Käsien pituus ja oteleveys penkissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mohawk
  • Aloitettu Aloitettu
Kevättalvella aloin treenata penkkiä kapeammalla oteleveydellä, kun lähes kaikki mainostivat sitä olkapääystävällisemmäksi tavaksi treenata. Eli opettelin tekemään penkin niin että kyynärpäät pysyivät melko lähellä kylkiä koko liikkeen ajan ja laskin painot rintakehän alapuolelle. Melko pienillä painoilla tuo tuntui hyvältä tekniikalta, mutta kun painot alkoivat olla lähellä maksimia, noin liikkeen puolivälissä olkapäihin ja hartioihin kohdistuva rasitus tuntui turhankin voimakkaalta. Treenin aikana ei vielä mitään varsinaista kipua ollut, vaan vasta noin muutama tunti treenin jälkeen oikeassa olkapäässä. Kipu tuntui yleisesti kaikissa olkapään kiertoliikkeissä, mutta pahimmin pyöräyttäessäni kättä etukautta suorana ylös. en käynyt lekurilla tai tarvinnut mitään kipulääkkeitä ja vaiva helpotti muutamassa päivässä itsestään. Seuraavan kovan treenin jälkeen etuolkapää kipeytyi hieman pahemmin ja ajattelin pitää muutaman viikon tauon penkistä.

Tämän pienen tauon jälkeen jatkoin kapeammalla otteella penkkaamista, koska olen tyhmä ja koska paransin penkkiennätystäni viidellä kilolla pelkästään tuon kapeamman penkkitekniikan ansiosta. Ensimmäisen kovemman treenin jälkeen ei tuntunut mitään vaivaa ja siitä rohkaistuneena toissapäivänä tein lähes maksimi penkkitreenin 3*5 toistoa. Sama toistui taas, eli varsinaisessa treenissä ei mitään ongelmaa. Treenin sain vietyä hyvin loppuun, mutta muutaman tunnin jälkeen sama kipu etuolkapäässä, tällä kertaa pientä kipua on myös olkapään yläosassa olkanivelen kohdalla. Nyt pari päivää treenin jälkeen kipu on jo alkanut helpottaa, joten ei ilmeisesti mitään vakavaa (ainakaan vielä).

Kapeampi penkkiote ja isot painot tuntuvat olevan myrkkyä ainakin meikäläisen olkapäälle, joten nyt taas pieni tauko ja sen jälkeen aloitellaan taas varovasti uudestaan penkkiä leveällä otteella.

Itse olen melko pitkä kaveri (192cm) ja kädet vielä suhteettoman pitkät pituuteen nähden. Ajattelisin että olkapäähän kohdistuva vääntö on sitä pahempi mitä pitemmät on kädet ja pitkäkätisenä minun kannattaisikin pyrkiä pitämään olkapäät ja painot mahdollisimman samassa linjassa koko liikkeen ajan. Kapeammalla otteella, kun lasken painot rintakehän alapuolelle ja alan nostamaan, ovat painot ja olkapäät ihan eri linjassa, olkapäähän kohdistuu liian kova vääntö ja oikea olkapää ei vaan kestä sitä. Olkapäitä ja kiertäjäkalvosimia olen treenannut säännöllisesti joten tuskin olkapäätreenin lisääminen auttaa asiaa. Olkapäiden liikkuvuudessakaan ei pitäisi olla ongelmaa.

Onko tuolla käsien pituudella yleisesti ottaen merkitystä penkin suoritustekniikkaan? Ja mikä tuossa leveässä otteessa ylipäänsä pitäisi olla niin vahingollista olkapäille? Leveämmällä otteellahan painot ovat paljon enemmän rintalihasten varassa ja olkapäät pääsevät näin vähemmällä rasituksella.

Eikös sitä sanota, että penkki on lyhyt kätisten liike :)

Olen saman mittainen kuin sinä. Itse olen tykännyt tehdä penkin leveämmällä otteella osittain juuri liikeradan lyhenemisen takia. Ei muutakuin hakemaan miellyttävä oteleveys ja thats it. Ei ainakaan kannata sitä kapeeta käytää jos kerran paikat alkaa särkemään.

En ole ainakaan itse nähnyt kenenkään nostavan tanko ja olkapäät samassa linjassa (kyynerpäät levitettyinä äärimilleen?). Jos nyt edes ymmärsin oikein.

Mitä jos laittaisit pari videota noista eri penkkaustyyleistä niin porukka varmaan kommentoisi siitä enemmän.

Mutta kuten sanottu, ei kannata tehdä sitä mikä sattuu...

Kai muuten pidät olkapäitä takana lukittuina ja rintaa hieman ulkona?

Mullakin tuli penkkailusta olkaapääkipua. Sama homma dipeissä, ei tunnu kestävän olkapäät. Pystypunnerrus rinnalta ei ainakaan tähän mennessä ole tuottanut ongelmia, joten sillä mennään.

Mäkin treenaan noita kiertäjäkalvosimia, mutta olkapäitä voisi ehkä venytellä vähän enemmän.

Ehkä myös vaikuttaa se asia, että mulla on aika paska penkki, kannattimet ovat liian alhaalla eikä niitä saa säädettyä ja penkki itsessään tuntuu tosi kapealta, menee hartiat reilusti yli laidoilta. Kattoo nyt jos joskus vaikka värkkäis ite jonkun paremman penkin tai jopa ostaisi uuden. Kyllähän penkissä saa paljon isompia kiloja liikuteltua kuin pystypunnerruksessa, joten luulisi että se on raa-an voiman kehittämiseen parempi.

Mulla on nykyinen penkki just sen levynen, että ote on joko aavistuksen liian leveä tai tosi kapea vaikka telineet on suht' kapeat. Vanha penkki taas on vähän hutera joten nykyiseen jämäkään tottuneena en siihen takaisin vaihda vaikka siinä sainkin sopivan otteen...

Jos ei tunnu isoja kipuja niin onko siitä liian leveällä penkkaamisesta paljoa haittaa? Ei oo mitään kovia kipuja ja nousee rautakin about yhtä hyvin kuin vähän kapeammalla mutta jotenkin vaan tuntuu hassulta nostaa leveältä.

Leveällä tarkoitan siis tommosella vakioisella 10kg tangolla siten nostamista, että leveämmälle ei kädet mahtuisi kun tulee levyt vastaan. Oon noin 184cm pitkä. Yleensä teen sarjaa n. 80 kilolla kun olen vielä aloittelija.

Mulla on syntymästä asti ollut oikea olkapää hitusen alempana. Jos teen esim. smithissä pystypunnerrusta, niin joudun laittamaan kädet eri etäisyydelle päästäni katsottuna.

Penkki on kulkenut aina ennen ihan hyvin, vaikka kädet olisivatkin samalla etäisyydellä. Nyt parin viikon aikana olen pannut merkille, että oikea ojentaja väsyy huomattavasti muita nopeammin, ja näin ollen sarja jää ikäänkuin kesken. Voikohan olla mahdollista, että toi mun olkapäitten epätasaisuus "vääristää" tota oteleveyttä, vai missä se vika sit oikein on?

Oon kans pitkä ja olkapäävaivainen. Jos teen tarkoituksella kapeaa penkkiä, se huomaa olkapäissä. Ennen tein "normaaliakin" penkkiä kapeammalla ja olkapäät olivat kipeät. Sitten levensin otetta ja kivut katosivat.

Itse hain oteleveyden tähän tyyliin:
-mene penkille selällesi
-ei tankoa
-laske toista kättä alas kuin olisi tanko mukana
-laske se niin alas kuin menee eli että kuin tanko menisi rinnan läpi
-sitten liikutat kyynärpäätä kauemmaksi kyljestä
-huomaat miten jossain vaiheessa kyynärpää ei enää mene kauemmaksi
-ala nostamaan kättä ylemmäksi, niin että kuviteltu tanko olisi n. rinnan tasalla ja samalla liikutat kyynärpäätä kauemmaksi kylkeä, se kai pitäisi mennä hieman kauemmaksi, mitä ylempänä käsi on
-siinä on mun maksimi oteleveys ja samalla mielestäni kuviteltu tanko laskeutuu oikealle kohdalle rintaa
-sitten vaan tanko mukaan leikkiin

Pitkille ihmisille vois muittenkin liikkeitten vinkit koota yhteen paikkaan!

Mullakin tuli penkkailusta olkaapääkipua. Sama homma dipeissä, ei tunnu kestävän olkapäät.
Koitas dippailla renkailla joskus. Paljon parempi olkapäille kuin kiinteät telineet.

Yli kahden metrin syliväli ja penkki on kyllä ihana yhdistelmä, usein olen huomannut miten joillain lyhytkätisillä nostomatka on melkein puolet lyhyempi...:jahas:

En ole ainakaan itse nähnyt kenenkään nostavan tanko ja olkapäät samassa linjassa (kyynerpäät levitettyinä äärimilleen?). Jos nyt edes ymmärsin oikein.

Mitä jos laittaisit pari videota noista eri penkkaustyyleistä niin porukka varmaan kommentoisi siitä enemmän.

Mutta kuten sanottu, ei kannata tehdä sitä mikä sattuu...

Kai muuten pidät olkapäitä takana lukittuina ja rintaa hieman ulkona?

En tarkoittanut ihan äärimmäisen leveää otetta, mutta kuitenkin niin että kyynärpäät ovat selkeästi sivulla. Olkavarren ja vartalon välinen kulma selvästi yli 45astetta. Ongelmana on etuolkapään kipeytyminen, ja mitä kapeampi ote sitä pidempi vaakasuora välimatka painon ja olkapäiden välillä ja sitä kovempi vääntö kohdistuu siihen etuolkapäähän.

Luulisin että ongelma tuossa kapeassa otteessa on myös se, että kun nostan tankoa on liikerata kasvoja kohti viisto. Leveällä otteella pysyy tangon ja kyynärpäiden liikerata pystysuorana koko liikkeen ajan ja nosto on hallitumpi.

Olkapäät pidän lukittuina nostossa.

Sitä kapeaa penkkiä voi tehdä myös samalla liikeradalla kuin leveää, eli kyynärpäät enemmän sivulla. Mutta ei tietenkään kannata väkisin teloa itseään jos se kapea tuntuu pahalta.

Koitas dippailla renkailla joskus. Paljon parempi olkapäille kuin kiinteät telineet.

Yli kahden metrin syliväli ja penkki on kyllä ihana yhdistelmä, usein olen huomannut miten joillain lyhytkätisillä nostomatka on melkein puolet lyhyempi...:jahas:

Täälläkin syliväli menee yli kahden metrin. Mitenköhän paljon 'vähemmällä voimalla' esim. tollaisella 150 cm sylivälillä nousee sama paino, kuin esim n. 203 cm sylivälillä? Aika suuret erot kuitenkin vipuvarsissa. (-> selittelee käsittämättömän huonoa penkkitulostaan :) )

Tuollanen penkki ei tuota mulle mitään ongelmia.

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

Tuollasesta penkkipunnerruksesta kipeytyy (tulehtuu?) helposti oikea olkapää isoilla painoilla tehtäessä.

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPressPowerLift.html

Liikettä suorittaessa ei siis juuri mitään kipua, vaan vasta jonkin aikaa treenin jälkeen. Kipu tuntuu aluksi jossain jänteessä/lihaksessa etuolkapäässä hieman solisluun alapuolella, myöhemmin koko olkapää kipeytyy.

Pahimmin kipu tuntuu kättä selän taakse vietäessä (kipu tuntuu takaolkapäässä ja olkanivelen kohdalla) ja nostaessa kättä suorana etukautta ylös ääriasentoon (etuolkapäässä ja olkanivelessä). Venyttely ja lämmittely auttaa jonkin verran jälkimmäiseen liikkeeseen.

Vaiva paranee levossa melko nopeasti ilman mitään tulehduskipulääkkeitäkin, mutta uusiutuu helposti.

Tuollanen penkki ei tuota mulle mitään ongelmia.

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html

Tuollasesta penkkipunnerruksesta kipeytyy (tulehtuu?) helposti oikea olkapää isoilla painoilla tehtäessä.

Liikettä suorittaessa ei siis juuri mitään kipua, vaan vasta jonkin aikaa treenin jälkeen. Kipu tuntuu aluksi jossain jänteessä/lihaksessa etuolkapäässä hieman solisluun alapuolella, myöhemmin koko olkapää kipeytyy.

Pahimmin kipu tuntuu kättä selän taakse vietäessä (kipu tuntuu takaolkapäässä ja olkanivelen kohdalla) ja nostaessa kättä suorana etukautta ylös ääriasentoon (etuolkapäässä ja olkanivelessä). Venyttely ja lämmittely auttaa jonkin verran jälkimmäiseen liikkeeseen.

Vaiva paranee levossa melko nopeasti ilman mitään tulehduskipulääkkeitäkin, mutta uusiutuu helposti.

Itse olen luullut että tuo jälkimmäinen on juuri se olkapääystävällisempi, joten teen sitä. Jälkimmäisellä tyylillä ei ole ollut mitään ongelmia. Varmaan näissäkin on sitten yksilöllisiä eroja.

Itse olen luullut että tuo jälkimmäinen on juuri se olkapääystävällisempi, joten teen sitä. Jälkimmäisellä tyylillä ei ole ollut mitään ongelmia. Varmaan näissäkin on sitten yksilöllisiä eroja.

Niin olen kuullut, ja uskon että pitää yleisesti ottaen paikkansa että leveä ote on huono olkapäille. Voi olla että on vaan olkapäissä jotain vikaa ja parempi mennä fysioterapeutin pakeille.

Tuon sivun alareunasta tuota Protracted Shoulder Girdle-ongelmaa olen alkanut epäillä.

http://www.exrx.net/Kinesiology/Posture.html

On muuten raskas ja hyvä liike. Vaatii aivan eri tavalla koordinaatiota kuin dippi kiinteässä telineessä. Harmi ettei saleilla yleensä ole mahdollista treenata renkailla.

Mikä on dippi renkailla?
1135235739277.jpeg

Noissa tekee dippejä. Kertoo jotain vaativuudesta, kun ite dippaan kiinteässä telineessä 20kg lisäpainolla 10 toistoa, mutta tossa menee omalla painolla 1-2 toistoa kauhealla tärinällä.

Mä penkkaan tuolla tekniikalla, syliväli about 150cm ja oteleveys nimettömät merkeissä eli tosi leveä. Penkkasin alunperin lähes etusormet karhennuksen sisäreunassa eli kapealla ja oteleveyden radikaali vaihtaminen (siirsin keskisormet merkkeihin) tuntui pitkään olkapäissä, särkyä oli riittävästi. Sinnikäs treeni aluksi maltillisilla painoilla, olkapäiden huoltojumppa (vipareita pitkää sarjaa pikkupainoilla) sekä kiertäjien ahkera veivaaminen joka ikisen penkkipäivän jälkeen kuitenkin auttoivat, plus kavensin oteleveyttä yhden sormen verran. Nykyisin penkkaan ilman kipuja ja olkapäätkin on kasvaneet. Kipujen kautta voittoon, olkapäät eivät vaivaa ja palkinnoksi sain ultralyhyen nostomatkan, kun kaarikin on hyvä.

Nostetaanpas vanhaa keskustelua..

Mulle on aina ollut "normaali" leveys penkissä etusormet merkeillä. Nosto tuntuu luonnollisimmalta, ja saan eniten rautaa liikkeelle ko. tavalla. Olkapäät eivät ole koskaan kipuilleet, vaikka penkkiä on joskus aikaisemmin vedelty liikaakin. Ranteissa ei ole myöskään mitään kipuiluja.

Nyt n. 6kk sitten lueskelin ja huomasin, miten monet penkkaa paljon kapeammalla / sellaisella jossa kyynärvarret on 90-asteen kulmassa. Itselläni kyynärvarret leviää etusormet merkeillä oikealle jonkin verran, eli eivät ole täysin suorassa kulmassa. No tästä "viisastuneena" aloin penkkaamaan keskisormet/nimettömät merkeillä, tekniikka ei tuntunut millään toimivan ja sitten eräänä päivänä vittuuntuneena heitin etusormet takaisin merkeillä ja kappas - nosto oli luonnollinen ja hyvän "tuntuinen". Eli kysyisin, kannattaako mun vaan tehdä tällä itselle parhaalla tavalla vai opetella väkisin tuollainen missä kyynärvarret täysin n. 90-asteen kulmassa? Pituutta mulla on 184cm ja kädet nyt ei mitkään ihan pisimmästä päästä kaiketi. Ja se on jännä mitenkä minulla oli olkapääkipuja ensimmäistä kertaa ikinä tuolla hieman kapeammalla normaali-otteella.

Penkkaako täällä ylipäätänsä moni etusormet merkeillä ?

Back
Ylös Bottom