Köpenhamina?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fish
  • Aloitettu Aloitettu
Christiania oli yksi reissun suurimpia pettymyksiä... semmoinen iso slummihan se oli.
Häh?? Mitä sä siellä teit, missä seurassa ja koska menit? Me oltiin kolmen kaverini kanssa Cristianiassa toukokuun lopussa 22pm-06am ja aivan mahtava bilepaikka. Kävi tsägä ja oli niin lämmin viikonloppu että koko yön tarkeni ulkona teepaidassa. Halpaa bisseä verrattuna nyhavniin, valmiiksi käärittyjä jointteja pilkkahintaan (ei poltettu mutta huomattiin että ois saanu), mahtavat ulkoreivit ja ne räväytti loppuun vielä hienon ilotulituksen neljän maissa. Ihan parhaimpia biletyskohteita missä oon ikinä käynyt. Siis yhden yön kohde, ei siellä kai putkeen jaksaisi olla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kööpenhamina nähty, omat suosikit:

1) Islands Brygge Havnebadet, ilmainen ulkoilmauimala (uima-allas, hyppytorni ja lastenallas) aivan keskustan tuntumassa
2) Strøget, shoppailijan taivas täynnä kivoja klubeja ja kiehtovia katuesityksiä
3) Christiania, viihdyttävä ja omalla karulla tavallaan kaunis alue
4) Vapahtajan kirkon torni, sydämentykytyksiä aiheuttavat näköalat (kaide oli sen verran alhaalla, että parille kaverille tuli huono olo)
5) Jolene, tanskalaisten suosima aloittelubaari, johon kulkee urbaanilegendan mukaan oluthana suoraan Carlsbergin tehtaalta
6) Marmorikirkko, Kööpenhaminan skylinea hallitseva mahtipontinen rakennus, jonka sisällä vallitsi häkellyttävän harras tunnelma; kirkon vieressä seisova Ansgarin patsas teki rujolla estetiikallaan erityisen vaikutuksen
7) Sværtegade, pienten ja yllättävän suosittujen baarien täplittämä katu Gothersgaden kupeessa (bilepaikkoja löytyi jopa sunnuntai-iltana, kun suurin osa klubeista oli kiinni)
8) Nyhavn, kanava, jonka varressa on mukavia kahviloita ja hauskoja taloja, muistuttaa Amsterdamin maisemia
9) Tivoli, miellyttävä ajanviettopaikka myös niille, jotka eivät välitä huvipuistolaitteista
10) Kuninkaallinen kirjasto, rauhallinen oleskelupaikka hektisen kaupungin keskellä (miinusta siitä, ettei päästy näkemään alkuperäistä Guthenbergin Raamattua)

Pieni merenneito jää puuttumaan listalta, koska suhtaudun siihen ristiriitaisesti. Yhtäältä se on haikean kaunis ja melankolinen patsas, joka herättää syvän surumielisyyden kautta esteettisen nautinnon katsojassaan. Mutta toisaalta se on yötä päivää turistilaumojen ympäröimä, tuotteistettu massakulttuurin väline.

Köpiksessä kannattaa kiertää pakollisten sight seeing -paikkojen lisäksi mahdollisimman paljon eri ravintoloita. Jokaisen budjetille löytyy loistavia rafloja, mutta moneen kannattaa olla yhteydessä jo etukäteen mahdollisten pöytävarausten suhteen.

Pääseekö itse kaupunkiin kuinka helposti, nopeasti ja edullisesti lentokentältä? Olen toiseen paikkaan menossa tuossa elokuun alkupuolella ja on vähän pidempi vaihto Kööpenhaminassa, lento tulee sinne 07:40 aamulla ja vasta 20:25 jatkuu matka. Mielelläni sen viettäisin ennemmin kaupunkia kierrellen kuin lentokentällä istuen, varsinkin kun Kööpenhaminassa ei ole koskaan aiemmin tullut käytyä. Onko jotain hyviä suosituksia myös siitä mitä kannattaa/ehtii kuitenkin toisaalta näinkin lyhyessä ajassa tekemään? Matkustan yksin ja käsimatkatavaroita pitää todennäköisesti roudata mukana (läppäri+sellainen vedettävä laukku) ellei niille löydy jotain kätevää säilöä kentältä/juna-asemalta tms? Kaikki kiinnostaa ja siksi ehdotuksia kyselenkin kun kaikkea ketjussa ehdotettua ei millään kerkeä. Viihdyn hyvin niin baarissa kuin tivolissakin, kauniit maisemat kiinnostaa ja en pelkää seikkailuja.

Pääseekö itse kaupunkiin kuinka helposti, nopeasti ja edullisesti lentokentältä? Olen toiseen paikkaan menossa tuossa elokuun alkupuolella ja on vähän pidempi vaihto Kööpenhaminassa, lento tulee sinne 07:40 aamulla ja vasta 20:25 jatkuu matka.

,Junat menee koko ajan suoraan lentoaseman ja junaseman väliä mutta ei taksikaan maksa kuin 45e suuntaansa. Taksi keskustaan ottaa joku 20-25 minsaa. Jos ei pikkurahasta puutetta ja laiskotuttaa ottaisin ilman muuta taksin. Me otettiin. Köpiksen taksit on turvallisia samanhintaisia mittaritakseja versus toi Tukholman nykyinen villilänsi. Kyllähän sä ehdit tehdä vaikka mitä tuon ajan sisällä. En mä tosin kyllä keskellä päivää menisi Christianiaan pilveä polttamaan vaan keskittyisin enemmän tohon hyvään listaan mikä oli pari postia ylempänä.

,Junat menee koko ajan suoraan lentoaseman ja junaseman väliä mutta ei taksikaan maksa kuin 45e suuntaansa. Taksi keskustaan ottaa joku 20-25 minsaa. Jos ei pikkurahasta puutetta ja laiskotuttaa ottaisin ilman muuta taksin. Me otettiin. Köpiksen taksit on turvallisia samanhintaisia mittaritakseja versus toi Tukholman nykyinen villilänsi. Kyllähän sä ehdit tehdä vaikka mitä tuon ajan sisällä. En mä tosin kyllä keskellä päivää menisi Christianiaan pilveä polttamaan vaan keskittyisin enemmän tohon hyvään listaan mikä oli pari postia ylempänä.

Kiitos tästä, ei siis tule olemaan hankala homma päästä kummallakaan vaihtoehdolla. Olisko jollain jotain tietoa noista et löytyiskö esimerkiksi kentältä tai juna-asemalta jotain säilytysboksia joka toimis pikkurahalla ja minne tollaset käsimatkatavarat sais heitettyä päivän ajaksi? Vois harkita sitten jopa fillarin vuokrausta niin pääsee nopeammin liikkumaan..

Ylempänäkin oleva lista on toki hyvä, mutta kyselen tarkempia vinkkejä juurikin siksi että lähes kaikki kiinnostaa kyllä - enkä tietenkään mitenkään voi ehtiä kaikkea tekemään. Itselläni kun ei ole myöskään mitään havaintoa noista välimatkoista eri kohteiden välillä jne niin hankala hahmottaa mitä kaikkea tuossa ajassa voisi keretä tekemään ja rajoittaako aikainen liikkeellä olo paikkoja kun tuskin kaikki heti kahdeksalta aamulla auki on. Esimerkiksi tuosta listasta voisin hyvin käydä vaikka kahvilla Nyhavnin kanavalla maisemia ihailemassa, suunnistaa Tivoliin katsastamaan alueen sekä testata hurjimmat laitteet, käydä Strøgetissa katuesityksiä sekä kauppoja ihmettelemässä ja viimeisenä ottaa olusen Christianiassa. En vain tiedä noiden etäisyyksiä että onko edes teoreettisesti mahdollista käydä noissa kaikissa tekemässä edellämainitut vai meneekö turhaksi juoksemiseksi? Tästä syystä joku kiva suositus tai "reitti" jonka varmasti kerkeää olisi kiva - jos vaikka joku muukin vain päivän on viettänyt Kööpenhaminassa. Taikka jos olisi pidempääkin ollut ja tietäisi kaikki paikat kuin omat taskunsa - niin missä itse kävisi kun on "vain" tuon verran aikaa. Mikä on ihan must, mitä kerkeää ja mitä voi suosiolla jättää pois. Sen päätin jo itsekin että esimerkiksi se Merenneito-patsas voi hyvin omalta listaltani jäädä jos ei ole suoraan matkan varrella jonnekkin kun on kuulemma ylihypetetty pieni patsas kyseessä.

Esimerkiksi tuosta listasta voisin hyvin käydä vaikka kahvilla Nyhavnin kanavalla maisemia ihailemassa, suunnistaa Tivoliin katsastamaan alueen sekä testata hurjimmat laitteet, käydä Strøgetissa katuesityksiä sekä kauppoja ihmettelemässä ja viimeisenä ottaa olusen Christianiassa. En vain tiedä noiden etäisyyksiä että onko edes teoreettisesti mahdollista käydä noissa kaikissa tekemässä edellämainitut vai meneekö turhaksi juoksemiseksi? T

Pitäs kerkee ihan hyvin.

Pitäs kerkee ihan hyvin.

Nyhavnista Christianiaan on 2 kilsaa ja Nyhavnista Tivoliin 4 kilsaa. Juna-asemalta Tivoliin on 2 kilsaa - eli ihan näppäimillä noi ainakin on. En voi vannoa sataprosenttisesti mutta musta juna-asemalla oli valtavasti lokerikkoja. Käytiin siinä juna-aseman oivassa valtavan kokoisessa sporttibaarissa katsomassa suomen lätkämatsi ja olin jo pikkusen hiivassa..Toisaalta - päärautatieasemalla on AINA lokerikkoja, näin neljän nuoruudessa tehdyn reilin kokemuksella.

Huomio huomio: Koska Köpiksessä on Kruunuja niin se on sitten ihan VITUN kallis kaupunki just nyt kun euro on heikko. Nyhavnissa, joka toki varmasti köpiksen kalleinta aluetta kanaaliravintoloissa bisse maksaa 11-12 euroa 0,5e tuoppi. Perusparempi ruoka maksaa sen 30e annos.

Mutta onhan se ihan helvetin kaunis kaupunki, älä jätä tilaisuutta käyttämättä. Pelkästään arkkitehtuuria ihailemalla saa tuntikausia kulumaan.

- - - Updated - - -

Vois harkita sitten jopa fillarin vuokrausta niin pääsee nopeammin liikkumaan.
Toi fillarin vuokraus kuulostaa LOISTAVALTA idealta. Siellä on pyöräilijöille lähes joka kadulla oma kaistansa eikä korkeuseroja lainkaan. Liikut fillarilla ihan muutamassa minuutissa noiden saittien välillä.

En ole ketjua lukenut, enkä nyt ehdi, mutta ihan muutama sana.

Älyttömän hieno kaupunki, mukavia ihmisiä, hyvä luomutajronta ruokakaupoissa :). Kallista kuin missä.

Varotuksen sana; minut meinattiin ryöstää ~vuosi sitten Ørstedsparken-puistossa. Yrittäjinä oli kaksi romanialaista nuorta "miestä". Olivat juutalaisia, koska siinä piirsivät Daavidin tähden maahan ja kertovat tarinaa... No, ok, itsekään en ollut oikein virkkuna, koska kohta oli käsi taskulla. Eli varovaisuutta niissä kauniissa puistoissa.

Nyhavnista Christianiaan on 2 kilsaa ja Nyhavnista Tivoliin 4 kilsaa. Juna-asemalta Tivoliin on 2 kilsaa - eli ihan näppäimillä noi ainakin on.

Hä?? Ei ne noin kaukana toisistaan ole. Arvioisin itse, että nuo kaikki mahtuu parin kilsan säteelle. Tivoli ainakin juna-aseman vieressä ja Nyhavnista kivenheitto Christianiaan. Pisin siirtymä Nyhavnista Tivoliin ja sekin Strögetiä pitkin noin vartissa..

Hä?? Ei ne noin kaukana toisistaan ole. Arvioisin itse, että nuo kaikki mahtuu parin kilsan säteelle. Tivoli ainakin juna-aseman vieressä ja Nyhavnista kivenheitto Christianiaan. Pisin siirtymä Nyhavnista Tivoliin ja sekin Strögetiä pitkin noin vartissa..

Ei olekaan mutta heitin tahallaan yläkanttiin. Kyllä rautatieasemalta Nyhavniin on melkeen neljä kilsaa, tai riippuu minne laskee, mä laskin sinne Scandic Frontiin joka ihan Nyhavnin takalaidalla. Lähin piste rautatieaseman ja Nyhavnin välillä on varmaan joku 2,5 kilsaa? Ja kun kysyjä on ummikkona se itsessään että oot vieraassa paikassa tuottaa sen että siirtymät on hitaampia. Himassa mä liikun tilaisuuden tullen lähibaariin joka on puolen kilsan päässä alle kahdessa minuutissa. (voin kertoa että kuuden aikaan aamulla kesti kolme varttia kävellä christianiasta Nyhavniin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom