Juoksukunnon romahtaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoizu
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka lyhyessä ajassa kunto voi romahtaa?

Tuossa elokuussa olin kohtuu kunnossa, pari tuntia juoksua 160 sykkeellä oli muutaman kerran viikossa ohjelmassa punttisalin lisäksi. Sen jälkeen oli putkeen muutamat flunssat, joista toipuminen kesti yli kuukauden. Näiden jälkeen tein loppuvuoden tehokkaasti punttia ja painoa tuli siinä sivussa noin 5kiloa lisää.

Nyt taas lämpimien säiden innoittamana aloitin lenkkeilyn ja huomaan, kuinka kunto on kertakaikkiaan romahtanut. Rennolla hölkällä syke kohoaa 180:een jo kymmenessä minuutissa. Hengästyminenkin tapahtuu todella nopeasti. Ennen piti noihin sykelukemiin päästäkseen juosta kovaa ylämäkeen.

Pitäiskö raahautua lääkäriin vai voiko tämä olla "normaalia", aerobisen liikunnan puutteen aiheuttamaa kunnon laskua? Onko kellään käynyt samoin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yhtäältä kyse on tauon aihettamasta kunnon laskusta. Toisaalta lämpimämmällä ilmalla, kesällä on helpompi lenkkeillä kuin talvella. Vaikka nyt on leutoa, niin mittari näyttää kuitenkin alle 5 asteen lämpötilaa. Lenkkeily vie enemmän energiaa kylmällä kuin lämpimällä ilmalla. Johtuneeko se siitä, että ruumiinlämmön ylläpitäminen vie energiaa.

Sairastelu, tauko juoksemisessa, puntti, painonlisäys. Siinäpä taitaa syyt olla. Toki sääkin on huonompi, mutta tuskin se vaikuttaa juurikaan.

Eiköhän tuo ole ihan normaalia, että kunto laskee dramaattisesti. Kyllä kunto myös nousee takaisin aika nopeasti (tosin painon lisäys näkyy kyllä).

PS:juoksit 2 tunnin lenkkejä 160 sykkeillä :eek:

Kuulostas paremmalta, jos sykkeet olis välillä 120-150.

Okei, ei ne varmaan koko ajan 160 sykkeellä ollut...
Itse asiassa tarkastin mittarin muistista niin keskiarvot on jotain 140. Aika kultaa muistot, heh.

Noiden mittareiden lukemiin ei muutenkaan ole aina luottamista. Mun Polar väitti maratonin keskisykkeeksi jotain himan päälle 170:n(homma oli aikeissa kusta tähän alkutaipaleella, kun ei uskaltanut pitää tavoitevauhtia). Liaten taisi siinä tilanteessa ottaa häröä muista lähettimistä, vaikka koodattu onkin. Samaten maksimisykkeiksi se arpoo välillä hulppeita 220-lukemia, vaikka ihan yksin mäkiä rankoisi.

Noiden mittareiden lukemiin ei muutenkaan ole aina luottamista. Mun Polar väitti maratonin keskisykkeeksi jotain himan päälle 170:n(homma oli aikeissa kusta tähän alkutaipaleella, kun ei uskaltanut pitää tavoitevauhtia). Liaten taisi siinä tilanteessa ottaa häröä muista lähettimistä, vaikka koodattu onkin. Samaten maksimisykkeiksi se arpoo välillä hulppeita 220-lukemia, vaikka ihan yksin mäkiä rankoisi.
Kannattaa kostuttaa sensori ultraäänigeelillä (saa apteekista, on siis geeliä, jota käytetään ultraäänitutkimuksissa) veden sijasta, itselläni auttoi satunnaisiin häiriöihin.

PS:juoksit 2 tunnin lenkkejä 160 sykkeillä :eek:

Mitäs ihmeellistä tuossa on? Joillekin tuo on ihan peruskestävyyssyke vielä.

Hoizu: Sinun tapauksessasi ei välttämättä ole kyse kunnon laskemisesta vaan siitä, etteivät jalkasi ole tottuneet vielä juoksemiseen (toisin sanoen juoksusta puuttuu taloudellisuus). Itse pidin juoksusta vuoden mittaisen tauon, jonka aikana kävin aktiivisesti puntilla ja pyöräilin (parhaimmillaan yhteensä 10 tuntia viikossa). Ensimmäinen juoksuharjoitus jonka tein, oli kestoltaan 15 minuuttia, onnettomalla vauhdilla ja yhden kävelytauon kera. Reilu kuukausi eteenpäin ja kevyet 10 kilometrin lenkit jälleen onnistuivat.

Toki on mahdollista, että aerobinen kuntosi on laskenut rajusti ja se pitää jälleen uudelleenrakentaa.

Olkaapa viikko juoksematta niin kuolette kovaan lenkkiin. Eli jos et juokse koko ajan niin kyllä se kuntokin lähtee, mutta palautuukin nopeasti. Ei muuta kuin niskasta kiinni otat ittees ja lähet juokseen kevyttä hölkkää. Ja se pari kertaa viikossa vähintään. Se on vähän joka asiassa että pitää tehdä koko ajan tai ei tuu mitään :rolleyes:

Kiitoksia rohkaisusta, kait se tästä lähtee. Koskaan ennen en näin pitkiä taukoja pitänyt, ei elimistö näköjään tykännyt yhtään.

Pienikin painonlisäys tuntuu juoksukunnossa! Mietipä, 5 kiloa, eli kuin lähtisit lenkille viiden litrasen maitotölkin kanssa verrattuna aikaisempaan painoosi.

Itse olen huomannut, että juoksu tökkii, kun kroppa on kerännyt nestettä, esim pari kiloa.

Tota painojuttua ei tule ajateltua, koska sitä on aina tottunut sen hetkiseen painoon.

Jos lyhyessä ajassa tulee 5 kiloa painoa ja erityisesti, jos sinä aikana ei ole juossut (eli keho ei tottunut sen painon kanssa juoksemiseen), niin ero on melkeen, kuin juoksis reppu selässä, jossa on 5 kilon käsipaino.

Kaikki varmaan arvaa, että homma on aika nihkeetä tolleen. Ei ne maratoonarit ole sen näkösiä sattumalta / huvin vuoksi

Oma kokemus painonnoususta ja juoksemattomuudesta on seuraava:
Juoksin 10-15 km lenkkejä melko kevyesti vielä viime kesänä. Syksy meni bulkatessa, kävin salilla 4 krt viikko, en juossut ollenkaan :david: Painoa tuli lisää 8 kg, josta myös kertyi läskiä...
Jokatapauksessa, kokeilin taas lenkkiä joulukuussa, puoli tuntia ja n. 5 km oli se mihin pystyi juuri ja juuri. Huh, nyt menee sitten tämän vuoden alkupuoli lenkkeillessä, että puolimaraton taittuu kesällä :whip:

eiköhän se syy ole kokonaisuus, jossa painonlisäys on pääosassa. Etenkin jos kroppasi ei ole tottunut "työstämään" sitä lisäpainoa. Sopivalla harjoittelulla molemmat kyllä onnistuu (lihasmassan hankinta ja juoksukestävyyden parantaminen) itselläni on mennyt 15v, jotta oikea taso (se missä viihtyy) löytyi.

Mullakin on kyssäri tähän kunnon romahtamiseen. Elikkäs nyt on ollu useita kuukausia taukoa lähes kaikesta liikunnasta. Nyt kun olen taas alkanut lenkkeilemään, niin jalat tuntuvat puutuvan lenkkeillessä. Onko kunnon romahtaminen syy tähän, vai onko kenties juoksutekniikka hakusessa?

Olen ajatellut, että joskus pitäisi pelkästään kokeilla juosta mahdollisimman pitkiä pätkiä jossain kestävyyden takia, sillä olen aina ollut semmoinen, että hengästyn jossain juoksussa nopeasti ja kurkku kuivuu ja keuhkot repeää esim. cooperissa = mitä teet, jos on vain lihaksia lisää, kun ei ole kestävyyttä? Varmasti jos tuohon rupeaisi, saattaisi laihtua hieman siinä samalla ja laihtuminenhan ei varsinainen tarkoitus ole. Mutta sopiiko sellainen yhtälö ollenkaan, että salilla treenaa lihasvoimaa ja kokoa ja sitten samalla kestävyyttä juoksulla hankkii, koska sellainenhan polttaa rasvaa ja sitten lihaksia, jos pääsee oikein laihtumaan (ei tapahdu varmaan viikossa, mutta silti).

minäkin haluisin tietää tuon, mitä tuo nimimerkki Penska kysyi tuossa että: "Sopiiko sellainen yhtälö ollenkaan, että salilla treenaa lihasvoimaa ja kokoa ja sitten samalla kestävyyttä juoksulla hankkii?"

minäkin haluisin tietää tuon, mitä tuo nimimerkki Penska kysyi tuossa että: "Sopiiko sellainen yhtälö ollenkaan, että salilla treenaa lihasvoimaa ja kokoa ja sitten samalla kestävyyttä juoksulla hankkii?"

Itse aloitin kuntosali- ja juoksu harrastuksen noin puoli vuotta sitten, ja kyllä ne tuntuisi sopivan ihan hyvin yhteen. Lihasvoima kasvanut omasta mielestäni huomattavasti (painoakin tullut yli 8 kiloa lisää) ja cooper tulos parantunut yli 500 metrillä.

Itse tuossa otin 100kg:lla ATG-kyykkyä ja joku voimanostaja siinä tuli sarjan jälkeen löpisemään että "näyttää sinulla olevan lahjoja lajiin, vaikka tosin tangosta puuttuukin se toiset 100kg vielä."
Siinä sitten jotain lätistiin ja vinkiksi antoi että "elä tuhlaa aikaas lenkkeilyyn, kyllä tuut huomaamaan sen vaikka kyykkytuloksessa kun semmosia vetelee".

Tiedä sitten kuinka asiantuntija tämä on, mutta kuulosti ihan järkeenkäyvältä.

Juoksukunto kyllä huononee todella selvästi kun paino nousee, eikä sääret tykkää juoksusta yhtään juoksutauon ja painonnousun jälkeen.
Mutta hiihto ja pyörä kulkevatkin yllättäen kevyesti, erityisesti ylämäet. mahdollisimman hyvä kunto yleisesti ottaen, ei ole sama asia välttämättä, kuin mahdollisimman hyvä juoksukunto.

Itse tuossa otin 100kg:lla ATG-kyykkyä ja joku voimanostaja siinä tuli sarjan jälkeen löpisemään että "näyttää sinulla olevan lahjoja lajiin, vaikka tosin tangosta puuttuukin se toiset 100kg vielä."
Siinä sitten jotain lätistiin ja vinkiksi antoi että "elä tuhlaa aikaas lenkkeilyyn, kyllä tuut huomaamaan sen vaikka kyykkytuloksessa kun semmosia vetelee".

Tiedä sitten kuinka asiantuntija tämä on, mutta kuulosti ihan järkeenkäyvältä.

Paskapuhetta. Kevyt, peruskuntoa ylläpitävä harjoittelu vain tukee punttiharrastusta. Palautuminen ja kovat salitreenit onnistuvat paremmin nimenomaan hyvän kestävyyden ansiosta.

Veikkaisin, että kaksi aerobista ja neljä punttiharjoitusta viikossa olisi ihanteellisin määrä, jos pyritään nimenomaan salilla hyviin tuloksiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom