Käsien asento nyrkkeilyssä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jampe9
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kertokaahan te, jotka ootte saaneet oikeata oppia nyrkkeilyssä:

Mulle on opetettu, että ranteet pidetään suorina.

Sitten mulle on opetettu että ranteet pidetään vähän taivutettuina sisäänpäin, (siis kun pidät kädet suojausasennossa niin ranteet on taivutettuna vähän itseä kohti). Eva Wahlström muistaakseni nettisivuillaan mainitsee, -neuvoessaan jollekin yläkoukkua, että hän itse sai takakäden lähtemään paremmin kun "käänsi ranteita vähän sisäänpäin"... -en nyt sitten tiedä mitä se tarkoittaa... -sitäkö vaan että kämmenet kääntyy itseen päin, vaiko että ranteet tosiaan taipuu vähän sisäänpäin?

Itse olen huomannut säkkiä hakatessa että jos ranteet pitää silleen sopivasti taivutettuina (ei liian paljon) niin nyrkki osuu lyödessä jotenkin luontevammin eikä ranteet niin nulju, mutta jos pitää ihan tikkusuorina niin sitten sormien nivel osuu ennen rystysiä säkkiin ja usein ranne jollakin lailla "nuljahtelee" ikävästi. Tota vaan mietin, että jos oikeen lujaa joskus lyö ja ranne on vähän taivutettuna niin tuleeko siinä vielä joku paha haaveri?

Mitenkäs teille on opetettu?

Ainakin mulle on opetettu, että ranteet pikkuisen koukussa, mutta vain sen verran että rystyset osuu ensin. Voisi ajetella, että pitäisi olla mahdollista vetää suora viiva kyynärpään, ranteen ja rystysten kautta. Eli kaikki samassa linjassa.

Riippuu pidätkö nyrkit vaaka vai pystysuorassa lyödessä. Itse koen sen miltei mahdottomaksi taivuttaa rannetta mihinkään suuntaan kun on siteet kädessä, eikä hirveästi ole ollut tarvistakaan.
Ainoa tilanne missä voi tulla ranteet kipeäksi minulla, on jos lyön säkkiä/pistehanskoja lujaa, enkä satu jännittämään nyrkkiä yhteen tarpeeksi kovaa.

Jampe9 sanoi:
Mulle on opetettu, että ranteet pidetään suorina.

Milloin ranne on mielestasi suora. Vaantelin tassa omaa rannetta ja kokeilin miettia, etta onko se suorana vai kaannettyna.

Pohtiminen on osakseen turhaa kun on siteet ja hanskat kadessa. Silloin pitaa lyoda niin, etta ranteet kestaa. Ei ole niin valia osuvatko rystyset tarkasti ensiksi koska hanskat jakavat voimaa tasaisemmin nyrkkiin.

Mä koitan pitää rannetta kontrollissa ja kattoa, että iskun osuessa ranne ei pääse ainakaan taipumaan. Hakkaan usein säkkiä ja pistareita ilman siteitä/hanskoja.

taisto sanoi:
Milloin ranne on mielestasi suora. Vaantelin tassa omaa rannetta ja kokeilin miettia, etta onko se suorana vai kaannettyna.

Pohtiminen on osakseen turhaa kun on siteet ja hanskat kadessa. Silloin pitaa lyoda niin, etta ranteet kestaa. Ei ole niin valia osuvatko rystyset tarkasti ensiksi koska hanskat jakavat voimaa tasaisemmin nyrkkiin.

Oon pitänyt sillä lailla, että ranne on "suora" silloin kun kämmenselkä on samassa linjassa kyynärvarren yläpinnan kanssa (?) Tosta on näköjään eri käsityksiä! Sana juttu että hanskat kädessä sitä vaan keskittyy ihan siihen että nyrkki on tarpeeksi lujasti kiinni ja ranne tukeva, ettei nulju mutta niinkuin sanoin, mulle paremmalta tuntuu pitää rannetta vähän taivutettuna, varsinkin kun lyö yläkoukkuja säkkiin, niin jos yrittää pitää rannetta suorassa on tosi vaikeata.
Joku kysyi, lyönkö rystyset vaaka vai pystysuorassa, kyllä ne perille tulee -suunnilleen vaakasuorassa!

Toi vaan että jos sormet osuu ensin, niin varsinkin ilman hanskoja se tuntuu tosi ikävältä ja kun olen hiljakkoin vasta tätä boksailemista aloitellut niin ajattelisin että on parempi opetella heti alusta asti yksi tapa= se parempi!
Taidan sitte kallistua tämän toisen opettajani kannalle elikkäs ranteet vähän taivutettuina...

Suosittelen siteiden hankkimista mikäli aiot pidemmän aikaa lyödä säkkiä sekä/tai pistehanskoja. Itse en kykene säkkiä lyömään ilman ranteiden kipeytymistä jollen käytä siteitä, ellen lyö avokämmenillä, mikä on mukavaa vaihtelua aina silloin tällöin.

Asiaan, onko nyrkki vaaka vai pystysuorassa kun lyöt vartalokoukkuja ja suoria? Kannattaa toki lyödä yläkoukkuja molemmin tavoin, ja valita siitä se itselleen sopiva(mpi). Kokeile huviksesi jättää ranteentaivuttaminen sikseen, ja purista nyrkki yhteen niin lujaa kuin käsi sallii joka lyönnillä juuri ennen osumaa, pysyttele muuten rentona. Tee näin vaikka erä tai toinen ja ilmoittele huomaatko eroa.

Nyt tuli hieman kyllä asiavirhettä tossa. Ranne pitää pitää lyödessä säkkiin hanskojen kanssa/ja ilman juuri siinä asennossa mihin se sinulla tulee kun vain laitat käden nyrkkiin, etkö jännitä sitä ollenkaan. Minulla se on pikkaisen suorakulmaan avonaisempi.
Idea tässä asennossa on se että se lyöntikohta (Rystysestä sormen etuniveleen) on suorassa sen lyönnin osuessa. Voi testata tämän tekijän painamalla avokämmenellä sitä nyrkkisi etuosaa. Huomaat varmasti että rystysten pää ei taivu taaksepäin, mutta alapää tulee 1-3cm takaisinpäin jolloin iskupinta muuttuu. Tällöin jos lyödessäsi olet pitänyt ranteesi aivan suorassa, tulee lyönti todella voimakkaasti pelkille rystysille jonka seurauksena voi tulla niitä ihania rannemurtumia ja venähdyksiä.
Katso siis itse mikä kohta sinulle on sopivin lyönnin voiman tasapainottamiseksi mahdollisimman keskelle iskualuetta, Ja muista pitää se peukalo siellä nyrkin sivulla EIKÄ siellä sormien alla tukemassa etusormea ja keskaria.

Back
Ylös Bottom