Juoksuohjelma

Ikä
42
jos täält löytyy juoksua aktiivisesti harrastavii ni vois vähän kertoo et miten tota juoksukuntoo ois paras lähtee kohottaa

oon käyny lenkillä jostain huhtikuusta, mutta sillä tuloksella että kunto ei oo mun mielestä kasvanu yhtää, johtuen varmaanki siitä että lenkki on aina se sama, eli kevyttä juoksua n.tunti, pulssi pysyy tälhetkellä iha samoissa lukemissa ku sillon alussaki, ellei nykyää jopa vähän korkeemmalla...

eli pääharrastus on lihastenkasvattaminen salilla mut haluisin myös kohtalaisen juoksukunnon, mihinkää maratonille eioo tarkotus lähtee ja mun mielestä noi ei oo toisiaan täysin pois sulkevia juttuja vaikka monet nii väittääki

salitreeniä tulee viikossa 3kertaa, lenkki välipäivänä 2-3kertaa vko

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
juoksemiseen pätee sama sääntö, kuin moniin muihinkin juttuihin. lukemalla oppii lukemaan, kirjoittamalla kirjoittamaan.... ja tänään hokasin itse, että laskemalla oppii laskemaan. YO-kokeet lähestyy.
Eli sun pitää juosta, juosta vähän enemmän ja sitten juosta.

linkki.: navy seals tuolla on hyvä ohjelma, jolla saa kuntoa kasvatettua. Pitää kuitenkin muistaa, että lihasten kasvatus ja juokseminen ei välttämättä sovi niin hyvin yhteen...

Originally posted by SuperStar82

...eli pääharrastus on lihastenkasvattaminen salilla mut haluisin myös kohtalaisen juoksukunnon, mihinkää maratonille eioo tarkotus lähtee ja mun mielestä noi ei oo toisiaan täysin pois sulkevia juttuja vaikka monet nii väittääki

Montakos isokokoista karjua olet maratoonilla tai edes kympin kisoissa nähnyt, kyllä kestävyysjuoksijan ihannekroppa näyttää hieman laihemmalta... Jaa niin mut maratoonarit ja muut marsut syö liikaa hiilareita ei niillä voi ollakkaan lihaksia...;)

Leikki leikkinä. Juoksu on harjoite kuten muutkin. Jotta kehitystä tapahtuu, harjoittelun on oltava progressiivista, joko matkan osalta tai vauhdin tai molempien. Erilaisia intervalleja kannattaa kokeilla.

Originally posted by hash pipe

Pitää kuitenkin muistaa, että lihasten kasvatus ja juokseminen ei välttämättä sovi niin hyvin yhteen...

Eli lopeta se helkutin "nylkyttäminen", ja jos juokseminen kiinostaa, niin pelkkää pikajuoksua.

A) paljon mielenkiinoisempaa
B) lihat ei lähe pois
C) osittain voimalaji

... niin ja ketä se airobinen kunto kiinnostaa:kuola:

Originally posted by Pertti 123
... niin ja ketä se airobinen kunto kiinnostaa
o/ Hyvästä aerobisesta kunnosta on pelkkää hyötyä, huonosta aerobisesta kunnosta on vastaavasti pelkkää haittaa, mm. pitkällä tähtäimellä terveysriski.

vähä ounastelinki ettei porukka ymmärrä ku voimailu forumilla pistää tälläsen kyssärin :)

mutta siis ei mun oo tarkotus mikskään kenialaiseks alkaa vaan saada hyvä peruskunto, mun "bodaus" tavotteet ei muutenkaa oo missään hirveen korkeella, koskaan en tuu mikskään helvetin isoks karjuks kasvamaa, sehän nyt on melkeen selvää kun ei roinaa käytä

elikkä siis jonkunverran lihaksia, kiree kroppa, hyvä kunto, munmielestä ei todellakaa mikää mahdoton yhtälö

SuperStar82, Jortsu

Juu tottakai siitä airobisesta kunnosta on vain ja ainoastaan hyötyä, enemmän läpällä tota edellistä kirjoitin.

Ei muuta kun lenkille:thumbs:

Itse harrastan YU:ta, mutta en osaa sen paremmin neuvoa, kuin että lyhyempiä ja pidempiä lenkkejä sekä tietenkin hiljaisempia ja kovempia. Eli monipuolisesti. Suosi pehmeitä juoksu alustoja ja hyviä kenkiä, niin ei välttämättä tartte 3kk:n päästä kysellä neuvoja penikkatautiin.

Hola,

ite käyn salilla perinteiset 3krt/vko ja sitten muutaman kilsan lenkillä 1-2krt/vko. Juoksen siis suht lyhyitä lenkkejä, mutta verenmaku suussa. Ite en oo huomannut kuin positiivisia vaikutuksia. Hapenottokyky tietty parantuu, lisäksi esim pohkeet kasvaneet jne..muutenkin jotenkin "parempi" olo, vaikea selittää.

Kannattaa toki huomioida ylikunnon vaara. Pidänkin välillä (ehkä kerran/kk) pelkästään aerobisia viikoja, jolloin aerobista 4-5krt/vko.

Kuten oon joissain aikasemmissa posteissa kertoillut, ei tavoitteenani oo Ronnie Coleman, vaan aion pitää painoni tuossa n.80kg:ssa.

Lenkeille pätee sama kuin podailulle, eli pyri juoksemaan lenkit yhä nopeammin ja nopeammin (nousujohtoisesti).

Lisäksi en usko "hölkkään", eli juoksen siis niin kovaa kuin jaloistani pääsen. Lenkin jälkeen onkin usein oksennus lähellä jne..
Toimii ainakin mulle. :)

Lenkkeilylle oiva vaihtoehto:
Running Man

Ollaan kaverin kanssa tykätty!

Itse nuorempana juoksua harrasteneena voin jotain vinkkiä jakaa:

Yksi tehokkaimmista kunnon ja vauhtikestävyyden kohottajista mielestäni on vedot. Etenkin ylämäkivedot.

Lämmittele alkuun hölkkäämällä noin pari kilometriä. Tähän päälle kevyt alkuvenyttely. Sitten etsit paikan, jossa maasto on samanlaista juostavan matka verran. Esimerkiksi 100 metrin matka tasaista/ylämäkeä/loivaa alamäkeä.
Juostavien sarjojen määriä ja tehoja voi varioida aika paljon. Esimerkiksi vaikka sarja 5-4-3. Ensimmäiset viisi vetoa 80 % teholla, tämän jälkeen tauko. Neljä vetoa 90 % teholla ja taas tauko. Loput kolme vetoa täydellä teholla. Lopuksi vielä kevyttä loppuverryttelyhölkkää. Suosittelen aloittamaan huomattavasti edellä mainittua kevyemmin, noista voi mennä helposti tukkoon. Tämän tyyppisiä vetoharjoituksia pari kertaa viikossa.

Jos todella haluaa rääkätä itseään, suosittelen ylämäkivetoja jyrkissä mäissä. Vetää pahimillaan vertoja Hulkin jalkatreeneille :evil:

Originally posted by MuscleMemory

Yksi tehokkaimmista kunnon ja vauhtikestävyyden kohottajista mielestäni on vedot. Etenkin ylämäkivedot.

Lämmittele alkuun hölkkäämällä noin pari kilometriä. Tähän päälle kevyt alkuvenyttely. Sitten etsit paikan, jossa maasto on samanlaista juostavan matka verran. Esimerkiksi 100 metrin matka tasaista/ylämäkeä/loivaa alamäkeä.
Juostavien sarjojen määriä ja tehoja voi varioida aika paljon. Esimerkiksi vaikka sarja 5-4-3. Ensimmäiset viisi vetoa 80 % teholla, tämän jälkeen tauko. Neljä vetoa 90 % teholla ja taas tauko. Loput kolme vetoa täydellä teholla. Lopuksi vielä kevyttä loppuverryttelyhölkkää. Suosittelen aloittamaan huomattavasti edellä mainittua kevyemmin, noista voi mennä helposti tukkoon. Tämän tyyppisiä vetoharjoituksia pari kertaa viikossa.

Jos todella haluaa rääkätä itseään, suosittelen ylämäkivetoja jyrkissä mäissä. Vetää pahimillaan vertoja Hulkin jalkatreeneille :evil:

Veto = sprintti ? :)

Originally posted by trebla
Veto = sprintti ? :)
Näin se homma etenee :kippis1:

Originally posted by MuscleMemory

Kyllä toi lähinnä lisää vauhtikestävyyttä. Eli voi olla kovaa ja kivaa, mutta ei toi ole parhaimmasta päästä airobisen kunnon kehittämiselle.

EDIT: siis noi 80% ja 90% vedot on jo lähempänä nopeus harjoitusta, kuin kestävyys. Jos haluaa vedoilla parantaa kestävyyttä, niin vaikka tällanen:

3-5x500-1000m / palautus 1-2min kävellen tai hölkäten / vauhti reipasta hölkkä vauhtia tai kevyttä juoksua

Olen harrastanut juoksua ja harrastan edelleen...

Oma ohjelma ja tavoitteena ylläpitää aerobista kuntoa kuntosaliharjoittelun yhteydessä

ma kuntosali
ti lepo (tai kevyt tasavauhtinen juoksu/rullaluistelu 30 min (syke 130-150))
ke kuntosali
to lepo
pe kuntosali
la noin 30 min kevyt matkalla 5-6 x 50-100m kiihdytyksiä, palautukset kävellen
su 50- 60 min kevyt aerobinen juoksua (syke 130-150)

jos heikko lähtötaso su lenkkin voi aloittaa lyhyemmästä esim. 20 min ja pidentää viikon-kahden välein 5 min

Onkos tääl pakkiksel paljon pikajuoksijoita?

Entäs bodarit, kuinka moni koittanut paljon menee satasella?

Itse olen huomannut että juoksu nopeus pikamatkoilla on parantunut pelkällä punttireenillä.

Ajattelin aloittaa testaan HIIT:iä huomenaamusta alkaen. Running Man-systeemiä ajattelin aluksi.

Tuli vain mieleen, että toivottavasti se ei herätä muissa aamulenkkeilijöissä tai kävelijöissä ihmetystä?

Kuitenkin 7.00 aamulla joku mummo on sauvakävelemässä, kun ilmestyn yllättäen metsäpolulta naama punaisena sekä hirveä läähätys päällä. Tietenkin silloin alkaa juuri sprinttiosuus, jolloin 90 kiloa lihasmassaa singahtaa mummon suuntaan...

Hemmetti, minä itsekkin säikähtäisin tuollaista ilmestystä. Eihän ne mummot saa sydänkohtausta tai ala tökkimään niillä sauvoilla, kun niistä yrittää ohi :D

jep, kiitti vinkeistä ja linkeistä, noi on nyt bookmarkeissa

ajattelin nyt alottaa tälläsen että vedän vuorotellen kovan lyhyen juoksun ja sitte kevyen pitkän juoksun, esim tänää vedin 25minuuttii niin täysii ku lähti, tohonki autto kyl se ku purtsil oli jotai ala asteelaisii juoksemas ni enhä mä nyt perkele voinu niille hävitä :lol2: lopputulos oli kyllä melkee tämä :urjo: .... sitte jos ei toimi ni otetaa toi hiit käyttöö, voi olla aika hc treeni mitä mä oon tosta lukenu

Originally posted by MrMikey
Itse olen huomannut että juoksu nopeus pikamatkoilla on parantunut pelkällä punttireenillä.

Niinpä, nopeus vaatii voimaa taakse, niin vartaloon kuin itse jalkoihinkin.

onkos jollakin käsitystä siitä mikä urheilukentän juoksuradan kovuus on verrattuna maantiehen, hiekka/soratiehen tai pururataan?....kuvittelisin et jonkin verran kovempi kun pururata mut jollakin oikeaa kokemusta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom