Ihan turhaa pelkän kahvin demonisointia. Kyllä nykyään nää ns. energiajuomat ja kolajuomat (kuinkahan moni fitness- tai kehoilukisaaja jaksaa mainita haastatteluissa, miten laittikolajuoma on lempijuomansa ja vissiin joillain niitä menee silleen 1-2L/vrk tahtia?) ovat pahempi asia kansanterveyden kokonaisuudessa ja onpa teessäkin kofeiinia. Kahvissa ja teessä on edes flavonoideja hieman, eli jotain terveydelle hyödyllistäkin. Sen sijaan on turha haeskella kolajuomista tai energiajuomista mitään terveydelle hyödyllisiä ainesosia.
Onhan näistä asioista jauhettu vuosikausia sitten pakkotoistolla ja aika moni (minä myös) tullut siihen lopputulokseen, että piristeille, eli käytännössä kofeiinille, on paikkansa ja aikansa, mutta pitkällä tähtäimellä kofeiinin määrä elämässään olisi syytä ja hyvä minimoida. Vanha noin kahdella eri tavalla viisas sanonta kaikkien piristeiden suhteen: Laskut on maksettava. Eli hieman voi väsymystä lykätä, kunhan sen tekee aikuisen tietoisena päätöksenä, ei jatkuvasti ja aina ja niin, että piriste tai pari on elämässä välttämätön ainesosa, eli pitää kumminkin mielessä sen, että ne laskut on joskus maksettava. Mitä pitempään niitä lykkää, sitä isommiksi ne kasvavat ja joskus jossain päin kroppaa tai pollaa joku kosahtaa.
Disclaimer: itellä menee noin 3dl mukillinen vatsakahvia (ei maha kestä enää normaalia suodatinkahvia :( ) jokaisena työaamuna ja päälle päivemmällä 0,5L huolella liotettua ruskeaa teetä (=noin saman verran kofua, kuin 2,5dl suodatinkahvia) termarista, vapaapäivinä sitten vain aamulla 0,5L teetä, että pitkän aikavälin kokonaispiristemäärä pysyisi edes vähän pienempänä. Puolen päivän jälkeen ei mitään piristeitä, kolajuomia en juo ikinä, enkä energiajuomia. Eli juu, käytän piristeitä, mutta olen myös toiminut jotenkin sen eteen, että pidän pitkän aikavälin kokonaispiristemäärän jotenkin kurissa. Niin juu, mitään reenibuustereita en ole käyttänyt vuosiin. Ei passaa, koska se otettaisiin kumminkin iltapäivällä tai illalla ja koska kofun puoliintumisaika on sen 6h, niin saletisti häiritsisi nukkumista, mihin mulla ei tod. ole varaa. Enkä saanut niistä oikein mitään hyötyä aikoinaan, kun niitä käytin, yleensä tuli vain hutera ja huono olo.
Yst.terv. iivili the nagging old cola and soda hater :D