Julkiset palvelut

...Soitin seuraavana päivänä yksityiselle ja sieltä sai ajan seuraavan viikon maanantaille, jossa kerralla katotaan, otetaan kuvat ja revitään se hammas irti. :D

Näin se vaan menee, valitettavasti...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän noi julkiset verovarat nykyisin ohjata jonnekin ihan muualle kuin julkiseen terveydenhoitoon, joten siinä mielessä ei varmaan kauheasti makseta kaksinkertaisesta palvelusta. .

Olen eri mieltä. Nimenomaan sos.ja terv. min. menot näyttävät olevan aika kovat valtion kokonaistalouden mittakaavassa. Tulevaisuudessa aikuisiän diabeteksen ollessa pikemminkin sääntö kuin poikkeus ja vanhusten lukumäärän ja eliniän kasvaessa, po. hallinnonalan menoerät ylittänevät villeimmätkin arvaukset.

Ja se johtaa tilanteeseen, että ihmisiä systemaattisesti aletaan ajaa yksityisen puolen käyttäjiksi, jotta voidaan asteittan purkaa julkinen th lähes kokonaan. Tai ainakin ajaa se niin alas, ettei siellä käy kuin kaikista huono-osaisimmat (vrt. jenkit). Valtio ja kunnat voi sitten keskittyä rakentamaan moottoriteitä ja keskustatunneleita verorahoilla. Niitä on paljon kivempia suunnitella kuin sairaille ja köyhille luusereille palveluja.

Veikkaan palveluiden jälkimmäistä kohtelua.
 
Olen eri mieltä. Nimenomaan sos.ja terv. min. menotnäyttävät olevan aika kovat valtion kokonaistalouden mittakaavassa. Tulevaisuudessa aikuisiän diabeteksen ollessa pikemminkin sääntö kuin poikkeus ja vanhusten lukumäärän ja eliniän kasvaessa, po. hallinnonalan menoerät ylittänevät villeimmätkin arvaukset.

Ok, olet varmaan oikeassa. Kuitenkin meillä mun mielestä on velvollisuus veroja maksamalla tukea vähävaraisten mahdollisuutta edes jonkinasteiseen terveydenhuoltoon ja ne, kenelle julkiset palvelut ei kelpaa, voivat mennä sinne yksityiselle puolelle. Sinänsä sääli minusta silti, että julkinen th ajetaan alas.
 
Onhan niitä laskettu. Ja valtio menettää aika paljon verotuloja, kun meni alkon veroa laskemaan... mikä on jo ihan toinen juttu, mutta emäkämmi.

Näytähän se fakta millä väität että verokertymä on laskenut. Itse muistelisin päinvastaista kun se tuontiviinan osuus tipahti aika paljon kuitenkin.

No itse asiaan.

Eli mun mielestä se yksityinen ei oleellisesti kalliimmaksi kuitenkaan tule. Ajan saat heti tarkistukseen ja paikkauksiin yms. muutamassa päivässä. Kunnallisessa odottelet kuukausia ja reiät yms. ehtii pahenemaan. Tämän lisäksi yksinkertaisissakin operaatioissa tuntuu tulevan aina se pari käyntikertaa joista tietysti laskutetaan se perusmaksu aina. Yksityisellä hoidetaan useita hommia kerralla, kuten paikkauksen yhteydessä hammaskiven poisto yms.

Itse olen kaukana rahamiehestä, mutta kunnalliseen hammashoitoon en enää mene!
 
Kuitenkin meillä mun mielestä on velvollisuus veroja maksamalla tukea vähävaraisten mahdollisuutta edes jonkinasteiseen terveydenhuoltoon...

Totta, vähäosaisista pitää aina pitää huolta. Sitä voidaan pitää jopa sivistyneisyytemme mittarina. Puolen vuoden jonotus tuskin on millään mittarilla tavoitteena, joten veronmaksajilla on mielestäni oikeus olla perustellusti ärsyyntynyt nykytilanteesta. Hoitoa saa, mutta yleensä liian hitaasti. Eri asia on, että ensihoito lienee hyvin (?) järjestetty kaikkialla. Uskon kuitenkin, että löytyy tapauksia joissa hoito on ollut huippulaadukasta ja nopeaa. Näin lienee esimerkiksi syöpä- ja sydänpotilailla. Ei kai kukaan halua (=uskalla) viedä sellaista hoitoa poiskaan.

Ja myytti "ilmaisesta" terveydenhuollosta voidaan heittää romukoppaan. Ei ole ilmaista lounasta. Joku maksaa sen aina. Kuten ensimmäisessä postauksessani mainitsin, sälyttäisin mielelläni riskin hoidon maksusta vakuutusyhtiölleni. Kun vain olisi olemassa sopiva tuote ja poliittisten päättäjien tuki tällaiselle tuotteelle (verovähennysoikeus tms.).
 
Näytähän se fakta millä väität että verokertymä on laskenut. Itse muistelisin päinvastaista kun se tuontiviinan osuus tipahti aika paljon kuitenkin.

No ei mulla mitään faktaa ole näyttää, mutta olen kyllä lukenut jostain, että ainakin progressiivista verotusta on laskettu. Eli suomeksi varakkaampien verotusta. Keskituloisten verotukselle samaa ei ole tapahtunut.
 
Back
Ylös Bottom