Eli, juoksijanpolvi oireiden perusteella on täällä vaivana. Olen monta vuotta harrastanut juoksua, välillä vähemmän ja välillä enemmän. Nyt syksyllä päätin että se on ensi vuonna sitten maratoni edessä ja harjoitelun aloitin hyvissä ajoin.
Muutama viikko sitten pitkän lenkin loppuvaiheessa (olin 17 km juossut) niin tuli vasempaan polveen ihan älytön kipu polvitaipeeseen ja polven ulkosyrjään. Kipu oli niin järkyttävä että jouduin ontumaan ja hyppimään yhdellä jalalla kotiin. Koko loppupäivän polveen ei pystynyt laittamaan painoa eikä koukistamaan.
Tämän jälkeen juoksijanpolvi on ollut joka lenkillä mukana. Aluksi vedin kiukulla kaikki pitkät lenkit läpi vaikka kipu polvessa pakotti pysähtymään ja hyppimään yhdellä jalalla loppumatkan. Kipu yleensä säteilee sääreen, ja tuntuu että koko jalka menee "rikki". Nyt olen viimeisimmät lenkit tehnyt niin että heti kun polvessa tuntuu kipua niin lopetan juoksun siihen (yleensä pääsen 7-8km ilman kipua) ja kävelen loppumatkan, jolloin polveen ei satu. Tämän lisäksi olen juoksulenkkarit vaihtanut, venytellyt jalkoja joka ilta ja rullannut lihaksia auki. Juoksulenkkejä teen noin 3 kertaa viikossa, ja ennen tätä vaivaa juoksin sen 15-18 km per lenkki, joskus lyhyempiä mutta enimmäkseen pitkiä lenkkejä.
Mitä tässä muuta voi?
En usko että ongelma on heikoissa jalkalihaksissa. Käyn kuitenkin säännöllisesti salilla ja jalkoja treenaan 1-2 kertaa viikossa. Vaikka kyykyssä on yli 100 kg niin polvi kestää treenit todella hyvin. Polvi kipuilee ainoastaan juoksulenkillä, ja silloin kun olen juossut sen 7-8 km. Se ei siis vaikuta mun elämään muuten.
Onko kellään kokemusta tuleeko juoksijan polvesta ikinä terve? Onko tässä nyt pakko sitten jättää maratonhaaveet sivummalle ja todeta että kerran voimailija, aina voimailija? Se tässä vituttaa että kuntoa ja motivaatiota olisi tällä hetkellä juoksemiseen. Vituttaa suuresti joka lenkillä kun se polvi kipuilee.
Missä vaiheessa olette lääkäriin mennyt? Olen tässä itse nämä diagnosit tehnyt, joten ehkä olisi ihan hvyä mennä ammattilaisellekin joskus