Juuret ja potenssit

Ikä
43
Rakkaat, matemaattisesti lahjakkaat raudanpaukuttelijat. Osaisitteko auttaa minua ongelmassa jolla olen jo pidemmän aikaa päätäni vaivannut?
Eli. Luvun X potenssinhan voi laskea kertomalla tämän luvun itsellään potenssin osoittaman määrän verran, eli: X^2=X*X, X^3=X*X*X, X^4=X*X*X*X, jne, eikös? Ja luvun X juurihan voidaan laskea myös korottamalla luku X potenssiin 1/n, jossa n=otettavan juuren luku, eli: neliöjuuri X=X^(1/2), kuutiojuuri X=X^(1/3), tetrajuuri X=X^(1/4), jne... Mutta miten se juuri lasketaan??!! Mitä laskin itseasiassa tekee kun sille syöttää esim X^(1/2)? Ei ainakaan kerro vain puolella... Osaako kukaan selittää tämän selkokielellä?

Esim. tilanne jossa käytössä on vain nelilaskin ja paperia ja pitää selvittää: Kahdeksasjuuri luvusta 37 :eek:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Elmukelmu sanoi:
?

Esim. tilanne jossa käytössä on vain nelilaskin ja paperia ja pitää selvittää: Kahdeksasjuuri luvusta 37 :eek:

37^(1/8) = 37^(1/2*1/2*1/2) = neliöjuuri37, ja sit neliöjuuri tuon tuloksesta ja vielä neliöjuuri seuraavasta tuloksesta. menee toki melkoiseksi desimaalikikkailuksi :)

edit: ei toi nyt siihen varsinaiseen kysymykseen vastaa, mutta en mä ole matemaattisesti lahjakas enkä osaa noita juttuja selittää sen tarkemmin :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom