Kamppailulajien urheiluvammoista keskustelua

Keskustelun aiheena on yksinkertaisuudessaan, että jokainen voi kertoa omista vammoista, jotka ovat tulleet kamppailulajien johdosta. Vammoista, joissa on kestänyt kauan parantua, mitkä vaivat on jäänyt vaivaamaan pidemmäksi aikaa(parantuminen kestänyt vuosia/kuukausia) ja vammojen parantumisajoista.

Toivon keskustelun pysyvän otsikon mukaisena.

Allekirjoittaneella on käynyt sen verran hyvä tuuri, ettei ole kun pari muutaman viikon parantelua vaatinutta vammaa ollut, jotka ei ole jäänyt riesaksi elämässä. Niskoilleen lensin lukkopainikisoissa, josta viikkotolkulla niskat kipeenä, jonka jälkeen ei ole ollut niskakipuja ja pikkurilli vääntyi väärään suuntaan x-guardin hakemis tilanteessa. Toivottavasti jatkuisi tuurini mahd. pitkään. :dance:

Joskus vuonna nappi ja sota kun vielä judoa harrastin niin olkapää käväsi kuopasta pois ja siitä asti temppuillu. Tuo on itsellä ainut "vakava", mutta ainahan sitä milloin mitäkin on sattunut.

Itse olen melko rautaa enkä ole loukannut itseäni pahemmin kamppailutreeneissä koskaan. Pahin lienee tämä:

523081_10151105844738851_906080070_n.jpg

Löin alakoukulla Suomelan Lauria ja nivelessä napsahti ja sormenpää jäi roikkumaan hervottomana. Sormesta oli katkennut jänne ja sormi oli lastassa 8 viikkoa. Jänteessähän ei ole hermoja, joten se ei sattunut yhtään ja kädellä pystyi treenaamaankin kun vähän sovelsi.

405321_10151116635498851_1850707911_n.jpg

Tosi skidisti. N. 4 vuottavapaaottelua sisältäen kilpailua. Ainoa loukkaantuminen oli nenän siirtyminen poskelle. Kaveri koitti sparratessa potkia helvetin räjähtäviä yläpotkuja. Oltiin harrastuksen alkutaipaleella ja syöksyin kädet auki maahanvientiin epäonnekseni samaan aikaan, kun sparrivastus antoi monoa. Klyyvari edellä polveen ja tuulenhalkoja poskelle.

Eipä siinä. Vähemmän noissa treeneissä loukkaantumisia tuli ihmisille, kuin mitä jalkapallouran aikana näki. Mahdollisista päähänlyömisen vaikutuksista toki vielä vaikea sanoa. Osumia tuli kuitenkin imuroitua kovissa sparreissa vähän turhankin paljon.

Pahin taitaa olla tällä hetkellä omalla kohdalla varpaan murtuminen, alku lämpöö otettiin sisäfudista pelaamalla semmoisellä pehmeällä pallolla. Pallo oli mulla ja kaveri juoksee jalan yli ku yrittää ottaa palloa, sattu hiukan ja isohko verenpurkauma tuli varpaan juureen.
Sit on tullu alapotkuu reiteen niin että kolme viikkoo tuli klenkattua ja kylkeen kanssa osumaa sillein että tuli lihas ruhje äärimmäisen kipeä, muuten on vielä säästynyt rajummilta vammoilta.

Ei oo tosiaan omalle kohdallekaan osunu vielä pahempaa. Kohta vuoden treenaillut kuutisen kertaa viikossa grapplingia. Sormen nivelet on kovilla BJJ:n takia, mutta ei niissä mitään rikki taida olla. Pahin tähän mennessä, kun kisoissa kaveri haki kimuraa, ja "potkaisi" vauhtia kylkiluun vierestä, ja sai jotenkin ujutettua varpaansa toisen kylkiluun alle vähän, ja rusahti koko kylki niin perkeleesti. Tuntui pari päivää todella oudolta koskea tuohon kohtaan, ja kuukauden ajan kaikki "niputukset" joissa olen ns. kaksinkerroin oli todella tuskaa.

Back
Ylös Bottom