Kalorimäärä aamiaisella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Aamiainen on päivän tärkein ateria ja aamulla pitäisi kans tankata ne varastohiilarit.

Mikä olisi optimaalinen aamiainen normaaliruokavaliossa? Entäpä dieetillä?

Kuinka paljon kaloreita (esim. prosentuaalisesti päivän tarpeesta) tarvitaan? Entä hiilareiden, proteiinin ja rasvan suhde? Ja määrät?

Prosentuaaliset vastaukset olisi tietenkin parhaimmat, koska siitä voisi sitten kaikki ottaa esimerkkiä, mutta kyllähän ne äkkiä laskee itsekin, jos joku vaikkapa kertoo oman tilanteensa tai omat ajatuksensa määristä painoyksikköinä.

Samaa olen miettinyt itsekin, hyvä että otit Hippa asian esille! Kiinnostais kaikkien päivän ruokailujen %-osuudet kokonaisenergiasta. Laskin huvikseni äsken tän päivän prosentit (olen suunnitellut päiväni etukäteen):

Ap: 18 %
Vp: 10 %
Lo: 26 %
Vp: 6 %
Pj: 14 % (= pal.juoma)
Pä: 14 %
Ip: 12 %

Mulla menee aika tasaisesti yleensäkin nuo määrät, ei siis ole niin et pääateriat isoja, välipalat pieniä. Onkohan tälle prosenttijaolle jotain suositusta? Musta on vaan mukava syödä tasaisesti päivän mittaan, ei tuu nälkäpiikkejä eikä myöskään "maha täys" -oloa ison aterian jälkeen. Aamupala tosin kai vois olla isompi... Niin, ja just ne rasvat ja proteiinit aamupalalla, tarpeellisia?

Mä saan aamupalalla 25 % päivän energiasta.
Aamupalan sisältö jakautuu seuraavasti:
Proteiinia 24%
hiilareita 66%
rasvaa 10 %

Kai se on paras syödä aamupala sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. Niin ettei tule liian ähky, mut maha tulee kuitenkin täyteen. Jos lounaalla on jo kauhea nälkä niin sitten on syönyt liian vähän aamulla. Rasvaa en ota aamupalalla, vaan säästän öljyt iltaprotskun kaveriks.

Suositut

Back
Ylös Bottom