Juoksu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Orava
  • Aloitettu Aloitettu

Orava

Chef
Tässä kesän pilkottaessa olisi tarkoitus alkaa juoksemaan ja ajattelin kysäistä teiltä vähän enemmän asiasta tietäviltä muutaman kysymyksen :rock:
1. Minkälainen on oikeanlainen juoksu tekniikka?
2. Minkälaiset kengät olisivat hyvät? tällä hetkellä käytössä nilkkaa tukevat adidaksen lenkkarit.
3.Mitä kannattaisi syödä juoksureissua ennen?
4. Kumpi olisi parempaa kunnon 30 minuutin juoksu vaiko HIIT?
Ja jos jollakin on näitä omakohtaisia tarinoita HIITistä niin tännevain :hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1. Jokaisella omansa. Turhaan mietit tollasia, jos aiot tehdä perushölkkää.
2. Sellaiset kengät, jotka on tarkoitettu hölkkäämiseen. Myyjä auttaa.
3. Ihan tavallista safkaa. Jos olo on hyvä ja mahassa ei paina, niin hölkkä kulkee. Ei niitä hiilareita tarvi miettiä, jos lenkit on jotain 30-45 minsaa.
4. Siis mihin? Kokeile molempia ja ala tekemään sitä kumpi on kivempaa.

Juha1 sanoi:
Olisiko joku protskudrinkki&maltoa ja 200mg kofua hyvä?

Tavallista safkaa ja mieluiten muutama tunti ennen lenkkiä. Mihin ihmeeseen tuota kofua tarttee, meinaatko että nukahdat kesken lenkin? :)

Itse juoksen jotain tunnin matkoja niin sen olen huomannut että juoksupäivänä ei minun ainakaan kannata syödä minkään lajin kasviksia. Juoksusta ei meinaan tuolloin meinaa tulla yhtään mitään kun kasvikset alkavat tunkemaan ylös mahasta.

D.Yates sanoi:
Tavallista safkaa ja mieluiten muutama tunti ennen lenkkiä. Mihin ihmeeseen tuota kofua tarttee, meinaatko että nukahdat kesken lenkin? :)
Siihen että tämmöinen tonnikeiju jaksaisi juosta :)

Juha1 sanoi:
Ja jos jollakin on näitä omakohtaisia tarinoita HIITistä niin tännevain :hyper:

Tämä riippuu siitä, milloin ajattelit juosta. Iltapäivällä pitkät lenkit tuntuu hyvältä, mutta aamuaerobisena tehtynä HIIT on hyvä.

HIIT on kyllä aika raskas. Ensimmäiset kerrat menee kyllä niin henki hieverissä, että mummoilla on ilmeitä, kun minä näytän juoksevalta ruumiilta. Kuitenkin HIIT:iinkin tottuu ja seuraava kerta ei ole läheskään niin raskas kuin edellinen. Tuo HIIT kyllä herättää mukavasti, menee loppupäivä paljon pirteämminkin kuin ilman. Eli HIIT on hyvä jos on energiaa, vaikka muille jakaa :rock:

Ai niin muuten: en tiedä, että miten paskassa kunnossa sä olet, mutta juoksukunnon kasvattamisessa alkuvaiheessa on yksi niksi: Tee aina valitsemasi matka (esim 45 minsaa) tai kilsamäärä (esim 9) LOPPUUN. Eli jos lähet juoksemaan ja sippaat neljän kilsan kohdalla, niin älä käänny takaisin. Kävele vaikka viisi minuuttia, kerää voimia ja jatka juoksemista heti kun siltä tuntuu. Se on täysin ok ja sata kertaa tehokkaampaa kuin valita vain sellaisia matkoja, jotka varmasti jaksaa juosta. Tässä mulla on taustaoletuksena, että sä et ole aikasemmin hirveesti juoksennellut.

Osaatteko muuten sanoa mistä tämä pistäminen johtuu joskus lenkkeillessä? Siis kyljessä sellanen pistäminen, yleensä se tulee jos kävelee esim nopeesti täydellä mahalla..

Pistämistä esiintyy herkemmin täydellä mahalla, mutta mulla on esiintyny aamuhiittauksessakin. Tosta palleasta se taitaa pistää, eli onko hengitystekniikka jotenkin huono?

Bricktop sanoi:
Osaatteko muuten sanoa mistä tämä pistäminen johtuu joskus lenkkeillessä? Siis kyljessä sellanen pistäminen, yleensä se tulee jos kävelee esim nopeesti täydellä mahalla..

silloin ku syöt ruokaa siis ei mitään omenaa vaan oikee että tuntuu mahassa jotain olevan niin verta menee enemmän maksaan eli ruuan sulatus on nopeampaa. nyt ku lähdet juoksemaan niin alkaa pistämään eli veren puute, kuinka se vaikuttaa se veren puute niin en tiedä. :D

Uudet lenkkarit tuli ostettua ja aloitin tuon HIITin.
Aivan H.u.l.l.u. fiilis oli kyllä ensimmäisten spurttien aikana, mutta en ole vielä keksinyt että miten tuota Hiittiä voisi jatkaa kun nyt olen juossut suurinpiirtein 30 sekunttia täysillä 30 kävellen 30 täysillä jne

Bricktop sanoi:

Pistäminen on yleensä vaivana aloittelevilla juoksijoilla. Joskus se voi tulla liian täydellä mahalla juostessa, mutta voi tulla muutenkin. Omaan kuntoon nähden liian kova vauhti... Mulla pisti kylkeen melkein joka lenkillä (varsinkin lämpimällä kelillä), mutta nyt kun olen juossut useamman vuoden niin eipä ole pistoksia enää ollut.

Ja Juha1:lle vastauksia:
1. Vartalo pystyasennossa (ei etunojaa), kaikki liike eteenpäin suuntautuvaa (ylävartalo ei tee kiertoliikettä) ja aika lyhyttä askelta (ei saisi olla harppovaa tunnetta). Tässä muutama yleisohje, mutta tyylejähän on niin monta kuin juoksijoita ja ihan karmeallakin tekniikalla juostaan maratooneja...
2. Kenkien valinta riippuu omista tarpeistasi. Jos olet isokokoinen hanki kunnolla vaimennetut lenkkarit, jos on taipumusta ylipronaatioon huolehdi että kengissä on oikeanlaiset tuet. Kunnon urheiluliikkeessä osataan katsoa askellus ja antaa neuvoja.
3. Vaikka banaani tuntia ennen lenkkiä, ja muista juoda pitkin päivää jos aiot juosta pidemmän lenkin.
4. Jos olet aloitteleva juoksija niin juokse rauhallisella tahdilla 30-60 minuutin lenkkiä vaikka parin kuukauden ajan (esim. 3 kertaa viikossa) ennen kun aloitat mitään tehoharjoituksia vetämään. Ja kävele väliin jos et jaksa juosta koko matkaa. Jos äkkiseltään alat vetää HIITiä tms. niin loukkaannut melko suurella varmuudella eikä peruskuntokaan kasva. Pohja pitää rakentaa ensin.

1. Nämä tulevat sitten ulkomuistista (eli joku viisaampi saa sitten korjata, jos on pahojakin virheitä): Pidä yläkroppa kasassa, älä anna käsien heilua kuin tuulimylly, vaan pidä kädet niin, että kyynärvarret ovat noin 90 asteen kulmassa, hartiat rentoina. Katso, että kädet tekevät edestakaisin liikettä ei sivulle liikettä. Pyri juoksemaan rentona. Pidä lantio rentona, ponnista päkiällä (tiedän, saattaa kuulostaa vaikealta), esijännitä jalkaterää ennenkuin se koskettaa maata. Aika uudessa Sport-lehdessä oli todella hyviä neuvoja koskien hyvää juoksutyyliä.

3. Pidä lenkin ja edellisen ruokailun välillä noin 3 tunnin tauko.

Muut olikin sitten sanottu.

Tsemppiä! :thumbs:

1. Itse juoksisin näin: (havaittu toimivaksi)

- hartiat ryhdikkäästi takana, mutta ei turhaa jännitystä
- kädet menee suoraan eteen ja taakse, ei yhtään heilu sivuille, käsillä sitten rytmität juoksua osittain
- lantiota tulee painaa vähän eteenpäin
- nosta kunnolla polvia ylös kun juokset.. älä laahaa jalkoja (tämä on tosi tärkeä osuus)
- tuo jalan nouseminen sitten liittyy suoraan siihen kuinka lujaa ja pitkään aiot juosta

Itse juoksen paljon pitkiä matkoja ja sieltä on kehittynyt tuollainen minimikulutus tyyli, eli jalka nousee varmaan puoli senttiä maasta jolloin jaksaa todella pitkään. Tästä vaan seurasi ongelmia jalkapallossa ja piti opetella toinen ja kolmas juoksutyyli tuohon rinnalle.

1. Isännän juoksija-lehdessä oli joskus opastusta juoksutekniikkaan. Tällaisia mielikuvaharjoitteita oli useampiakin, joita en muista, mutta tämä jäi erityisesti mieleen. Kuvittele, että päälaellesi on kiinnitetty naru, jota joku vetää suoraan ylöspäin. Näin asento ei käänny liikaa etukenoon

Kiitoksia kaikille neuvoista ja tuon Hiitin nyt valitsin.

Hiittiä on tullut nyt juoksenneltua hetki mutta ei ole oikein minkäänlaista ohjelmaa miten sitä jatkaa tällä hetkellä oon juossut noin 30 sekunttiä täysillä 30 hitaammin jne

Juha1 sanoi:
1. Minkälainen on oikeanlainen juoksu tekniikka?
2. Minkälaiset kengät olisivat hyvät? tällä hetkellä käytössä nilkkaa tukevat adidaksen lenkkarit.
3.Mitä kannattaisi syödä juoksureissua ennen?

1. Pitkä vastaus:

Mielestäni paras kuulemani analogia on kuvitella, että joku roikottaa sua olkapäistä, ts. selkä suorana, hartiat takana, rinta vähän eteenpäin työnnettynä, yleisryhdikäs asento. Lantion eteentyöntö ei kai ole se tärkein juttu, itsellä ainakin jää perse vähän taakse, mutta hyvähän sekin on ottaa mukaan.

Askeltamisessa on pari tärkeää juttua: ensinnäkin, juoksun pitäisi tuntua takareisissä. Eli anna jalan mennä sen verta taakse että takareidet tekevät selkeästi työtä (aloittelija tuntee rasituksen samantien). Toiseksi, askeleen "lopussa" (ponnistus) jalkaterän tulisi suoristua, eli viimeinen työ tehdään pohkeella. Askeleen alussa on tärkeää tulla kantapää edellä maahan, jotta vältytään rasitusvaurioilta (jalkaterän pyörähtävä liike toimii iskunvaimentimena). Kantapää-laskeutumista ei kuitenkaan kannata korostaa pitämällä varpaita ihan ylhäällä, siten saa vain säären etuosan lihakset hapoille erittäin helposti. Viimeinen tärkeä juttu on, että jalkapöytä pyörii "suoraan" eli siis et kierrä ponnistusta pottu- tai pikkuvarpaan kautta. Vaikeasti sanottu, mutta toisaalta menee suht automaattisesti jos jalka viedään tarpeeksi taakse.

Niin ja vältä ponnistamasta liikaa ylöspäin, omaa varjoa kannattaa katsella sillä silmällä että juoksu ei olisi ylös-alaisin pomppivaa vaan että hartiataso pysyy suurinpiirtein vakiona. Näin energia kuluu eteenpäin kulkevaan liikkeeseen pomppimisen sijasta.

2. Tärkeintä lenkkareiden valinnassa on löytää valmistaja, jolla on sopiva lesti jalallesi. Eli myyjältä apuja. Lisäksi, jos on pronaatiota (niinkuin itselläni on), pitää kengän olla torsiojäykkä ja omata mieluummin myös pronaatiotuki (riippuu toki pronaation vakavuudesta). Itselläni on erittäin jäykkä, erittäin tuettu Asics 2090 joka on kohtuu leveälestinen ja tarkoitettu pahasta pronaatiosta kärsiville. Kun aikanaan vaihdoin, kivut lakkasivat samantien ja tuloksetkin tuntuivat heti paranevan (voi toki johtua kasvaneesta motivaatiostakin). Kenkien ostoon kannattaa käyttää aikaa (ja rahaa).

3. Tähän ei mielipidettä, itse vältän syömistä useampi tunti ennen juoksua mutta moni syö kevyesti juuri ennen lähtöä ja jaksaa siten paremmin. Helposti sulavaa, kevyttä tavaraa hyvissä ajoin ennen lenkkiä, tarkemman tyylin joudut kokeilemalla työstämään itse. :whip:

4. Itse olen matalasykkeisen, pitkäaikaisen rasituksen kannattaja. Menee nyt vähän ulkoamuistelun puolelle, mutta korkea syketaso ottaa muistaakseni tarvitsemansa energian lihaksista rasvan sijaan, mitä tuskin halutaan. Imo 45min juoksua 70-80% masimisykkeestä antaa paljon parempia tuloksia, oli tarkoituksena sitten vähentää rasvaa tai parantaa kuntoa. Tällaisen peruskuntotreenin rinnalle voi sitten ottaa intervallitreeniä (kunhan peruskunto on ensin kuosissa) jos haluaa kehittää nopeuskestävyyttä. Kysykää vaikka Holménin Jannelta ( :worship: ) tai keneltä tahansa sm-tason hiihtäjältä, peruskunnosta siinä kestävyysurheilussa on kyse.

Pistämisestä sen verran että suvussa oleva medisiinarihenkilö joskus selitti sen johtuvan yksinkertaisesti siitä, että kylkiluiden välissä olevat lihakset eivät saa riittävästi happea. Kylkien ja hartioiden lihakset vain reagoivat tähän hapenpuutteeseen ensimmäisinä, siksi niitä aina pistää. Jos siis pistää, tihennä hengitystä, keskity siihen tarkemmin ja hidasta vähän vauhtia, auttaa ainakin itsellä.

Toivottavasti näistä on apua.. Juokseminen on paljon hauskempaa kun varusteet ja tekniikka ovat kunnossa, nimimerkillä reilu vuosi kärvistelyä Niken suippopopoilla ennenkuin juoksutreenari pisti miehen oikeille raiteille. Videolta katottuna oli vähän :david: näköistä juoksua ennen tekniikkareeniä.

ringside sanoi:
Ai niin muuten: en tiedä, että miten paskassa kunnossa sä olet, mutta juoksukunnon kasvattamisessa alkuvaiheessa on yksi niksi: Tee aina valitsemasi matka (esim 45 minsaa) tai kilsamäärä (esim 9) LOPPUUN. Eli jos lähet juoksemaan ja sippaat neljän kilsan kohdalla, niin älä käänny takaisin. Kävele vaikka viisi minuuttia, kerää voimia ja jatka juoksemista heti kun siltä tuntuu. Se on täysin ok ja sata kertaa tehokkaampaa kuin valita vain sellaisia matkoja, jotka varmasti jaksaa juosta. Tässä mulla on taustaoletuksena, että sä et ole aikasemmin hirveesti juoksennellut.
Mä olen taas pitänyt tärkeämpänä lenkeilläni tuota aikaa eli noin 40-45 per lenkki. Pulssi sykemittarin mukaan siinä 115-120. Mulle ei ole ikinä ollut tärkeää lenkin pituus vaan pulssin kohottaminen siksi 40-45 minuutiksi. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom