Käytetyn auton ostaminen liikkeestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inska
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
18.11.2004
Viestejä
5 038
Neuvokaas nyt vähän noviisia, että millaista ilmaa käytetyn auton hinnoissa on liikkeissä. Tai miten ylipäätänsä käydään autokauppaa. Olen harkinut sellaista 6000-8000€ autoa, lähinnä esim. jotain 2000-2004 diesel VW golf farkkua, ajettu n. 200-250tkm tai ekan korimallin 1.6l bensa tai diesel avensista.

Tarkoitus olisi ostaa auto käteisellä. Katoin nettiautosta ja autotalli.com:sta sopiva vaihtoehtoja ja kyselin muutamasta liikkeestä käteisostohintaa sähköpostilla. Jokaisesta liikkeestä otettiin aikalailla tasan tonni heti ilmoitetusta myyntihinnasta pois. Hinnat oli nyt siinä 7000-8000€, vuosimallit 2002-2004, kilometrit n. 230tkm.

Jos rupean kauppoja hieromaan, niin paljon kannattaisi vielä yrittää tingata siitä ekasta tarjouksesta? Lipevät automyyjät tuskin heittävät ensimmäisenä tarjouksena sitä viimeisintä hintaa. Puhelimessa ja maililla tuskin saa parempaa tarjousta ja ei huvita nyt käydä esim. 200 km päässä kysymässä sitä viimeisintä tarjousta. Varsinkin kun on näin :david: Yksityisilläkin on niin järjettömiä pyyntejä vastaavista autoista, että kuka helvetti maksaa joku 8000€ 2000vm neekerimallin golfista. Enkä muutenkaan osta yksityiseltä ellen tunne myyjää.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä se ilmoitettu hinta voi olla hyvinkin lähellä viimeistä hintaa, satasen pari voi vielä saada.. toisaalta jos näyttää siltä, että oikeasti haluat auton niin myyjä käyttää sen hyväkseen, ja hinta ei putoa.

Yksityisten ja liikkeiden hinnat menee yleensä niin, että liike voi pyytää hieman enemmän, koska tarjoavat edes jonkinlaisen virhevastuun. Se mitä kuvista ja hinnoista ei näe, on autojen kunto. Kun kyseessä on yli 200tkm ja melkein 10v auto, niin joukkoon mahtuu aivan hirveitä pommeja, sekä lähes uutta vastaavia yksilöitä. Kuvissa kaikki autot näyttävät melko hyviltä, mutta kun niitä käy katsomassa omin silmin, niin mielipide muuttuu nopeasti.

Kunto ja hinta menevät käsi kädessä, jos myyjäkin tietää auton huonoksi niin helpommin hinta putoaa.. kun taas unelmayksilölle löytyy muitakin ottajia, kuin se viimeisen euron tinkaaja.

Ja jobbarit ovat huijareita, toiset enemmän kuin toisia.. valehtelevat myös armotta puhelimessa auton kunnosta, eli mihinkään ei ole autokaupassa luottamista :) Sanoisin että yksityiset myyjät ovat huomattavasti luotettavampi kauppakumppaneita, kuin pienet jobbarit. Isommat liikkeet kantavat vastuunsa ihan hyvin.
 
...Ja jobbarit ovat huijareita, toiset enemmän kuin toisia.. valehtelevat myös armotta puhelimessa auton kunnosta, eli mihinkään ei ole autokaupassa luottamista :) Sanoisin että yksityiset myyjät ovat huomattavasti luotettavampi kauppakumppaneita, kuin pienet jobbarit. Isommat liikkeet kantavat vastuunsa ihan hyvin.

Johtuukos tästä myös se että isoissa liikkeissä ei kovin halpoja vaihtoautoja ole? Ei kai näille halpa-autoliikkeiden autoille voi kummosta takuuta saada? Jos auto maksaa liikkeessä 1000e niin tuskin sille mitään takuuta on? Ei se isokaan autoliike kyllä ihan kaikkea kata, ainakin Rintajoupilta sai kohtuullisen uuteen autoon puolen vuoden takuun, mutta eipä siinäkään korvata kun 50% varaosa ja työkustannuksista..
 
Käytettyjen autojen myynnissä pätee sellainen kuin 6 kk virhevastuu, siihen ei vaikuta auton hinta eikä jobbarin asenne korjausta kohtaan. Suomeksi virhevastuu tarkoittaa sitä, että myyjä vastaa autossa olevista virheistä, joiden voidaan olettaa olleen siinä jo myyntihetkellä, siitä tuo 6kk ajanjakso tulee... google kertoo lisää. Takuu on vapaaehtoinen etu, jollaisen voi joistakin liikkeistä saada, sillä ei ole mitään tekemistä virhevastuun kanssa.

Virhevastuu on syy siihen, miksi valtaosa ostaa mieluiten autonsa liikkeestä, koska virhevastuu ei päde yksityisten välisessä kaupassa.
 
Käytettyjen autojen myynnissä pätee sellainen kuin 6 kk virhevastuu, siihen ei vaikuta auton hinta eikä jobbarin asenne korjausta kohtaan. Suomeksi virhevastuu tarkoittaa sitä, että myyjä vastaa autossa olevista virheistä, joiden voidaan olettaa olleen siinä jo myyntihetkellä, siitä tuo 6kk ajanjakso tulee... google kertoo lisää. Takuu on vapaaehtoinen etu, jollaisen voi joistakin liikkeistä saada, sillä ei ole mitään tekemistä virhevastuun kanssa.

Virhevastuu on syy siihen, miksi valtaosa ostaa mieluiten autonsa liikkeestä, koska virhevastuu ei päde yksityisten välisessä kaupassa.

Tuo virhevastuu tarkoittanee käytännössä autokaupoissa voimansiirtoa. Eli jos moottori/vaihdelaatikkoa leviää, niin menee liikkeen piikkiin. Muita osia ei taida korvata kuin erikoistapauksissa. Ja voimansiirron kanssa myös on se, että huollot pitää olla tehty. Eli jos jakopää esim leviää eikä hihnaa ole vaihdettu ajallaan, niin tuskinpa saa menemään liikkeen piikkiin enää.


Ja noin yleisesti ottaen vähän kaksipiippuinen juttu kummasta ostaa. Liikkeen takuu kuitenkin aika rajoitettu, mutta toisaalta se kattaa ne kalleimmat osat jos sattuvat leviämään. Mutta toisaalta taas 500 euron ylimääräinen "vakuutus"maksu siitä ettei moottori hajoa seuraavan 6 kk aikana on melko hintava. Tuollaisen isomman moottoririkon todennäköisyys on kuitenkin suhteellisen pieni ja tollaseen vuosituhannen vaihteen autoon saa yleensä ~2000 eurolla vaihdatettua käytetyn moottorin. Ja tuosta voi laskea, että moottorin pitäisi levitä 25% todennäköisyydellä, että olisi kannattavaa maksaa tuo 500 e ylimääräistä. Siis jos oletetaan että vastaava auto maksaa liikkeessä 500 e enemmän kuin yksityisellä.

Sekin kannattaa huomioida, että kun yksityiseltä ostaa niin näkee millainen edellinen omistaja on ollut.
 
Jos rupean kauppoja hieromaan, niin paljon kannattaisi vielä yrittää tingata siitä ekasta tarjouksesta?
Kyllä mä tonnia vielä yrittäisin tingata. Tuo on kuitenkin liikkeelle melkoinen tapaus kun ei tarvi jotain linttaa ottaa vaihdossa. ;)
 
Vahvasti näyttää siltä, että pidän vanhan auton ja ajan sillä. Ilmeisesti kauppa käy lamasta huolimatta niin hyvin, ettei kiinnosta autoja kunnolla kaupata. Mulla olis ollut rahat valmiina ja olisin auton ostanut ilman renkaanpotkimisia, mutta olkoot. Kyllähän autot Suomessa maksaa, mutta 8-9 vuotta vanhasta ja yli 250tkm ajatusta perusdiisselistä 7K€ lähtöhintana tuntuu pikkaisen liian korkealta. Varsinkin kun puhutaan yksityisistä myyjistä. Avensiksista en sano tähän väliin mitään. No, kaipa noita joku hölmö tuohon hintaa ostaa. Vähän viime laman tuntumaa ilmassa; kaikki maksaa aivan saatanasti. Ehkä pitää tässä vuosi nyt odotella ainakin. Jotenkin tuntuu muutenkin dorkalta laittaa autoon noin paljon rahaa kiinni, kun vanhassakaan ei muuta vikaa ole...kuin että se on ruma :hyper:
 
Vahvasti näyttää siltä, että pidän vanhan auton ja ajan sillä. Ilmeisesti kauppa käy lamasta huolimatta niin hyvin, ettei kiinnosta autoja kunnolla kaupata.

Näin kuulemma asianlaita on. Autokauppiaalta kuultuna uusia autoja ei saa kaupaksi mutta vaihtoautoista on hirveä pula.

Lähdetäänkö Saksaan hakemaan autot? :D
 
Lueskelin huvikseni... Osu silmään jjj84 :n stoorit. Olen melkein joka asiassa eri mieltä.

Lähdetään liikkeelle aiheesta auton hinnoittelu. Kunto ja hinta eivät tänä päivänä mene enää käsi kädessä, koska lähes kaikki autokauppa perustuu nettiin niin kaikki osaavat vertailla hintoja ja näinollen auto on hinnoiteltava halvimpien joukkoon jos meinaa sen kaupaksi saada.

Ja jobbarit ovat huijareita, toiset enemmän kuin toisia.. valehtelevat myös armotta puhelimessa auton kunnosta, eli mihinkään ei ole autokaupassa luottamista Sanoisin että yksityiset myyjät ovat huomattavasti luotettavampi kauppakumppaneita, kuin pienet jobbarit

Ilmeisesti luokittelet jobbareiksi "pienyrittäjät". Kyllä luokittelisin vastoin kaikkia olettamuksia nämä "jobbari"tkin luotettaviksi. Tosin mukaan osuu aina kasa epäkurantteja yksilöitä (jobbareita). Yksityiset narraa kaiketi ihan siinä kuin yrittäjätkin. Tosin yksityiset tuntevat autonsa paremmin ja tietävät todella kertoa (tai jättää kertomatta) tästä. Kun taas jobbari on tutustunut yleensä autoon muutaman kilometrin kokeilun perusteella ja mitä nyt papereista osaa lukea.

Käytettyjen autojen myynnissä pätee sellainen kuin 6 kk virhevastuu, siihen ei vaikuta auton hinta eikä jobbarin asenne korjausta kohtaan. Suomeksi virhevastuu tarkoittaa sitä, että myyjä vastaa autossa olevista virheistä, joiden voidaan olettaa olleen siinä jo myyntihetkellä, siitä tuo 6kk ajanjakso tulee... google kertoo lisää. Takuu on vapaaehtoinen etu, jollaisen voi joistakin liikkeistä saada, sillä ei ole mitään tekemistä virhevastuun kanssa.

Tämä on siis se väärä yleinen harhaluulo. Kuten hemmmo jo mainitsikin niin koskee lähinnä moottoria / voimansiirtoa ja tuosta kun poisluetaan kuluvat osat niin ei siinä käytännössä hirveen suurta lainopillista vastuuta ole. Joten jobbarin asenne vaikuttaa tuohon yllättävän paljon. Ja tuo auton hinta vielä enemmän..
Esimerkki Toyota carina -90 ajettu 320tkm 690e ja vaikka VW Passat -07 95tkm 23900e. Kummastakin kun vaikka jostain syystä 2 viikon jälkeen ostopäivästä kone kiehahtaa ja kansi menee vääräksi. Niin passattiin liike joutuu osallistumaan, mutta carinaan ei. Miksi näin? Noh kuluttaja asiamiestä joskus lainaten: "Vanhan paljon ajetun auton ostajan tulee olla valmistautunut yllättäviin kuluihin..ja blaablaaa"

...mielipiteet voi tietysti johtua siitä että olen autoalan yrittäjä :david:
 
Näin kuulemma asianlaita on. Autokauppiaalta kuultuna uusia autoja ei saa kaupaksi mutta vaihtoautoista on hirveä pula.

Lähdetäänkö Saksaan hakemaan autot? :D

Toi on kyllä käynyt oikeasti jopa mielessä. Samalla saisi peräkontin täyteen olutta :D Auton ostaminen on kyllä itselle niin rasittavaa puuhaa, että tarkoitus olisi seuraavalla autolla ajaa jotain 5-7 vuotta. Silloin ei tartte edes miettiä auton arvonlaskussa että onko tuontiauto vai ei.

Tuosa virhevastuusta sen verran, että kaveri osti isommasta liikkeestä vaihtoauton. Hieman halvemman kuin mitä itse nyt olen katsellut. Autosta laukesi ilmastointi, laatikko ja kanteenkin tuli jotain häikkää aika nopeasti ostostä. Laitettiin ilman marinaa kuntoon. Tuo on se syy, miksi mieluummin ostaisin liikkeestä. Laatikon vaihto tai moottorin laukeaminen tulee liian kalliiksi tuon hintaluokan autoon. Epätodennäköistä että niin käy, mutta onhan tuo mahdollista. Yksityiset pyytää tällä hetkellä lähes samaa hintaa kuin (isommat) autoliikkeet noista autoista, mitä olen katsellut. Muutama auto on näkynyt joissa hinta on ollut kohdallaan, mutta ne on sitten myyty aika nopeasti.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Laatikon vaihto tai moottorin laukeaminen tulee liian kalliiksi tuon hintaluokan autoon. Epätodennäköistä että niin käy, mutta onhan tuo mahdollista.

Todennäköisyyttä lisää tietenkin sekin, että lähes jokainen joka tietää, että autoon on tulossa rahaisa remontti vie sen vaihtoautorivistöön. ;)

Yksityisillä on monesti todella kovat pyynnit, kesäkuussa kun kateltiin vaimolle pyörää niin porukka pyyteli 1-2 v vanhoista mp:stä enemmän kuin harmaatuojat uusista. Tinkivaraa tuntui yksityisillä olevan enemmän kuin liikkeillä.
 
Voin jeesiä tuossa auton hankinnassa, jos on tarvetta. Tullu tosi paljon seurattua noita, kun on ollut suunnitelmissa ruveta hakemaan niitä ulkomailta ihan myytäväksi.
 
Lueskelin huvikseni... Osu silmään jjj84 :n stoorit. Olen melkein joka asiassa eri mieltä.

Lähdetään liikkeelle aiheesta auton hinnoittelu. Kunto ja hinta eivät tänä päivänä mene enää käsi kädessä, koska lähes kaikki autokauppa perustuu nettiin niin kaikki osaavat vertailla hintoja ja näinollen auto on hinnoiteltava halvimpien joukkoon jos meinaa sen kaupaksi saada.

Pitää osaltaan paikkansa, mutta jos ostaja arvostaa yhtään laatua, hän käy tutustumasa eri vaihdokkeihin. Kun vaihdokkeja on käyty läpi 5 kpl, ostaja ymmärtää että hinta ja laatu eivät aina mene käsi kädessä. Eli se miten eri hintaiset menevät kaupaksi, on huomattavasti auton merkistä riippuvaista, fiiatin ostaja tahtoo kulkuvälineen, bemaria ostaessa haetaan muutakin kuin kulkuvälinettä. Myös myynti-ilmoituksella on merkitystä, jos autosta kertoo muutakin kuin värin, on todennäköisempää saada auto kaupaksi.

Ilmeisesti luokittelet jobbareiksi "pienyrittäjät". Kyllä luokittelisin vastoin kaikkia olettamuksia nämä "jobbari"tkin luotettaviksi. Tosin mukaan osuu aina kasa epäkurantteja yksilöitä (jobbareita). Yksityiset narraa kaiketi ihan siinä kuin yrittäjätkin. Tosin yksityiset tuntevat autonsa paremmin ja tietävät todella kertoa (tai jättää kertomatta) tästä. Kun taas jobbari on tutustunut yleensä autoon muutaman kilometrin kokeilun perusteella ja mitä nyt papereista osaa lukea.

Pienyrittäjät kyllä. Itse työskentelen läheisesti autoalalla ja tunnen paljon jobbareita ja asioinut heidän kanssa, ja sinne perustan väitteeni, kokemukseen. Kuten eräs tuttu sanoi, on huijareita, ja rehellisiä huijareita :)

Tämä on siis se väärä yleinen harhaluulo. Kuten hemmmo jo mainitsikin niin koskee lähinnä moottoria / voimansiirtoa ja tuosta kun poisluetaan kuluvat osat niin ei siinä käytännössä hirveen suurta lainopillista vastuuta ole. Joten jobbarin asenne vaikuttaa tuohon yllättävän paljon. Ja tuo auton hinta vielä enemmän..
Esimerkki Toyota carina -90 ajettu 320tkm 690e ja vaikka VW Passat -07 95tkm 23900e. Kummastakin kun vaikka jostain syystä 2 viikon jälkeen ostopäivästä kone kiehahtaa ja kansi menee vääräksi. Niin passattiin liike joutuu osallistumaan, mutta carinaan ei. Miksi näin? Noh kuluttaja asiamiestä joskus lainaten: "Vanhan paljon ajetun auton ostajan tulee olla valmistautunut yllättäviin kuluihin..ja blaablaaa"

Kärjistit hieman enemmän kuin tarkoitus ;) Jos verrataan 10v/5000e ja 3v/15000e autoja, niin väitän että virhevastuu pätee molemmissa samalla tavalla. Sen myönnän, että kun summat ovat tuntuvasti alle 5000e niin myyjän vastuu on melko olematon.

Jatkakaamme, yksityiseltä kuin jobbariltakin voi saada priimaa, tai sitten täyttä kuraa :)
 
Käytiin veljen kanssa Rintajoupilla kattelemassa autoja ja myyjä tiputti yhden Vectran hintaa 2000€ lähes ilman kysymättä :eek: Ja tämän auton alkuperäinen hinta oli n 6000€ taitaa näissä Joupin autoissa olla se 2000€ ilmaa. Ja näillähän on se 2000€ autosta ku autosta vaihdossa :D
 
Voin jeesiä tuossa auton hankinnassa, jos on tarvetta. Tullu tosi paljon seurattua noita, kun on ollut suunnitelmissa ruveta hakemaan niitä ulkomailta ihan myytäväksi.


Apu kyllä kelpaa, jos ulkomailta meinaan auton hakea. Olen tässä alustavasti vähän laskenut, että pitäisi tuoda hinta+kokoluokkaa isompi auto, jotta kannattaisi. :)

Eilen kävin koeajamassa yhtä TDI volsua, mutta ilmeisesti ruiskussa oli jotain vikaa. Auto rupesi ravistamaaan, kun matkanopeutta (eli n. 90km/h) ajettassa 5-vaihteella painoi kaasun pohjaan. Tuo tapahtui vain tietyllä kierrosalueella ja loppui heti kun auto lähti vetämään kunnolla-->turbo. En uskaltanut ostaa, kun en tiennyt mikä vikana. Auto oli kyllä muuten hyvä ja kaupat olisi syntynyt, jos myyjä olisi tajunnut pudottaa sen 200€ hinnasta. Todennäköisesti tuo olisi mennyt myyjän korjattavaksi virhevastuun takia. Vielä todennäiköisempää on, että huolto olisi sanonut että kuuluu vuosimalliin, mikä on BH:ta.
 
Nostetaas vanhaa ketjua.. Alkaa itellä autokuume nousemaan ja pitäisi siis ostaa ensimmäinen auto.

Mitä ostaessa pitää ottaa huomioon? Mikä on hyvä ja fiksu ratkaisu?

Budjetti on < 8 000€ ja haluan luotettavan ja käyttökelpoisen auton ns. normaaliin käyttöön niin että auton suhteen ei tarvise murehtia mitään enempiä seuraavaan pariin vuoteen. Auto ei saisi olla kokoluokaltaan mikään micra, mutta farmarillekaan ei ole tarvetta.

Joku vähän ajettu ja hyvin pidetty Corolla/Golf vastaisi sitä mitä haen. Mikä on kohtuullinen kilometrimäärä?
 
No 8000eurolla saa jo aika tuoreen corollan tai golffin. Samaan luokkaan mahtuu muitakin perusvarmoja malleja esim. Mazda 3, Kia Ceed, Seat Leon, VW Bora & Jetta, yms mitä noita nyt on. Osta pienellä 1.4-1.8 bensakoneella ja vähillä kilometreillä. Kohtuullinen kilometrimäärä on aika suhteellinen käsite, mutta sanotaan nyt vaikka alle 130tkm tuossa hintaluokassa. Käytettyä ostaessa tärkeää on siisti hyvin pidetty yleisilme ja huoltohistoria. Tarkasta googlella milloin kyseisessä mallissa tulee vastaan hihnanvaihto tms. Kalliimpi perushuolto, ja varmistu ettei se ole heti edessä kun olet auton nimiisi saanut. Osta alkuperäiskuntoinen, älä tuunattua lippalakkiamiksen rälläämää. Plussaa jos hiljattain katsastettu.

Itsekin autoa pikkuhiljaa vaihtamassa saman luokan n. 10k arvoiseen autoon kunhan sais tuon nykyisen alta pois.
 
Millasia pelejä Nissanit yleisesti on?

Nettiauto.com tuntuu olevan puolillaan Almeraa ja Primeraa, 8 000€ riittäisi 6-8 vuotta vanhaan ja 70-100 tkm ajettuun. 1.5 l kone ja yhdistetty kulutus jää alle 7l/100km.
 
On sille yleensä syynsä, että joidenkin mallien kohdalla uuden vähän ajetun saa noinkin halvalla ;)

Almerasta ei ole hajua, mutta noissa P12 primeroissa on ollut yhtä jos toistakin ongelmaa. Esimerkiksi alapallonivelet ja raidetangonpäät kestää kuuleman mukaan pahimmillaan jtn 30tkm.
 
On sille yleensä syynsä, että joidenkin mallien kohdalla uuden vähän ajetun saa noinkin halvalla ;)

Näin ajattelinkin. Nissan Tiida on näköjään korvannut nuo ylläolevat ja siitä löytyi 2008 malli 124 tkm ajettuna 1.6l koneella hintaan 7 900€.
wikipedia sanoi:
Nissan Tiida on Nissanin alemman keskiluokan malli, ns. "kauppakassi".
Hah!

Golffia ja Corollaa löytyy ~2000 -vuodelta ~100 tkm ajettuna tohon 8 000€ hintaan.

Joku tällanen (Mazda 3 1.6l Elegance 5d 2004, ajettu 116 tkm) vaikuttais varsin siistiltä. Hinta toki meinaa jo karata suunnitellusta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom