Käsitaive kipeytyy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asymm
  • Aloitettu Aloitettu
Pienen tauon (nyt 2kk, remppa kiireitä) jälkeen salille palaillessani kipeytyy käsistä taipeet (kyynärpään kohdalta mutta sisäpuolelta). Tämä vaiva ei sitten enää palaa ensimmäisen kipuilun jälkeen (kesto n. 5-6 pv)
Kun pidän käsiä koukussa vähän aikaa niin ojentaminen tekee kipiää, käden liikkeet pitää tehdä kuin hidastetussa elokuvassa kivun minimoimiseksi. Tuleeko kellään mieleen mikä tähän tepsisi, jotain sopivia venytyksiä?

Teetkö kenties hauiskääntöä suoralla tangolla? Kuvailemasi vaiva tuntus liittyvän juuri kyseiseen liikkeeseen, mikäli sen tekee väärin... jos teet sitä, niin siirry käsipainoihin tai johonkin väkkyrätankoon.

Zastawa sanoi:
Teetkö kenties hauiskääntöä suoralla tangolla? Kuvailemasi vaiva tuntus liittyvän juuri kyseiseen liikkeeseen, mikäli sen tekee väärin... jos teet sitä, niin siirry käsipainoihin tai johonkin väkkyrätankoon.

Eipä sitä liikettä tarvitse välttämättä edes väärin tehdä, että tuosta kohtaa kipeytyy. Noin pitkä tauko takana ja varsinkin jos vähänkin kovempaa treenas jo heti alussa, niin ei mikään ihme on kipeät.

Ja niin kun tuossa aikasemmin todettiinkin, niin kyllä se siitä lepäämällä ennen pitkää paranee.

Zastawa sanoi:
...johonkin väkkyrätankoon.

Väkkyrätangolla väänsin.

Tässä kun päivä etenee, alkaa uusia kipuja ilmetä pitkin roppaa. Vaikka "tietää" että voisi aloitella rauhallisesti niin ei vaan malta. "Kaikki heti mulle nyt..."

Kädet jatkaa jäykistymistään.

Mulla on forkuista tulehtunut itse lihat ja jotkut jänteet tms.Vaivoista pääsin eroon jättämällä pois suoralla tangolla tehtävät hauisliikkeet.

Ihan normaalia lihaskipua. Tulee mulle kans joka kerta kun tauon jälkeen teen ensimmäistä kertaa hauistreenin. Lepäilet vaan ja suoristelet kättä. Vähän voit yrittää venytellä mutta itsellä se ei paljoa helpota vaan mestat on jumissa noin viikon. Tuo vaiva on todella kiva eritoten aamulla herätessä kun saa kädet kammeta auki :D

Juu joskus aikoinani sain kädet niin kipeiksi juuri tuosta kohtaa ja hauikset yleensäkin, etten noin viikkoon saanut käsiä oikein millään suoriksi. Ja aamut oli tosiaan pahimmat. Itse onnistuin tuossa käsipainoilla vuorotahtiin.

Sama homma, kun tein hauista käyrätangolla. En mitenkään väärin tehnyt, mutta pitkästä aikaa ja ihan loppuun asti, niin kyllä seuraavana päivänä oli kipeet. Itse hauis ei kyllä ole juurikaan kipee ikinä...

Manuel sanoi:
Itse hauis ei kyllä ole juurikaan kipee ikinä...

Itsellä oli aina kautta aikain taipeet jumissa ja itse haukkari ei juuri ikinä. Yks varma tapa mulla saada taipeet kipeeksi on tehdä liikerata täysin alas asti, eli käsi aivan suoraksi. Etenkin hullua tehdä vaikka tukea vasten se jossain scotissa, mulla ainakin. Jätän aina pieneen koukistukseen käsivarren josta lähden vääntämään jo ylös. Toinen mikä itsellä auttaa on että yrittää rullata ja pitää tankoa mahd. syvällä kämmenessä, eli ei sielä 'sormien varassa'. Ja ylhäällä sellanen supistus ja hauiksen viimenen rutistus. Esim. jos saan tehtyä onnistuneesti sarjoja jossa mun ei tarvi rutistaa sormilla/kyynärtaipeella tajuttomasti liikkeen aikana ja saan tuntuman yksinomaan hauislihakseen enkä minnekään muualle, se on se mitä itse tavoittelen. Joissain liikkeissä on mahdollista pitää sormet jopa aika rentoina, kun tekee sen niin ettei periaatteessa tarvitse 'pitää kiinni' tangosta/kahvasta. Ja taipeet eivät ole olleet jumissa, sen sijaan välillä oon onnistunu saamaan pientä normaalia lihaskipua, todellakin siihen itse hauikseen mikä itseni kohdalla on aina ollut hyvin harvinaista.

Eli hyvinkin mahdollista, kaikkien näiden vuosien jälkeen alan vasta nyt oppimaan tuonkin liikkeen oikein. Ja totuuden nimissä, hauikset ovat aina olleet yksi huonoista lihaksistani... Mutta oppia ikä kaikki.

Mulla samaa vaivaa lähes koko ajan. Tulehtuneet forkut. Olen huomannut, että kokonaiskuormitus käsille pahentaa asiaan. Eli selkä ja hapatreeniä vähemmälle ja muutenkin lepoa lisää.

edit: sulla tosin on ollut tuota taukoa, joten varmaan sun kohdalla on kyse normaalista lihaskivusta.

Maso sanoi:
Mulla samaa vaivaa lähes koko ajan. Tulehtuneet forkut. Olen huomannut, että kokonaiskuormitus käsille pahentaa asiaan. Eli selkä ja hapatreeniä vähemmälle ja muutenkin lepoa lisää.

Juu. Itselläkin on ollut vastaavankuuloisia kyynärvarsiongelmia. Niitä kun tuli vähintään epäsuorasti treenattua 2-3 päivänä viikossa. Asiaan auttoi se, kun hommasin vetoremmit ja aloin käyttämään niitä mm. mavessa ja olankohautuksissa.

Maso sanoi:
... edit: sulla tosin on ollut tuota taukoa, joten varmaan sun kohdalla on kyse normaalista lihaskivusta.
Siinähän se jännä onkin, kipu tuntuu tulevan ikäänkuin haukkarin "alakiinnikkeestä" ei niinkään lihaksesta. Kipu on vielä pysynyt mutta ei ole pahimmasta päästä. Onneksi tein vain yhden hauis-liikkeen, seisottavassa scotissa. Forkkuihin olinkin ajatellut uhrata lisää energiaa, mutta ilmeisesti maltti on nyt valttia. Joskositä tänään tekisi vain ojentavia liikkeitä (käsille).

Asymm sanoi:
Väkkyrätangolla väänsin.

Tässä kun päivä etenee, alkaa uusia kipuja ilmetä pitkin roppaa. Vaikka "tietää" että voisi aloitella rauhallisesti niin ei vaan malta. "Kaikki heti mulle nyt..."

Kädet jatkaa jäykistymistään.

Itse olen saanut useammin kuin kerran saman paikan (ja ulkopuoleltakin) kipeäksi kun olen tehnyt keskitettyä hauiskääntöä huolimattomasti tai tilanteeseen nähden liian isoilla painoilla. Nytkin on sen verran kipeänä käsi, että pitää jättää seuraavat käännöt kyllä väliin ja muutenkin koittaa pitää kättä levossa. Ja varsinkin scottia tehdessä tulee takuuvarmasti mulla paikat kipeäksi jos nivelen päästä liian suoraksi. Varmaan joku varmaan osaa sanoa miksi.

Back
Ylös Bottom