Kaksi käyttöjärjestelmää...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TonyA
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Eli ongelma on tämä: minulla on kovalevy jaettu kahteen asemaan C ja D. Käytän nyt windows xp:tä, joka on C asemalla, mutta aiemmin minulla oli käytössä xp joka oli D asemalla. Poistin D aseman xp "manuaalisesti" eli sinne jäi jotain tietoa vielä siitä. Nyt kone kysyy aina käynnistettäessä että kumman haluan käynnistää. Haluaisin eroon kokonaan tästä D aseman käyttöjärjestelmän rippeistä. En pysty esim. käynnistämään ollenkaan biossia kun heti se kysyy kumman haluan käynnistää. Älkää ehdottako että formatoisin koko D aseman, siellä on aivan liikaa pokea.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TonyA sanoi:
Eli ongelma on tämä: minulla on kovalevy jaettu kahteen asemaan C ja D. Käytän nyt windows xp:tä, joka on C asemalla, mutta aiemmin minulla oli käytössä xp joka oli D asemalla. Poistin D aseman xp "manuaalisesti" eli sinne jäi jotain tietoa vielä siitä. Nyt kone kysyy aina käynnistettäessä että kumman haluan käynnistää. Haluaisin eroon kokonaan tästä D aseman käyttöjärjestelmän rippeistä. En pysty esim. käynnistämään ollenkaan biossia kun heti se kysyy kumman haluan käynnistää. Älkää ehdottako että formatoisin koko D aseman, siellä on aivan liikaa pokea.

Kyllähän nyt biosiin pääsee vaikka ei olis käyttöjärjestelmää lainkaan tai vaikka olis kuinka palasina.

TonyA sanoi:
Haluaisin eroon kokonaan tästä D aseman käyttöjärjestelmän rippeistä.

Avaat C:\Boot.ini:n (kyseesä on hidden-attribuutilla varustettu tiedosto) notepadiin ja otat sieltä sen d:llä olevan XP:n pois.

oman koneeni boot.ini...
Koodi:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Kauhea riski

Eli löysin sen tiedoston ja näin siinä seisoi: [boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Mut en millään uskalla poistaa toista, jos se meneekin väärin. Nyt ei olisi aikaa asennella xp:tä uudelleen. Surkeeta kun se ei ollenkaan ilmota kummalla asemalla kumpikin on. Olen kyllä 95% varma että numero yksi on se joka mun tulee SÄILYTTÄÄ.

TonyA sanoi:
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Mut en millään uskalla poistaa toista, jos se meneekin väärin. Nyt ei olisi aikaa asennella xp:tä uudelleen. Surkeeta kun se ei ollenkaan ilmota kummalla asemalla kumpikin on. Olen kyllä 95% varma että numero yksi on se joka mun tulee SÄILYTTÄÄ.

EDIT: äh, kumpaan se menee defaulttina? jos siihen mikä pitääkin säilyttää, niin sitten vaan tuo alempi rivi pois. jos väärään niin sitten vaihdat defaultiksi partition(2) ja otat tuon toiseksi alimman rivin pois.

Tässä taitaisi toimia tämmöinenkin vaihtoehto (helpompi?): oma tietokone -> ominaisuudet -> lisäasetukset -> käynnistys ja palautuminen -> näytä käyttöjärjestelmäluetto -> pois päältä. (firman kone suomen kielinen, mutta noista ymmärtänee enklantilaiset vastineet)

Joka tapauksessahan sinne d-levylle jää käyttiksen rippeitä, mutta eipähän kysele käynnistäessä.

TonyA sanoi:
timeout=30
[operating systems]

Tummennettu poies.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom