Kaiutinelementtien puhdistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shane
  • Aloitettu Aloitettu
Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko kaiutinelementeille jotain haittaa jos ne puhdistaa esim. kostealla liinalla? Ostin käytetyt kaiuttimet, pölyä kertynyt elementteihin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harjaamalla mieluummin. Pehmeällä harjalla erittäin varovasti. Paineilmakin on vähän siinä ja tässä, varovasti sillä voisi koitella. Kosteaa liinaa vain johonkin vene/saunakaiuttimiin.

Harjaamalla mieluummin. Pehmeällä harjalla erittäin varovasti. Paineilmakin on vähän siinä ja tässä, varovasti sillä voisi koitella. Kosteaa liinaa vain johonkin vene/saunakaiuttimiin.
Mitä vahinkoa elementeille voisi kosteasta liinasta tulla? En siis tarkoittanut mitään vettä tippuvaa rättiä, vaan hiukan kostutettua liinaa josta kaikki ylimääräinen vesi on puristettu pois.

Mitä vahinkoa elementeille voisi kosteasta liinasta tulla? En siis tarkoittanut mitään vettä tippuvaa rättiä, vaan hiukan kostutettua liinaa josta kaikki ylimääräinen vesi on puristettu pois.

Todennäköisesti ei mitään jos tosiaan nihkeällä liinalla pyyhkäisee. Mutta märkä se ei missään tapauksessa saa olla.

Onko kyseessä siis pöly joka ei enää muuten lähde pois?

Omia kaiuttimiani en kuitenkaan noin pyyhkisi...

Joissakin kaiutinelementeissä voi olla vesiliukoisia aineita, siksi kannattaa käyttää kuivaa liinaa, esim. mikrokuituliina on hyvä. Muovi- ja metallikalvoiset elementit kestänevät kosteaakin liinaa.

Liian kovaa painamista on varottava, koska kela voi rutistua magneettia vasten. Aika kovaa saa kyllä runnoa, mutta joillakin ihmisillä ei aina voima ole täysin kontrollissa :) Kelan saa ruttuun myös luukuttamalla liikaa bassonuppi kaakossa. Tästä varoittaa kyllä elementin pohjaamisesta syntyvä pauke jo hieman ennen kuin elemantti on vaarassa vioittua pahasti. Jos kela menee ruttuun, kuuluu kaiuttimesta rahinaa basson tahtiin ja voipa kela mennä oikosulkuunkin kun suojalakka hioutuu pois kelan hangatessa magneettia vasten.

Mitäs jos palattaisiin ihan suoraan takaisin lähtöruutuun...

Mitä materiaalia elementtien keskikuppi, itse kartio, ja ripustukset ovat?

Viimeksi muokattu:
Pölynimurilla mä varmaan putsaisin jos olisin noin skitso.

Mitä jos vielä vähän pari pykälää taaksepäin... Onko kaiuttimesi "elementit" dynaamisilla elementeillä, elektro/magnetostaatit taikka vain osittain ribbonit, plasma/ionitweetterillä vaiko pohjautuuko ne näiden yhdistelmiin jollain muotoa ehkäpä siten että näkyvillä on ainoastaan torvisuuntain? ;)

Jos tuon tietäisin, en olisi esittänyt koko kysymystä alunperinkään. :)

Ripustukset muovia, niiden sisäpuolella kumia, itse kartiosta en tiedä. Vähän muovinoloista se ehkä on, ehkä ei.

Mikrokuituliinalla olen varovasti pyyhkinyt, on vaan pöly sen verran jämähtänyt ettei oikein lähde. Mutta eipä tuo nyt tietysti hirveästi haittaakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom