Käytetyn auton osto-ohjeita

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gemesy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
12.11.2007
Viestejä
32
Oisko jengillä jotain hyviä vinkkejä käytetyn auton koeajoon ja kunnon määrittämiseen liittyen? Itseä lähinnä kiinnostaisi, että millä kierrosluvuilla voisi havaita koneessa esiintyviä turbon tai koneen häiriöitä/vikoja ja miten ne tunnistetaan?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ennen koeajoa lue vaikkapa merkkifoorumien juttuja kyseisestä merkistä ja varsinkin mallista. Ota koeajolle mukaan joku joka tuntee autot, tai vielä parempi jos tietää kyseisen automallin "jutut".

Jotain vinkkiä noihin sinua kiinnostaviin asioihin...
Tee kylmäkäynnistys. Varmista että kone on oikeasti kylmä! Savuttaako?

Täysikiihdytys vaihteita vaihtaen n.0-120km/h & kiihdytys esim. kolmosella 60-120km/h. Kiihtyykö tasaisesti/nykiikö tms.?

Miten ahdin ääntää? Jos ahtimen imupuolelta on helppo ottaa irti letku irti, niin kokeilee akselin väljyydet.

Moottorijarrutus kiihdytyksen jälkeen. Savuttaako?

Miten ahdin ääntää? Siriseekö/vinkuuko jne.

VAG-konsernin autoa ostettaessa VAG-Com diagnostiikkaohjelma on kova sana. Muillakin merkeillä on ehkä vastaavia ohjelmia.

Joku muu saa jatkaa...
 
Jos ostat
1. Varmista, että auton valmistenumero ja rekisteritunnus ovat samat kuin rekisteröintitodistuksessa.
2. Huolehdi, että auton ajoneuvovero on maksettu ja määräaikaiskatsastus suoritettu. Auto on käyttökiellossa eikä määräaikaiskatsastusta hyväksytä, jos erääntynyttä veroa on maksamatta. Myös määräaikaiskatsastuksen laiminlyönti aiheuttaa käyttökiellon. Selvitä kanta-auton osuus, jos auto on korinvaihtoauto eli varmista autoveron mahdollinen maksuunpano.

3. Saat tietoa auton edellisten haltijoiden ja omistajien maksamattomasta tai pian maksettavaksi tulevasta ajoneuvoverosta AKEn veroneuvonnasta 0100 7821 (pvm/mpm). Sovi maksamattoman veron vähentämisestä kauppahinnasta, sillä autolla ei saa ajaa ennen kuin erääntynyt vero viivekorkoineen on maksettu. Ota maksamaton vero huomioon kauppasopimuksessa esimerkiksi seuraavalla lausekkeella: "Myyjä vastaa tämän sopimuksen allekirjoituspäivään asti kaikista ajoneuvoon kohdistuvista ajoneuvoveroista."

4. Älä osta autoa muulta kuin rekisteriin merkityltä omistajalta, jotta vältyt ongelmilta omistusoikeuden, liikennevakuutuksen ja verojen suhteen. Omistajan ja haltijan muutos vaihtaa myös ajoneuvoverovelvollisuuden.

5. Täytä rekisteröintitodistuksen ilmoitusosan kaikki tiedot yhdessä myyjän kanssa: uuden omistajan tiedot, luovutuspäivä ja allekirjoitukset. Tarkista, että rekisteröintitodistuksen ilmoitus- ja teknisessä osassa on sama järjestysnumero.

6. Selvitä auton historia, kolarivauriot, korinvaihdot ja mittarilukeman oikeellisuus. Käytä asiantuntijaa auton kunnon arviointiin.

7. Vertaa myytävänä olevan auton hintaa muihin vastaaviin. Vertailutietoja saat esimerkiksi alan lehdistä tai autoliikkeestä.

8. Suorita riittävän pitkä koeajo eri nopeuksilla ja tunnustele auton käyttäytymistä ja ohjautumista esimerkiksi jarrutuksessa. Varmista laitteiden ja merkkivalojen toiminta.

9. Harkitse, minkä kokoista ja tyyppistä autoa tarvitset. Arvioi ostopäätöstä tehdessäsi myös ympäristöystävällisyyttä. Ota selvää auton polttoaineen kulutuksesta. Tutustu esimerkiksi EKOAKE-päästötietokantaan osoitteessa www.ake.fi/ekoake.

Autokaupat tehtyäsi ota heti liikennevakuutus ja suorita ajoneuvon rekisteröinti katsastustoimipaikalla tai vakuutusyhtiössä 7 päivän määräajassa.

Ajoneuvon tiedot voit tarkistaa joko puhelimitse, GSM- tai Internet-kyselyn avulla. Numerot ja palvelut löydät osoitteesta www.ake.fi/rekisterikyselyt


edit: tossa ostamiseen ohjeita mitä ite kysyin joskus akelta :) ei niinkään turboon liittyviä ohjeita mut ihan hyödyllisiä silti :)
 
Huppe, toihan oli sarkasmia;)?

Yksi juttu käytetyn auton kaupassa pitäisi viipymättä saada suomeen saksasta on rekisteriotteeseen saksassa merkityt entiset omistajat nimineen ja syntymäaikoineen.

Otetunnusten määrä ei kerro valitettavasti totuutta omistajien määrästä suoraan. Omistajien runsas määrä kun saattaa kieliä jonkinlaisesta kiertopalkinnosta.

Kannattaa tutkia auto tarkkaan, jos ei itse osaa, mä veisin ehdottomasti autotohtorille. Kannattaa myös aika tarkkaan miettiä, ostaako yksityiseltä vai liikkeestä, ja pyytää ihan realistiset tarjoukset. Esimerkiksi tunnen erään henkilön joka osti noin 3000 euron auton viidellä tuhannella liikkeestä. Sillä kahella tonnilla korjaa jonkunkin verran jo vikoja nimittäin.
 
Esimerkiksi tunnen erään henkilön joka osti noin 3000 euron auton viidellä tuhannella liikkeestä. Sillä kahella tonnilla korjaa jonkunkin verran jo vikoja nimittäin.

Joo ei ton hintaluokan autoa kannata autoliikkeestä ostaa.
 
Ruostetta kannattaa kaivaa aivan joka paikasta, niin pohjasta kun kaarista, ovista yms. Ne ovat kuitenkin ongelmia mitä harvemmin pystyy kotioloissa korjaamaan hyvin. Jos autoista ei itse ole niin hyvin perillä, niin käynti autotohtorilla kannattaa. Kova ääninen turbo enteile pahaa mutta sitä voi olla vaikea huomata jos ei ole ikinä kyseitä mallia ajanut. Kannattaa siis käydä ajamassa useampaa samanlaista autoa niin saa selvielle mille auton tulisi tuntua.
 
Useamman samantyyppisen auton koeajamisesta: Kannattaa, vaikka hakisi hieman kukkaroonsopivampaa ja vanhempaa autoa, koeajaa mahdollisimman vähänajettuja uusimpia samanlaisia vastaaviakin, on ne sitten vaikka kuinka paljon kalliimpia, ja koeajaa useampia, niin saa paremman tuntuman sille, miltä auton tulisi tuntua. Kannattaa, jollei ole kovin merkkiuskollinen automies, koeajaa useampia eri automalleja. Ei kannata asennoitua, että pitää just joku tietty auto olla, ja maksaa siitä ylihintaa, sikäli jos ei ole henkilökohtaisia syitä ostaa joku tietty malli.

Eli siis, ei kannata välttämättä maksaa useita kymmeniä prosentteja samantyyppisestä erimerkkisestä merkkilisää, (viittaan tällä siihen, että kannattaa ennakkoluulottomasti katsella mazdoja ja vastaavia, eikä ostaa nykyisin aika korkeallehinnoiteltua corollaa esim)

Sitte tietty, jos haluaa bemarin, osta sellanen jne. Mut jos ei oo kova autofani, niin aika sama se on ajaako almeralla vai corollalla, paitsi hinta.

e: siis ainoastaan ajamalla ja kokeilemalla pystyy löytämään mahdollisimman omaanmakuun sopivan auton. Jos ei ole kovin monella ajanut, ei voi tarpeeksi luotettavasti arvioida autoa.
 
Internetistä sen verran, että siitä ei ole paljoa hyötyä autojen kanssa. Sellasita merkkiä ja mallia ei olekaan missä ei olisi vähintään suutinvikaa, turbovikaa, sähköt ei toimi, öljyt ei kierrä, tukivarret ei kestä jne. jne. Ja jokaiselle mallille löytyy omistaja jolla ei ole ikinä ollut mitään vikaa, ei serkullakaan. Ja se on sentään ajanut samalla autolla jo vuodesta -72.

suomi24:lta kannattaa kysellä lisää. Eka postaus valittaa koiranluista ja toinen kehottaakin jo imemään lenkkiä ja ostamaan skodan/bemarin/tojotan.
 
---
Kodari76: Internetistä sen verran, että siitä ei ole paljoa hyötyä autojen kanssa...
---

Internetistä ja hyvistä merkkifoorumeista on hyötyä todella paljon, oikeasti. Suomi24-foorumille ei tosin kannata eksyä juuri missään aiheessa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
HS:n vikasarja kandee tsekata:
http://www.hs.fi/autot/vikasarja/
Huppe, toihan oli sarkasmia;)?
???
Ihan asiallinen lista jota katsomalla voi paljolta välttyä. Esim. halvemmissa autoissa listassa mainitut tsekattavat kohteet ovat sellaisia mitä perustallaaja ei tajua katsoa, mm. jarruputkien kunto, niitä voi oikeasti vaikka kopistella jollakin (esim sormella, ei vasaralla!) varovasti ja jos rikkoontuu niin jätä auto siihen ;)
Jarrua kannattaa myös painella AIVAN TÄYSILLÄ polkemalla pitkän aikaan ja pumpata, usein vanhemmissa autoissa se on viimeinen niitti ja nesteet ovat sen jälkeen maassa. Myös suurimmalla vaihteella kiihdytystä kaasu pohjassa pienestä nopeudesta kannattaa kokeilla, jos vaihde tippuu on laatikko paskana. Kannattaa samalla myös nytkäytellä kytkintä, näkee luistaako kytkin tai putoaako vaihde.
 
Todellakin kannattaa tutustua just noihi hs.fi tyyppivikoihin. Esim mä ostin kattomatta niitä ja esimmäisen vuoden aikana meni vaihtoon suurin osa A4:sen vikalistasta esim ABS-yksikkö, ohjausvaihde, tukivarret ja molemmat takalaakerit. Rahaa meni useampi tuhat.

Ja indican autotohtorista sen verran että ehkä se tohtori osaa tarkastuksen jälkeen kertoa että tarvitseeko jarrupalat vaihtaa tai jotain nestettä lisätä mutta esim turbosta se ei kyllä osaa sanoa mitään. Kulutustavaraa ne kuitenki on, mutta jos ei öljyä auto syö eikä savuta niin tuskin tarvitsee siihen ensimmäisenä varautua. VAG-autot ainakin pölläyttää liikkeelle lähdössä reilusti jos on seissyt muutaman minuutin tyhjäkäynnillä siis jos turbo vetelee viimeisiään.
 
Enemmin mä ajoin takaa sitä, että Hs.fi tyyppivikalistassa on listattu kaikki maholliset ja mahottomat viat, ilman vinkkiäkään niiden esiintymistodennäköisyydestä, ja autoa ei voi luotettavasti valita sillä, että valitsee hesarin vikalistan mukaan mallinsa.

Ja jos se autotohtori on noin pilipalijuttu, ni eipä siihin kannata sitte rahojaan tuhlata.
 
Enemmin mä ajoin takaa sitä, että Hs.fi tyyppivikalistassa on listattu kaikki maholliset ja mahottomat viat, ilman vinkkiäkään niiden esiintymistodennäköisyydestä, ja autoa ei voi luotettavasti valita sillä, että valitsee hesarin vikalistan mukaan mallinsa.
Vikalistasta on kuitenkin hyvä tarkistaa että katsottavana olevan automallin tyyppiviat on korjattu.
 
Todellakin kannattaa tutustua just noihi hs.fi tyyppivikoihin. Esim mä ostin kattomatta niitä ja esimmäisen vuoden aikana meni vaihtoon suurin osa A4:sen vikalistasta esim ABS-yksikkö, ohjausvaihde, tukivarret ja molemmat takalaakerit. Rahaa meni useampi tuhat.

Ja indican autotohtorista sen verran että ehkä se tohtori osaa tarkastuksen jälkeen kertoa että tarvitseeko jarrupalat vaihtaa tai jotain nestettä lisätä mutta esim turbosta se ei kyllä osaa sanoa mitään. Kulutustavaraa ne kuitenki on, mutta jos ei öljyä auto syö eikä savuta niin tuskin tarvitsee siihen ensimmäisenä varautua. VAG-autot ainakin pölläyttää liikkeelle lähdössä reilusti jos on seissyt muutaman minuutin tyhjäkäynnillä siis jos turbo vetelee viimeisiään.
Saa tohtori selville onko kannenpahvi paskana(mitä ei välttämättä itse helposti huomaa jos vähän falskaa), miten todennäköisesti kilometrit pitävät paikkansa(aika paljon ainekin vanhemmat sällit tietävät mitkä viat milloinkin alkavat) ja osaa katsoa vähän missä kunnossa auton alusta on.
 
Zone-sarja -42%
1) Muista ettet ole ostamassa uutta autoa, jos et ole ostamassa uutta autoa.

2) Järki päässä, kun "testailet" autoa.

Olin myymässä 650e kadettia muutamia vuosia sitten, kun akka päätti testata jousituksen ajamalla hidasteista yli +40km/h ja koeajon jälkeen survaisi monolla ruostekohdan sisään keulapellistä. Kunnon mulkku :D
 
Tätä perussääntöä ei tainnut vielä tulla:

Elä osta mustalaiselta

Hyva vinkki exa osti vanhan camryn mustalaiselta. Kolmosvaihdetta ei saanut kunnolla paalle. Auto oli siisti aluksi kun oli maalattu juuri. Harjapesu teki auton ihan naarmuiseksi ja himmeaksi, myyntimeikkausmaali ei tainnut kestaa.

Yksi asia johon itse kiinnitin huomiota kun vanhoja autoja testailin. Reippaissa kiihdytyksissa ja moottorijarrutuksissa vaihdekeppi heilui hullun lailla, vaihteet pysyi paalla viela, muttei ehka enaa kauaa...
 
HS:n vikasarja kandee tsekata:
http://www.hs.fi/autot/vikasarja/
LOL, oikeasti kuten sanottu, noilla ei tee hevonvittua. Noissa on Huppe niin älytön määrä vikoja listattuna, että se on ihan sama mihin autoon sen listan laittaa. Yhtähyvin hs voisi kiskasta yhden ison listan "AUTON VIKALISTA" ja laittaa siihen kaikki.
 
Hmm, taidanpa ostaa Audi A3:n. Katotaas mitä vikoja pitää varoa Hesarin mukaan:

Vaihteiston ja voimansiirron viat:
Vaihteistovikoja.
Kytkinvikoja.

Pitää tarkastaa myyjältä, että on sitten varmasti nuo viat korjattu. Tai no mitäs muuta siinä listassa olikaan...

Jakohihnan rikkoutumisia bensiinimoottoreissa 1999-2000 ja dieseleissä 1998-99.
Kannentiiviste on palanut.
Turbovikoja dieseleissä vuosimalleissa 1996-2001.
Vesipumppuvikoja bensiinimoottoreissa vuosimalleissa 1996-2002.
Virtalukkovikoja vuosimalleissa 2000-01.
Sytytyspuolavikoja vuosimalleissa 2001-02.
Moottorinohjausjärjestelmän relevika bensiinimoottoreissa 1998-2000 ja dieseleissä 1998-99.
Ilmamäärämittarivikoja (likaantuu).
Suuri moottoriöljynkulutus dieseleissä vuosimalleissa 2004-05.
Termostaattivikoja bensiinimottoreissa vuosimalleissa 1996-2002.
Jäähdytystuuletinvika. Tuuletin on vaihdettava. Takaisinkutsu 11.7.2003.
Jäähdytysjärjestelmän letkuvuotoja.
Starttimoottorin vika erityisesti vuosimallissa 1998.
Polttoainepumppuvika (tarkastus/kunnostus) Takaisinkutsu 10.12.2004.
Akkuvikoja.

Ei juma, mitään Audia rupea ostamaan. Kannentiivisteet palaa, turbot on rikki, MAFfit kaikki paskana, letkut vuotaa. Kehtaavat vielä myydä sitä laatuautona.

p.s. varmaan kohta joku pistää tähän vastauksen missä kumotaan kaikki yo. ja kehutaan Audi. Muut voi koittaa pistää Audin kohdalle jonkun muun auton ja katsoa mitä hirveää pellin alla on. Itse asiassa Ladalla näyttäisi olevan lyhyempi lista, hmm...ostanko 1500:n? Isolohko.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom