Kaasusumutinlupa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu
Te pakkotoiston poket, joilla on kaasusumuttimenkantolupa.
Miten helposti/vaikeasti ko. lupa on saatavilla? Riittääkö perusteiksi vain toiminta JV-tehtävissä jos on voimankäyttökurssi käyty vai tarvitsisiko vielä jotain suurempia selvityksiä tarpeesti?

Onko teillä yleensäkään yksityishenkilöinä lupia vai onko teillä firman yhteisöluvat?
Niin, muistaisiko kukaan mitä toi lupa maksaa?

Onko kenelläkään hylätty anomusta ja jos hylättiin, niin antoko ne syytä?

Tarvis varmaan kaasu hankkia talveksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis tarkotatko nyt tuollaista itsepuolustuskäyttööön tarkoitettua "pippuri sprayta"? Broidille möivät salaisessa agentissa (helsinki) ilman mitään eikä ollu pojalla edes ikääkään 18:ta vuotta.

Maksaa vaan ihan saatanasti:(

Oletko varma että oli pippurikaasu? Ettei se ole se ZUM-värikaasu? En oikein jaksa uskoa että Salainen agentti myisi luvanvaraisia aseita tuolla tavalla.

Tarkoitan siis CS/CN/OC -kaasuja ja kaikkia niiden yhdistelmiä 5% asti. Siis kaikkia mitä Suomesta saa luvalla ostettua.

Originally posted by lepex
Te pakkotoiston poket, joilla on kaasusumuttimenkantolupa.

itse ostin kaasun noin vuosi sitten paikallisesta asekaupasta,
poliisipäällikkö myönsi ostoluvan.

sanoi et sitä ei sitten saa käyttää kiinniottoon,vain itse puolustukseen/vastaavaan

maksoiabout 30 eeroa,tosi näppärä esim vyöllä tai taskussa

Itse en tuota voimankäyttökurssia käynyt . Pari kaveria sen sijaan kävivät ja kyllä sen kurssitodistuksen(voimankäyttö) kanssa ostolupa poliisilaitokselta heltisi ei siinä sen kummempia liirumlaarumeita tarvinnut. Syyksi vaan, että toimii ravintolassa järjestyksenvalvojana.

Ilmeisesti tarkistivat vaan ettei rekisteriin ole tullut merkintöjä.

-edit- Jos hakemus hylätään vaikka molemmat kurssit on käyty niin silloin tod.näk on rekisteriin tullut merkintä tai jokin asia on ainakin vireillä. Mutta kyllähän sen syyn jo silloin itse tietää;)

Tuo näkjään riippuu paikkakunnasta jonkin verran. Itse kävin ensin voimankäyttökurssin, ja sitten piti vielä hakea työnantajalta todistus ovihommien tekemisestä. Ja jos ei olis osannut laittaa siihen hakemukseen, että tekee hommia myös muualla kuin tietyssä ravintolassa, niin suuri päälikkö olis laittanut lupaan vaan sen yhden raflan nimen. Nyt lupa on voimassa työssä ja työmatkoilla.

Nykyisen lainsäädännön mukaan järjestyksenvalvoja korttia ei enää edes myönnetä, jos rekisterissä merkintöjä viimeiseltä viideltä vuodelta(ei koske tietenkään ylinopeus etc.sakkoja).
Ja eikös se ollut niin että vuoden loppuun mennessä kaikilla JV-tehtävissä olevilla on oltava JV-kortti, eli ei voi enää tehdä "toisen" kortilla hommia tämän vuoden jälkeen...?
Ja kaasuluvatkin taitaa hellitä enää vain voimankäyttö kakkosen jälkeen ellen aivan hakoteillä ole...?
Itse en päässyt edes ulkoilmatapahtumaan järkkäriksi, kun rekisteristä löytyy merkintöjä, en edes toisen kortin alaisena...:evil:
Niin, ja kortti ilmeisesti otetaan pois jos tulee merkintöjä rekisteriin...

Originally posted by Mikkis
ja sitten piti vielä hakea työnantajalta todistus ovihommien tekemisestä.

Totta puhut unohdin mainita, kyllä ne sen todistuksen työnantajalta vaati näissäkin tapauksissa.

Originally posted by Andree
kaasuluvatkin taitaa hellitä enää vain voimankäyttö kakkosen jälkeen ellen aivan hakoteillä ole...?

Jaahas mikäs kurssi se tuo on, ovatko taas keksineet uuden rahastus keinon? Onko ollut jo pitkäänkin olemassa?

tarkennus...

Ei se ole pippuri sumute niinkuin ivrheellisesti jopa lehdissä uutisoidaan vaan paprika sumute ( purkissa lukee "pepper" joka on suomeksi paprika eikä pippuri niinkuin vois luulla). Tämäm opin voimankäyttökurssilla, sumute sisältää poliisiin mukaan sellasen jytyn, että ikäänkuin söisit monta tuhatta paprikamauste purkillista jauhetta kerralla. Meillä oli kurssilla yksi vapaaehtoinen altistettavana ja toimii, kaveri oli 5 sekunnissa polvillaan ja sen jälkeen suihkussa n. puoli tuntia ja itki...iso mies. Luvan saamiseen täytyy olla käytynä voimankäyttökurssi ja lupa-anomukseen täytyy työnantajan liittää perusteluja luvan saamiselle, eli k.o. poke on töissä hänen raflassaan ja työ vaatii joskus sumutteen käyttöä. Tuo on lähinnä muodollisuus, lupa kyllä irtoaa.

Ainakaan Tampereella ei vaadittu mitään todistuksia työnantajalta. Riitti että itse kirjoitti hakemukseen tarkoituksen johon sumutinta tarvitaan.

Alan liikkeissä sumuttimet maksavat n. 28 - 35 e

Originally posted by ketjap
Ainakaan Tampereella ei vaadittu mitään todistuksia työnantajalta. Riitti että itse kirjoitti hakemukseen tarkoituksen johon sumutinta tarvitaan.

Alan liikkeissä sumuttimet maksavat n. 28 - 35 e

Luvan kun hankkii niin viron puolelta saa ihan laillisesti tuoda sumuttimia. Hinnat : pippurisumuttimen 10€. Kyynelkaasu 15€.

Pippurissa ei ole muuta kuin ponneaine sekä chileistä uutettua tavaraa. Eli ei tapa vaikka koskee käsittämättömästi. Käteen ja silmäkulmaan joskus saanut kyseistä tavaraa.

Kyynelkaasussa taas on liuottimia ja ne syövyttävät, joten silmille suihkutettuna voi viedä näön.

Itse olen törmännyt naapurissa virossa aina saksalaisiin sumuttimiin.

Pippurisumuttimessakin on tietyt riskit...jos esim. kohteella on astma voi hengityselimet turvota tosi vauhdilla kiinni.

Originally posted by PrimoCafè
Jaahas mikäs kurssi se tuo on, ovatko taas keksineet uuden rahastus keinon? Onko ollut jo pitkäänkin olemassa?

En nyt oo todellakaan varma tuosta millon se tuli voimaan, mutta muistelen että se ois tullut samassa yhteydessä sen uuden JV-lain kanssa, tai sitten vasta viime vuoden syyskussa...sillonhan siihen taisi tulla jotain lisähässäköitä...
Ja sen verran sain tuossa tarkennusta siitä "toisen" kortilla tekemisestä, että jos tekee toisen kortilla esim.ovihommia, pitää poliisille ilmottaa asiasta, siis jos menee ihan virallista reittiä...
Ja toisen kortillakin voi tehdä hommia vain ja ainoastaan väliaikaisesti, ei siis pysyvästi!Mikä on sitten väliaikasen pituus/määrä, siitä ei oo mulla mitn tietoa...

Originally posted by lepex
Oletko varma että oli pippurikaasu? Ettei se ole se ZUM-värikaasu? En oikein jaksa uskoa että Salainen agentti myisi luvanvaraisia aseita tuolla tavalla.

Tarkoitan siis CS/CN/OC -kaasuja ja kaikkia niiden yhdistelmiä 5% asti. Siis kaikkia mitä Suomesta saa luvalla ostettua.

Joo siis se oli jotain saatanan "S.O.S sprayta", en vaan muistanut muuta termiä, kuin pippurispray. :kuola:

Mulla on tällästä sumutetta. CS-REIZGAS 7700 Anti-Attack Germany.Onks kellään mitään havaintoa siitä, mitä tämä purkki on syönnyt?

Originally posted by 45shelley
Mulla on tällästä sumutetta. CS-REIZGAS 7700 Anti-Attack Germany.Onks kellään mitään havaintoa siitä, mitä tämä purkki on syönnyt?

Jos alun kirjaimista mitään voi päätellä niin kyynelkaasua.

Sikäli kun tietoni on kuranttia niin OC=pippurikaasu, CN/CS=kyynelkaasu.

Vahvuudesta ei ole hajua, kun ei tuo pelkkä tuotemerkki sitä kerro - lukenee siinä törpön kyljessä?

Ryssistä tai Virosta ostetut kaasut on aina kyseenalaisia, et voi olla aivan varma mitä ne pitää sisällään. ja niiden käyttö... jutujen mukaan ryssäkaasuissa voi olla ties mitä vaikutavana aineena.
Itse olen joskus 90 luvun alussa omistanut kaasun joka oli hommattu venäjältä, putelin etiketit oli kuitenkin saksan kielisiä.
En todellakaan suosittele niiden käyttöä.

Originally posted by Arska
Ryssistä tai Virosta ostetut kaasut on aina kyseenalaisia, et voi olla aivan varma mitä ne pitää sisällään. ja niiden käyttö... jutujen mukaan ryssäkaasuissa voi olla ties mitä vaikutavana aineena.
Itse olen joskus 90 luvun alussa omistanut kaasun joka oli hommattu venäjältä, putelin etiketit oli kuitenkin saksan kielisiä.
En todellakaan suosittele niiden käyttöä.

Itselläni ollut sumutin oli saksalaisilla etiketeillä mutta lisäksi oli ranskaksi ja englanniksi pienemmät varoitukset.

Originally posted by 45shelley

Mulla on myös tommonen kaasu, ihan hyvin toimii!

:offtopic:

Nuo saksalaiset ja ryssäkaasut voivat olla pitoisuuksiltaan jopa 10-20% joten ne ovat todella vaarallisia. Luin sellaista kirjaa kuin "Nykyaikainen itsepuolustus" (löytyy ainakin Treen kirjastosta) ja siinä kertoivat että tuo pitoisuus polttaa verkkokalvon ja vie näön. Suosittelisin kyllä varovaisuuteen noiden kanssa.

Itse olen kyllä saanut silmilleni saksalaista kaasua, sellainen maastokuvioinen purkki, ja ihan tehokasta tavaraa oli muttei mitään pysyvää jäänyt.

maximillian

Luvan kun hankkii niin viron puolelta saa ihan laillisesti tuoda sumuttimia. Hinnat : pippurisumuttimen 10€. Kyynelkaasu 15€.

Niin, siis poliisi myöntää luvan vain tietyille pitoisuuksille ja täytyy varmistaa sitten siellä Eestissä ettei kaasut ole kovempia kuin mihin on lupa. Muuten niiden hallussapito on laitonta.

ketjap

Juuri tämän halusin kuulla. Kiitos.

Ai niin, vielä siitä että jos muuten käytätte kaasua, niin se vanhenee paljon nopeammin kuin korkkaamaton purkki. Mikäli ette tienneet. Jos siis töissä käytätte, niin kait kannattaa aina hommata uus purkki heti kohta (?).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom