Juoksu..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ossi-
  • Aloitettu Aloitettu
Sori ku kirjotan aina tanne mutta ois taas kysymistä..eli heräsin tänään kello 6,45 join ED puoli pulloa ja juoksemaan lähin kello 7,00...Mikä on ku en pystynyt ensimmäiseen kilometriin juoksemaan ollenkaan..?? :( jalkoissa tuntui kipua yms.. mutta sitte ku olin siin jonkin aikaa kävellyt ja vähä hölkännykki..pysty sitte alkaa juoksemaan..Onko mitn vinkkejä että voisin heti alkaa kunnolla juoksemaan.?.ku meinaa ettei oo oikeen aikaa muute..
Mut kiitti taas jos joku vois vastata!! :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei sun kirjotuksistas tarvitse anteeksi pyydellä ;)

Lihaksia täytyy hieman verrytellä, venytellä ja lämmitellä ennenkuin niitä alkaa rasittaa.
Tämä jo pelkästään siksi, että harjoituksesta saadaan maksimaalinen hyöty kun lihaksissa kiertää veri paremmin ja kehitystäkin tulee tehokkaammin.

Siihen täytyy vaan varata se 10min lisää aamuun että saa edes vähän paikkoja auki venyttelyllä ja lenkin alussa vaikka kävellä juurikin tuo ensimmäinen kilometri.
Pieni uhraus, suuri hyöty!

Joh

Se vähä mitä nyt omalla kokemuksella voin sanoa on että itse(kään) en tehnyt minkäänlaisia verryttelyjä, ei sillä etteikö niistä olisi hyötyä. No, kipuhan siinä iski pari kertaa ensi viikkojen aikana, sen jälkeen lihakset tottuivatkin jo.

Tuo särky kesti yleensä pari ensimmäistä kilometria ja lopahti sitten, muutenkin jos lenkillä ollessa tulee tarve keskittyä johonkin muuhun kuin itse lenkkeilyyn kannattaa hankkia mp3-soitin tai kaveri, jälkimmäinen on huomattavasti halvempi (tosin niistäkin aika harvan saa houkuteltua 7:00 lenkille) :D

osta isotonic jauhetta se on ainakin meikäläisellä toiminu..

muista levätä hyvin ennen kunnon juoksu treeniä koska jos kipua alkaa nopeasti tuntua niin lihakset ei ole vielä tarpeeksi palautunu onhan kyse isosta lihas ryhmästä

sori kirjoitusvirheistä oon kännis :)

KrisuK sanoi:
Se vähä mitä nyt omalla kokemuksella voin sanoa on että itse(kään) en tehnyt minkäänlaisia verryttelyjä, ei sillä etteikö niistä olisi hyötyä. No, kipuhan siinä iski pari kertaa ensi viikkojen aikana, sen jälkeen lihakset tottuivatkin jo.
Kyllähän ne tottuu vaikka tolpan potkimiseen, mutta esim. nilkkojen oikeanmukaiseen tottumiseen suosittelisin venyttelyä ja lämmittelyä (samalla muullekin kropalle). Säästyy monelta marssivammalta yms. "kivalta" myöhemmin.

Juoksusta edelleen!

Kesä vain kaunistuu,mutta kohta on jo syksy tulossa.Kevät toikkariin sain liikunnasta kympin vaikka en juossut cuupperissa kuin 2550m.Syksyksi sitten vaihtuukin opettaja joka katsoo paljon cuupperiin.Eli cuupperiin pitäs treenata!
Täs on semmonen 2kk aikaa.

Kannattaako eka kuukausi luoda perus kestävyyttä ja toisella kuukaudella sitten vauhtikestävyyttä?Pistäkäähän kaikki harjoitus vinkit tänne!
Sprintissä olen melko hyvä mutta esim hapenottokykyni on huono.

Elkaa kirjoittako että lue muut threadit läpi.Toki minä olen ne jo lukenut.

Minkä laiseen tulokseen minulla on mahdollisuus päästä?Tuohon cuuper tulokseen en treenannut ollenkaan,enkä juoksua muutenkaan.Oon siis 14v.

Kiitos kaikille jotka vastaavat! Hyvää kessää :)

Entinen SM-tason juoksija kertoi, että Cooper-tulosta on nopeinta petrata esim. 1000m vedoilla. Asia ei silloin eikä vieläkään hirveästi kiinnostanut, mutta ymmärsin sen niin, että vetäistään ilmeisesti kovilla sykkeillä 1000m - tauko - 1000m jne. Osaavat kertokaa enemmän.

Eipä mullakaan pahemmin mitään tietoa ole mutta jos reenaisin coopperiä/1500m tjms, niin harjoittelisin varmaan parisen kertaa viikossa matalalla sykkeellä matkaa. (hapenottokyky ja kestävyys paranee.) Ja sitten kerran/kaksi viikossa intervalliharjoituksia. Elikkä
noin mitä m80 sanoi. aloittaisin ehkä 500m:stä jos ei ole aikasemmin pahemmin juoksua reenaillut..:)

itselläni parani cooper-tulos viime kesän aikana 3000 -> 3130 kolmessa kuukaudessa, kun tuli juostua n. 100km / kk eli yhteensä 300km, eli juoksukilometreihin nähden cooper-parannus oli melkein 50m / 100km,
juostua tuli kaikenlaisia lenkkejä, yksi maraton mutta ei juuri ollenkaan HIIT-harjoittelua(joka varmaan tehokkaamin olisi auttanut cooperiin).

n. 5 vuotta sitten kahdessa kuukaudessa nousi tulos 2770 -> 2915,
ehkä hiukan pienemmällä juoksumäärällä(luokkaa 80km/kk,
eli n. 145m / 160km )

varmaan tuossa 2500sta kehitys kyllä kulkee ylöspäin selvästi nopeammin kuin noista kovemmista lähtöasetelmista, joten varmaan jokainen 1km treeniä tuonee varmaan metrin lisää tulokseen.

Myös sillä, että valitsee juoksunopeuden väärin ( juoksee joko liian hiljaa alussa, tai juoksee liian kovaa ja rasittaa itsensä eikä lopussa jaksa) saa helposti luokkaa 100m "tasoaan" huonomman tuloksen cooperissa.

jos tuo 2550 oli "onnistunut juoksu", voisin parin kuukauden päästä sellaisella "kohtuutreenillä" pitää mahdollisena jotain 2750ntä, kovalla(>150km/kk) treenillä ehkä jotain2850-2900aa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom