Juoksuohjelma

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by kivenkantaja
onkos jollakin käsitystä siitä mikä urheilukentän juoksuradan kovuus on verrattuna maantiehen, hiekka/soratiehen tai pururataan?....kuvittelisin et jonkin verran kovempi kun pururata mut jollakin oikeaa kokemusta?

Kokemusta on paljonkin. Sanoisin että tuore kenttä on selvästi pehmeämpi kuin maantie ja vähän pehmeämpi kuin kohtuu kova hiekkatie, mutta kovempi kuin pururata (tietysti nääkin on mutua).

Kentissä on suuria eroja. Jos puhutaan yleisimmästä pinnoitteesta, eli tartanista, niin mainittakoon että vanha pinnoite on paljon kovempi kuin uusi. Mitä kovempi pinnoite sitä nopeampi se on juosta, mutta jalat ei tykkää.

Sellasta voisin vielä ihan threadin aloittajalle sanoa että jos pitää kuntoa saada ja lihaa päälle niin sellanenkin ohjelma on että 2 viikkoa puntilla ja bulkkia ja sitten 2 viikkoa alikaloreilla aeroobbista ja/tai punttia ja sitten taas kierros alusta. Tuolla ei kerkee tulla hirveesti ylimäärästä, mutta ei sillä mitään suuria lihaskasoja saada aikaan, mutta se ei ilmeisesti ollutkaan tarkoituksena. Luulisin että jonkinlaisena kuntoharjoittelunakin sopii jos tavotteet ei ole saada itsestänsä superkuntoista. Luin Massaa! Voimaa! (Timo Erämetsä&Peter Grönfors, Wrange) kirjasta että aineenvaihdunnalle on hyvää tuollainen vaihtelu eli aineenvaihdunta toimisi tehokkaammin kun vaihdellaan tuota ruokamäärää.

Juoksukunnon kehittämisen perusidea on siinä, että viikottaisten lenkkien pituudet ja vauhdit vaihtelee. Sinuna mä juoksisin ton sun oman lenkin kerran viikossa (ehkä 1h10min aikaan nostettuna). Hidasta jolkottelua. Siihen kaksi treeniä päälle: noin 25 minsaa todella kovaa repimistä ja kolmantena päivänä noin 40-45 minsaa tasavauhtista kovaa. Jos haluat hifistellä, niin korvaa se 25 minsaa niillä "vedoilla"; eli juokse esim radalla 200 metriä maitohappokynnyksellä, kävele 200, juokse 200 ja lopeta sitten kun olet puhki. Tämä on tosin sellainen treeniohjelma, millä päästään puolessa vuodessa puolimaratonkuntoon. Pelkkää juoksua treenaavat ottavat tohon vielä neljänneksi treeniksi toisen tasavauhtisen. Ei me, kun me halutaan käydä salillakin. Tällä systeemillä on myöskin pirun vaikea treenata salilla jalkoja, ellei jopa mahdotonta.

Toinen vaihtoehto, joka ehkä sittenkin olisi funktionaalisempi, olisi juosta 3-4 kertaa viikossa 5-8 kilsaa. Ja juosta aina niin reippaasti, kuin omat fiilikset antaa myöden. Ei taatusti ole salitreenistä veke, ja jos siitä tulee rutiini, se menee ihan itsestään. Ajallinen satsauskin on minimaalinen.

MrMikey sanoi:
Onkos tääl pakkiksel paljon pikajuoksijoita?
Satasta on tullu juostua muutaman kerran kesässä sivulajina. Viime kesänä pääsin alle 11 nollatuulessa, tänä kesänä tavoitteena n. 10,80.

Peruskuntokaudella puhdas aerobinen treeni tulee juostua minuuttivetoina, n. 10-15 kpl treenissä. Pelkällä pikajuoksuharjoittelullakin saa jonkin verran (=riittävästi) aerobista kuntoa.

Mulle maaritettiin ergometrilla aerobinen (142) ja anaerobinen kynnys (172), tosin ilman maskia ja verikokeita eli ovat suuntaa antavat. Juoksuohjelma tavoitteena cooper:
-60-75 min tv alle 142 sykkeella (kuin olisi kasijarru paalla)
-45 min tv 150 sykkeella (mukavaa, joutuisaa rullausta)
-15 min lammittely, 20-30 min kova tv lahella anaerobista kynnysta, verryttely
-15 min lammittely, 3*1 km veto yli tavoitevauhdilla (alle 4min) jolloin syke nousee yli anerobisen kynnyksen, palautuksissa syke lasketaan noin 120-130, verryttely

Siis nama kerran viikkoon, muutoksena aiempaan oli etta kovat treenit oli kovia ja helpot helppoja. Oli helppo noudattaa ja toimi mulle kuin haka, cooper nousi 3000:sta 3200:aan.

Toimiiko myös silleen että vetää nuo "löysemmät" treenit rulliksilla ja sitten nuo kovemmat juoksemalla?, tavoitteena myös cooper, tiistaina meni 2700, tavoite saada se yli 2800m.

Nyt en osaa sanoa varmasti, luulen etta ei toimi ainakaan yhta hyvin. Luistelu kuitenkin ottaa erilailla lihaksiin, mutta voihan sita kokeilla.

Joo olen huomannut kun kesällä jäkis joukkueen kanssa ollaa näitä coopereita juostu, niin ei sitä jäällä huomaa että kuka on juossut kesällä yli 3000m ja kuka alle, mulla on cooper ollu yleensä siinä +-2750m ja aina oon kumminkin jaksanut painaa peleissä ja treeneissä yhtälailla kun yli 3000m juoksijat. Taidankin tehdä niin että käyn aina ennen salia juoksemassa 3km lenkin suht kovaa vauhtia, ja kahtena välipäivänä pidempi lenkki rulliksilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom