Juoksumatto vs. lenkkipolku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tiinuli
  • Aloitettu Aloitettu
Kävipä ylpeys lankeemuksen edellä... Olen koko talven juossut salin juoksumatolla ja eilen uskaltauduin pururadalle. Luulin että kuntoa piisaa, mutta toisin kävi. Tänään on reisilihakset aivan tukossa, vaikka en juossut (tai itseasiassa hölkännyt) kuin 30 min, ja jyrkimmät ylämäet kävelin. Venyttelyäkään en unohtanut.

Onko vielä toivoa, että minäkin joskus juoksisin hiukset hulmuten (tai hikimärkänä :D ) pururadalla raittiissa ilmassa yli puolentunnin lenkkejä ilman seuraavan päivän lihaskipua? Jos on, niin milloin? Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Juu, juoksumatolla lenkkeily on kyllä ihan eri asia, kun tuolla luonnossa hyppely. Varsinkin kaikki muut kun kestopäällysteet ovat varmasti juoksumattoon verrattuna puolet rankempia...

Itse tapaan kans juosta talvisin matolla, ja säiden suosiessa siirryn ulkolenkkeilyyn. Mulla ottaa muutaman lenkin verran tottua maastoon, mutta sen jälkeen juokseminen onkin jo mukavaa ja kevyttä. Jalat eivät yleensä juuri parin viikon (jos n.3 lenkkiä/vko) jälkeen ole oireilleet. Äkkiä ulkona juoksemiseen tottuu, ja kyllä se matollakin juokseminen on kartuttanut juoksukunto tiliä :)

Ei muuta kun leinkkeily iloa, äläkä missään tapauksessa luovuta vielä :)

En mä tosta juoksumatosta tiedä, mutta kannattaa pitää hölkkävauhti tarpeeksi hitaana, niin se juokseminen sujuu jouhevammin. Mulla ainakin vauhti tuppaa kiiiiiihtymään vieläkin liian kovaksi. (varsinkin jos joku teräsvaari kiitää ohi) Joudun monta kertaa tietoisesti hidastamaan vauhtia. Alotin lenkkeilyn viime joulukuussa.

Eli etanavauhti on paras alkuun, vaikka tuntuisikin et kävelijätkin menee ohi. Ja kun juoksee tarpeeksi hitaasti, jalat alkaa rullaamaan tahdikkaasti ja hengitys kulkee vaivatta, ja lopulta juokseminen tai hölkkä on nautinnollista! Ja ei oo todellakaan pakko juosta koko matkaa! Juokseminen vaatii tietynlasita sisukkuutta eli vaikkei se heti tunnukaan ah- niin ihanalta, niin silti vaan puskee itsensä lenkille. Mulla meni 2-3 kuukautta, kunnes tuli sellainen lenkki, että juokseminen tuntui kevyeltä ja riemukkaalta. Maltti on valttia!

Lenkkeily vaati jaloilta tottumista, luulisin että muutama viikko riittää.

Originally posted by Fox
En mä tosta juoksumatosta tiedä, mutta kannattaa pitää hölkkävauhti tarpeeksi hitaana, niin se juokseminen sujuu jouhevammin. Mulla ainakin vauhti tuppaa kiiiiiihtymään vieläkin liian kovaksi. (varsinkin jos joku teräsvaari kiitää ohi) Joudun monta kertaa tietoisesti hidastamaan vauhtia. Alotin lenkkeilyn viime joulukuussa.

Eli etanavauhti on paras alkuun, vaikka tuntuisikin et kävelijätkin menee ohi. Ja kun juoksee tarpeeksi hitaasti, jalat alkaa rullaamaan tahdikkaasti ja hengitys kulkee vaivatta, ja lopulta juokseminen tai hölkkä on nautinnollista! Ja ei oo todellakaan pakko juosta koko matkaa! Juokseminen vaatii tietynlasita sisukkuutta eli vaikkei se heti tunnukaan ah- niin ihanalta, niin silti vaan puskee itsensä lenkille. Mulla meni 2-3 kuukautta, kunnes tuli sellainen lenkki, että juokseminen tuntui kevyeltä ja riemukkaalta. Maltti on valttia!

Lenkkeily vaati jaloilta tottumista, luulisin että muutama viikko riittää.

Hitaastihan sitä hölkättiinkin, ja ylämäet käveltiin :D Juoksumatolla lenkkeilyyn olen kyllä tottunut, se taitaa olla helpompaa kuin lenkkeily maastossa: kone pitää tahdin tasaisena ja varmasti tarpeeksi hitaana. Sykemittari on tietty hyvä lenkkikaveri, se kertoo milloin mennään liian lujaa. Kun sen vaan muistaisi kaivaa kaapista pölyttymästä :lol2:

Lisäkysymys olisi: miten te lenkkeilijät sijoitatte lenkkipäivät suhteessa jalkapäivään ettei palautuminen kärsisi?

Mä en kykene jalkatreenin jälkeisenä päivänä kunnolla edes kävelemään, puhumattakaan juoksu lenkistä. Toisaalta lenkki ennen sali päivää ottaa tehot pois varsinaisesta jalkatreenistä. Eli jos jalkatreenit on keskiviikkona, teen kevyen lenkin (yleensä pelkästään pitkän sauvakävelylenkin) tiistaina ja kovemmat juoksut ajoitan perjantaista eteenpäin. Nykyään tosin itsellä on jäänyt nää kovat juoksulenkit vähälle, teen mieluummin aamuaerobisen sauvojen kanssa rasvanpoltto sykkeellä. Vaan mikä onkaan nautinnollisempaa kuin kunnon juoksulenkin jälkeinen endorfiinitila :)

Originally posted by tiinuli

Lisäkysymys olisi: miten te lenkkeilijät sijoitatte lenkkipäivät suhteessa jalkapäivään ettei palautuminen kärsisi?

Mä voin juosta jalkapäivää edeltävänä päivänä, mutta en samana päivänä edes ennen treenejä. Myös jalkapäivän jälkeen pidän juoksuvapaana 1 tai 2 päivää. Mulle toi lenkkeilyn sijoittaminen aikatauluun ei ole ongelma, koska punttitreeni on 8 päivän kierrolla, ja siitä max kolme päivää lepuutan jalkoja lenkistä jalkapäivän takia. Siihen jää sitten vielä 5 päivää, joihin sovitan yleensä 3 lenkkiä.

Olipas sekavaa...toivottavasti joku tolkku löytyy ;)

Juokseminen vaatii tietynlasita sisukkuutta eli vaikkei se heti tunnukaan ah- niin ihanalta

Kunnioitan kaikkia ihmisiä, jotka jaksavat juosta. :worship: Siinä se kunto punnitaan. Ja olo tuntuu paljon terveemmältä ja vahvemmalta kun jaksaa juosta.

Itse pyrin hölkkäilemään/kävelemään myös jalkatreenin jälkeen n. 20 minuuttia, vaikka jalat ovat makaroonia. Auttaa huomattavasti palautumista. Jalkatreenin jälkeisenä päivänä teen myös kevyen hölkkälenkin.

Hyviä juoksuilmoja!

Toivottapi Kaddy :thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom