Kamera pokkarin ja järkkärin väliltä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ixa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Ixa

Pitäisi hankkia Kamera vanhan Canon A60 tilalla. Canon palvellut kolmisen vuotta ja nyt tarvetta paremmalle.

Järjestelmäkamerat menevät budjetin yli.
Kamera ei kulje jatkuvasti mukana joten fyysisellä koolla ei ole niin väliä.
Näistä syistä olen päätymässä Fuji S6500SD, Canon S3 tyyppiseen kameraan.

Saako tuollaisella "välimallilla" Ixus pokkaria parempia kuvia. Itse en expertti ole mutta ns. maalaisjärki puhuisi isomman optiikan ja sensorin puolesta.

Mitä kameraa suosittelisitte?
Miten tarkkaa hintarajaa ei ole mutta toivon että selviäisin n. 400€:lla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hmm, minäpäs jatkan juttua täällä. Eli olen samassa tilanteessa kuin sinä, ja itseasiassa sama vanha kamera minullakin. Kattavan nettitestien seilailun ja kameroiden käpälöinnin jälkeen olen luultavasti päätymässä samaiseen Fuji S6500fd:hen, kuten toisessa threadissa sanoin niin tuntuu paljon jämäkämmältä ja asiallisemmalta kuin Canon S3 IS. Valintaa vielä helpottaa se, että Fuji on n. 80e halvempi kuin Canon, ainakin verkkokauppa.comissa. Tosin Fujiin menee xD-kortti, joka on hieman kalliimpi kuin SD, mutta aika marginaalisesti.

En uskalla varsinaisesti suositella (vielä) mitään, koska itsellä ei vielä kameraa ole hankittuna, mutta Fujin suuntaan olen tällä hetkellä aika pahasti kallellaan.

Haastattelin valokuvausta harrastavaa kaveriani.
Hänellä ei ollut suurempaa kokemusta Fuji-merkistä. Hän itse vannoutunut Canon käyttäjä.

Kertoi vaan kokeilleensa aikoinaan Fujin "isolla zoomilla" varustettua kameraa.
Ko. kameraa oli vaivannut todella hidas tarkennus jopa hyvässä valossa.

Se kuinka "vanha" (ja mikä malli) kamera oli jäi epäselväksi, toivottavasti valkenee ensi viikolla.

Kenelläkään kokemusta tuosta S6500FD:stä?

Canon S2 IS löytyy täältä ja oon kyllä ollut tyytyväinen... Tosin nälkä kasvaa syödessä, eli jos massia olisi niin ostaisin jonkun digijärkkärin todennäköisesti Canonin...

Canon S2 IS löytyy täältä ja oon kyllä ollut tyytyväinen... Tosin nälkä kasvaa syödessä, eli jos massia olisi niin ostaisin jonkun digijärkkärin todennäköisesti Canonin...
Sama kamera täälläkin.
Hyviä puolia:
  • kuvanvakaaja
  • nopea
  • 12x zoom
  • ihan kohtuuhyvä kuvanlaatu (ainakin alhaisilla ISO-arvoilla)
  • ottaa todella hyvälaatuisia videoita (en tosin anna tälle paljon painoarvoa)
  • helppo käyttää Canoneihin tottuneena
  • kuka tahansa osaa ottaa tällä kuvan tarpeen vaatiessa
Ja huonot:
  • Korkeammat ISO-arvot tuottavat suunnattomasti kohinaa
  • Ei tarkenna kunnolla varsinkaan huonossa valossa
  • Ei tarpeeksi säätömahdollisuuksia (pokkariksi kyllä ihan hyvät)

Kyllähän tuolla ihan kuvia räpsii. Eniten itseäni harmittaa tuo kohina, sillä huonossa valossa ei saa kunnon kuvia. Viimeksi kun koitin veljeni vanhojen tansseja kuvata, niin suurin osa kuvista oli epäonnistuneita koska valoa ei ollut tarpeeksi -> liian suuret suljinajat ja tärähtäneet kuvat. Eipä auttanut tuossa enää vakaajakaan. Mutta mikäli tuossa olisi valittavana vaikka ISO800(S3 taitaa sisältää tämän) sekä kohina olisi vähäisempää, niin ehdottomasti olisi meikän ykkösvalinta "harrastelijapokkariksi".

Itteänikin himottaisi järkkäri mutta ei rahat riitä... pitänee pistää hankintaa joskus tulevaisuudessa sitten.

Fujin kameraa voin kyl suositella, itellä käytössä joitakin vuosia vanhempi malli S7000Z. Kohinan ja monien muidenkin ominaisuuksien puolesta tuo on vieläkin kilpailukykyinen.
Käyttölogiikan oppii aikas nopeasti, automatiikka toimii suhteellisen hyvin ja akkujen kesto aivan loistava. Ainoohan tuossa on, et telepäässä vaatis jo jotakin vakainta(varsinkin kun uudemmissa menee telepää huomattavasti pitemmälle), tosin tuos mallissa sitä voi hieman kompensoida iso-arvolla(valotusaikoja pienemmäksi).

Pros:
  • Voi käyttää korkeita iso-arvoja(vähäinen kohina)
  • Zoom-rengas(todella käyttökelpoinen)
  • Parempi dynamiikka kuin muissa (omassa kamerassani sen huomaa varsinkin tummassa päässä -automatiikka ei tuo tätä niin esille, mutta photarissa saa tummasta päästä kaivettua ulos enemmän kuin heti uskoisikaan)
  • Diopterisäätö EVF:ssa

Cons:
  • XD-kortti(hieman kalliimpi kuin sd)
  • Ei vakainta(korvautuu pikkasen tuolla iso-arvojen käyttökelpoisuudella)
  • Ei salamakenkää (ei tainnu kyl olla noissa muissakaan vertailukappaleissa)
Muuten tuon kameran käytöstä en voi sanoa mitään, todennäköisesti helpokäyttöinen niinkuin omanikin, ja varmasti myös nopeampi -omaa vaivaa pienet hidastelut käyttämäni CF-kortin takia. Oma kamera välillä arpoo hämärässä automaattitarkennuksen kanssa, mut arvelisin sen olevan jo paljon paremmalla kannalla uusissa malleissa.

Kävin taas kaupassa. Ostopäätöstä ei vieläkään syntynyt.

Olympus SP550 ultra zoom, oli loppu.
Järvenpään camera shop myynyt jo parisen kymmentä. Harmi ettei päässyt lähemmin ihmettelemään.

Löysin myös poistoerän/tarjouksen Fuji 6500 vanhasta isoveljestä.
Fuji 9500 lähtisi 400EUR hintaan. Tämäkin ilman kuvanvakainta.

http://www.fuji.fi/kamerat/digikamerat/vertaile.html?id1=263&id2=271&id3=

Noviisille edellä ollut vertailu ei pahemmin kerro. Muutama pikselienemmän, eri kenno (tietysti), mahd. lisäsalamaan.

Nyt on vaihtoehdot rajattu kolmeen.

Fuji S6500-FD 340EUR
Fuji S9500 400EUR
Olympus SP550 ultra zoom 500EUR

Vaikeeta on...

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No isohan se on kuin perkele canonin ps a510 jälkeen mutta esim. lowepro nova micro laukun kanssa kulkee hyvin mukana ilman rikkoontumisen vaaraa. Toi 10.7x manuaalizoomi on nopea ja helppo käyttää, ei tota kameraa turhaan kehuta, tietysti pimeämmässä pitkällä zoomilla on pakko käyttää korkeeta iso-arvoa tai jalustaa jos meinaa ettei tärähdä. Asiaan auttaa toi raw-mahdollisuus ja sitten käsitellä vähän kuvia.

Ei menny rahat hukkaan mutta kannattaa käydä vähän käpistelemässä esim just canonin s3 toi s6500fd ja vaikka olympus sp550 niin näkee vähän noita eroja, toi fuji on varmaan joukon isoin. Jämäkkä peli tosin sen takia.

Hainpas minäkin eilen Fujifilm S6500fd:n itselleni pitkän harkitsemisen jälkeen (harkitsin siis että ostanko kameran vai en, en sitä minkä kameran ostan). Tosi jämäkkä peli, paljon enemmän säätöjä kuin peruskäyttäjä tarvitsee, kiva manuaalizoomi, ynnä muuta. Ainut pieni miinus on tuo ristiohjain, siinä ei ole paras mahdollinen tuntuma. Mukana tuli käyttökelpoinen kaulahihna.

Kaveri luuli heti digijärkkäriksi :)

Olen katsellut hieman paria Kodakin kameraa ja harkinnutkin sellaisen ostamista.
Kyseiset mallit ovat EASYSHARE Z612 Zoom ja EASYSHARE Z710 Zoom.
Onko kenelläkään kokemusta ko. kameroista tai osaisiko joku kameroihin enemmän tutustunut sanoa jotain näistä.

http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=8824&pq-locale=fi_FI
http://www.kodak.com/eknec/PageQuerier.jhtml?pq-path=10000&pq-locale=fi_FI

Kuvanlaadullisesti ei kodak ole viime aikoina vakuuttanut; Paljon mielummin canon S3, sony H2/H5, fuji S6500 tai joku panasonicci jos ultrazoomia haluaa.

Back
Ylös Bottom