Kamppailulaji tms. kuntoiluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terris
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä olisi hyvä kamppailulaji aloittaa(olen 18v.), josta saisi kuntoa ja silleen? Aluksi ajattelin mennä jonnekkin nyrkkeilyn alkeiskurssille, mutta onko mitään hyötyä? Suositelkaa jotain.

Itse harrastan potkunyrkkeilyä, ja sitä suosittelen. Tai jos läheltä löytyy thai nyrkkeily seura, niin sitten sitä.

Kunto kasvaa varmasti, ja on nyrkkeilyä monipuolisempaa harjoittelua, koska myös potkut ovat mukana, ja thai nyrkkeilyssä myös polvet ja kyynerpäät. Vaikkakin myös monissa potkunyrkkeily seuroissa harjoitellaan myös polvi tekniikoita. Riippuu ihan seurasta.

Alkeiskurssin jälkeen sitten alkaa kunnon harjoittelu, ja myös sparraamaan pääsee, jos siihen on halua. Monissa seuroissa on erikseen otteluharjoitukset. Omassa seurassani aina treenien loppupuolella halukkaat saavat sparrata.

Varusteita tarvitsee hanskojen lisäksi säärisuojat, hammassuojat, käsisiteet, ja jos eriä haluaa ottaa niin myös kypärä kannattaa hommata. Nuo kaikki, kun kerralla hommaa niin se on kyllä aika iso investointi, mutta kun kerralla ostaa laadukkaat kamat (esim.Twins) niin ne kyllä sitten myös kestää vuosia.
Sitten tietysti seuran housut/shortsit on hyvä hommata.

Jollet ole jostain isosta kaupungista (helsinki, new york), kannattaa varmaan katsoa mitä edes on tarjolla. Kaikkihan ne on hyvää kuntoilua, joten valitset sen joka kiinnostaa eniten, vaikka sen nyrkkeilyn.

Olen kyllä eri mieltä siitä, kasvaako kunto lajissa kuin lajissa. Osa itsepuolustuspainotteisemmista lajeista ei nimittäin pahemmin vaikuta etukäteen kohtuullisessa kunnossa olevaan treenaajaan. Lajit jotka ovat lähempänä urheilua / joissa sparrataan ovat treeneiltään yleensä huomattavasti vaativampia.
Fyysisesti kehittävimmät lajit, joita itse olen kokeillut ovat brassi-ju-jutsu ja thai-nyrkkeily. Niissä kunto paranee kohisten taatusti keneltä tahansa. Potkunyrkkeily on todennäköisesti kunnon kohottajana samaa tasoa, siitä tosin ei ole omakohtaista kokemusta.

Taekwondossa ainakin kunto kasvaa ja notkeus lisääntyy. Kamppailumielessä siitä ei tosin sitten paljoa hyötyä ole...

Yksi tykkää yhdestä toinen toisesta. Käy jonkiun lajin alkeiskurssi niin tiedät tykkäätkö. Kunto kohoaa kaikissa, painotus on vaan eri lajeissa erilainen.

Mainitsenpa minäkin potkunyrkkeilyn harrastamisen erinomaisuudesta. Luultavimmin seurassa kuin seurassa kuntoillaan kovaa, ja treenataan monipuolisesti. Tämän harrastuksen suurin este lienee vaan se, ettei seuroja joka kylältä löydykään, tai edes kohtuullisen välimatkan päästä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom