Juoksijan polvi?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla oli ainakin tommosia oireita tossa viime keväänä, jossain vaiheessa ei meinannu pystyä juoksemaan ollenkaan. Ja ite ainakin tulin siihen tulokseen, että toi reiden ulkosyrjän peitekalvo (vai mikä onkaan) on niin kireä, että siitä johtu. Kannattaa käydä hierojalla, jollain fysioterapeutilla tai jäsenkorjaajalla kokeilemassa, että saako ne avattua sitä. Lisäks oon ite nyt harrastanu melko ahkerasti putkirullailua noiden jalkojen kanssa ja siitä on kyllä ollu varmasti hyötyä, ei enää pahasti ole polvet vaivannu.

Voi saakelin saakeli. Juoksijan polvi pysyi koko talven suhteellisen hyvin kurissa mutta tänään pitkällä lenkillä vaiva tuli taas takaisin ja kovempana kuin koskaan ennen. Epäilen vahvasti että mun juoksutreenit saa kohta jäädä koska tää vaiva tulee ja menee.

Onko kellään tietoa voiko tälläistä vaivaa leikata? Nyt olen käynyt hierojalla, jäsenkorjaajalla, on levätty ja venytelty. Mikään ei tunnu auttavan. Ehkä tässä tapauksessa pitää kohta hyväksyä se tosiasia että mun polvet ei kestä juoksemista. Harmittaa tosi paljon :(

Voi saakelin saakeli. Juoksijan polvi pysyi koko talven suhteellisen hyvin kurissa mutta tänään pitkällä lenkillä vaiva tuli taas takaisin ja kovempana kuin koskaan ennen. Epäilen vahvasti että mun juoksutreenit saa kohta jäädä koska tää vaiva tulee ja menee.

Onko kellään tietoa voiko tälläistä vaivaa leikata? Nyt olen käynyt hierojalla, jäsenkorjaajalla, on levätty ja venytelty. Mikään ei tunnu auttavan. Ehkä tässä tapauksessa pitää kohta hyväksyä se tosiasia että mun polvet ei kestä juoksemista. Harmittaa tosi paljon :(

Vaikea sanoa mitään mistään leikkauksesta, koska ensin pitäisi tietää mitä sieltä edes pitäisi leikata?! Pelkkää kipua ei voi leikata!

Voit toki lopettaa juoksun jos siltä tuntuu, mutta itse kyllä selvittäisin ensin syyn polven oireilulle. Vaivasi näytti ilmestyvän pitkän rasituksen jälkeen, joka kielisi jostain kuormitus virheestä ja/tai tekniikkavirheestä. Olet levännyt ja venytellyt, mutta oletko venytellyt oikein? Oikeaa kohtaa? Oletko vahvistanut heikkouksiasi? Onko askellustasi tai juoksua edes arvioitu? Vai oletko vain yksinkertaisesti aloittanut aivan liian suurella määrällä talven jälkeen?

Muuttujia siis on melko paljon, suositan etsimään hyvän terapeutin, jonka kanssa puratte yhdessä tuon kokonaisuuden, siis katsotte perusryhtisi, juoksuryhtisi, askelluksesi, polven linjautumisen jne..

Itse olen viimeiset 4 kuukautta 4 kertaa viikossa vääntänyt crosstrainerilla 1-1,5h settejä. Viime viikolla normaalin setin jälkeen kyyristyessäni pukukaapille alkoi oikean polven kohdalla outo "kipuilu". Se kipukohta on polven sisäpuolella,eikä levossa varsinaisesti tunnu, kävelessä satunnaisesti pientä arkuutta mutta esim tuolla crossteinerilla tehdessä kyllä.
Tuskin sieltä mitään kierukkaa tai sidettä mennyt paskaksi, kun mitään vääntöliikkeitä yms ole käynyt, että voisiko kyseessä olla juurikin tuo juoksijan polvi? Tai sitten vaan joku tulehtunut sieltä?

Olet levännyt ja venytellyt, mutta oletko venytellyt oikein? Oikeaa kohtaa? Oletko vahvistanut heikkouksiasi? Onko askellustasi tai juoksua edes arvioitu? Vai oletko vain yksinkertaisesti aloittanut aivan liian suurella määrällä talven jälkeen?

Juoksutekniikkaa olen katsonut erään juoksua harrastavan fysioterapeutin kanssa jonka mielestä juoksuni näytti ihan hyvältä mutta mainitsi että nilkkani näyttävät aika jäykiltä juostessa. Nyt olen siihen kiinnittänyt huomiota, ja yrittänyt pohkeita venytellä entistä enemmän. Sen verran olen itse tätä tutkinut ja huomannut että juoksumatolla voin juosta pitkiä matkoja ilman kipuja joten ehkä toi asfaltti ei sovi mulle juoksualustaksi.

Pitäisi varmaan oikeasti käydä lääkärissä vaivan kanssa eikä tehdä itse näitä diagnooseja. Voihan siellä olla jotain oikeasti paskana, ja oon ite jumiutunut siihen juoksijanpolveen. Suvussa on kaikenlaista nivelrikkoa ja monen polvet on leikattu sen takia joten en ihmettelisi jos olisin saanut nämä ongelmat sieltä.

Mulla tuli juoksusta aiheutuvaa polvikipua eli itb-syndrooma viime keväänä, kun harjoittelin puolimaratonille ja lisäsin yhtäkkiä juoksuharjoittelua nollasta useampaan lenkkiin viikossa. Kipu iski kesken lenkin polven ulkosyrjälle, piti nilkuttaa loppumatka kotiin. En saanut polvea koukkuun kunnolla, vaan kyykistyessä tuntui kiristystä ja kipua polven ulkosyrjällä, samaten kävellessä vihloi hiukan. Pidin taukoa lenkistä ja korvasin juoksutreenejä saliharjoittelulla. Suosittelen lämpimästi putkirullausta etureisille, ja varsinkin reiden ulkosyrjälle. Plus sitten päälle noita polvet ristissä venyttelyjä, eli siis mikä tahansa etureiden venytys ei auta, vaan nimenomaan se venytys tulee kohdistaa sinne ulkosyrjälle. Sain rämmittyä samana keväänä puolimaran läpi ilman polvikipuja. Mutta kandee lampsia urheiluvammoihin erikoistuneelle lääkärille, jos foam rolling ja itb-venytykset + lepo juoksusta eivät auta.

Eli, juoksijanpolvi oireiden perusteella on täällä vaivana. Olen monta vuotta harrastanut juoksua, välillä vähemmän ja välillä enemmän. Nyt syksyllä päätin että se on ensi vuonna sitten maratoni edessä ja harjoitelun aloitin hyvissä ajoin.

Muutama viikko sitten pitkän lenkin loppuvaiheessa (olin 17 km juossut) niin tuli vasempaan polveen ihan älytön kipu polvitaipeeseen ja polven ulkosyrjään. Kipu oli niin järkyttävä että jouduin ontumaan ja hyppimään yhdellä jalalla kotiin. Koko loppupäivän polveen ei pystynyt laittamaan painoa eikä koukistamaan.

Tämän jälkeen juoksijanpolvi on ollut joka lenkillä mukana. Aluksi vedin kiukulla kaikki pitkät lenkit läpi vaikka kipu polvessa pakotti pysähtymään ja hyppimään yhdellä jalalla loppumatkan. Kipu yleensä säteilee sääreen, ja tuntuu että koko jalka menee "rikki". Nyt olen viimeisimmät lenkit tehnyt niin että heti kun polvessa tuntuu kipua niin lopetan juoksun siihen (yleensä pääsen 7-8km ilman kipua) ja kävelen loppumatkan, jolloin polveen ei satu.
Tämän lisäksi olen juoksulenkkarit vaihtanut, venytellyt jalkoja joka ilta ja rullannut lihaksia auki. Juoksulenkkejä teen noin 3 kertaa viikossa, ja ennen tätä vaivaa juoksin sen 15-18 km per lenkki, joskus lyhyempiä mutta enimmäkseen pitkiä lenkkejä.

Mitä tässä muuta voi? En usko että ongelma on heikoissa jalkalihaksissa. Käyn kuitenkin säännöllisesti salilla ja jalkoja treenaan 1-2 kertaa viikossa. Vaikka kyykyssä on yli 100 kg niin polvi kestää treenit todella hyvin. Polvi kipuilee ainoastaan juoksulenkillä, ja silloin kun olen juossut sen 7-8 km. Se ei siis vaikuta mun elämään muuten.

Onko kellään kokemusta tuleeko juoksijan polvesta ikinä terve? Onko tässä nyt pakko sitten jättää maratonhaaveet sivummalle ja todeta että kerran voimailija, aina voimailija? Se tässä vituttaa että kuntoa ja motivaatiota olisi tällä hetkellä juoksemiseen. Vituttaa suuresti joka lenkillä kun se polvi kipuilee.

Missä vaiheessa olette lääkäriin mennyt? Olen tässä itse nämä diagnosit tehnyt, joten ehkä olisi ihan hvyä mennä ammattilaisellekin joskus :)

Tummennettu teksti on kuin omasta näppäimistöstäni.

Noin 15 vuoden aika kävin 2-3 vuoden välein lenkillä, juoksin about 5-6 km, jonka jälkeen juokseminen piti lopettaa polvikipuun. Viime vuonna ostin uudet juoksukengät, joilla juokseminen hämmästykseni onnistui kivuitta viime kesän. Tänä keväänä ensimmäisellä lenkillä vanha polvikipu päätti juoksun noin 10 km jälkeen. Kesällä kävin suunnistamassa ensin 4km reitin ja viimeksi Jukolan viestin ankkuriosuuden vanhoilla kengilläni:wall:. Kumpikin suunnistus vaihtui kävelyksi noin 4 km kohdalla polvikivun takia. Pahinta kipu oli rappusia kävellässä alaspäin sekä alamäkeen kävellessä. Toisaalta jo viikko Jukolan viestin jälkeen pystyi juoksemaan 10km lenkin "uusilla" kengilläni soratiellä.

Kävin magneettikuvassa, josta näkyvän nesteen (tulehdus) rtg-lääkäri ja ortopedi totesivat "juoksijan polveksi" eli Iliotibiaalisyndroomaksi.

Mulle hoidoksi riitti se että jätin vähäksi aikaa juoksemisen pois treeniohjelmasta. Taisin olla pari kuukautta täysin juoksematta ja aloitin juoksemisen uudestaan pikkuhiljaa keväällä. Olin hetken aikaa ulkomailla missä treenattiin tosi paljon juoksua (salilla käyminen oli poissa silloin treeniohjelmasta) , ja huomasin että juoksijan polvi oli kokonaan poissa (vaikka vedettiin rankkoja juoksutreenejä melkein päivittäin). Kesäkuussa juoksin puolimaratonin, eikä juoksijan polvesta ollut enää tietoakaan. Mulle siis auttoi se kun ymmärsin missä mun rajat menee juoksemisen kanssa. Toivottavasti juoksijan polvi ei tule uudestaan koska se on tosi hankala vaiva (koputan puuta).

Tässä on jotain pientä tietoa kyseisestä vaivasta ITBS (Iliotibiaalisyndrooma).

Tällä hetkellä urheilen niin paljon muuta, etten ole juoksemaan päässyt moneen viikkoon. Syyskuussa olisi taas puolikas tiedossa ja kyllä vähän jännittää kuinka käy kun aloitan elokuussa juoksemisen uudestaan. Uskon että kun pidän taas järki mukana siinä touhussa niin juoksut sujuu hyvin. Mun kropalle ei vaan sovi että voimaillaan täysillä, pyöräillään ja sitten juostaan ihan helvetisti yhtäaikaa.

Silloin kun vaiva oli pahimmillaan, kävin jäsenkorjaajalla, hierojalla, ja fysioterapeutin luona. Söin tulehduskipulääkkeitä ja venyttelin. Loppupelissä väitän että ainoa mikä tähän oikeasti auttoi oli toi riittävä lepo. Josku pitää vaan kantapään kautta oppia nääkin hommat :)

Moroo.

Meikalla ilmaantunut taas syksyn tullessa vasemman polven ulkosyrjään ajoittaista todella ärsyttävää vihlovaa/pistävää kipua, maastavedon tai juopksulenkin jälkeen. Kyykätä pystyy, mutta välillä jos ärtynyt niin prässissäkin saattaa vihlaista. Viime syksynä oli sama juttu ja ulkoreittä hierottiin auki ja helpotti. Onko muilla tuo kipu joka ulkoreiden kalvon kireydestä johtuu, ollut samanlaista tuollaista vihlasevaa ja/tai pistävää? Itellä esim lenkin jälkeen portaita noustessa saattaa tuntua tuo.

Huomaan myös, että kovalla foam rollerilla kun ulkoreunaa rullaa niin säteilee kipu juuri sinne polven tienoille. Missään ei vaan oikein ole tullut vastaan, että voiko se ns "Juoksijan polven" oireet tulla myös maastavedon yhteydessä, jossa itellä ainakin reiden sivut menee huolella jumiin.

@ak1 On ja voi tulla mavesta. Kuulostaa tutulta vaivalta, jostain syystä vasen jalka enemmän kärsii siitä kuin oikea. Kovalla viemäriputkella rullailemalla itse olen auki saanut, välillä hierojalla käynyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo juurikin näin. Alko nyt ku tuli tehtyä vähä rajumpia settejä mavea ja lopussa varmaan pakka vähän hajos ja oli enempi riuhtomista. Ite huomannu just et vasempaan jalkaan tulee helposti pientä hakemista itellä maven veto vaiheessa. Varmaan just vetäny ton vasemman ulkoreiden sit vaan niin jumiin. Ei auta ku rullailla ja ottaa hierontaa jaloille.

Back
Ylös Bottom