Kahden työpaikan loukku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Törppö
  • Aloitettu Aloitettu
Toissa viikolla soittelin uutta työpaikkaa. Yksi firma lupasi ottaa yhteyttä ja toinen sanoi suoraan ottavansa töihin. Nyt viikko oltu hommissa ja toinenkin firma ilmoittaa ottavansa töihin.

Nykyinen työmatka 23km, talon valmistuttua 28km. Toisessa paikassa vastaavat matkat 17km ja 12km.

Nykyisen työsuhteen pituutta en vielä tiedä kun sopimusta ei ole kirjoitettu, mutta oppisopimuksen mahdollisuudesta on puhuttu. Toisessa yrityksessä olisi alkuun tarjolla määräaikainen sopimus, mutta jos menee hyvin niin tod.näk. vakipaikka olisi tarjolla.

Palkasta ei ole ollut puhetta, mutta nykyisestä se ei ainakaan voi laskea.

Nykyinen firma työllistää n.10 henkilöä, toinen firma on suuri valtakunnallinen yritys --> suuren talon edut koulutuksessa ja vapaa-ajalla yms.

Nykyinen homma aika rankkaa ja riskialtista, uusi homma olisi suht siistiä ja ainakin kevyempää. Toisaalta palkkakehitys sillä puolella ei ole niin huimaa.

Tarjolla oleva homma olisi mielenkiintoisempaa ja sitä halusin tehdä jo koulussa mutta mahdollisuutta kouluttautumiseen ja työhön ei silloin ollut. Nykyisessäkään hommassa ei sinällään mitään vikaa ole.

Kehtaako itseään irtisanoa heti kun aloittanut, etenkin kun työkaverit ja pomot on tosi mukavia ja neuvovat mielellään..

Olisiko fiksuinta kysyä nykyiseltä työnantajalta mitä mieltä hän on tilanteesta? Vai pitäisikö vaan kysyä että kuinka pitkään meinaatte pitää hommissa ja jos on lyhyempi määräaikanen homma menossa niin soittaa sinne toiseen firmaan tarjota itseään sinne heti/sit kun nykyinen jopi loppuu? Entä jos nyt saiskin olla vaikka vuoden? Pitäiskö ehdottaa että on hommissa kiireisimmän ajan eli kesän ja sitten syksyllä vaihtais työpaikkaa? Vai vaihtaisko vaan nyt kylmästi työpaikkaa? MIKSEI MOLEMPIA VOI SAADA???!!

Antakaa nyt jotain vinkkiä ja katsantokantaa tähän ongelmaan. Kukaan muuhan asiasta ei voi päättää kuin minä itse, mutta kun ajatukset alkaa olla jo niin solmussa ettei tiedä itsekään mitä ajattelee.. Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Törppö sanoi:
Kehtaako itseään irtisanoa heti kun aloittanut, etenkin kun työkaverit ja pomot on tosi mukavia ja neuvovat mielellään..

Monilla aloilla on käytössä koeaika, esim. 4 kk työsuhteen alusta jolloin irtisanomisaika on 1 päivä eikä työntekijä tarvitse syytä irtisanoutumiseen. Työnantaja varmaan ymmärtää että sait paremman diilin, mutta voihan se siitä vähän mököttääkin.

Itse firman omistajana ja 60 henkilön esimiehenä antaisin neuvon että ota rohkeasti johdon kanssa tämä "ongelma" puheeksi.
Henkilökohtaisesti arvostan suoraselkäisyyttä ja jos johdolla on vähänkään älliä päässä niin ymmärtävät kyllä koska jokainenhan haluaa kehittyä ja päästä eteenpäin elämässä.
In Finland we call this Reilu Meininki :thumbs:

Koeaika on käytössä ja se on max. 3kk työehtosopimuksen mukaan. Ajatuksena vaan oli, että miten hoitaa homma niin että kaikki on tyytyväisiä. Ja kun pelottaa sekin, että mitäs jos se toinen paikka ei olekaan niin hyvä kun miltä se kuulostaa.. Ei viitsisi siltoja polttaa jos sattuu myöhemmin tarvimaan työpaikkaa..

KukiHillin neuvo on kaikkein kannustavin tähän mennessä mitä on kuultu. Thänks!

Olen sivusta seurannut kun parikin tapausta on ensin tullut oppivuoroon duuniin ja sitten ilmoittanut "Sori, sain paremman diilin." ja ainakin oma porukkani esimiehineen on ymmärtänyt. Kuka tahansa ottaa paremman diilin kun semmoinen tarjotaan. Asiallinen toiminta ei ole samaa kuin siltojen polttaminen.

Ei muuta ku sinne mikä kiinnostaa eniten.Itse lähdin työpaikasta jossa aloitin samana päivänä puolen työpäivän jälkeen kun samana päivänä tarjoutui parempi työ tarjous.Ei siinä mitään ku pomon kaa vaan juttusille ja ymmärsi tilantee ja sanoi vielä että jos joskus tarvitsen töitä niin soitto vain.Puhumalla asioista selviää aina tai ei ny ihan aina mutta melkein.

KukiHilli sanoi:
Itse firman omistajana ja 60 henkilön esimiehenä antaisin neuvon että ota rohkeasti johdon kanssa tämä "ongelma" puheeksi.
Henkilökohtaisesti arvostan suoraselkäisyyttä ja jos johdolla on vähänkään älliä päässä niin ymmärtävät kyllä koska jokainenhan haluaa kehittyä ja päästä eteenpäin elämässä.
In Finland we call this Reilu Meininki :thumbs:

Toisaalta, millaisena käsittelet työhönotossa henkilöt jotka ovat muutaman kk:n välein vaihdelleet aiempia työpaikkojaan "parempien diilien" vuoksi, firman omistajana/edustajana ja n hlön esimiehenä?

Pitkänäköisyys on niin lyhytnäköistä.

Törppö sanoi:
Antakaa nyt jotain vinkkiä ja katsantokantaa tähän ongelmaan. Kukaan muuhan asiasta ei voi päättää kuin minä itse, mutta kun ajatukset alkaa olla jo niin solmussa ettei tiedä itsekään mitä ajattelee.. Mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa?

Kannattaa muistaa, että sota ei yhtä miestä kaipaa ja vaikka olisit kuinka hyvin työsi tehnyt, niin harva muistaa sut seuraavalla viikolla, joku sitä seuraavalla ja kuukauden päästä ei enää kukaan. Joten älä sinä huoli siitä, mitä palkanmaksaja ajattelee. Laita plussat ja miinukset paperille (kirjaimellisesti!) ja laita ne sitten vielä arvojärjestykseen. Sen jälkeen ei muuta kuin siihen suuntaan, johon "kartta" näyttää!

Latsi sanoi:
Toisaalta, millaisena käsittelet työhönotossa henkilöt jotka ovat muutaman kk:n välein vaihdelleet aiempia työpaikkojaan "parempien diilien" vuoksi, firman omistajana/edustajana ja n hlön esimiehenä?

Pitkänäköisyys on niin lyhytnäköistä.

Raksatyöntekijät on ns.pätkätyöläisiä melkein kaikki.
Monta nuorta jannua olen melkein pakottanut menemään kouluun/parempaan duuniin koska näillä kavereilla on vielä tulevaisuus edessä.
Osa on juurtunut siihen paskahommaan mitä ne tekee mutta jos joku pääsee eteenpäin elämässä niin nostan hattua korkealle. :kippis1:

Duunareita tälle alalle löytyy aina, paska ei meinaan siivoamalla lopu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom