Kaksimetrisen jalkatreeni

Olen treenannut nyt punttia noin vuoden verran ja on alkanut huolestuttaa jalkatreeni, kun normaalit kyykyt vapaalla tangolla saavat aikaan polvikipuja. Teen toistot mielestäni hyvällä tekniikalla eikä kaverit ole huomanneet siinä virheitä. Pystyn tekemään kyykyn kerran kahdessa viikossa vapaalla tangolla (noin 90 astetta) ilman, että ongelmia ilmenee. Jalkapässi tai jalkojen ojennukset eivät ole aiheuttaneet polvikipuja, mutta smitilläkin kyykkääminen on jos kulma laskee alle 90 asteen. Mitä pitäisi tehdä? Onko muilla ollut samoja ongelmia ja jos on kuinka niistä on selvitty?

prässi 10*320kg
takakyykky smithissä 8*115kg
normi takakyykky 3*120kg
Oma pituus 198cm

Mulla loppu polvikivut ku rupesin vain kyykkäilemään ja rupesin käyttämään kreatiinia. Jos se keräs nestettä suojaamaan polvia tms? Heti ku taukoa kreatiinin käytöstä pidin niin vaiva palasi. Enää nykyään ei vaivaa ollenkaan.

Olen treenannut nyt punttia noin vuoden verran ja on alkanut huolestuttaa jalkatreeni, kun normaalit kyykyt vapaalla tangolla saavat aikaan polvikipuja. Teen toistot mielestäni hyvällä tekniikalla eikä kaverit ole huomanneet siinä virheitä. Pystyn tekemään kyykyn kerran kahdessa viikossa vapaalla tangolla (noin 90 astetta) ilman, että ongelmia ilmenee. Jalkapässi tai jalkojen ojennukset eivät ole aiheuttaneet polvikipuja, mutta smitilläkin kyykkääminen on jos kulma laskee alle 90 asteen. Mitä pitäisi tehdä? Onko muilla ollut samoja ongelmia ja jos on kuinka niistä on selvitty?

Itse teen samankaltaisista syistä vain prässiä (enkä jaksaisi edes kyykätä). Ennen tein myös toistot tyyliin 6-12, mutta sitten vaihdoin lyhyempiin tyyliin 5x5. tmusclen kirjoittajat kannattavat myös lyhyempiä sarjoja pitkille (kyykky & prässi). Itse en tekisi ollenkaan kyykkyä, liikkeenä pitkille ihan perseestä. Pikemminkin ojennuksia, prässiä, glute bridgeä ja SJMV:tä.

En pitäis kyllä siitä vaihto ehdosta, että joutuisin lopettamaan kyykkäämisen. Prässiä teen noista liikkeistä kyllä useiten, mutta kyykyllä massaa tuntuu tarttuvan paremmin.

Olen lukenut, että reiden loitontaja ja lähentäjä lihakset auttaisivat ehkäisemään polvikipuja. Onko tästä tai muista polvija vahvistavista harjoitteista tietoa tai kokemusta?

Itse olen kanssa tällainen hujoppi. 196 cm ja 105 kg. Kyykyssä kipuili polvet joskus, kun tekniikka ei ollut kunnossa. Kannattaa huolehtia että lantio - polvi - jalkaterälinja pysyy linjassa. Kunnon lämmittely on myös erittäin tärkeää. Itse teen kyykyn joka toiseen jalkatreeniiin.

Itsellänikin oli polvikipuja joskus. Kivut poistuivat polvenlämmittimillä ja treenaamalla kyykkyä useammin ja pidemmillä sarjoilla.

Polvenlämmittimet on hyvä apu. Ja jos ego antaa myöten, kokeilisin jonkin aikaa reilusti pienemmillä raudoilla tehdä kyykyt vapailla painoilla pohjaan saakka. Näin löytyy parhaiten oikea liikerata, saattaa polvikivutkin vähentyä. Henk. koht. en usko tuohon polvien eteen menemisen ja kipujen väliseen suoraan yhteyteen TJEU painonnostajat.

hieman leveempi jalkojen asento auttaa välityksissä. paina polvia ulospäin ja istu ensin taakse, sitten alas. ikäänkuin ensin julle ja siitä kyykky. myös boksikyykyt auttaa tekniikan hakemisessa. jos haluat kommenttia tekniikastasi, laita video. kuvauta se hieman etuviistosta polven korkeudelta.

asteista ei myöskään ole tapana puhua kyykyssä muussa yhteydessä kuin POLVIkulmassa. 90 astetta viittaa siis ½-kyykkyyn. se on hyvä apuliike, mutta pyri tekeen suurin osa kyykyistä siellä "peruskyykyn" alueella eli joko voimanostosyvyyteen tai hilkun yli. syvyyden tulee olla luonnollinen, eikä sillä oo mitään tekemistä kisakriteerien kanssa, ellet kisaile. pääasia, että pystyt ite mittaan kehitystä.

siellä "pitkien ihmisten murheen suossa" polskiessasi kannattaa myös hieman muokata omaa asennetta. sun pituus ei ole mikään este koville voimille. tää on hyvä muistaa. kun katselet vahvamiesten pituuksia, siellä ei juuri kovin pikkuset pojat pärjää. aitalan juhiskin (195cm) kyykkäsi äärimmäisen epätaloudellisella painonnostotyylillä 250:llä sarjoja että huiske kuului. voimatyylillä tietenkin paljon enemmän. kunhan keräät tohon pituuteen massaakin, tarttuu se voima myös. eli: jääkaappi parhaaksi kaveriksi. sitten kovalla asenteella ja pitkällä tähtäimellä eteenpäin. paljonko painat nyt?

polvilämpät on hyvät. laita ne päälle jo alkufillareissa jne. sitten taas... jalkatreenin jälkeen nivelet mahdollisimman pian jäihin. tällä saadaan sitä treenin aiheuttamaa tulehdusta alemmas.

kyykyssä ja muissa isoissa liikkeissä kyllä tulee treenattua lähentäjät ja loitontajat, joten ei sun tarvi niissä koneissa istuskella. keskityt pitään polvet samassa linjassa jalkaterien kanssa ja homma toimii. ylös tullessa et päästä kroppaa niiaamaan eteen, vaan painat pakaroilla ja reisillä. tää on tärkeetä.

polvien vahvistamisessakin kyykky riittää jopa yksinään. jos sulla on selkeetä heikkoutta/vajaakehitystä medialiksessa (se tipan muotonen pallukka sisäreiden puolella polvee), tee reisiojennuksen loppuosaa tai painota reisiliikkeissä sitä polven eteenpäin menoa enemmän.

ei kyykky ole mikään autuaaksitekevä jalkaliike, kun bodailu on mielessä. prässi, hack ja etukyykky toimii erittäin hyvin myös. se, miten noi pitäs tehdä nimenomaan bodymielessä ja miten saadaan ne kohdistettua tietylle alueelle reittä on sitten eri tarina se. mutta toki kyykkyily on kivaa :)

Ongelmana syväkyykyissä on se ettei niitä voi tehdä kun omalla painolla tai max tangolla.. Tulisiko siis aloitella keppi jumppalla?? Voiko omanpaino olla tarpeeksi kehittämään liikerataa ja vahvistamaan polvia?
Mistä noita polvilämmittimiä saa ja miten ne eroavat polvisiteistä?

Itsellä polvikipuihin on auttanut kenkien poisjättäminen kyykätessä/mavettaessa/hackia tehdessä. huonot kengät vääntää lonkkia, polvia ja nilkkoja päi vittua. Vanhoista jalis-sukista kärjetpoisleikatut hc polvilämppärit ovat kanssa kultaa! myös se on auttanut että antaa sen kyykyn mennä alas asti eikä väkisin ole yrittänyt stopata sitä siihen 90asteeseen.

Ei ilman painoa tai pelkällä tangolla kyykkäminen polvia juuri vahvista, tekniikka sen sijaan ei ainakaan huonone. Itsehän olen käyttänyt imurin putkea enemmän kyykyn opetteluun kuin imurointiin. Polvilämppäreitä saa urheilukaupoista, esim. intersportista.

lämppiä (neopreeni) saa kaikista marketeista. siteet on täysin eri asia, niiden tarkotus ei ole lämmittää, vaan tukea. päinvastoin siis kuin noilla neopreenilämppäreillä.

Tästä löytyy hyvä ohje kyykyn tekemiseen ja kuten tuossa aiemmin tulikin, niin leveämpi asento saattaa auttaa.

Jos ei syystä tai toisesta syväkyykky onnistu tai edes parallel, niin mitäpä tuota murehtimaan. Teet vastaavasti enemmän jalkaprässiä ja jos mave onnistuu, niin 1/2-kyykkyjen lisäksi sinulla on ihan hyvä setti kasassa. Kannattaa muuten huomata, että etureisipenkin tekeminen liian isoilla painoilla on yksi aika yleinen polvikipujen aiheuttaja.

Itse en ole ihan 2 metrinen mutta pitkä kuitenkin (189cm), mulla on etukyykky toiminut aina pirun hyvin etureisien ja pakaroiden massan kasvattajana muutenkin tuo liike tuntuu erittäin luontevalta ja sopii mun fysiikalle paremmin kuin takakyykky. Eli suosittelisin ainakin kokeilemaan etukyykkyä..

Eihän sillä pituudella ole merkitystä tässä asiassa, vaan vartalon mittasuhteilla. Suhteessa pitkillä jaloilla on hankalampi tehdä takakyykkyä. Siinä tapauksessa voi painottaa enemmän etukyykkyä, yhden jalan kyykkyjä, maastavetoa, jne.

hyvällä tekniikalla eikä kaverit ole huomanneet siinä virheitä. Pystyn tekemään kyykyn kerran kahdessa viikossa vapaalla tangolla (noin 90 astetta) ilman, että ongelmia ilmenee.

Tossa särähti hiukan, kysele muiltakin salilla. :piis:

hieman leveempi jalkojen asento auttaa välityksissä. paina polvia ulospäin ja istu ensin taakse, sitten alas. ikäänkuin ensin julle ja siitä kyykky. myös boksikyykyt auttaa tekniikan hakemisessa. jos haluat kommenttia tekniikastasi, laita video. kuvauta se hieman etuviistosta polven korkeudelta.

asteista ei myöskään ole tapana puhua kyykyssä muussa yhteydessä kuin POLVIkulmassa. 90 astetta viittaa siis ½-kyykkyyn. se on hyvä apuliike, mutta pyri tekeen suurin osa kyykyistä siellä "peruskyykyn" alueella eli joko voimanostosyvyyteen tai hilkun yli.

Mä en ole ees asiaa miettinyt, saati tarkoituksella hakenut tuota. Mulle tuli ihan "luonnostaan" kyykkyä aloitellessa tuo leveempi asento ja ei ole ollut mitään ongelmia polvien kanssa. Toki kaikki vinkit pakkiksella tyyliin polvien vispaaminen sisällepäin jne. on opittu (välttämään)... :D

Hemmetin hyvä liike, ja paras, ja munkin mielestä kannattaisi se tekniikka ihan varmistaa et se on oikein, ettei turhaan jätä tekemättä. Mulla taas ei ole tuohon pituus-juttuun mitään sanottavaa, pätkä kun oon. Kaveria (yli 190cm) en taas aikoinaan saanut mitenkään tekemään kunnolla kyykkyä, sitä nyt puolsi sekin et oli perkeleen kankea jätkä. :lol2:

Polvilämppärit on ehdottomat! Itellä ainakin on polvikivut häipyny aika lailla kokonaan kun aloin neopreeni-lämmittimiä käyttämään. Oikeastaan joka jätkän pitäisi hommata nuo ensimmäisenä ennenkuin salin ovesta sisään ensimmäistä kertaa astuu:D

Back
Ylös Bottom