Kalanmaksa/rypsiöljystä huono olo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jkp78
  • Aloitettu Aloitettu
Illalla vedän yleensä jotain proteiinia, ruokalusikallisen kalanmaksaöljyä ja kulauksen rypsäriä. Tämän setin jälkeen tulee usein huono ja heikko olo (siis samanlainen kuin olis vetänyt jotain nopeeta hiilaria tyhjään vatsaan :urjo: ). Noi oireet vois ehkä johtua myös mahakatarrista, johon mulla on näköjään myös taipumista. Aamulla en yleensä pysty vetämään tyhjään mahaan mitään kofeiinipitoista tai vitamiineja.

Eli tietääkö kukaan siitä, ärsyttääkö noi öljyt vatsalaukkua (ei kyllä luulis) vai mistä toi johtuu? Entäs proteiini? Olen syönyt esim. maitoproteiinia, kanaa ja maitorahkaa, eikai noitten pitäis mahaa ärsyttää? Muutenkin jokin tässä ruokavaliossani mättää kun vatsaa turvottaa jatkuvasti.

jkp78 sanoi:
Illalla vedän yleensä jotain proteiinia, ruokalusikallisen kalanmaksaöljyä ja kulauksen rypsäriä.

Itellä meni eilen illalla 3 rkl rypsäriä naamaan, noin tunti ruoan ja palkkarin jälkeen. Tunnin nukkumisen jälkeen :urjo: . Tuli pelkät rypsärit ulos ja olo oli kuin ei olisi mitään tapahtunut.

Epäilen rypsäriä syypääksi. Yleensä vedän 2rkl, nyt 3. Ja pala lensi. Tälläistä kokemusta viime illasta.

Kerran otin just ennen sänkyyn menoa 3-4 rkl verran rypsäriä ja voi helevata ku alko :urjo: ku olin jonku aikaa makoillut. Menin jo vessaan mut onneks pysy sisällä.

Nykyään ku syön iltapalan, otan rypsiöljyä aluks tai siinä välissä ja syön sitten vielä jotain siihen päälle. En tiiä onko tuolla merkitystyä, mutta nyt ei oo enää huonoo oloo esiintyny. Ja ei sitä kannata liikaa ottaa kerralla (3-4 rkl).

Älä ota kalanmaksaöljyä vaan kalaöljyä. Kaksi eri asiaa. Ei välttämättä auta huonoon oloon, mutta muuten vinkkinä.

Sundae sanoi:
Älä ota kalanmaksaöljyä vaan kalaöljyä. Kaksi eri asiaa. Ei välttämättä auta huonoon oloon, mutta muuten vinkkinä.

Joo, tarkotus olis vaihtaa kalaöljyyn kun saan tän nykyisen pullon käytettyä.

Otsikosta muistui välittömästi mieleen ankea sota-ajan lapsuus. Silloin kun lapsille juotettiin väkisin ruokalusikallinen Möllerin kalanmaksaöljyä joka ilta.

Vieläkin tulee huono olo pelkästä ajatuksesta.

Sappivaivoilta kuulostaa. Ei siis välttämättä mitään vakavaa, mutta kaikkien vasta ei kestä hirveitä rasvapläjäyksiä.

Öljyt kannattaa joko ottaa kapseleina tai sekoittaa ruokaan.

reinhardt sanoi:
Sappivaivoilta kuulostaa. Ei siis välttämättä mitään vakavaa, mutta kaikkien vasta ei kestä hirveitä rasvapläjäyksiä.

Öljyt kannattaa joko ottaa kapseleina tai sekoittaa ruokaan.

Kapseleista ei mulla oo tullu ees sellasta "kalamaksaöljyröyhtyy" joka on vähä epämiellyttävä välillä :)

mut kysyn täs off topikkina et saakos pelkkää kalaöljyä pullos vai onko kapselit ainoot. en oo ite nähny missään.

Mr. Smith sanoi:
Kapseleista ei mulla oo tullu ees sellasta "kalamaksaöljyröyhtyy" joka on vähä epämiellyttävä välillä :)

mut kysyn täs off topikkina et saakos pelkkää kalaöljyä pullos vai onko kapselit ainoot. en oo ite nähny missään.

Mielestäni apteekista saa. Iskällä oli pelkkää kalaöljyä joskus pullossa. En kyllä käsitä, miksi litkiä öljyä pullosta, ei ne kapselit niin kalliita ole, ja ovatten vatsaystävällisempiä.

oukei apteekista siis

Joo nyt tällähetkellä laihduttelen CKD:llä ja välil menee suuriaki määriä rasvaa päiväs ja tuntuu et mahan toiminta on vaan parantunu. AIka yksilöllistä toi rasvankin sopiminen näköjään.

Syökää Vitamarin kalaöljyä pullotettuna, halpaa ja hyvää (sitruunanmakuinen, ei maistu kala yhtään). Eikä todellakaan tule mitään fisuröyhtäyksiä.

Jeps, eli Vitamarin kalaöljyä löytyy nestemäisenä luontaistuotekaupoista. Vaihtoehtoina Vitamar ja Vitamar+ADE elikkäs tavallinen ja vitamiineilla täydennetty. Maku on myös hyvä.

Jos mä vedän noita öljyjä ihan suoraan lusikalla niin on takuuvarma että tulee huono olo ja se johtuu yksinkertaisesti siitä mausta. Mutta jos heittä vaikka rahka, raejuuston tai muun vastaavan sekaan niin menee isokin setti öljyä lähes huomaamatta alas.

Timba79 sanoi:
Jos mä vedän noita öljyjä ihan suoraan lusikalla niin on takuuvarma että tulee huono olo ja se johtuu yksinkertaisesti siitä mausta. Mutta jos heittä vaikka rahka, raejuuston tai muun vastaavan sekaan niin menee isokin setti öljyä lähes huomaamatta alas.

henk.koht taas toisinpäin. rypsäriä menee lusikalla 1-5 lusikallista helposti, ruoan seassa ei sit millään kun se maistuu läpi (esim rahkassa). juu eli aika yksilöllistä on, mä vedän melkein aina iltasin pari kolme lusikallista ja sit suoraan nukkumaan, ei ongelmia.

Miksi täytyy vetää jotain proteiinia ja rasvaa iltapalaksi? Ihan normaali hiilari+prode+rasva toimii hyvin kuten kaikilla muillakin aterioilla.

juffe sanoi:
Syökää Vitamarin kalaöljyä pullotettuna, halpaa ja hyvää (sitruunanmakuinen, ei maistu kala yhtään). Eikä todellakaan tule mitään fisuröyhtäyksiä.
Jep tuo menee alas, mutta jos on sattunut ostamaan ah aitoa oikeaa maustamatonta kalaöljyä, niin siihenkin voi tiputtaa sekaan pari tippaa sitruunamehua /annos ja samalta maistuu kuin Vitamar. Itse sain aikanaan niin pahoja traumoja, että vetelen kapseloituna, maksoi mitä maksoi :D.

Timba79 sanoi:

Kyllä, kerran erehdyin nielaisemaan lusikallisen rypsiöljyä sellaisenaan ja oli muuten viimeinen kerta. Yleensä juuri mikään ei okseta mutta silloin kävi jo kurkussa. Legendaariseen rahkafunlightiin voi taas lorautella huoletta eikä tunnu missään.

Dobermann sanoi:
Miksi täytyy vetää jotain proteiinia ja rasvaa iltapalaksi? Ihan normaali hiilari+prode+rasva toimii hyvin kuten kaikilla muillakin aterioilla.
Sama täällä. Itse syön iltapalani samalla makroravinnejakaumalla kuin muutkin päivän ateriat. Eli hh5%, pp20% ja rasvaa 75%. Hyvin pelittää.

Critter sanoi:
Sama täällä. Itse syön iltapalani samalla makroravinnejakaumalla kuin muutkin päivän ateriat. Eli hh5%, pp20% ja rasvaa 75%. Hyvin pelittää.

Kuis paljo kaloreita tulee päivässä?

Ite syön Lähes samalla jakaumalla hh10%
p30% r60% ja kalorit ~2300 päiväs paitti viikonloppuna pidän 1.5 vrk hiilarit korkeella ja rasva alhaalla. No en iha joka viikonloppu... nii ja dieetti menossa ja hyvin on toiminu :evil:

Back
Ylös Bottom