Käyttökokemuksia Office 2007?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TrocK
  • Aloitettu Aloitettu
Omat käyttökokemukset eroaa näköjään aika paljon teidän muiden kokemuksista :D Office 2007 on mielestäni ihan tajuttoman hyvä uudistus. Kaikki tapahtuu huomattavasti nopeammin, tyylikkäämmin, ja helpommin kuin Office 2003 ja Open Office versioissa. Kaikki tapahtuu ikään kuin automaattisesti, eikä tarvitse erikseen säätää mitään. Ulkoasu on tyylikäs. Ainoa miinus on että yläpalkki on ajoittain hieman epälooginen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaikki tapahtuu ikään kuin automaattisesti, eikä tarvitse erikseen säätää mitään.

No siinähän se ongelma onkin. Mä kun en halua, että ohjelma tekee automaattisesti mitään - viitteet, kuvanumerot, taulukkonumerot ja otsikot on paras hoitaa itse kun ohjelmat sotkee ne kuitenkin. Nimim. diplomityönsä-melkein-word-automatiikalla-tuhonnut. :)

muutaman kuukauden oon nyt office 2k7:aa käyttänyt kotona ja töissä ja molemmissa koneissa oon onnistunu hävittään ne työkalurivit näkyvistä eikä vaan jaksa tajuta mistä ne saa takas :D jotenki tuntuu siltä, että tuon käyttöä on vaan mahdoton oppia. Asentaisin 2k3:n takas molempiin jos tietäis, että ei tuu ikinä asiakkaille toi käyttöön, mutta kai se on pakko yrittää pysyä "kehityksen" mukana :thumbs:

No siinähän se ongelma onkin. Mä kun en halua, että ohjelma tekee automaattisesti mitään - viitteet, kuvanumerot, taulukkonumerot ja otsikot on paras hoitaa itse kun ohjelmat sotkee ne kuitenkin. Nimim. diplomityönsä-melkein-word-automatiikalla-tuhonnut. :)

Niin no kai se on yksilöllistä että miten haluaa ohjelman toimia... itse menen ainakin sillä periaatteella että säädän jonkin templaten, eli otsikot ovat tietyllä tyylillä, rivien välit ovat aina samat, sisällysluettelo on aina samalla tyylillä jne. Office 2007:ssa noi templatet ovat pirun hyviä, enkä ole niihin joutunut tekemään mitään muutoksia. Sehän on ihan älytöntä että rupeis itse aina käsin säätämään otsikoiden kokoja ja fonttia. Onhan Office 2003:ssakin vastaavanlaisia toimintoja, mutta mielestäni vaikeampia käyttää, ja 2007:n "preview" toiminto on todella näppärä eri asetusten esikatseluun.

Että näin... :)

muutaman kuukauden oon nyt office 2k7:aa käyttänyt kotona ja töissä ja molemmissa koneissa oon onnistunu hävittään ne työkalurivit näkyvistä eikä vaan jaksa tajuta mistä ne saa takas :D jotenki tuntuu siltä, että tuon käyttöä on vaan mahdoton oppia. Asentaisin 2k3:n takas molempiin jos tietäis, että ei tuu ikinä asiakkaille toi käyttöön, mutta kai se on pakko yrittää pysyä "kehityksen" mukana :thumbs:

:offtopic: Ärsyttää suunnattomasti tollanen kirjoitustyyli :D Menisikö sulla paljonkin enemmän aikaa kirjoittaa ihan normaalisti 2007:aa tai 2003:n...:D

Ai niin, omat kokemukset Office 2007:n parissa rajoittuu Wordin ja Accessiin, mutta eipä niistä ole valittamista. Alussa luonnollisesti vähän hitaammin löytyy jutut, mutta valikkorakenteet miellyttää kyllä itteäkin

itsekkin olin aluksi hiukan pihalla 2k7:n toimminnasta, mutta muutaman käyttökerran jälkeen, tykkään tästä uudesta tyylistä enemmän kuin vanhasta. Jos ei opi käyttää uutta softaa, niin eiköhän se ole siinä oppijassa kuin softassa vika...

:offtopic: Ärsyttää suunnattomasti tollanen kirjoitustyyli :D Menisikö sulla paljonkin enemmän aikaa kirjoittaa ihan normaalisti 2007:aa tai 2003:n...:D
:offtopic: Eihän siinä aikaa säästy vaan on vain yleisesti käytössä oleva tapa ja siitä tarttunut ;-)

Voi perkele kun menee hermot tähän Office 2007:n käyttöön!

Tätä on tullut käytettyä päivittäin tuon maaliskuisen postin jälkeen enkä vieläkään löydä näistä vitun palkeista ja drop-down paskoista toimintoja yhtä automaattisesti kuin menuista siinä vanhassa versiossa.

Kyllä tämän "käyttäjäystävällisen" liittymän keksineellä tyypillä on aivot aika sairaasti viritetty. :curs:

Mikä siinä on niin vaikeaa? Töissä käytän 2007-versiota ja sehän on aivan ylivoimainen käytettävyydeltään, ominaisuuksiltaan ja intuitiivisuudeltaan verrattuna 2003:een. Home-välilehti on home-välilehti siksi, että se on yleensä näkyvissä ja siinä ovat kaikkein käytetyimmät toiminnot. Tuo välilehtiajattelu rokkaa ihan kympillä. 03-versiossa joutui aina hakemaan kaikki lihavointia ja fonttikokoa erikoisemmat toiminnot parin pudotusvalikon kautta aukeavan ikkunan kolmannen välilehden takaa. Nyt riittää kun klikkaa yläpalkilta oikean välilehden ja klikkaa tarvitun toiminnon kuvaketta. Hyvä, että microsoftilla on riittänyt rohkeutta uudistaa ohjelmaa oikeasti eikä vain jatkaa vanhoilla linjoilla. :rock:

Sä alat Dippi uhkaavasti kuulostaa mun työpaikan huru-ukoilta :D Kaikki on herrojen metkuja ja tietokoneet on saatanasta. Mitään muutoksia ei sallita eikä hyväksytä, ennen kun oli kaikki paremmin. Miehet oli rautaa ja laivat puuta. Nykyajan nuorisosta ei ole mihinkään. Perrrkele.. sillon kun Mietaa hiihti niin ei tarvittu rouppingia. Nyt se Mietaa pistää maan asiatkin uusiks. Mihin tämä maailma on menossa? Isänmaan toivot ne vaan haistelevat kylillä liimaa, kun ennen oltiin mehtätöissä.

Minä tykkään Office 2007:sta. Alussa järkytys oli melkoinen luonnollisesti, mutta nyt tuo hakkaa 100-0 vanhemmat. Musta tämä välilehtimalli on erittäin paljon käytettävämpi kuin vanhan Wordin ikuinen valikoissa seilaaminen. Oon käyttäny viime syksystä tätä ja pikkuhiljaa alkaa oleen perusmeno hallussa. Musta oli jo aikakin suunnitella käli uusiksi, vanha mallihan on ollut käytössä ammoisista ajoista lähtien.

Itse tosin en väännä mitään perus dokumentointia kummoisempaa tällä, joten spesifisempiin hommiin soveltuvuudesta en tiedä.

Pidän myös 2007:stä. Office on muutenkin siitä hauska ohjelmisto, että sitä odotetaan aina osattavan käyttää. Sehän on vaan tekstinkäsittelyä jne., sitten hakataan vuosikymmenet juurikin ne sisennykset välilyönnein ja otsikot aina käsin boldaamalla, keskittämällä ja niin edelleen, kukaan ei ymmärrä esim. tyyleistä tai templateista mitään. Varmaan 95% kaikesta tekstinkäsittelystä on ihan peruskauraa, johon oikeat työmenetelmät kouluttamalla säästyisi vuosikymmenten aikana viiden tunnin koulutuksella aivan tolkuttomasta aikaa ja kirosanoja.

:offtopic: (edelleen..)

Esim. kaikissa yliopistoissa ei vielä ainakaan vuosituhannen vaihteessa opetettu pakollisena minkäänlaisia tekstinkäsittelyn/Officen alkeita. Mielestäni ihan turha luottaa siihen, että vaikkapa humanistit älyävät itse ottaa toisesta tiedekunnasta kyseisiä sivuaineopintoja. On varmaan upea fiilis tarkastaa graduja ja lähettää työmarkkinoille ihmisiä, joiden lopputöiden sisällysluettelon kappaleen nimestä on vedetty tavallisia pisteitä käyttäen merkkijono siihen sivunumeroon. Toivottavasti asia on nykyään toinen.

Pienen totuttelun jälkeen 2007 on uskomattoman hyvä, ei ole paluuta 2003:n. 2007 houkuttelee käyttämään toimintoja, joita en edes tiennyt olevan olemassa.

Ainoa todella huono juttu 2007:ssä on se, ettei uudistus ulottunut Outlookkiin, eikä Publisheriin.

Mutta tosiaan; ei kannata miettiä kahta kertaa; 2007 hakkaa 2003:n ainakin neljällä vuodella!

Pienen totuttelun jälkeen 2007 on uskomattoman hyvä, ei ole paluuta 2003:n. 2007 houkuttelee käyttämään toimintoja, joita en edes tiennyt olevan olemassa.
täysin samaa mieltä!

Ongelma on siinä, ettei niissä palkeissa ole mitään logiikkaa. Mulla menee edelleen - noin puolen vuoden käytön jälkeen - ihan helvetisti aikaa kun klikkailen niitä palkkeja edestakaisin ja yritän muistaa, että mistä luukusta mitäkin löytyi.

Paras juttu oli kun ihmettelin alussa, että missä on kaikki Open ja Save toiminnot. Ihan varoittamatta onkin sitten tehty muutos, että tuollainen pallo tuolla vasemmassa ylänurkassa onkin sitten se ohjelman tärkein valikko. Ihan kiva paitsi että mikään sen ulkonäössä ei viittaa siihen, että se on valikko.

Ja kiitos Microsoftin monopolin tätä paska-Officea ja sitä suurinta paskaa, eli Vistaa, on pakko sietää jatkossakin. :curs:

Olisivat nyt edes ottaneet oppia Officen Mac-versiosta ja leijuvista toolbokseista.

joiden lopputöiden sisällysluettelon kappaleen nimestä on vedetty tavallisia pisteitä käyttäen merkkijono siihen sivunumeroon. Toivottavasti asia on nykyään toinen.

Ei ole - ei edes meillä teknillisissä korkeakouluissa/yliopistoissa. Enpä itsekään juuri käytä automatiikkaa, kun se tosiaan sabotoi ensin diplomityöni ja myöhemmin väitöskirjani kirjoitusprosessia varsin tehokkaasti (diplomityön versio korruptoitui eikä auennut enää kun office kaatui 70 sivun automatiikkaan). Footnoteja ja taulukoita käytän, mutta siinä se melkein on. Referenssitkin menee taas manuaalisesti kun se automatiikka rikkoi ne aina.

...
Olisivat nyt edes ottaneet oppia Officen Mac-versiosta ja leijuvista toolbokseista.

:eek: Ei jumankekka! Mac-officea en voi käyttää lainkaan, kun olen töissä jo vuosia pc-versiota käyttänyt. 2007:n jälkeen koitin editoida töissä tekemääni filua oman Macin officella ja eihän siitä tullut mitään. Macin versio on kaikkea muuta, kuin käyttäjäystävällinen (ilmeisesti M$:n tarkoituskin..?)
Suurimman osan tietokoneajastani olen puuhannut pc:n kanssa (386-ajoista lähtien) ja pakko on myöntää, että kelluvat valikot kuuluvat vain Photoshoppiin ja siihenkin vain sen vuoksi, että yleisesti käytetään näppiskomentoja - missä photari onkin ehdoton.

Ongelma on siinä, ettei niissä palkeissa ole mitään logiikkaa. Mulla menee edelleen - noin puolen vuoden käytön jälkeen - ihan helvetisti aikaa kun klikkailen niitä palkkeja edestakaisin ja yritän muistaa, että mistä luukusta mitäkin löytyi.

Sulla on ilmeisesti aika huono muisti :D

Paras juttu oli kun ihmettelin alussa, että missä on kaikki Open ja Save toiminnot. Ihan varoittamatta onkin sitten tehty muutos, että tuollainen pallo tuolla vasemmassa ylänurkassa onkin sitten se ohjelman tärkein valikko. Ihan kiva paitsi että mikään sen ulkonäössä ei viittaa siihen, että se on valikko.

Täytyy myöntää, että mullakin kesti hetki tajuta, että kyseessä on valikko. Joku viite, esim. teksti olisi auttanut. Huonosti suunniteltu siis. Toki kun sen nyt tietää, ei mitään ongelmia tule.

Allekirjoittaneella ei ole kokemusta kelluvista toolboxeista tekstinkäsittelyohjelmassa, mutta kuten netjet sanoi, ne tuntuvat sopivan lähinnä photoshoppiin.

Ei ole - ei edes meillä teknillisissä korkeakouluissa/yliopistoissa.

Itsekin opiskelen TTY:llä. Jonkinlainen office-koulutus voisi olla asiaa, on siellä tyhmempiäkin asioita peruskursseilla opeteltu. Nyt on joutunut opettelemaan kaiken itse kantapään kautta ja varmaan vieläkin tulee tehtyä joitain tekstinkäsittelyasioita ihan liian vaikealla tavalla. Suurin virhe minkä tein yhdessä vaiheessa oli siirtyä käyttämään openofficea. Seurauksena oli aivan hirvittävä säätäminen muotoilujen kanssa joka kerta kun teki jotain harjoitustyötä.

Tämä nyt ei liity enää mitenkään aiheeseen, mutta avaudutaan silti. Lisäksi vituttaa yleisesti se, että eri laitosten harjoitustyöpohjat eroavat toisistaan niin saatanasti ja aina niillä ei ole edes mitään yhteyttä diplomityöpohjaan. Kivaa on joka kurssin alkaessa katsella, minkälaiselle pohjalle tällä kertaa kirjoitellaan ja sitten saa tarkistella muotoiluja joka välissä. Kamalin pohja mitä on tullut vastaan on ohjelmistotekniikan laitoksella. Hyi hyi.

Enpä itsekään juuri käytä automatiikkaa, kun se tosiaan sabotoi ensin diplomityöni ja myöhemmin väitöskirjani kirjoitusprosessia varsin tehokkaasti (diplomityön versio korruptoitui eikä auennut enää kun office kaatui 70 sivun automatiikkaan). Footnoteja ja taulukoita käytän, mutta siinä se melkein on. Referenssitkin menee taas manuaalisesti kun se automatiikka rikkoi ne aina.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten tuo oikein tapahtui? Osaanpahan välttää vastaavat virheet itse tulevaisuudessa. Ehkä. Se on ainakin varma, että otan joka välissä uusia versioita ja talletan ne johonkin varmaan paikkaan. Ei löydy luottoa microsoftiin niin paljon...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom