Kaksi karpasta yhdella iskulla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marlee
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Plus että kun ei ole viikkoa rikki jokaisesta treenistä niin voipi treenata samaa lihasryhmää paljon useammin. Se että tekee KOVAA ei tarkoita että on ihan rikki seuraavat päivät.

Jos tekee jokaisen sarjan ihan loppuun asti, pitää olla aika sissi että vetää vielä tunnin päästäkin yhtä kovia sarjoja kuin sen ekan. Jos ei vedä itseään heti alussa ihan puhki, jaksaapi tehdä enemmän kovia sarjoja samassa treenissä eli tulee enemmän rääkkiä lihaksille.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla aiemmin tuli lihakset tosi kipeeksi. Niin et meinas valilla ihan itku paasta. Sit oli monestankin syysta jonkun aikaa valia treenilla ja nyt oon kesasta asti ollu ihan mega innokas salifriikki. ;) Talla kertaa erona entiseen on se et lihakset ei oo vaan tullu kipeeksi. Kylla sillai jaykkyytta on mut ei mitaan entiseen verrattuna. Silti uskon et kehitysta on tapahtunu ja et oon treenannu tosissaan. Mut mita oon tehny toisin...nyt on paljon enemman aerobista ja venyttelya mukana ohjelmassa. Ja niin et ennen treenia ns warmup ja treenin jalkeen lenkki. En tiia laukeeko silla ne kivut sitte ja palautuu paremmin. Ja nykyaan venyttelen kunnolla. Lepopaivia on vahemman mut ohjelma on sillai et ei kahta salipaivaa perakkain...vaikken samoja lihaksia treenaiskaan. Mut luulen et suurin ero on tolla cooldowncardiolla treenin jalkeen. Ja ma aina kokeilen isompia painoja enka vaan heiluttele kilon painoja meikit naamassa ja kato MTVta siella salilla. Ma oon aina ollu sen tyyppinen et ku kerran homma alotetaan ni tehdaan se sit kunnolla...et hikea, irvistyksia ja ahkimista kuuluu ku ma olen salilla. ;)

Ma en vaihtele saliohjelmaa mut yritan kerata useemman vaihtoehdon jokaiselle lihakselle ja vaihtelen niita melkein viikottain. Eli vaikka olkapaille on 8 eri liiketta mut teen kerralla vaan 2-3 ja seuraavalla viikolla toiset 2-3. Ma sit vaihtelen cardio-ohjelmaa eli en jaksa vaan juosta matolla joka paiva vaan valilla uin, valilla juoksen pihalla ja valilla sisalla, joskus meen circuittiin ja toisinaan taas mennaan X-trainerilla niin et hikilentaa. Joskin mulle yks tuttu bb ammattilainen sano et ohjelmaan just pitas valita valilla myos niita liikkeita mista ei niin diggaa ku ne just kehittaa ku joutuu koordinaatio uudelle koetukselle ja joutuu keskittymaan enemman ja oppimaan tykkaamaan. En tiia onko tosta sen enempaa tieteellista tutkimusta mut ihan jarkevalta kuulostaa...ettei siis aina valkkaa alitajuntasestikin sita helppoo ja kivaa. Ma muistan ainakin ku en ennen vanhaan tykanny ollenkaan irtopainoista ja kaiken maailman kasipainot oli ihan hebreaa. Kulutin vaan niin koneita. Ja kuinka vaikeeta oli kasipainojen tasassa nostaminen vinopenkista ekaa kertaa. Kasivarret vaan huoju ku aikanaan GYM1sella ne opetti mulle uutta ohjelmaa. Mut nykyaan tiedan et ainakin omalla kohdalla irtopainoista saa parhaat treenit ja en ikina liittyis kuntosalille missa ei oo muuta ku koneita. Sama esimerkki vois olla ku ekaa kertaa treenaa vatsoja pallolla...se heiluu kans mut siina opetellessa treenaa kahta kauheemmin.

Tammosta tanaan...

Höpsistä itselles! Juurikin natutreenaajaan pitäisi vetää treenit niin kovaa kun mahdollista,kun se lihaskehitys ei ole niin huimaa.Kukin tietysti treenaa tyylillään mut jos haluaa että lihakset kehittyy niin hampaat irvessä treenaileen

Kuten tuossa assis jo ehtikin todeta, kovaa treenaaminen ei suinkaan välttämättä tarkoita a)loppuun asti repimistä b)hirveitä DOMSeja. Eikä fiksu ja tuloksellinen treenaaminen todellakaan aina tarkoita mahdollisimman KOVAA riuhtomista.

Ns. loppuun asti treenaamiselle ei ole minkäänlaista tieteellisiä perusteita olemassa. Sen sijaan täällä Pakkiksellakin on useaan kertaan esitetty todisteita siitä, että naturaalin nimenomaan EI kannata repiä loppuun asti. Kannattaa tutustua aiheeseen, ja aloittaa vaikkapa noista siguni linkeistä.

EDIT: Tässäpä pätkä tuosta Hyvää treeniasiaa vol.2-linkistä, kunnia tekstistä kuulu moderaattorillemme S225T:lle:

Pitemmän päälle se pään hakkaaminen seinään failuresarjoilla joka treenissä yksinkertaisesti vain kadottaa tehonsa suurimmalla osalla treenaavista.
Puhumattakaan siitä, kuinka järkevän progression treeneillä pystytään myös rasittamaan lihasta useammin->suurempi kokonaiskuorma lyhyemmän ajanjakson sisään-->nopeampi kehitys. Kunhan tekee periodisoinnin oikein.

EDIT2: Otanpa vielä esimerkin omasta taannoisesta treenistäni: Tein kyykkyä, 4*4*90 kg. Nuo sarjat nousivat suht siististi, mutta toki jossain jotain myös tuntui. Jos olisin tehnyt 8 toiston YYBERTIUKKOJA sarjoja, niin veikkaanpa, että olisin joutunut pudottamaan painoja n. 10:llä kilolla - ja varsinkin kyykyssä loppuu useimmilta meistä keskivartalosta puhti HUOMATTAVASTI ennen jalkoja -> riski loukata selkänsä kasvaa. Kun taas noissa nelosissa tyyli pysyi koko ajan puhtaana, ja keskikroppa tiukkana.

Täsmälleen sama määrä toistoja siis, mutta toisella tyylillä tehtynä kaksi loppuun asti revittyä sarjaa pienemmällä kilomäärällä, toisessa taas neljä kovahkoa, mutta siistiä sarjaa isommilla kiloilla. Joten selittäisikö joku nyt minulle, miksi tuo ykköstyyli (eli loppuun asti repiminen) muka olisi jotenkin parempi ja kehittävämpi tyyli...?

Kuten tuossa assis jo ehtikin todeta, kovaa treenaaminen ei suinkaan välttämättä tarkoita a)loppuun asti repimistä b)hirveitä DOMSeja. Eikä fiksu ja tuloksellinen treenaaminen todellakaan aina tarkoita mahdollisimman KOVAA riuhtomista.

Ns. loppuun asti treenaamiselle ei ole minkäänlaista tieteellisiä perusteita olemassa. Sen sijaan täällä Pakkiksellakin on useaan kertaan esitetty todisteita siitä, että naturaalin nimenomaan EI kannata repiä loppuun asti. Kannattaa tutustua aiheeseen, ja aloittaa vaikkapa noista siguni linkeistä.

EDIT: Tässäpä pätkä tuosta Hyvää treeniasiaa vol.2-linkistä, kunnia tekstistä kuulu moderaattorillemme S225T:lle:

Pitemmän päälle se pään hakkaaminen seinään failuresarjoilla joka treenissä yksinkertaisesti vain kadottaa tehonsa suurimmalla osalla treenaavista.
Puhumattakaan siitä, kuinka järkevän progression treeneillä pystytään myös rasittamaan lihasta useammin->suurempi kokonaiskuorma lyhyemmän ajanjakson sisään-->nopeampi kehitys. Kunhan tekee periodisoinnin oikein.

EDIT2: Otanpa vielä esimerkin omasta taannoisesta treenistäni: Tein kyykkyä, 4*4*90 kg. Nuo sarjat nousivat suht siististi, mutta toki jossain jotain myös tuntui. Jos olisin tehnyt 8 toiston YYBERTIUKKOJA sarjoja, niin veikkaanpa, että olisin joutunut pudottamaan painoja n. 10:llä kilolla - ja varsinkin kyykyssä loppuu useimmilta meistä keskivartalosta puhti HUOMATTAVASTI ennen jalkoja -> riski loukata selkänsä kasvaa. Kun taas noissa nelosissa tyyli pysyi koko ajan puhtaana, ja keskikroppa tiukkana.

Täsmälleen sama määrä toistoja siis, mutta toisella tyylillä tehtynä kaksi loppuun asti revittyä sarjaa pienemmällä kilomäärällä, toisessa taas neljä kovahkoa, mutta siistiä sarjaa isommilla kiloilla. Joten selittäisikö joku nyt minulle, miksi tuo ykköstyyli (eli loppuun asti repiminen) muka olisi jotenkin parempi ja kehittävämpi tyyli...?

Tää on just tätä kun täällä tuo mielipiteensä julki.kerroin vain yksinkertaisesti minkälainen treeni mulla on toiminut,se siitä!Enkä tosiaan tarkoittanut mitään riuhtomista/repimistä vaan sitä että vetää sarjat loppuun asti hallitusti ja niin että saa kunnon tuntuman lihaksiin.Mulla se on tarkoittanut sitä että lihakset on ollu monta päivää kipeät treenin jälkeen ja tulokset nousee koko ajan.
Ja meidän on varmaan aika turha alkaa vertaileen treenejämme kun sä treenaat voimatyylisesti ja mä en.Joten se siitä :)

Tää on just tätä kun täällä tuo mielipiteensä julki.kerroin vain yksinkertaisesti minkälainen treeni mulla on toiminut,se siitä!Enkä tosiaan tarkoittanut mitään riuhtomista/repimistä vaan sitä että vetää sarjat loppuun asti hallitusti ja niin että saa kunnon tuntuman lihaksiin.Mulla se on tarkoittanut sitä että lihakset on ollu monta päivää kipeät treenin jälkeen ja tulokset nousee koko ajan.

:confused: Tottakai mielipiteensä saa kertoa, mutta kai siihen saa myös vastata, jos minun mielestäni sinulla on virheellistä tietoa asiasta? Edelleenkään, tuolle loppuun asti treenaamiselle ei ole minkäänlaisia perusteita, eikä myöskään se nk. tuntuma ole mikään kehityksen edellytys. Edelleenkin ehdotan, että tutustut aiheeseen etkä jää kiinni (ulkomaisista) lehdistä tuttuihin fitnessmyytteihin, mikäli haluat kehityksesi jatkuvan hyvänä myös tulevaisuudessa. Luitko noita sigustani löytyviä linkkejä?

Ja meidän on varmaan aika turha alkaa vertaileen treenejämme kun sä treenaat voimatyylisesti ja mä en.

Totta, mutta mm. Hulkki, Timba79 ja S225T ovat täysin puhtaita "bodymiehiä", ja mm. heiltä olen nuo esittämäni teesit pitkälti oppinut.

Olen sanonut tämän aikaisemmin, ja sanonpa taas: on mielenkiintoista huomata, että nimenomaan mimmit pitävät kundeja paljon tiukemmin kiinni fitnessmyyteistä ja bodyalan harhaluuloista. Mistä se sitten johtunee, sitä en osaa sanoa...

:confused: Tottakai mielipiteensä saa kertoa, mutta kai siihen saa myös vastata, jos minun mielestäni sinulla on virheellistä tietoa asiasta? Edelleenkään, tuolle loppuun asti treenaamiselle ei ole minkäänlaisia perusteita, eikä myöskään se nk. tuntuma ole mikään kehityksen edellytys. Edelleenkin ehdotan, että tutustut aiheeseen etkä jää kiinni (ulkomaisista) lehdistä tuttuihin fitnessmyytteihin, mikäli haluat kehityksesi jatkuvan hyvänä myös tulevaisuudessa. Luitko noita sigustani löytyviä linkkejä?

Totta, mutta mm. Hulkki, Timba79 ja S225T ovat täysin puhtaita "bodymiehiä", ja mm. heiltä olen nuo esittämäni teesit pitkälti oppinut.

Olen sanonut tämän aikaisemmin, ja sanonpa taas: on mielenkiintoista huomata, että nimenomaan mimmit pitävät kundeja paljon tiukemmin kiinni fitnessmyyteistä ja bodyalan harhaluuloista. Mistä se sitten johtunee, sitä en osaa sanoa...

Joo toki saa vastailla.Tää vaan menee tälläseks väittelyks kun kummallakin on oma näkemyksensä asiasta.Mä luotan täysin siihen ihmiseen joka on mua opastanut viimeisen vuoden aikana ja tulokset puhuu puolestaan :) Itse olen aiheeseen perehtynyt kaikella mahdollisella tavalla n.9 vuoden ajan.Toki aina voi oppia jotain uutta,mut näillä menetelmillä mennään ainakin toistaseks,niin kauan kun kehitystä tapahtuu.
Mut kovia treenejä sulle ja mukavaa itsenäisyyspäivää ;)

Sori et alotin tan topikin ku se meni kinasteluksi! :(

Varmaan tahan patee vanha sanonta 'we have to agree that we disagree'...ja paalle viela se et mika toimii toisella ei ehka toimi kolmannella. Ja myo kaikkihan ollaan erilaisia. Ma saan ravata hulluna salilla ja treenata ja tsekata syomisiani et saan tuloksia ja mun mies istuu sohvalla, katsoo TVta, massyttaa suklaata ja ei tee mitaan...ja uskokaa pois...se voi vaiks heti juosta pitkan matkaa ja nayttaa ku ois just tullu salilta! Vai kuinka tiukassa ne entisen ammattiurheilijan lihakset sit on ku tota on jatkunu jo 3 vuotta... Mut enivei, lucky me, ettei siippa ihan rajahda kasiin. ;)

Ma vaan kysyin siita kivusta et josko on muita jotka ei tunne kipuja ja saa tuloksia aikaseksi ukten siis mina. Ja tuntuu olevan muutamakin. Toiselle taas tulee kivut ja myos tuloksia. Ja jos tuloksia tulee molemmilla keinoilla ni mielummin otan sen kivuttoman tien! Jos voi valita. Jos taas ei tuloksia synny niin sit varmaan pitaa treenata kovempaa ja kestaa myos mahdollisia kipuja. Mut ma oon tata ja muscletalkia lukemalla ja tutulta BBlta kysymalla tullu siihen tulokseen et treenata voi kovaa ja saada tuloksi ailman kipuja...sillo on ehka menny palautuminen oikein ja pitemman paalle toimia hyvin. Mut kuten jo sanoin...ei se joka saa ja haluaa kipuja oo ehka yhtaan huonompi.

Vrt. Ma blondina tuun punaseksi minuutissa...siis ihan paloauton variseksi! Eika sekaan tarkoita sita et oisin hengastyneempi tai huonokuntosempi ku ne jotka pysyy normaalin varisena urheilusuorituksen aikana. Vaikka ma paalle pain naytan kylla tosi rasittuneelta ni voin jaksaa vaikka pidempaan.

Ja millasta kipua? On mullaki nyt ojentajat (kiitos ohjeiden!) kipeena...tai siis jaykkana enemman ku kipeena. Mut hyva ettei oo ihan tosi kipeena. Eli tunnen lihaksen jaykkyytta ja treeni on siis menny oikeaan osoitteeseen mut ei mitaan sen kivuliaampaa.

Marlee, älä hätäile - näistä kiihkeäksikin äityvistä väittelyistä voi joskus oppiakin jotain. :) Eikä vika tietenkään ole ketjun aloittajassa, jos homma riidaksi menee.

Tosiaankaan ne DOMSit eivät siis ole kehittymisen edellytys, joten ällös huolehdi :thumbs: Siteeraan vielä tähän loppuun moderaattoriamme S225T:tä:

"Tässä asiat jotka ainakin mielestäni on jääneet pikku hiljaa huomiotta keho-ohjelmissa:

(...)
4: harjoituksen kokonaiskuormitus vs.yksittäisen sarjan loppuun vienti
5: progressiivisuus ja syklitys

eli

(...)
4) korostetaan liikaa jokaisen yksittäisen sarjan hampaatirvessäloppuunviemistä. tämä usein vie tehot seuraavilta sarjoilta ja treenin kokonaiskuormitus jää usein yllättävän pieneksi.
5) joku sanoi hyvin nk. nykyaikaisista keho-ohjelmista: mennään salille ja toivotaan että saadaan enemmän toistoja kuin edellisellä kerralla. sen sijaan että järkevästi jaksottamalla rakennetaan systeemi niin että määrää, frekvenssiä ja kuormaa oikein manipuloimalla väistämättä edetään suurempiin painoihin, eikä jatkuvasti koeta henkisesti rankkoja epäonnistuneita sarjoja (esim.vetämällä aina heti ensimmäisestä viikosta asti kaikki sarjat tappiin) vaan saadaan ne toistot ja määrät sisään ainakin suurimmalla osalla viikoista."

http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/SVNL/V%E4it%F6s_JKL_2006.htm

Vaikka silloin tällöin tehdyt loppuun asti sarjat näyttäisivät olevan tämän mukaan hyvä juttu. En toki kannata niitä jatkuvalla syötöllä tehtäväksi.

Suora lainaus yhdestä kohdasta (mistä esim. Gillykin on paasannut): "Tämän perusteella pitkäaikaisessa voimaharjoittelussa ajoittaiset muutokset voimaharjoittelun määrässä sekä tehossa ovat tarpeellisia optimaalisen harjoitusvasteen saavuttamiseksi."

Latest posts

Back
Ylös Bottom