Blääh. Kirjoitin pitkästä aikaa tarinaa:
YLE: Katsojat kysyvät, biologit vastaavat
Hyvää huomentapäivää kaikille televisionkuuntelijoille ja tervetuloa YLE:n Katsojat kysyvät, biologit vastaavat –ohjelman pariin. Minä olen juontajanne Leo Lastumäki ja heti alkuun esittelenkin teille meidän arvovaltaiset asiantuntijat. Ensimmäisenä meillä on tässä professori Seppo Wahlberg, Suomen ryhävalasseuran puheenjohtaja ja maailman johtava planktonasiantuntija.
- Päivää
Seuraavaksi suoraan Luhangasta on paikalle saapunut emeritusprofessori Kurt-Russel Virtanen. Kurt-Russel toimii tällä hetkellä Luhangan kaupungin biologianlaitoksen ihmissusijaoston dna-tutkimusprojektin vetäjänä.
- Heippa
Ja viimeisimpänä, mutta vähäisimpänä, meillä on studiossa Kauhavan kansalliseläimet Ry:n toiminnanjohtaja Etunimi Väliviiva Hassu-Sukunimi.
- Notta perkeles
Hienoa, otetaanpas ensimmäinen soittaja linjoille. Kuka olet ja mistä soitat?
- No eiku mä vaan sellaista että, niin joo tässä Terttu Espoosta, että tuohon meidän pihaan ilmestyi tuohon lintujenjuottoaltaan viereen tuollainen otus, joka on pituudeltaan n. 180-185 cm, paino sellaisen 80-90 kiloa ja väriltään se on tuollainen possunbeige.
Ahaa, noniin, annetaanpas biologeille puheenvuoro.
Seppo Wahlberg: kyseessä voisi olla kirjosieppo, mutta väritys ei täsmää. Olisiko mitään muita tuntomerkkejä? Pitääkö otus jonkilaista ääntä?
Terttu Espoosta: No itseasiassa pitää. Jostain sellaista omituista ”trrrrrrt, trrrrrrrrrthhh” –tyylistä ääntä siitä kyllä kuuluu. Voisiko se olla tukaani?
Seppo Wahlberg: No tukaani se ei ole, sillä väritys ei taaskaan täsmää. Lisäksi tukaaneja tavataan Suomessa vain tuolla pohjoisimmassa käsivarressa, joten se se ei ole. Olisiko muita tuntomerkkejä? Karvapeitettä? Mitään muuta huomiota herättävää?
Terttu Espoosta: No odotapas vähän. Joo, kyllä tuollaista kevyttä karvoitusta näkyy raajoissa olevan. Polkuanturoissa näyttää lukevan teksti ”NOKIA Kontio”. Kontio? Voisiko tämä olla itse otso mesikämmen, metsien kuningas, jylhien kuusistojen vaeltaja ja metsiemme uljas sarvipää eli jänis? Tämä taitaa olla jänis!
Seppo Wahlberg: Terttu, tiedättekö missä miehenne on tällä hetkellä?
Terttu Espoosta: Tiedän. Hän lähti sienestämään tuossa kolme viikkoa sitten. Aha, no niinpä tietenkin. Perttihän se siinä olla möllöttääkin. Pertti on tainnut syödä suippumyrkkyseitikkejä. Kiitoksia teille soitosta ja kuulemiin.
Seppo Wahlberg: No eipäs kestä.
Noniin, se oli Terttu Espoosta ja sitten otetaan seuraava soittaja. Kuinka voimme olla auttaa?
- Tässä Jari Peurala Pelastakaa Lapset Ry:stä. Niin että soitinko pahaan aikaan?
No sepäs oli kiperä kysymys. Mitäs biologimme vastaavat?
Seppo Wahlberg: No joo, vähän, mutta mitä asia koskee?
Kurt-Russel Virtanen: Tässä nukkumaan olin juuri menossa.
Etunimi Väliviiva Hassu-Sukunimi: No tässä olin juuri lähdössä polttohaudattavaksi, mutta nopeasti nyt sitten.
Noniin, ja taas on yksi kysymys ratkaistu. Sitten seuraava soittaja, ole hyvä. Kuka olet ja mistä soitat?
- No Liisa Piiroinen tässä ja soitan olohuoneesta. Asiani koskee tuollaista 4,5 – 5-kiloista eläintä, joka on käynyt tässä viime viikkojen aikana useampaan otteeseen kuseksimassa tähän lähitienoille. Eläimen muita tuntomerkkejä kusemisen lisäksi ovat 4 jalkaa, joista puolet on etujalkoja ja puolet takajalkoja. Lisäksi eläimellä yksi kappale häntiä ja se tuntuu pitävän kovasti hiiristä, mitä sitä olen seurannut. Lisäksi otus toteaa ohikulkijoille säännöllisin väliajoin ”miau”, pitää kovasti lankakeristä ja erilaisista perässä raahattavista esineistä sekä näkee ilmeisesti hyvin pimeässä. Epäilen, että se käyttää kaikuluotausta apunaan pimeässä, kuten pygmitkin. Voisiko se siis olla lepakko?
Kurt-Russel Virtanen: Kyseessä ei missään tapauksessa ole lepakko, sillä lepakot sanovat aniharvoin ”miau” tai mitään muutakaan. Tuntomerkit täsmäävät kyllä muuten tarkalleen näätään, paitsi värityksen osalta. Lisäksi näädät haukkuvat. Vastaan siis pelikaani.
Seppo Wahlberg: Liisa, tiedättekö missä miehenne on tällä hetkellä?
Liisa Piiroinen: Paskalla. Kuis?
Seppo Wahlberg: Eiku mulla kävi mielessä vaan yks juttu. Ei mitään sittenkään.
Liisa Piiroinen: Hei hei hei! Huomasin juuri, että tuo eläin liimautuu määrittelemättömäksi ajaksi ihoon kiinni jos sille vilauttaa silakkaa ja sanoo samalla ”kssss, kssss, kssss…” Lisäksi tämä pitää sellaista jännää hurinaa, kun sitä silittää tuosta leuan alta. Taidanpa itsekin tietää nyt jo vastauksen! Tämähän on ilmiselvä kenguru!
Seppo Wahlberg: No kenguru se ei voi olla, koska väritys ei täsmää. Muuten kyllä.
Liisa Piiroinen: Annoin sille juuri ruokaa sellaisesta purkista, jossa lukee ”Whiskas” ja tuo eläin syttyi lähes tuleen silkasta riemusta. Eivätkös ryhävalaat pidä Whiskasista? Tuleehan se ilmi jo siitä tv-mainoksestakin: ”Whiskas – sitä ryhävalas ostaisi”. Tämä taitaa kuule olla ryhävalas!
Seppo Wahlberg: No mutta se se on! Ja väritys ja kokokin täsmäävät! Aivan loistavaa päättelykykyä siellä kotona! Joskus ne vaikeatkin ratkaisut ovat yksinkertaisia!
Liisa Piiroinen: Hyvä, kiitoksia teille soitosta ja kuulemiin.
Noniin, siinäpäs olikin meidän tämänkertainen Katsojat kysyvät, biologit vastaavat –ohjelma tällä kertaa. Tervetuloa mukaan myöskin viime viikolla. Moimoi!