarja pyörähtää käyntiin. Odotettu Korean An Chang-Rimin ja Japanin Shohei Onon välinen ottelu nähdään semifinaaleissa, jos molemmat klaaraavat poolin voiton. Jos Ono ei hoida sarjaa kotiin, alkaa Japanissa varmaan aikamoinen spekulointi. Eilisistä matseista sen verran, että usean kovan judokan taival päättyi ekaan matsiin. Mainittakoon näistä Venäjän Puliyaev, Ukrainan Zantaraia ja Israelin Pollack.

Seurailen Redditissä mm. BJJ:tä, ja siellä kovasti hehkutettiin, kun Bow and Arrow -kuristuksella saatiin pronssimitali.

Yllättäen sekin paljastui ihan judokuristukseksi, joka on sekin apinoitu Gracien toimesta BJJ:n :) Aika moni BJJ:n tekniikka on judosta lähtöisin mutta valitettavan monet luulevat niiden olevan BJJ-tekniikoita.

Tämähän on hyvin tyypillistä ylipäätänsä. Itseä on hieman välillä myös huvittanut kun on puhuttu tietyistä "judoheitoista" jotka ovat kuitenkin olleet mukana painissa jo paljon ennen judon keksimistä. Itseasiassa suurinosa judon heitoista (pl selkeät pukutekniikat) ovat alkujaan painista, mukaanlukien lonkkaheitot, kampit yms. Toisaalta niiden kutsuminen judoheitoiksi on siinä mielessä perusteltua, että niitä tehdään judossa huomattavasti enemmän kuin painissa, kun monet ovat todella vaikeita ja riskialttiita suorittaa ilman pukugrippejä.

Mutta se OT:sta. Hienoa judoa ollut näissä kisoissa ja todella positiivista on ollut se, että matossakin on annettu mahdollisuuksia tehdä jotain!

Selittäiskö joku mulle miksi Reinvall sai varoituksia? Mulle noi varoitukset ei ole kovin selkeitä judossa. Mitä mieltä olette siitä, että olympiakultaa voi voittaa sillä, että kaveri sai varoituksen? BJJ:ssähän on sama systeemi, mutta jotenkin koen sen hölmönä, oli laji mikä tahansa. Että yhdellä varoituksella saatat hävitä koko homman.

Selittäiskö joku mulle miksi Reinvall sai varoituksia? Mulle noi varoitukset ei ole kovin selkeitä judossa. Mitä mieltä olette siitä, että olympiakultaa voi voittaa sillä, että kaveri sai varoituksen? BJJ:ssähän on sama systeemi, mutta jotenkin koen sen hölmönä, oli laji mikä tahansa. Että yhdellä varoituksella saatat hävitä koko homman.

Varoituksia saa nykyään aika monesta jutusta, ja se kieltämättä hankaloittaa ottelemista, kun sääntötulkinnat ovat välillä aika mielenkiintoisia. Pääpiirteissään varoituksia saa seuraavista asioista: passiivisuus (tuomari näytttää "kehräävää kissaa"), sääntöjenvastaisista otteista (esim. kädet samanpuoleisessa hihassa ja kauluksessa ilman aktiivista heittoyritystä), ottelualueelta pois astumisesta ilman heittoyritystä ja esim. valehyökkäysten tekemisestä, kuten polvilleen menevistä muka-kieppiyrityksistä. Reinvallilla oli muistaakseni ongelmia otteen kanssa, eikä hän päässyt tekemään aktiivisesti hetkeen mitään ja lisäksi hän pomppi liikaa epätoivoisiin tomoenage-uhrautumisheittoyrityksiin. Jälkimmäisistä pitäisi sääntöjen mukaan rangaista varoituksella, jos kyseessä on vain pakeneminen tilanteesta.

Omasta mielestäni matsit pitäisi voittaa joillain muulla tavalla kuin varoituksilla, mutta koska kyse on tulosurheilusta, on joskus tasaissa matseissa pyrittävä ajamaan vastustaja tilanteeseen, jossa hänellä on enemmän varoituksia. Näin olen itsekin tehnyt.

Jos ei olisi varoituksia, niin sittenhän voisi vaikka puukottaa vastustajaa ja voittaa sillä. Ei kai ole olemassa mitään urheilulajia, jossa sääntöjen rikkomisesta ei sanktioitaisi.

No just silleenhän tosi moni tekisikin, voi jesus nyt oikeesti. Pikkuisen saapi käyttää päätään. Totta kai saa sanktioida, judo ei minulle ole tuttu sinänsä ja tiedustelinkin MIKSI niitä varoituksia annettiin. Onneksi meillä on Judis, joka osaa vastata asiallisesti.

Varoituksia saa nykyään aika monesta jutusta, ja se kieltämättä hankaloittaa ottelemista, kun sääntötulkinnat ovat välillä aika mielenkiintoisia. Pääpiirteissään varoituksia saa seuraavista asioista: passiivisuus (tuomari näytttää "kehräävää kissaa"), sääntöjenvastaisista otteista (esim. kädet samanpuoleisessa hihassa ja kauluksessa ilman aktiivista heittoyritystä), ottelualueelta pois astumisesta ilman heittoyritystä ja esim. valehyökkäysten tekemisestä, kuten polvilleen menevistä muka-kieppiyrityksistä. Reinvallilla oli muistaakseni ongelmia otteen kanssa, eikä hän päässyt tekemään aktiivisesti hetkeen mitään ja lisäksi hän pomppi liikaa epätoivoisiin tomoenage-uhrautumisheittoyrityksiin. Jälkimmäisistä pitäisi sääntöjen mukaan rangaista varoituksella, jos kyseessä on vain pakeneminen tilanteesta.

Omasta mielestäni matsit pitäisi voittaa joillain muulla tavalla kuin varoituksilla, mutta koska kyse on tulosurheilusta, on joskus tasaissa matseissa pyrittävä ajamaan vastustaja tilanteeseen, jossa hänellä on enemmän varoituksia. Näin olen itsekin tehnyt.

Okei. Sen tomoenage-varoituksen ehkä osasin ymmärtää ihan itsekin, mutta muuten meni vähän ohi. Kiitos selvennyksestä. Tietysti aina olisi mielenkiintoisinta, jos matseissa mentäisiin joka kerta pisteille, mutta toisaalta ymmärrän senkin, että jokainen matsi pitää "pelata" virheettömästi. Ja vaikka sitten ajaa se kaveri niihin virheisiin, jos niikseen tulee. Ehkä se kertoo tasaisuudesta kahden kamppailijan välillä, että erot ovat noin pieniä.

No just silleenhän tosi moni tekisikin, voi jesus nyt oikeesti. Pikkuisen saapi käyttää päätään. Totta kai saa sanktioida, judo ei minulle ole tuttu sinänsä ja tiedustelinkin MIKSI niitä varoituksia annettiin.

Sanoit kyllä että mielestäsi on hölmöä että yhdellä varoituksella voi hävitä koko homman. Tämän voi jokainen lukea viestistäsi. Näinhän on kaikissa muissakin kamppailulajeissa. Eihän sääntöjä olisi mitään tarvetta noudattaa, jos rikkeistä ei voisi hävitä.

Sanoit kyllä että mielestäsi on hölmöä että yhdellä varoituksella voi hävitä koko homman. Tämän voi jokainen lukea viestistäsi. Näinhän on kaikissa muissakin kamppailulajeissa. Eihän sääntöjä olisi mitään tarvetta noudattaa, jos rikkeistä ei voisi hävitä.
Yritänpäs avata, mitä tuolla kommentilla tarkoitin. En ole missään nimessä varoituksia vastaan, useimmiten ne ovat varsin hyvä juttu. Jos ottelija sikailee, viivyttelee ja tyhmäilee tahallisesti, tulee häntä ehdottomasti rankaista varoituksella ja tällöin hän on mielestäni täysin ansainnut tappionsa, jos matsi 0-0 -tilanteessa menee puhtaasti otelleen eduksi. Jos kuitenkin vastakkain on kaksi erittäin tasaväkistä ja taitavaa ottelijaa, joista toisen suorituksessa on tuomarin mielestä jotain feelua, tuntuu hieman epäreilulta, että mahdollisesti täysin tuomarin silmissä tapahtunut virhe koituu varoituksen kautta ottelijan tappioksi. Ymmärrätkö pienen vivahde-eron näissä? Lähtökohta tietysti on aina se, että kun otellaan niin otellaan rehdisti ja teknisesti oikein, mutta joskus joissakin lajeissa varoitukset saattavat olla lievästi tulkinnallisia. Tällöin on epäreilua (minun mielestäni) joutua häviämään tasatilanteessa varoituksen takia.

Miten tuo systeemi nyt käytännössä toteutettaisiin? Varoituksia voisi antaa vain jos ei ole tasatilanne?
No siitä en tiedä. Varmuuden vuoksi vetää mitaliottelut aina pisteille asti? En nyt muista (kun judo ei tosiaan ole tuttu säännöiltään minulle) meneekö judossa ottelu poikki esim.kolmesta varoituksesta, mutta silloinhan on selvästi jo rikottu monesti sääntöjä. Ehkä tuossa aiemmin puhuin enempi siitä, että yhdellä varoituksella voi hävitä. Esimerkiksi BJJ:ssä voit ottelussa kerätä yhden varoituksen semihuoletta (toki sielläkin tasatilanteessa häviää, jos on varoitus tilillä). Toisesta varoituksesta kaveri saa edun. Kolmannesta kaksi pistettä ja neljännestä tulee hylky. Tule apuun Judis, miten se teillä menee, minen tiiä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom