kaksi kysymystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja repeh
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!

Olen liittäny hyvää huomenta-liikkeen treeneihini, mutta en löytänyt täältä selostusta/videota tekniikasta. Voisiko joku valaista lyhyesti? Jalat suht suorina, selkä kaarella taivutus 90 asteeseen ja takas ylös? Sarjapituudet?

Toinen asia joka askarruttaa: löysin hyvältä vaikuttavan voimaohjelman, Boris Sheikon laatiman. Siinä on kuitenkin paljon sarjoja, lyhyitä ja suht pienillä painoilla mutta räjähtävästi. Taukojen pituudet lähinnä mietityttävät: eihän viiden toiston sarja 50% maksimista varmaan pitkää palautusta vaadi, ja jos tauot ovat yli minuutin luokkaa, saa salilla viettää kolme tuntia. Eli minkä pituiset tauot pitäisitte, jos esim. penkkitreeniin kuuluu 17 sarjaa, painot välillä 50-70%, toistot 3-6 ? Ja kun muutkin pitäisi päästää treenaamaan...Ja lisäksi apuliikkeet.

Toki ko. ohjelma on todella ammattimaisesti treenaaville, ja aion aloittaa hieman pienemmällä työmäärällä, mutta kuitenkin sarjamäärät kasvavat aiempaan treeniin verrattuna eikä aikaa kasva puissa.

Olen aiemmin treenannu bodaustyylillä, nyt aion siirtyä voimapuolelle.

Originally posted by repeh
Olen aiemmin treenannu bodaustyylillä, nyt aion siirtyä voimapuolelle.

Oikea valinta! :D

Niihin Sheikon sarjataukoihin. Itse tein aina silloin kun pystyi tekee. Yleensä se meni niin, että ekoissa sarjoissa pienempi tauko ja treenin edetessä tauko piteni.

Mies menee tossa videossa ihan kasaan; jokaisella on omat tavoitteet ja tapa tehdä asioita mutta yleisesti haluan kuitenkin korostaa että selkä ei saa pyöristyä. (Joillakin näyttää olevan sellaiset fyysiset ominaisuudet että voi nostaa selkä pyöreänä (jopa monta vuotta) ilman että tulee ongelmia, mutta useimmille kuitenkin tulee ongelmia.)

Tiedät tekniikan suunnilleen jo. Itse saan liikkeen vedettyä niin että vartalo muodostaa reiden kanssa suunnilleen 90 asteen kulman (sivusta katsottuna)... Tangon pitää olla polvien edessä, muuten liike on 1/4 kyykky. Voi ottaa kapealla tai leveällä jalkaasennolla. On myös olemassa kyykky- hyvää huomenta kombinaatio. WSB:llä olisi muistaakseni hyvä kirjoitus HH:sta, en sitä tietenkään löytänyt...

Liike on mun mielestä jopa kyykkyä painostavampi liike ottaa isoilla painoilla.

Originally posted by Ämmbee
Mies menee tossa videossa ihan kasaan; jokaisella on omat tavoitteet ja tapa tehdä asioita mutta yleisesti haluan kuitenkin korostaa että selkä ei saa pyöristyä. (Joillakin näyttää olevan sellaiset fyysiset ominaisuudet että voi nostaa selkä pyöreänä (jopa monta vuotta) ilman että tulee ongelmia, mutta useimmille kuitenkin tulee ongelmia.)

Tiedät tekniikan suunnilleen jo. Itse saan liikkeen vedettyä niin että vartalo muodostaa reiden kanssa suunnilleen 90 asteen kulman (sivusta katsottuna)... Tangon pitää olla polvien edessä, muuten liike on 1/4 kyykky. Voi ottaa kapealla tai leveällä jalkaasennolla. On myös olemassa kyykky- hyvää huomenta kombinaatio. WSB:llä olisi muistaakseni hyvä kirjoitus HH:sta, en sitä tietenkään löytänyt...

Liike on mun mielestä jopa kyykkyä painostavampi liike ottaa isoilla painoilla.

No eihän tuo nyt mihinkään kasaan mene ja riippuu kuvakulman lisäksi yläselän lihaksista ja yleensäkin selän muodosta näyttääkö jonkun selkä vähän pyöristyvän vai ei :).

Ja toisaalta esim selänojennusta nimenomaan neuvotaan tekemään niin että selkä _aavistuksen pyöristyy_ ala-asennossa. Itekin tein pitkään selänojennusta suoralla selällä, ja sit mulle raivottiin siitä joku 6 vuotta sitten että ei oo terveellistä ja kehittää lievällä pyöristämisellä paremmin niin se alko sujua paremmin eikä myöskään kipeytyny yhtä helposti ja alaselkä kasvo paremmin.

Musta toi liike on pitkälti samanlainen, että siinä pitää käyttää pieniä painoja ja tehä hyvällä kontrollilla (tolla äijällähän on tosi vähän painoo niskassa). Isoilla painoilla en liikettä edes tekisi sen vammariskin takia, en lievällä pyöristyksellä enkä aivan suoralla / vähän vajaalla kulmalla.

Mutta tosiaan vähän makuasioita, enkä tosiaan sano että olisin oikeammassa kuin sinä, itse kun vielä painotan jutuissani bodausta enkä voimanostosta. Ja voi hyvinkin olla että jos tekee liian pitkään hyvää huomenta-liikettä suoraan kulmaan asti niin että selkä aavistuksen pyöristyy (riippuu paljon henkilön rakenteesta pyöristyykö, esim mulla pyöristyy kyykyssäkin alaselkä aivan saatanasti jos teen sen alas asti; siksi teen vain puolikyykkyä lauta kantapäiden alla sillonkin) siitä seuraa ongelmia.

Itse kun käytän aina termiä "mennä kasaan" kun tarkoitan että selkä pyöristyy (johon usein liittyy polvien huono asento ym.) Jos joku yrittää saada nostossa parempaa vääntöä uhraamalla selkää niin on se vähän huono asia, mutta jokainen saa tehdä niin kuin itse haluaa.

Itse venytän kyllä selkälihaksia pyöristämällä selkää - joten voisi kuvitella että on ihan OK treenata selkää hieman venyttämällä kunhan lihakset hallitsevat tilannetta. Bodimies voi varmaankin käyttää sellaista tekniikkaa ihan edukseen - jos hän vain tietää mitä tekee.

No joo, itse teen asiat omalla tavallani, ja kun nostelen käytän aina samaa tekniikkaa.:)

Originally posted by Sakkeus

Musta toi liike on pitkälti samanlainen, että siinä pitää käyttää pieniä painoja ja tehä hyvällä kontrollilla (tolla äijällähän on tosi vähän painoo niskassa). Isoilla painoilla en liikettä edes tekisi sen vammariskin takia, en lievällä pyöristyksellä enkä aivan suoralla / vähän vajaalla kulmalla.

Näin suosittelisin minäkin, oman kokemuksen pohjalta. Selkä kun on mun vahvimpia puolia, ja hyvää-huomentakin saa helposti tehtyä kohtuullisilla painoilla, niin joka kerta kun olen ottanut hyvän-huomenen treeniin, on selkä kipeytynyt n. 3-4 viikon kuluessa. Sitten on pakko lopettaa, kun alkaa olla niin kipeä ettei saa nukuttua. Viikon tai kahden kuluessa se on tosin aina parantunut. Mutta ei enää good-morningia mulle, kiitos.

Mavesta tai muusta ei ikinä ole tullut mitään selkään, ennemmin toisin päin. Selkä saattaa helposti kipeytyä, jos lopettaa maven tekemisen. :)

Back
Ylös Bottom