kaloreiden syklittely dieettaus mielessä

Mulla on ollut tarkotus alottaa diettaaminen jo marraskuussa, mutta tässä sitä vielä ollaan ilman minkään näköistä muutosta... Diettaillut oon parhaimmillaan 2viikkoa putkeen mutta siihen se sitten onkin jäänyt. Mulla ei vaan oo nähtävästi sitä itsekuria että saisin sen pysymään... Välillä tulee jaksoja jolloin oon about viikon miinuksilla yhteen menoon mutta sitten tulee tungettua suuhun kaikkea paskaa, kuten esim. suklaata ja karkkia hirveet kasat. :face: niin tässä nyt vähän mietiskelin että miten mahtais toimia tällänen syklittely, kun viikon söis vapaammin ja sitten toisen viikon olis 1000kcal vajeella?
Toimisko tollanen mitenkään jos miettii että haluais vähän läskistä eroon päästä? :-D Miten mä pääsen tästä muutamasta ylimääräsestä kilosta eroon :(

Näätkö ite jotain järkee vetää viikon 1000kcal miinuksil ja seuraava viikko 1000kcal plussil? Miksei jotain asiaa voi tehä oikeesti kunnol? Vetäisin tos tilantees vaik yläpitokaloreil ja unohtaisin dieettaamiset. Jos meinaat alottaa oikeesti joskus dieetin ja tiputtaa painoo ni mieti ensin että haluutko nähä vähän nälkää ja kasvattaa itsekurii? Jännä et joillai se ruoka on niin iso osa elämää ettei voi olla viikkoo pidempään syömättä jotain karkkii.

Muista myös se, että ei sillä dieetillä kuulu syödää pelkkää maitorahkaa ja puuroa. Kyllä silloinkin voi syödä iha normaalisti. Esimerkiksi mun dietissä syön ihan samalla tavalla kuin normaalistikkin paitsi, että oon jättänyt maidon, juuston ja pähkinät pois. Ei siitä tarvi tehdä niin monimutkaista, että kidutat itseäsi, mutta kyllä se silti vähän itsekuria tarvii. Ilman sitä voit ihan hyvin jatkaa noinkin. Kyllä se peilikuva sitten joskus ällöttää niin paljon, että sinun on pakko tehdä muutoksia.

Kyllä se peilikuva sitten joskus ällöttää niin paljon, että sinun on pakko tehdä muutoksia.

Tämä on niin totta. Itse sain motivaation elämänmuutokseen kun peilistä katsoi takaisin melkein 160kg mörkö.

Ja kyllähän dieettaaminen vaatii selkärankaa, ei siitä mihinkään pääse. Syklittely 1vk -1000kcal/1vk +1000kcal ajaa sinut siihen että viikon ajan paino tippuu, viikon nousee. Eli +-0. Paras on ottaa pikkuhiljaa, esim. -250kcal/päivä ja katsoa mitä tapahtuu. Jos ei kyse ole kuin muutamasta kilosta, niin -250kcal vajeella ei mene kauhean pitkään tiputtaa.

diettais viikkon,sitten mässäis viikon ja tällä tavalla meinataan tiputtaa läskiä :D eiköhän se ole +- nolla ja pari lisäkiloa päälle

Jos ei kyse ole kuin muutamasta kilosta, niin -250kcal vajeella ei mene kauhean pitkään tiputtaa.

Jos projektin kestoa ajatellaan, niin joo, lyhyempihän se on. Mutta muuten sitä ollaan kyllä ihan samojen läskin polton periaatteiden äärellä, oli pudotettavaa 2 kg tai 20. Sama muistaakseni 9000 vaje sitä on aikaansaatava yhden rasvakilon poistamiseksi, ja noin pienellä vajeella yhteen kiloon menee kyllä afaik 1,5 kk ellei yli. Puhumattakaan siitä, että kuka on niin fakiiri, että oikeasti pystyy nakuttamaan tasaisen -250 per päivä? Yksi ylimääräinen desi kevytmaitoa kaffeesseen ja puoli tuntia normaalia vähemmän esim. tsygäilyä hyötyliikunnan muodossa, niin siinä se päivän oletettu kalorivaje sitten hävisikin.

Lisäksi kun painoa on pudotettavana paljon, alussa tapahtuu monasti nopea pudotus jo siksikin, kun kropassa nesteitä. Mitä hoikempi on, sitä matalammaksi laskee myös peruskulutus. Ja mitä vähemmän on pudotettavana, sitä tiukemmin kroppa pyrkii säilyttämään ne viimeisetkin vararavinteensa, aka läskit.

noin pienellä vajeella yhteen kiloon menee kyllä afaik 1,5 kk ellei yli. Puhumattakaan siitä, että kuka on niin fakiiri, että oikeasti pystyy nakuttamaan tasaisen -250 per päivä?

Otin tämän -250kcal esimerkiksi ihan siksi, että OP sanoi heti omaavansa huonon itsekurin. Tällaisellä maltillisella vajeella voisi olla helpompi ko. tilanteessa aloittaa. :)

Otin tämän -250kcal esimerkiksi ihan siksi, että OP sanoi heti omaavansa huonon itsekurin. Tällaisellä maltillisella vajeella voisi olla helpompi ko. tilanteessa aloittaa. :)

En kyseistä metodia tuomitse, ja jokaisen kannattaa testata, mikä parhaiten itselle toimii. Mutta kovin pienellä vajeella myös faktisen virhemarginaalin merkitys kasvaa, puhumattakaan siitä, miten hitaasti tuloksia tulee, ja se voi osaltaan tuoda turhautumista ja/tai huonontaa itsekuria.

Itse pudottelin nelisen kiloa viime syksynä juurikin pienesti miinustaen, eli -100 - -500, ja vaikka selkäranka oli dieetillä vahvuudeltaan tasoa älytön, niin kyllä siinä välillä silti usko kovilla oli, kun puntarissa ei jopa yli pariin viikkoon näkynyt sitten minkäänlaista heilahdusta alaspäin, vaikka tiesin takuulla miinuksilla olevani.

Vaikea uskoa, että syklittely toisi mittavia etuja, päinvastoin. Uskon vahvasti, että tasainen kalorien vähentäminen on paras vaihtoehto.

Mutta kovin pienellä vajeella myös faktisen virhemarginaalin merkitys kasvaa, puhumattakaan siitä, miten hitaasti tuloksia tulee, ja se voi osaltaan tuoda turhautumista ja/tai huonontaa itsekuria.

Tämä on kyllä osaltaan ihan totta. Itse diettaan tälläkin hetkellä n. -1000kcal/vrk vajeella, kalorit kuitenkin 2600-2700kcal/vrk. Itsekuria tarvitsee joo, siihen että saisi syötyä päivässä tarpeeksi. :D

Jos pystyt olemaan max. 2vk ilman repsahdusta tyydy olemaan sellainen kun olet ja jatka sen suklaan syömistä äläkä stressaa.

Itse pääsin sokerin- ja rasvanhimon yli aloittamalla intermittent fastingin neljän tunnin syömisikkunalla. Mun dieetti meinas kusta kun mussutin liikaa vääräänlaista safkaa koko ajan. Uskoo ken haluaa, mutta IF alottamisen jälkeen mun sokerin- ja rasvanhimo lähestulkoon katos. With that being said, suosittelen ainakin kokeilemaan.

Tuon syömisikkunan voi muuten halutessaan venyttää pidemmäksikin. Itellä vaan on kalorit niin matalalla dieetillä, että tuo neljään tuntiin syöminen ei ongelmia tuota. Ja niin noh, taisi tuossa fastingissa mennä niin että dieetillä ollessa mitä pienempi syömisikkuna, sen parempi.

Toinen neuvo on jo tuo yllä mainittu, eli ei siitä dieetistä tarvi kidutusta tehdä. Voit sitä suklaata ja mässyä änkeä ruokavalioon IIFYM. Tästä voi tulla mulle sanomista, mutta mikäli et kisakuntoon tähtää, väittäisin tämän toimivan; ainakin itsellä toiminut tähän asti.

EDIT: Esimerkiks tässä on mun tänpäiväinen safka. Väliin on tungettu läjä erilaisia pullia, mutta makrot ja kalorit on kohdillaan joten so what.

jorma123.webp

Back
Ylös Bottom