Kaksi konetta nettiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ozzie
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
61
Eli tällainen piece of cake-kysymys taitajille: Minulla on tietokone jossa on sisäinen ADSL-modeemi ja talouteen siis on Soneran ADSL-liittymä.

Nyt pitäisi pojalle ostaa oma kone koulun ja tietysti pelien takia, kun tämä on jo vähän mopedi... Miten saan molemmat koneet yhtaikaa nettiin? Pitääkö hommata verkkokortit ja perustaa oma kotiverkko? Tietysti homma toimii jos vuorotellen on piuhat seinässä, mutta juuri tämä yhtaikaa netissä oleminen askarruttaa. Ja jos pitää muodostaa kotiverkko, pääseekö poika mun "salaisiin kansioihin". Tai vaikka minun nimissäni Pakkiksen doping-osiolle, jos olemme yhtaikaa netissä?

Kiitos jos joku viitsii vähän uhrata rautalankaa ja vielä väännellä sitä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osta kytkin, maksaa n.40€ ja on muutenkin paras tapa jakaa yhteys monelle koneelle.
Toisen koneen tiedostoja pääsee selaileen vain jos ne on jaettuna joten siinä mielessä ei syytä huoleen.

Jos haluat pitää yhteyden siitä PCI DSL-kortista, niin Ethernetillä/WLANilla/melkeinmillävaan koneet yhteen ja internet-yhteyden jako siitä sun koneesta päälle. Poika ei pääse levyille jos et jaa niitä.

Siistimpi tapa on hankkia DSL-modeemi, missä on integroitu hubi perässä ja Ethernetillä kumpikin kone kiinni siihen motukkaan. Siten kummallakin koneella pääsee toisesta riippumatta verkkoon.

[nerd mode on]

Yksi toimivuudeltaan (mutta ei hinnaltaan) hyvä ratkaisu olisi seuraava:

ulkoverkko --> ulkoinen adsl-modeemi --> rautapalomuuri / switch --> verkkokortti / sisäverkon kone 1-n.
Sisäverkon koneet olisivat verkkokorteilla kiinni switchissä. Ainut ulospäin näkyvä IP olisi rautapalomuurin käytössä, joka taas hoitaisi liikenteen jakamisen sisäverkon IP-osoitteille. Tällöin kaikki sisäverkon koneet voisivat käyttää nettiä toisistaan riippumatta.

Jos taas saat operaattoriltasi useamman ulkoisen ip-osoitteen, voit tehdä näin:

ulkoverkko --> ulkoinen alds-modeemi --> switch --> verkkokortti / kone 1-n.
Tällöin koneilla 1-n olisi suoraan ulkoverkon IP:t.

Jos aioit jatkaa tuolla sisäisellä adsl-motulla, pitää se kone olla aina päällä jos kakkoskoneella halutaan nettin. Tällöin configuraatio olisi:

Ulkoverkko --> adsl-motu / kone1 / verkkokortti --> verkkokortti / kone2.
Tämä vaihtoehto olisi luonnollisesti näistä halvin.

Kaikissa näissä tapauksissa molemmat käyttäjät voivat surffailla pakkiksella omilla tunnuksillaan. Muut käyttäjät eivät pääse toisen koneen "salaisiin kansioihin" sen enempää kuin muut internetsurffarit tälläkään hetkellä (päivittämättömän windowsin olleessa kyseessä siis erittäin helposti...).

[nerd mode off]

Halvimmalla ja helpoiten pääsee mun mielestä hankkimalla ADSL-modeemin / routerin, joissa on 4 porttia, ilman mitään erillistä firewall-boksia. Ohjelmallisesti saa ihan hyvän suojan (ZoneAlarmia ite käytän), ovat yksinkertasia konffata ja käyttää. Eirilliset rautapalomuurit vaatii käyttäjältään jonkin verran kokemusta.

Oma ADSL-boxi on ALinkin RR-44, ja on toiminut loistavasti. Se + 2 NIC-korttia ei edes rasita sitä lompsaa sanottavammin. Lisäksi siinä on NAT, eli on ihan yks lysti, paljonko ISP niitä osotteita tarjoaa.

Tuo yhden sisäisen ADSL-modeemin kautta jakaminen on mun mielestä todella hankalaa ja kankeaa, en suosittele.

Ja tosiaan jos koneita ei laiteta samaan workgroupiin, niin tiedostot ei näy kellekään. (olettaen että käyttis on WIN2000 ainakin).

"Pitääkö" hankkia verkkokortit? Noitahan saa jo muutamalla kympillä ämpärillisen! :D

joo ehdottomasti helpoin homma on tuo adsl routteri. itelläni on ulkoinen neljän portin verkkokauppa.com adsl-routteri. taisi maksaa jotain ~50e ja on pelannut kuin junan vessa.

Kiitos vastanneille. Eiköhän tämä homma saada onnistumaan. Osaan mä itsekin jotain tehdä koneiden kanssa. Ei vaan ole tällaista kahden koneen ongelmaa ennen tullut vastaan.

Käyttiksen unohdin mainita ja sehän on 'tietysti' WinXP Home. Windows on päivitetty ja virustorjunta ja palomuuri ovat kondiksessa.

Tuli muuten todettua kantapään kautta millainen reikäjuusto päivittämätön windows on, kun vanha kovalevy hajosi ja asensin uudelle samantien XP:n entisen ME:n tilalle. Kone ehti olla netissä muutaman minuutin, kun iski Sasser. Onneksi olin varautunut ja oli korpulla sen poisto-ohjelma.

No, kun olin saanut kaikki päivitykset ja muut torjuntatoimenpiteet pystyyn ja skulaamaan, koneesta löytyi manuaalisessa tarkistuksessa 126!! erilaista matoa ja vihulaista. Niiden kanssa tappelin muutaman päivän, ennenkuin viimeinenkin oli saatu poistettua.

Että päivittäkää sitä Wintoosaanne säännöllisesti!

Dopey sanoi:
Siistimpi tapa on hankkia DSL-modeemi, missä on integroitu hubi perässä ja Ethernetillä kumpikin kone kiinni siihen motukkaan. Siten kummallakin koneella pääsee toisesta riippumatta verkkoon.

Näin tehtiin ja homma toimii. Kiitoksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom