Kun laitatin vajaa vuosi sitten uuteen Golfiini lasintummennuksia (meni siis liikkeestä suoraan), kysyin samalla K-S UV Suojauksen kavereilta heidän kantaansa OIKEASTI noihin kestopinnotteisiin (kun olen ollut vähän epäluuloinen niitä kohtaan), totesi kaveri, joka niitä siellä UV suojauksella tekee näin :
"Jos siis välttämättä haluat maksaa siitä kestopinnoitteesta, toki laitamme sen sinulle - mehän siitä tuloa teemme. Mutta jos sanon rehelleisesti, ei mikään kestopinnoite ole laadultaa juurikaan parempaa, kuin tuo Autoglymin Extra Gloss Polish, joka on voittanut kaikki vahatesti viimeisen viiden vuoden aikana. Itseasiassa tuo Glymin tavara on juuri sellaista "pinnoitetta", ei siis varsinaista vahaa (puhdistusominaisuuden puuttuvat). Jos vahaat autosi kaksi kertaa vuodessa esim. Autoglymin perusvahalla jonka päälle vedet ton pinnoitteen, pysyyn autosi VARMASTI ainakin yhtä hyvänä kahden vuoden vertailuajankohtana, kuin jos siihen olisi laitettu "kestopinnoite". Jos siis yhtään auton kiillotus kiinnostaa, kannattaa pysyä tässä vaihtoehdossa, mutta teitenkin me se pinnoituksen teemme, jos siitä välttämättä haluat maksaa"
Tämä siis autoja työkseen fiksaavan kaverin suusta (olen kuullut aivan saman eräältä toiseltakin vastaavan ammatin harjoittajalta). Esimerkikisi TM ei ole koskaan vaivautunut testaamaan kestopinnoitteita, kun se on niin epäuskottava väite, että se kestäisi maalipinnassa takuulla kaksi vuotta. Entä miten mentet sitten todistamaan esim. 1 1/2 vuoden päästä, ettei sitä "pinnoitetta" olekaan enään siinä maalipinnassa? Toki auto on todella siistin näköinen, kun se tulee sieltä pinnoituksesta, kun se on ammatilaisen koneella tekemä, mutta mietippä ihan oikeasti fysiikkaa, mikä millin sadasosan paksuinen "pinnoite" kestää oikeasti hyvänä kaksi vuotta tulla suolasumussa.
Toisaalta on paljon parempi laittaa se pinnoitekin, kuin että ei tekisi mitään auton maalipinnalle (siis jos nyt auton ulkonäkö yhtään kiinnostaa). Pesun tarvettakaan tuo pinnoitus ei hävitä tietenkään mihinkään.
Paras tulos tulee vahaamalla itse tai liikkeesä auto vähintään puolen vuodean välein, toiseksi paras laitattaa "kestopinnoite" ja huonoin olla tekemättä kumpaakaan näistä edellämainituista.