Kaikesta tulee paha olo

Kiitos lukuisista vastauksista ystävät,
yritän vastata yleisesti, ettei tarvitse kirjoittaa useampaa viestiä.

Minulla on masennusta, mutta se on seuraus fyysisistä ongelmista, eikä syy niille.
Minulla on rasitusastma, mutten tiennyt sen olevan mahdollinen ongelmien aiheuttaja.
Minua ei ole kuvattu tähän asiaan liittyen, vaikka olenkin käynyt yksityisellä useampaan otteeseen, mutta voin ottaa sen puheeksi lääkärin kanssa.

Yskittääkö sua syödessä, tai aiheuttaako oksentamisen pelkääminen jännitystä? Itellä siis ollu samanlaista ongelmaa selkeästi lievempänä, ja mulla ainakin silloin oksetusta aiheutti yskiminen, mikä jollain tapaa selkeästi yhdistyi siihen että ennen ruokailua rupes aina jännittämään ettei vaan rupea oksettamaan. Enää ei ole mulla siis tollasta ongelmaa kun astma on hyvin hoidettu. Joskus jos on jostain muusta syystä ollu yskää, niin on ollu vaikeampi syödä, koska rupeaa yskittämään, ja koko ajan sellanen fiilis, että limaa olis keuhkoputkessa. Jos sua ei kuitenkaan yskitä syömisen aikana, niin tuskin johtuu siitä astmasta.

Närästääkö sua usein? Jos närästää, niin ongelmat saattaa johtua väljästä mahanportista. Kannattaa varmaan käydä siis ottamassa puheeksi lekurin kanssa se mahalaukun tähystys.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Max capacity, ihan kaikella kunnioituksella kysyn että mistä voit olla varma siitä ettei masennuksesi aiheuta mitään fyysisiä oireita?

Yskittääkö sua syödessä, tai aiheuttaako oksentamisen pelkääminen jännitystä? Itellä siis ollu samanlaista ongelmaa selkeästi lievempänä, ja mulla ainakin silloin oksetusta aiheutti yskiminen, mikä jollain tapaa selkeästi yhdistyi siihen että ennen ruokailua rupes aina jännittämään ettei vaan rupea oksettamaan. Enää ei ole mulla siis tollasta ongelmaa kun astma on hyvin hoidettu. Joskus jos on jostain muusta syystä ollu yskää, niin on ollu vaikeampi syödä, koska rupeaa yskittämään, ja koko ajan sellanen fiilis, että limaa olis keuhkoputkessa. Jos sua ei kuitenkaan yskitä syömisen aikana, niin tuskin johtuu siitä astmasta.

Närästääkö sua usein? Jos närästää, niin ongelmat saattaa johtua väljästä mahanportista. Kannattaa varmaan käydä siis ottamassa puheeksi lekurin kanssa se mahalaukun tähystys.

Ei yskitä, ei närästä.

- - - Updated - - -

Max capacity, ihan kaikella kunnioituksella kysyn että mistä voit olla varma siitä ettei masennuksesi aiheuta mitään fyysisiä oireita?

Saattaa toki aiheuttaa, mutta ongelmia oli ennen masennustakin.

Mutta onhan psyykeesi ongelmat aina jotain enemmänkin kuin se itse masennus, joka tavallaan on enemmän ongelmien seurausta kuin itse syy. Meinaan että eihän masennus ole mikään ulkoa sisään tuleva sinuun kuulumaton osa niinkuin bakteeri tai virus, vaan se on psyykesi toiminnan seurausta. Siten voi aivan hyvin olla että mikä sulle ikinä aiheuttaakaan masennusta, saattoi aiheuttaa muita ongelmia jo aiemmin. Eikö?

Minulla on masennusta, mutta se on seuraus fyysisistä ongelmista, eikä syy niille.
Tai sit olet noidankehässä. Se pahoinvointi on alkanut jostain, josta on tullut psyykkisiä ongelmia, jotka taas johtavat pahoinvointiin. Jos joka ruokailukerralla pelkäät pahoinvointia niin ei se ole ihme että niin käy. Kunnon keittiöpsykologiaa, mutta kyllä mä kallistun eniten ongelmiin siellä korvien välissä. Tää nyt on aika huono esimerkki, mutta minähän vihaan oksentamista yli kaiken ja jos kuulenkin että jollakin on oksennustauti, niin vainoharhaisuus iskee ja olen ihan varma että se on tarttunut muhunkin. Ja siitä tulee fyysisesti paha olo ja se taas voimistaa sitä luuloa. Järki sanoo toista mutta ei auta. Menee kyllä ohi kunhan asian ehtii unohtaa, mutta kyllä mullakin selvästi välillä vähän kytkin luistaa. :)

Siis onko ruoansulatuskanava tutkittu kauttaaltaan tähystämällä, mahanportit ym? Miten keliakia on suljettu pois? Riippumatta keliakiatestin tuloksesta, onko silti kokeiltu täysin gluteenitonta ruokavaliota, sillä joskus jopa koepalakin missaa keliakian?

aloittajan ongelma kuulostaa tutulta, kun on stressiä niin ajatus ruokailusta ahdistaa ja syöminen käy työstä. olen kuullut että vatsakatarria sairastavilla on samoja oireita. mutta itselläni ainakin stressi ja lievä sh tekee tämän :face:

Mulla on nyt varmaan pari kuukautta ollut syöminen yhtä taistelua, on päiviä, kun kaikki tuntuu pyrkivän ylös, ja paino vaan laskee, kun en vaan yksinkertaisesti pysty syömään.

Stressiä on, kärsin refluksista... tossa varmasti osa syyt tähän ongelmaan. Puuro ja jogurtti on melkeen ainoot mitä pystyn syömään(+ jotkut hedelmät ja marjat). Tuntuu järkyttävältä pakottaa ittensä syömään kun yrjö nousee väkisinkin kurkkuun.

Vaikea sanoa kun ei tiedä kaikkea taustaa mutta ite laihduin jokunen vuosi sitten muutamassa kuukaudessa monta kiloa kun olin työn puolesta welldone, eli valmista kauraa.
Karmea stressi ja henkinen paine. Siihen pari muuta juttua niin alkoi valvominen. Oli kokoajan kuvottava olo. Päivässä meni ehkä yksi jugurtti ja pari litraa kivennäisvettä. Muutaman päivän jälkeen siihen syömättömyyteen tottui ja eikä yksi omena / yksi leipä / 1dl puuroa(väksin) ollut mitenkään "tavanomaisesta" poikkeava annos. Oli vaan niin vitun paha olo henkisesti että ihan oksetti. 2viikkoa meni lähes syömättä mitään ja saikullehan ne sitten tämän Zombien laitto. Nukahtamislääkkeet ja kirjallisuutta aiheesta. Pari kuukautta siinä meni. Loma, ympäristön vaihto ja asioiden kuntoon laitto ja pikku hiljaa homma muuttui. Se oli henkinen/fyysinen lukko. Ei kovin harvinaista kuitenkaan. Elämäni kovin vuosi silloin.

Kokeile syödä maitohappobakteereja joka päivä, annostus riippuu tabletista. Mahdollisimman tuhti annos koko. Itsellä tuli samoja ongelmia kuin sinulla antibioottikuurin jälkeen ja kahden kuukauden jälkeen raahauduin lääkärille, joka suositteli syömää maitohappobakteereja. Vielä nykyäänkin pahoinvointia ruokailun jälkeen, jos olen syömättä maitohappobakteereja pidemmän aikaa (1,5-2kk), häipyy yleensä n. viikon kuluttua kun alan syömään taas niitä.

Halpa ja ihan varteenotettava vaihtoehto.

E: Antibiootti-episodista aikaa jo jokunen vuosi..

Vaikea sanoa kun ei tiedä kaikkea taustaa mutta ite laihduin jokunen vuosi sitten muutamassa kuukaudessa monta kiloa kun olin työn puolesta welldone, eli valmista kauraa.
Karmea stressi ja henkinen paine. Siihen pari muuta juttua niin alkoi valvominen. Oli kokoajan kuvottava olo. Päivässä meni ehkä yksi jugurtti ja pari litraa kivennäisvettä. Muutaman päivän jälkeen siihen syömättömyyteen tottui ja eikä yksi omena / yksi leipä / 1dl puuroa(väksin) ollut mitenkään "tavanomaisesta" poikkeava annos. Oli vaan niin vitun paha olo henkisesti että ihan oksetti. 2viikkoa meni lähes syömättä mitään ja saikullehan ne sitten tämän Zombien laitto. Nukahtamislääkkeet ja kirjallisuutta aiheesta. Pari kuukautta siinä meni. Loma, ympäristön vaihto ja asioiden kuntoon laitto ja pikku hiljaa homma muuttui. Se oli henkinen/fyysinen lukko. Ei kovin harvinaista kuitenkaan. Elämäni kovin vuosi silloin.
Ihmisen mieli on todella vahva, tuossa todisteita.

Jos on fyysistä, niin maitohappobakteerit tosiaan auttaa. Saa jopa Siwasta. Itse vaihdoin myös kahvin espressoon ja jätin paistetun rasvaisen lihan pois, siitä tuli ällöttävä olo. Usein kokeilemalla erilaisia juttuja löytää omalle keholle sopivat jutut.

voisiko oll näin? itsellä oli pakki sekaisin non stop n. 2v ajan. Tein vuorotyötä ja batterya yms juomia tuli juotua aikalailla. Ne hapotti vatsan ja lisäaineet sekoitti aika rajustikki ja kaikki meinas tulla ylös/ulos. Samaan kun yhdistää ressin ja unen vähyyden niin avot :S En usko että tämä on ongelma, kuhan heittelen ideoita :)

Paska lensi pitemmälle kuin keihäs(vrt.seppo räty). Kaikki lisäravinteet, vitamiinit ja protskut ei ainakaan silloin sopinu. Omega3 oli ainoa mikä ei tökkiny. Pakki oli ihan sekaisin.
Itsellä diagnosoitiin ns. ärtynyt suoli eli kaikki ylim. rasitti.
Kahvi ja alkoholi ihan pommeja!

Ja nuo energiajuomat!! Pahinta paskaa!!

Kaiken A ja O on uni, unessa taspainoitetaan kroppaa(palautetaan) ja elimistö korjaa asioita, ja kun unta ei saa nii em. asiat menevät yksinkertaisesti päin vittua.

Ihmiset jotka nukkuvat yönsä normaalisti olkaa onnellisia!!

Paska lensi pitemmälle kuin keihäs(vrt.seppo räty). Kaikki lisäravinteet, vitamiinit ja protskut ei ainakaan silloin sopinu. Omega3 oli ainoa mikä ei tökkiny. Pakki oli ihan sekaisin.
Itsellä diagnosoitiin ns. ärtynyt suoli eli kaikki ylim. rasitti.
Kahvi ja alkoholi ihan pommeja!

Ja nuo energiajuomat!! Pahinta paskaa!!

Kaiken A ja O on uni, unessa taspainoitetaan kroppaa(palautetaan) ja elimistö korjaa asioita, ja kun unta ei saa nii em. asiat menevät yksinkertaisesti päin vittua.

Ihmiset jotka nukkuvat yönsä normaalisti olkaa onnellisia!!

Tuttu tunne. ruokavalio auttoi kun jätti ärsyttävät aineet pois :)

mä jätin nyt maitotuotteet, kaikki proteiinijauheet, punaisen lihan ja viljatuotteita syön rajoitetusti(kaurapuuro aamulla, vaaleaa riisiä ja vaaleaa pastaa). Kasvikset raakana on vatsalle myös tosi kova rasite, joten jätin ne myös, syön kasviksia vain kypsennettynä.

Ensviikolla on aika gastroskopiaan, katotan löytyykö sieltä jotain...

Astmalääkityksen aloittaminen aiheutti itselleni 3-4 vko:n ajaksi ruokahaluttomuutta ja oksentelua. Oikeastaan mitä tahansa söi niin tuli huono olo, mutta joka kerta ei kuitenkaan ylös asti tullut. Joskus taas saattoi mennä juuri tunti tai parikin ennen kuin yllättäen tuli ylös. Luulisi, että lääkäri olisi tosin määrännyt eri astmalääkkeet kokeiluun, kun ko. ongelmia on ilmennyt sinulla, mutta jos ei niin kannattaa kysäistä lääkäriltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom