Käytetyn kameran ja/tai objektiivin ostaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ZweCCo
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
37
Kovasti kiinnostaa järjestelmäkameran hommaaminen mutta uutena on kuitenkin niin kalliita ne ettei viitsisi uutta ostaa paitsi niitä ihan halvimpia malleja mutta toisaalta onko semmoistakaan järkeä ostaa kun ei sitten ole kuitenkaan siihenkään tyytyväinen? Muutamia kysymyksiä tulee mieleen että mitä pitäisi käytettyä järjestelmäkameraa ostaessa ottaa huomioon? Miten vanhaa digijärkkäriä yleensäkkään kannattaa ostaa kun eikös ne kehity aika huimaa vauhtia ja ne vanhat on sitten melko huonoja ja pettyy vaan ostokseen? Onko jotain testejä mitä kameralla pitäisi päästä tekemään tai muuta vastaavaa millä voisi todeta onko kamerassa vikaa? Mitä kaikkea yleensäkin tulee huomioida kun on käytettyä tai uuttakin kameraa ostamassa? :rolleyes:

Entäs objektiivia ostaessa? Tietysti pitää varmistaa että linsseissä ei ole naarmuja ja että kyseinen vekotin toimii normaalilla tavalla. Onko kuitenkin olemassa jotain mahdollisia piileviä vikoja ja miten tämmöset viat voi todeta? Jotain käteviä testejä/kikkailuja miten pystyy testaamaan onko kyseessä hyvin toimiva objektiivi?

Mielestäni en oo huomannut että kunnollista ketjua tästä käytetyn kameran ostamisesta on niin ois mukava jos saatais tästä vaikka semmonen yleisketju käytettyjen kameroiden ja vaikkapa objektiivienkin ostamiseen. Täältä sitten ois helppo tsekata ohjeita jos joku muukin harkitsee käytetyn kameran tai objektiivin ostoa. :)

Olen ostanu 2 järjestelmäkameraa (Canon D30, kuvattu 25k kuvaa kun ostin, sekä Canon 20D, kuvattu vajaa 10k kuvaa kun ostin) sekä 5 objektiivia käytettyinä. Yhdessäkään ei ole ollut mitään teknistä ongelmaa, jopa tuo D30, jolla olen itse ainakin 25k kuvaa ottanut toimii edelleen moitteetta. Oman kokemukseni perusteella siis ihan perustestailulla ja etenkin myyjän luotettavuuden lyhyellä analysoinnilla kun on varmistanut homman olevan ok, niin mitään suurempia yllätyksiä ei ole ollut odotettavissa.

Kamerassa kannattaa varmistaa, että kaikki säätönapit ym. toimivat juuri kuten pitäisikin, eikä mikään kohta - esimerkiksi objektiivin kiinnitys - tahmaile. Näyttö lähtee päälle juuri niin kuin pitäisikin, akkuja on paha mennä testaamaan, mutta jenkkilästä kun tilaa korvikeakut niin ei sekään ole maata kaatava ongelma, vaikkei akut olisikaan viimosen päälle.

Objektiiveissa sama juttu, varmista tosiaan että linssit ovat kunnossa, ja osta heti UV-suojat tai protectorit objektiiveihin. Vaikka ne vähän maksaakin (~20e) niin halvempia ovat kuitenkin kuin objektiivit. Jos filtteri naarmuuntuu niin uusi tilalle, objektiivistä ei sitä ulointa lasia ihan noin vain vaihdetakaan.
Lisäksi varmista että AF toimii kitisemättä, ja MF ei myöskään takkuile; jos kyseessä on zoomilasi, varmista että zoomialue myös tuntuu sujuvalta, eikä "yski" joissain kohdissa (kuten itselleni meinasi käytä 28-135:en kanssa. Ostin sitten viereisestä liikkeestä toimivamman version halvemmalla :D).

Tietysti käytettynä ostaminen on aina vähän tuuripeliä. Itselläni on ainakin tähän asti käynyt tuuri myötä, enkä aio jatkossakaan välttää käytettyihin kajoamista. Kannattaa tietysti muistaa, että laadulla on aina hintansa - jos joku kauppaa laatutavaraa liian halvalla, kielii se yleensä joko ongelmista tai sitten varastetusta tavarasta.

Tietysti voi myös käydä tuuri, esim. itse ostin Mikeltä tommosen vastavalosuojalla, kolmen viikon koekäytöllä ja sen jälkeen vielä kuukauden maksuajalla, eikä ainakaan VKn ovh:sta tarvinnut maksaa edes puolia :)

Hyviä neuvoja. Kiitoksia vaan. :) Lisää keskustelua aiheesta vaan jos tulee jotain mieleen.

E: Miten paljon muuten merkitsee tuo kuvattujen ruutujen määrä? Mikä on raja että vieläkö kamera kannattaa ottaa? Montako ruutua järkkärit yleensä kestää ottaa yms?

Canoneissa kannattaa testata sulkimen kesto ulkoisella salamalla. Suljinongelma nro 1 on salmasynkan pimeneminen, eli se ei synkronoi oikein ja valotukset on mustia.

Keskimäärin ne kestää +50k laukausta, mutta menee myös virhevastuun piikkiin, vaikka käytetyn kanssa pelaisitkin... valmistaja takaa tietyn määrän räpsyjä ja jokaisen kesto on mallikohtainen.

Kiirettä ei kannata pitää, eli katsele rauhassa, nii säästät useasti pitkän pennin.

Kiitoksia jälleen neuvoista. Eipä tuommostakaan asiaa ehkä ois osannut mennä testaamaan jos ei tietäis. Pitää koittaa imeä mahdollisimman paljon tietoa aiheesta ja tosiaan katsella rauhassa. Hätäilemällä ei saa kuitenkaan kun pahan mielen aikaseks kun ostaa huonompaa kun luuli tai muuten sutta.

Mites tuo suljin. Pystyykö/kannattaako sitä vaihtaa vai onko runko käytännössä roskiskamaa tuon jälkeen jos suljin on mäsänä suuren kuvausmäärän takia?

Kyllähän sen pystyy vaihtamaan ja jos runko on muuten hyvässä kunnossa, niin ehkä kannattaakin. Maksanee jotain 3-400€ tuo vaihto. Halvempi jokatapauksessa kuin uusi vastaava käytetty, 'epävarman' sulkimen kera, jos esim. 20D:stä puhutaan.

20D:ssä muistaakseni tuo raja oli 70 000 laakia, 10D:ssä 50 000 ja oliko 300D:ssä joku 30 000 laakia, jostain nämä löyty nämä luvutkin, mutten muista mistä (DPreview`?). 1-sarjassa sitten on kai se 150 000, tai 200 000 laakia kestäväksi speksattu suljin.

Miten paljon muuten merkitsee tuo kuvattujen ruutujen määrä? Mikä on raja että vieläkö kamera kannattaa ottaa? Montako ruutua järkkärit yleensä kestää ottaa yms?

No suljinhan se siitä yleensä pamahtaa. Omasta D30:stäni oli vaihdettu suljin 20k kuvan jälkeen - itselläni ei nyt 30+k kuvaa myöhemmin ole ollut ongelmaa.
Sulkimen hajoaminen ei välttämättä kuitenkaan ole edes tappavaa, sillä koska kyseessä on digitaaliselle kennolle tallentaminen, ei sitä kennoa "valoteta" kuitenkaan paljoa enempää - siltä tallennetaan sitä bittivirtaa vain kuvanottoajan, ja tietysti pikkuisen yli ja ali, koska tämän ajan suljinverho sitten tuunaa kohdillensa. Pokkareissahan homma toimii ainoastaan näin, sillä mitään verhojahan niistä ei löydy.

D30:eni entinen omistaja, suomalainen luontokuvaaja Lassi Kujala jutusti, että huomasi tuon sulkimen vajaatoiminnan vasta kun käytti salamaa kameran kanssa; ilman salamaa siis homma toimi kuten aikaisemminkin. Itse kuvaan paljolti salaman kera, eli jos tahdistus alkaisi ns. pissaamaan, tulisi ongelma pikaisesti esille.

30D:ssä sanotaan olevan 100k otosta kestävä suljin, 1D mk2:ssa 200k, 20D:ssä myös 100k, 350D:ssä 50k. tuossa esimerkiksi yksi vertailu, 350D vs. 20D

Ja tosiaan jos ei ole hoppu, niin älä kiirehdi.. itsehän haaveilin uudesta kamerasta noin 4,5v ennen kuin sen vastikään ostin :D

Aiemmin oon pohtinu että jos hommaa niin hommaako Canonin 10D vai 20D mutta nyt kun on lueskellut tuota DPreviewiä niin alkaa käydä aika selväksi että kannattaa 20D hommata. Loppupeleistä melko paljon on kameroissa eroavaisuuksia 20D:n eduksi. 20D on myös uudempi joten löytyy varmaan helpommin hyväkuntoisia ja vähän kuvattuja runkoja.

Yksi vaihtoon kannustava asia on se että edellisen kamerani hinta on noussut (siis uusien) joten en varmaan jäisi pahemmin tappiolle tuossa jos myyn kamerani. Ei siis paljoa kirpaisisi vaikka joutuis sen myymään. Toinen syy on sitten se että mun makuun ei oikein riitä suorituskyky edellisessä kamerassa. Ärsyttää kun ei voi käyttää kun korkeintaan iso200 ja siinäkin jo selvästi rakeisuutta huomaa. Myöskään hämärässä ei ilman salamaa pysty kuvailemaan. Tuo syö todella paljon innostusta kuvaamisesta kun aina joutuu pettymään siihen kun ei kamerassa riitä suorituskyky käytännössä mihinkään. En siis vielä ole mikään hyvä kuvaajakaan enkä taitava mutta jotenkin tuntuu että tuo kamera myös rajoittaa kehittymistä.

Herää toisaalta hieman kysymys että onko järkeä lähteä hommaamaan näinkin kallista pakettia itselle? Tuleeko minusta sitten välttämättä hyvää kuvaajaa ikinä? Kannattaisko vaan niellä katkeraa kalkkia tämän vanhan kameran kanssa ja harjoitella nyt. Sitten myöhemmin voisi ostaa parempaa kalustoa itselle. :rolleyes:

Herää toisaalta hieman kysymys että onko järkeä lähteä hommaamaan näinkin kallista pakettia itselle? Tuleeko minusta sitten välttämättä hyvää kuvaajaa ikinä? Kannattaisko vaan niellä katkeraa kalkkia tämän vanhan kameran kanssa ja harjoitella nyt. Sitten myöhemmin voisi ostaa parempaa kalustoa itselle. :rolleyes:

Samaa itsekin mietiskelen. Vaikkakin kameravaihtoehdot itselläni on tällä hetkellä Olyn E-500 tai Nikon D50 tuplakiteillä. Tai käytetty 20d jos sattuis suht hyväkuntoinen löytymään.

Ja jos käy niin että innostus lopahtaa tai tuntuu että ei tää valokuvaus ollutkaan mun juttu niin ainahan kamerat saa myytyä, vieläpä ilman sen isompaa persnettoa. Näyttäis ainakin että varsinkin obiskat säilyttää arvonsa kohtuudella..

Ja jos käy niin että innostus lopahtaa tai tuntuu että ei tää valokuvaus ollutkaan mun juttu niin ainahan kamerat saa myytyä, vieläpä ilman sen isompaa persnettoa. Näyttäis ainakin että varsinkin obiskat säilyttää arvonsa kohtuudella..

Varsinkin kun käytettynä ostais itsellekin. Kaikissa tavaroissahan alussa kai eniten se hinta putoaa? Eipähän tuossa tietysti ehkä järkyttävästi tappiolle sitten jäisi jos ei kuvaushomma luistaiskaan hyvin ja myis vehkeet pois. Kova kiinnostus on aina kuvaamiseen ollut ja aina oon älyttömästi ihaillu hienoja kuvia ja haaveillu semmosten ottamisesta mutta en sitten tiedä tuleeko musta ikinä hyvää kuvaajaa.

Samaa itsekin mietiskelen. Vaikkakin kameravaihtoehdot itselläni on tällä hetkellä Olyn E-500 tai Nikon D50 tuplakiteillä. Tai käytetty 20d jos sattuis suht hyväkuntoinen löytymään.

Tuo nikonin kitti nyt ei ainakaan vielä älyttömän kallis ole, etteikö sitä voisi käyttää ihan ns. "räpsimiskamerana" jos ei nappaakaan kuvata ihan tosissaan. Jos vaihtoehtona siis on esim. pokkarin ostaminen.

Kova kiinnostus on aina kuvaamiseen ollut ja aina oon älyttömästi ihaillu hienoja kuvia ja haaveillu semmosten ottamisesta mutta en sitten tiedä tuleeko musta ikinä hyvää kuvaajaa.

Kuvaamaanhan kehittyy vaan kuvaamalla, mä uskon että ainoa asia mikä estää kehittymisen hyväksi kuvaajaksi on lyhytjänteisyys. eli kun vaan jaksaa harjoitella ja kokeilla kuvaamista(jopa lukea alan materiaalia), niin uskon että kaikki voi kehittyä hyviksi kuvaajiksi.

Tai sitten elän haavemaailmassa, jossa mustakin vois tulla hyvä kuvaaja..;)

EDIT: perkele, eikö non-vipit voi poistaa viestiä, kun ei näy enää delete-namiskaa. oisin liittäny tän tohon edelliseen.

Ootko käyny liikkeissä kokeileen kameroita?? On muuten isoja eroja niiden koossa ja näppäinten sijainneissa.

Tää onko kyllä loputon suo kun on ostamassa digijärkkäriä. Kun löytyy hyvä kamera mikä itseä miellyttäis, ja käy kattomassa vaikka dc.netistä että mitä porukat niistä keskustelee/arvostelee, niin aina löytyy jotain huonoa just siitä kamerasta(kaikista kameroista) ja sitten rupee miettiin että ei tää varmaan sitten olekaan kovin hyvä.

Mutta rupesin miettiin sitä että mikä tahansa digijärkkäri on teknisesti kuitenkin parempi kuin oma aatamin aikuinen digiräpsyni eli takapakkia ei ainakaan voi tulla ostimpa minkä digijärkkärin tahansa .

Sitten kun on kuvannut jo jonkin aikaa järkkärillä, niin varmaan osaa itse arvostella järkkäreitä ihan eri näkökulmasta ja toisekseen tietää minkälaisen kameran ja lasin tarpeessa on kun tarvii seuraavan kerran tehdä ostoksia.

Tää onko kyllä loputon suo kun on ostamassa digijärkkäriä. Kun löytyy hyvä kamera mikä itseä miellyttäis, ja käy kattomassa vaikka dc.netistä että mitä porukat niistä keskustelee/arvostelee, niin aina löytyy jotain huonoa just siitä kamerasta(kaikista kameroista) ja sitten rupee miettiin että ei tää varmaan sitten olekaan kovin hyvä.

Kannattaa ehkä pitää vähän apinasuodatinta päällä noita juttuja lukiessa, osa jengistä tuntuu olevan aika merkkiuskollisia, tosin kyllähän kaikilla kameroilla on omat plussat ja miinuksensa.

EDIT: suosittelen kyllä että käytät kameran ostoon suunnittelemasi rahat järkevämmin, vaikka viinaan tai jotain, muuten olet ikuisessa suossa, tulee nimittäin sille 650€ nikonin kitille hintaa kun haluat ostaa vähän putkea lisää ym. Eipähän vituta kun ei rahat riitä kaikkiin uusiin kivoihin hankintoihin.

EDIT: suosittelen kyllä että käytät kameran ostoon suunnittelemasi rahat järkevämmin, vaikka viinaan tai jotain, muuten olet ikuisessa suossa, tulee nimittäin sille 650€ nikonin kitille hintaa kun haluat ostaa vähän putkea lisää ym. Eipähän vituta kun ei rahat riitä kaikkiin uusiin kivoihin hankintoihin.

:D

Kuuluisia myöhemmin kaduttavia sanontoja luvassa; digijärkkärit ovat nyt "tarpeeksi hyviä". Eli vähän sama tilanne kuin PC:issä, ei enää tarvitse ostaa kahden kuukauden välein uutta konetta jotta pystyisi tekemään edes perusjutut koneellaan - pelaaminen on tietysti eri juttu, sen voisi ehkä rinnastaa vähän vakavampaan kuvaamiseen sitten.

Digijärkkäreissä on sikäli hyvä tuo vertauskohta filmeihin. Laatu ei nyt vielä ole samalla tasolla, mutta näissä 8+Mpix-järkkäreissä (350D, 20D, 30D, xD canonilta ja nikonilla tietty vastaavat) on kuvanlaatu jo sitä luokkaa, että jollei niitä A4+ kokoisia kuvia ole jatkuvasti teettämässä, niin väittäisin nykyisillä leluilla kuvaavan iloisesti ja pitkään. Sitäpaitsi noiden megapikselien takia jo kuvien käsitteleminen ns. normaalilla koneella (1.6ghz centrino, 1gb muistia) on jo aika tervassa tarpomista, eli lisämegapikselit vaatisivat käsittelyalustaltakin jo sitten huomattavaa lisäpotkua.

Itse siis kuvasin D30:llä vielä 3vk sitten, pikseleiden (3mpix) puute ei haitannut niinkään, mutta kennon kohina korkeammilla (>200) herkkyyksillä ja kehno automaattitarkennus kävivät vähän hermoille, kun tuota pimeässä tapahtuvaa klubikuvausta piti suorittaa. Croppaile siinä sitten kohinaista 3Mpix kuvaa, kun alkaa loppua pikselit "varastosta", ja digitaalinen kohina hyppii silmille.
Isojen megapikselien hyvä puoli onkin siinä, että esim. photoshopilla kun kuvaa pienentää (vaikka 1024x768 kokoon), niin kohinaa katoaa aika kiukulla - 100% croppia harvemmin esim. webikäytössä näkee, ja teetetyt kuvat ovat sitten vähän eri juttu, kun ne "pikselit" ovat vähän pienempää kertaluokkaa.

Ainoa mikä näissä nykyisissä kuluttajajärkkäreissä nyt tulee mieleen vaihtoon ajavana tekijänä on tuo 1.[56] crop, sillä kallisarvoisesta lasitavarasta kun ei saa ihan kaikkea irti tuon johdosta. Mutta kun EF-S sarjakin on lanseerattu, en usko että ihan heti olisi kuluttajaluokan laitteista crop katoamassa. Ne kennot on kuitenkin ihan hyvin hinnoissaan, vrt 5D.

Mutta kuten aina, huomenna on parempi aika ostaa. Ja huomenna sitten ylihuomenna, ja niin edelleen. Sieltä tulee aina jotain parempaa ja hienompaa. Itse päädyin tuon 20D:n ostamaan nyt, sillä 30D iski markkinoille, ja osa porukasta oli vaihtamassa siihen sitten heti, samoin 5D houkutteli monia; näin ollen vähän kuvattuja ja suht tuoreita 20D malleja oli saatavilla, enkä itse 30D:n parannuksia niin kamalasti kaivannut, varsinkaan hintaeron edestä. Ja 5D:hen ei näin opiskelijana ollut millään varallisuutta.

Yksi asia tietysti mikä tulee digilaitteissa kehittymään on tuo kohinan määrä. Jonain kauniina päivänä tulee varmaan eteen digikenno, joka tuottaa vähemmän kohinaa paremmin värein kuin se parhainkaan filmi - joka on varmasti monen digikuvaajan salainen toiveuni :)

Kuvaamaanhan kehittyy vaan kuvaamalla, mä uskon että ainoa asia mikä estää kehittymisen hyväksi kuvaajaksi on lyhytjänteisyys. eli kun vaan jaksaa harjoitella ja kokeilla kuvaamista(jopa lukea alan materiaalia), niin uskon että kaikki voi kehittyä hyviksi kuvaajiksi.

Tai sitten elän haavemaailmassa, jossa mustakin vois tulla hyvä kuvaaja..;)

Mä taas aina olen ajatellut että kuvaaminen on vähän kun piirtäminen esim. Jos on luonnostaan huono piirtämään niin vaikka kuin harjottelis niin ei ehkä koskaan tulis hyväks piirtäjäks. Sitten taas jos on hyvä piirtäjä niin ei edes tarvitse harjotella sitä ja silti osaa hyvin piirtää. Onko tää kuvaus samanlainen luonnonlahjakkuus että pitääkö löytyä semmosta silmää tähän hommaan? Vai onko kaikki opittavissa harjottelun kautta? :rolleyes: Jotenkin tuntuis että on. Muutenhan hyviä kuvaajia olis pilvin pimein jos kaikki harjottelevat kehittyis hyviks.

Valokuvata osaavat kaikki enemmän tai vähemmän hyvin, mutta jotkut ei osaa piirtää pätkääkään, eivätkä opi vaikka tekisivät mitä.

Huippukuvaajaksi päätyminen tarkoittaa tietysti sitä, että tarvitsee olla taiteellista silmää ja kykyä nähdä se kuva jo valmiiksi mielessään, ennen kuin sitä kameraa alkaa asettelemaan. Mutta tosiaan, hyvän kuvan voi ottaa vahingossakin - hyvää piirrustusta et tee vahingossa. Ehkä joku yksi viiva tai muu vastaava yksityiskohta voi mennä vahingossa hyvin, mutta kokonaisuus.. not.

En ole itse mitenkään kovin taiteellisesti lahjakas, en osaa piirtää edes tikku-ukkoa, mutta kyllä omasta mielestäni ainakin olen saanut varsin päteviäkin kuvia otettua. Lähinnähän se on itsellä se onnistumisen tunne mikä tuossa kuvaamisessa viettelee, saa tallennettua hetken ja jopa sen tunnetilan, minkä sitten kuvaa katsoen saa takaisin mieleensä.

Ja kyllä, olen enemmän tilannekuvaaja.

Huippukuvaajaksi päätyminen tarkoittaa tietysti sitä, että tarvitsee olla taiteellista silmää ja kykyä nähdä se kuva jo valmiiksi mielessään, ennen kuin sitä kameraa alkaa asettelemaan. Mutta tosiaan, hyvän kuvan voi ottaa vahingossakin - hyvää piirrustusta et tee vahingossa. Ehkä joku yksi viiva tai muu vastaava yksityiskohta voi mennä vahingossa hyvin, mutta kokonaisuus.. not.

En ole itse mitenkään kovin taiteellisesti lahjakas, en osaa piirtää edes tikku-ukkoa, mutta kyllä omasta mielestäni ainakin olen saanut varsin päteviäkin kuvia otettua. Lähinnähän se on itsellä se onnistumisen tunne mikä tuossa kuvaamisessa viettelee, saa tallennettua hetken ja jopa sen tunnetilan, minkä sitten kuvaa katsoen saa takaisin mieleensä.

Ja kyllä, olen enemmän tilannekuvaaja.

menee vähän ohi aiheen jo mut so not. Kyllähän se taiteellinen silmä ja kyky nähdä ne kuvat mielessään kehittyy varmaan kun kuvailee enemmän, paitsi jos tietysti räpsii sarjatulella tähtäämättä. Tämä on siis vain mielipiteeni asiasta. Toisaalta tuo esimerkkinä ollut piirtäminen vaatii niin paljon muutakin kuin vain kykä nähdä se kohde, esim. vaikka mäkin keksin ihan mahtavia ajatuksia mitä voisi piirtää, en mä sitä silti osaa tehdä.

Ja pitää vielä korostaa että mielestäni hyväksi valokuvaajaksi voi kehittyä kuka vain riittävällä harjoittelulla mutta huippukuvaajaksi vaaditaan jo enemmän myös lahjakkuutta.

Edit: toisaalta jos olet vaikkapa lobotomiapotilas, et välttämättä kykene ikinä omaamaan hyvän kuvaukseen vaadittavaa taiteellista silmää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom