Kalapuikoista

iivili sanoi:
Harvinainen provo yleensä niin järkeviä kirjoittelevalta.
Ja omasta mielestäni harvinaisen selkeä vitsi, jonkinlaista totuuspohjaa tuolle väitteelle löytyisi varmaankin lähinnä sieltä raskaastasarjasta.

Kehoilustakin voisi moni keksiä tsiljoonia halpoja heittoja/provoja (kuten vaikka "Toiset havittelevat epätoivoisesti natumaksimiaan munkkiluostarimeiningillä, toisilla on Elämä.")
No mitäköhän tähänkin vastaisi. :rolleyes:

Mä teen juuri sitä mitä haluan tehdä, ja jos jonkun toisen mielestä se ei ole oikeaa elämistä, niin sehän vain kertoo arvojen ja tavoitteiden eroista. Siinä vaiheessa kun tämä homma alkaa maistua puulta, siirryn varmasti johonkin muuhun. Mutta sitä odotellessa tämä "epätoivoinen ja säälittävä natumaksimin tavoittelu munkkiluostarimeiningillä" on se juttu, minkä edelleenkin valitsisin kaikista mulle avoimista vaihtoehdoista.

On muuten aika mielenkiintoista, että jopa voimailuforumilla kehotetaan unohtamaan omien tavoitteiden eteen kamppaileminen ja hankkimaan "elämä", mikä varmaan sitten tarkoittaisi leppoisaa kaljamahan kasvattamista ja omasta keskinkertaisuudestaan iloitsemista tuoppi kädessä ja makkara suussa.

Ei kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hulkki sanoi:
Ja omasta mielestäni harvinaisen selkeä vitsi, jonkinlaista totuuspohjaa tuolle väitteelle löytyisi varmaankin lähinnä sieltä raskaastasarjasta.
Ok. Puusilimänä en tajunnut vitsiä, anteeksi tosikkomaisuus.
On muuten aika mielenkiintoista, että jopa voimailuforumilla kehotetaan unohtamaan omien tavoitteiden eteen kamppaileminen ja hankkimaan "elämä", mikä varmaan sitten tarkoittaisi leppoisaa kaljamahan kasvattamista ja omasta keskinkertaisuudestaan iloitsemista tuoppi kädessä ja makkara suussa.
En tarkoittanut sitä. Tavoitteiden eteen kamppailkoon jokainen niin kovasti kuin parhaaksi katsoo ja lihaksikas, mutta vähäläskinen kroppa on pakkotoistolla tietenkin hyvä tavoite. Sitä tuskin kukaan kiistää, kuten ei sitäkään, että myös maksimivoiman kasvattaminen on myös tänne sopiva tavoite, ehkä jopa sen uhalla, että rasva% olisi vaikkapa kahdenkymmenen paikkeilla. Mutta kuten tiedät, kehoilu, voimailu tms. merkitsee jokaiselle harrastajalle hieman eri asiaa. Toisille kalapuikot ovat edelleen asiallinen eväs, kun ei aina jaksa vääntää edes helppoa ja nopeaa perusmössöä, jossa olisi suht tarkasti haluamansa makroravinnejakauma.

Munkkiluostarimeiningin ja "keppana & makkara" - linjan väliin mahtuu monenlaisia, esimerkiksi sellaisia, jotka ovat lähes jokaisen kaverinsa mielestä askeettisen tarkasti syöviä (ja tietenkin reenaavia) terveysfasisteja, mutta silti syövät vaikkapa kalapuikkoja silloin tällöin. ;)

Puhaltakaamme Saturnukset sieraimista! :)

Heh, kylläpäs aiheuttaa minun kalapuikkosyömiseni keskustelua. :D Mitä olen keskustelua lukenut, niin voin edelleen vetää silloin tällöin kalapuikot naamaani tyytyväisenä, koska en ole mikään himoreenaaja, vaan kuntoilen ihan omaksi ilokseni aina kuin huvittaa. Kunhan nyt ei niitä joka päivä rupea syöpöttelemään, niin hyvin menee! Mutta kiitokset kaikille kommenteista! :thumbs:

Sori, että herätän vanhan ketjun.. mutta itse olen nyt syönyt jo muutaman päivän ajan kalapuikkoja ja niitä on mennyt kyllä useampikin paketti...

Tämä koska opiskelijan kesä budjetti.

Rupesi sitten vaivamaan näiden terveellisyys ja olen vähän lukenut näistä niin en kyllä ymmärrä miksi nämä olisivat epäterveellinen vaihtoehto.

Itse syön näitä Rainbown kalapuikkoja Rainbow : Rainbow Kalapuikot 250 g, 10 kpl

64% kalaa, vehnäjauhot samoja jauhoja mitä leivässäkin käytetään ymmärtääkseni ja rapsiöljyn tiedetään alentavan elimistön kolesteroli määriä (Check: Canola - Wikipedia, the free encyclopedia)

Kalapuikkoja on kritisoitu ainakin siitä, että ne sisältää ainakin kalanpäitä ja muita osia kalasta mitä harvoin muuten ravintona käytettäisiin, mutta itse näen tämän vain hyvänä asiana, sillä niistä voi saada jotain harvinaisempia ravintoaineita mitkä jäävät saamatta kun syö esim. fileerattua kalaa. Ja ainakin kalan luita ja nahkaa on kehuttu hyväksi ravinnoksi ja että ne sisältää kaikkea terveyttä edistävää.

Lisäksi uppopaistoa on kritisoitu ja huono laatuista rasvaa, mutta juuri näytin, että ainakin näiden puikkojen valmistukseen käytetään hyvä laatuista rasvaa.. Mitenkäs tuon uppopaiston laita? En ole vielä ymmärtänyt miksi se olisi epäterveellistsä tarkalleen?
Ja lisäksi en ole vielä lukenut mistään, että juurikin nämä kalapuikot uppopaistettaisiin, eikö nämä voisi olla vain paneroitu? Tai niinhän nämä todennäköisesti ovatkin...

Kaksi tuollaista pakettia (500g) sisältää seuraavanlaisesti eri ravintoaineita ja energiaa:

930kcal
75g proteiiniä
80g josta 1g sokeria
40g josta 7,5g tyydyttyneitä rasvahappoja
5,5g ravintokuitua
2g suolaa

Eli mikä tässä nyt on vikana? :S

Sori, että herätän vanhan ketjun.. mutta itse olen nyt syönyt jo muutaman päivän ajan kalapuikkoja ja niitä on mennyt kyllä useampikin paketti...

Tämä koska opiskelijan kesä budjetti.

Rupesi sitten vaivamaan näiden terveellisyys ja olen vähän lukenut näistä niin en kyllä ymmärrä miksi nämä olisivat epäterveellinen vaihtoehto.

Itse syön näitä Rainbown kalapuikkoja Rainbow : Rainbow Kalapuikot 250 g, 10 kpl

64% kalaa, vehnäjauhot samoja jauhoja mitä leivässäkin käytetään ymmärtääkseni ja rapsiöljyn tiedetään alentavan elimistön kolesteroli määriä (Check: Canola - Wikipedia, the free encyclopedia)

Kalapuikkoja on kritisoitu ainakin siitä, että ne sisältää ainakin kalanpäitä ja muita osia kalasta mitä harvoin muuten ravintona käytettäisiin, mutta itse näen tämän vain hyvänä asiana, sillä niistä voi saada jotain harvinaisempia ravintoaineita mitkä jäävät saamatta kun syö esim. fileerattua kalaa. Ja ainakin kalan luita ja nahkaa on kehuttu hyväksi ravinnoksi ja että ne sisältää kaikkea terveyttä edistävää.

Lisäksi uppopaistoa on kritisoitu ja huono laatuista rasvaa, mutta juuri näytin, että ainakin näiden puikkojen valmistukseen käytetään hyvä laatuista rasvaa.. Mitenkäs tuon uppopaiston laita? En ole vielä ymmärtänyt miksi se olisi epäterveellistsä tarkalleen?
Ja lisäksi en ole vielä lukenut mistään, että juurikin nämä kalapuikot uppopaistettaisiin, eikö nämä voisi olla vain paneroitu? Tai niinhän nämä todennäköisesti ovatkin...

Kaksi tuollaista pakettia (500g) sisältää seuraavanlaisesti eri ravintoaineita ja energiaa:

930kcal
75g proteiiniä
80g josta 1g sokeria
40g josta 7,5g tyydyttyneitä rasvahappoja
5,5g ravintokuitua
2g suolaa

Eli mikä tässä nyt on vikana? :S

Ei taida olla se rasva enää sellaisessa muodossa joka alentaisi kolesterolia, tai muutenkaan terveyttä edistäisi. Vaikka mistä minä tiedän.

joo saahan noita muualtakin... mutta ne on vaan sitten tuplasti kalliimpia :)

Lidlissä tosi saattaa olla hyvinkin edullisia. Täytyy joskus käydä kattomassa.

Ja en ymmärrä miksi se rasva muuttuisi siinä? Olen kuullut, että uppopaistossa rasvat jotenkin muuttaisivat muotoaan, mutta en ole kyllä ottanut/saanut selville tuosta, että miten ne muuttuu..
Toiseksi eihän nämä kai ole uppopaistettuja?

ihme ketju :D Itsekkin syön joskus kalapuikkoja, mutta en usein, syynä on se että niissä aivan liikaa suolaa, kuten kaikissa valmisruuissa Ihmiset tuntuu mun mielest liikaa välttelevän milloin rasvaa milloin hiilareita yms, vaikka yks pahimmista mitä ruuasta saattaa löytyä on suola. Itse teen kaikki ruokani ilman suolaa, tyylillä että jos syön yhdelläkin aterialla valmisruokaa tai jalostettuja lihoja yms, ni ne oli sitten sen päivän suolatarpeet siinä. Miettikääpä, jos syö vaikka sen 3 tuhatta kaloria, niin kuinka paljon suolaa saatte siinä, jossette siihen kiinnitä huomiota. Sanon että aivan liikaa :D Yleensä katson suolan määrän tärkeimpänä tuoteselosteesta...

Vaikka THL:n kätyrit muuta väittävät, kyllä suolaa voi ja pitääkin syödä ihan reippaasti, etenkin jos (kun) treenaa ja hikoilee paljon, helteellä ja/tai ei ole korkea verenpaine. Valmisruokien suola vain on paskaa suolaa, hyvä suola on esim. ruusu- tai merisuolaa. Kyllä meinaan huomaa olossa, jos on suolaus jäänyt liian vähälle. Silloin syön suolaa suoraan purkista ja heti loppuu heikotus ja kuvotus :D

Kalapuikkojen leivitys tosiaan on se epäterveellinen osa: heikkolaatuista rasvaa ja vehnämössöä.

sanoppa joku villieläin joka laittaa suolaa ruokiinsa? tai miksei vauvoille saa antaa mitään suolaista? Ihmiset on vaan tottuneet syömään suolaa ja _ylimääräisestä_ on vain haittaa. Siitä voidaan sitten keskustella että kuinka paljon on liikaa, mut sanon että teelusikka päivässä riittää mainiosti, saattaa olla vähän liikaakin, riippuu mitä ruokia syö, koska kas kummaa, suolasta löytyviä ainesosia kun sattuu saamaan erilaisista ruuista vaikka niihin ei lisäisikään suolaa...

^^ihan hyvät pointit, varmaan se on osaksi tottumiskysymys. 1 tl puhdasta suolaa/pv on kuitenkin paljonkin enemmän kuin ei mitään ;) Ehkä jos syö enemmän suolaa, on myös juotava enemmän vettä tasapainon säilyttämiseksi?

^^ihan hyvät pointit, varmaan se on osaksi tottumiskysymys. 1 tl puhdasta suolaa/pv on kuitenkin paljonkin enemmän kuin ei mitään ;) Ehkä jos syö enemmän suolaa, on myös juotava enemmän vettä tasapainon säilyttämiseksi?
voishan siin jotain sellaistakin olla xD itse nyt juon joka tapauksessa paljon vettä :d mut itse uskon vakaasti et suolaa kannattaa jokatapauksessa syödä niin vähän kuin mahdollista

Valmisruokien suola vain on paskaa suolaa, hyvä suola on esim. ruusu- tai merisuolaa.

Ei kannata varmaan tätä topiccia tukkia suolakeskustelulla mutta noista "pöytäsuolan" ja "parempien" suolojen eroista ei olla ihan yksimielisiä. Itseasiassa todisteita noiden mainitsemiesi suolojen paremmuudesta ei tainnut juuri olla.

sanoppa joku villieläin joka laittaa suolaa ruokiinsa? tai miksei vauvoille saa antaa mitään suolaista? Ihmiset on vaan tottuneet syömään suolaa ja _ylimääräisestä_ on vain haittaa. Siitä voidaan sitten keskustella että kuinka paljon on liikaa, mut sanon että teelusikka päivässä riittää mainiosti, saattaa olla vähän liikaakin, riippuu mitä ruokia syö, koska kas kummaa, suolasta löytyviä ainesosia kun sattuu saamaan erilaisista ruuista vaikka niihin ei lisäisikään suolaa...

hirvi.

Voisiko joku muuten kertoa miten em. ruusu- ym. erikoinen suola on jotenkin terveellisempää kuin perus ruokasuola? Siis muuten kuin että samassa määrässä "suolaa" on vähemmän suolaa.

Puhdistamattomasta merisuolasta ainakin puhuvat, että sisältää kaikki tärkeät mineraalit. Lisäksi kuulema pitää ihmiskehon suolatasapainoa paremmin yllä tjsp. Pitää myös ottaa huomioon, että puhdistamattomassa merisuolassa on mukana kaikki meren myrkyt, kuten arsenikki, elohopea ja muut raskasmetallit.

Puhdistamattomasta merisuolasta ainakin puhuvat, että sisältää kaikki tärkeät mineraalit. Lisäksi kuulema pitää ihmiskehon suolatasapainoa paremmin yllä tjsp. Pitää myös ottaa huomioon, että puhdistamattomassa merisuolassa on mukana kaikki meren myrkyt, kuten arsenikki, elohopea ja muut raskasmetallit.

No toihan nyt on täyttä paskaa, eihän sitä mistään itämerestä oteta, luomu merisuola sisältää kaikki 95 mineraalia jotka ovat vieläpä optimaalisessa muodossa ihmiskehoa ajatellen, tavallisesta pöytäsuolasta on kaikki hyvät poistettu kemiallisen puhdistuksen aikana ja sitten lisätty se jodi sinne, noi on kaksi aivan eri asiaa.

Ja piti vielä sanoman jotta kun noi kalapuikot uppopaistetaan niin niiden kuorrutteessa oleva halvin mahdollinen aurinkokukkaöljy tms, muuttuu transrasvaksi, ja todellakaan siihen kalapuikkoon ei mitään filettä käytetä vaan kaikki se minkä siivoojat luudalla lattioilta isoon sammioon lakisevat.

Tänään ite kanssa vedin kalapuikkoja.
Kalaa noissa ei ole nimeksikään ja tosiaan tuo kuorutus on jotain korppujauhomössöä?
Toki noita varmaan löytyy laadukkaitakin, mutta tuo Eldoradon kalapuikkojen kalat on varmaan kellunut jossain öljytuho alueella:D

Ja piti vielä sanoman jotta kun noi kalapuikot uppopaistetaan niin niiden kuorrutteessa oleva halvin mahdollinen aurinkokukkaöljy tms, muuttuu transrasvaksi, ja todellakaan siihen kalapuikkoon ei mitään filettä käytetä vaan kaikki se minkä siivoojat luudalla lattioilta isoon sammioon lakisevat.
niitä on kyllä erimerkkisiä ja kalliimpia missä ei tuota lattiapölyä käytetä

Suositut

Back
Ylös Bottom