Judo - Heitot, lukot ja kovat totuudet

Meta title: 🔥 JUDO – VOIMAA, TATAMIA JA HILJAISTA AGGRESSIOTA 🔥

Meta description: Judo kiteytettynä kovaan treeniin, räjähtäviin heittoihin ja tekniseen dominointiin – tatamin todellinen kuningaslaji.

isoh sanoi:
Janne varmaan osaa kertoa harjoitteleeko Helen vielä aktiivisesti hokyotoryä, muistini mukaan ei. Mutta en ole 100%varma

Janne osaa kertoa että tämä inttäminen ja vääntö riittää mulle tältä erää :kippis1:

Meitsi veti ikävuodet 9-12 hirrrmuisia tiikeripelastuksia, vaadin että kaikissa tulevissa lajisodissa minut luokitellaan lentopalloilijaksi.

Omoplata: Meitsi veti ikävuodet 9-12 hirrrmuisia tiikeripelastuksia sanoi:
Jahas!
Mä oon sitten karateka(treenivuosia pari joskus 8-12ikäsenä)
Eli kyllä karatekatkin pärjää SW/BJJ tatamilla...:hyper:

Omoplata sanoi:
No voe kesä.. no sama kai se on kun kaikille muillekin forumeille kirjoittelen omalla nimelläni. Jos edesottamukset kisoissa sitten tekee mielipiteistä yhtään enemmän tai vähemmän vakavasti otettavia.

Janne Pietiläinen, Tamperen Ju-Jutsukoulu

2004 Lukkopaini SM 3.
2004 BJJ SM 1.
2004 Lukkopaini Finnish Open 3.

2005 Lukkopaini EM 3.
2005 BJJ SM 1.
2005 Lukkopaini Finnish Open 1.
2005 BJJ Finnish Open 1.

Lisäksi kasa salikisoja junna muita kissanristiäisiä.
Takin pitää kiinni ruman violetti vyö.

Sullahan vaikuttas olevan meriittiä vaikka muille jakaa, no tänä vuonna oltas oltu samassa sarjassa lukkopaini-sm, mutta 2 välilevypullistumaa vie miestä pois tatamilta. Paras saavutus multa: voitto Mika Petrasta 93+kg sarjassa lukkopainissa, 2004 gbgym kisoista.

lieska sanoi:
Sullahan vaikuttas olevan meriittiä vaikka muille jakaa, no tänä vuonna oltas oltu samassa sarjassa lukkopaini-sm, mutta 2 välilevypullistumaa vie miestä pois tatamilta. Paras saavutus multa: voitto Mika Petrasta 93+kg sarjassa lukkopainissa, 2004 gbgym kisoista.

Ahaa ahaa.....
Nyt mäkin tiedän kuka sä oot:hyper: :hyper:
Taidettiin jumpata pari aamua ennen noita kisoja:D , muistakko?

Ja mä en väsy väittelyyn, kun just pääsen vauhtiin;) !
kerros nyt missä nää painijat/judokat on vieny homostelijoita kuin märkää rättiä????????:curs: :curs:

:offtopic:
Voiko lähettää privaa henkilölle joka ei ole vip????:nolo:

isoh sanoi:
Ahaa ahaa.....
Nyt mäkin tiedän kuka sä oot:hyper: :hyper:
Taidettiin jumpata pari aamua ennen noita kisoja:D , muistakko?

Ja mä en väsy väittelyyn, kun just pääsen vauhtiin;) !
kerros nyt missä nää painijat/judokat on vieny homostelijoita kuin märkää rättiä????????:curs: :curs:

:offtopic:
Voiko lähettää privaa henkilölle joka ei ole vip????:nolo:

ei nyt viitsi pilata näin julkisesti jännitystä, kai nää mysteeri miehet voi jossain kisoissa joskus tulla yllättämään :) mut privas lisää :)

Täällä on taas vauhdissa vanha BJJ/SW vs Judo/Paini taistelu.
Eiköhän pidetä mielessä että Judo/Paini huiput on oikeasti urheilijoita ja BJJ/SW miehet harrastelijoita eli vertailu on minusta ainakin aika ontuva.
Hienoa että isoh ja lieska on niin hyviä painijoita että molemmat kehtaa haukkua toisia nimeltä täällä aivan paskoiksi.

Lapsi sanoi:
Eiköhän pidetä mielessä että Judo/Paini huiput on oikeasti urheilijoita ja BJJ/SW miehet harrastelijoita eli vertailu on minusta ainakin aika ontuva.

Kyllä mä lasken Bjj/Sw miehet yhtälailla urheilijoiksi, tietenkin. Eiköhän jokaisesta urheilulajista löydy niin "oikeasti urheilijoita" kuin myös harrastelijoita. Ja ollakseen oikeasti urheilija ei mielestäni edes vaadi yhtään mistään minkäänlaisia meriittejä. Mun aatoksia asiasta, joten älkööt kukaan vihastuko.:love:

Enpä nyt tiedä mitenköhän sitte kategorisoidaan joku harrastelijaks. Jos treenaa 10 kertaa viikossa, onko sillon harrastelija? Kyllä suomesta löytyy asialleen omistautuneita henkliöita, ei vaan judossa ja painissa.

Lapsi sanoi:
Hienoa että isoh ja lieska on niin hyviä painijoita että molemmat kehtaa haukkua toisia nimeltä täällä aivan paskoiksi.

Pitkälti samaa mieltä. Painissa ei ole mitään mahdollisuutta päästä edes kansalliselle huipulle jos painimisen aloittaa vasta murrosiässä. Poikkeuksena on raskasarja. Keskisarjojen huippupainijat on kaikki pääsääntöisesti aloittaneen painin ennen 10 vuoden ikää.

Lapsi sanoi:

Tai ehkä pikemminkin niin, että Judo on urheilulaji, sitten siihen väliin tulevat nämä itsepuolustuslajien/urheilulajien välimuodot Taekwondo ja Karate, Krav maga itsepuolustuslaji, ja BJJ:tä voisi ehkä nimittää vaikkapa taistelulajiksi.

Näyttäisi aika selvältä että nämä perinteiset lajit kuten judo ja karate eivät ole tarpeeksi monipuolisia esim. mma-kisoissa, joten mano a mano ne voittajalajit löytynevät jostain sovelletun kickboxingin ja näiden vale tudo -settien parista.

aidan sanoi:
Nimitä ny vaan itteäs vaikkapa taistelulajiksi. BJJ on kamppailu-urheilua siinä missä judo ja painikin.

Myönnettäköön, taistelulaji oli huono nimitys. Sanotaan että kamppailulaji, koska BBJ:ssä ne tekniikat voisivat ehkä oikeastikin toimia (en tosin tunne lajia kaksisesti).

Crusader sanoi:
Myönnettäköön, taistelulaji oli huono nimitys. Sanotaan että kamppailulaji, koska BBJ:ssä ne tekniikat voisivat ehkä oikeastikin toimia (en tosin tunne lajia kaksisesti).
Joo, ei siinä mitään. Kyllä täällä kommentoida saa. Vaikkei mitään asiasta tietäisikään. Itse pelaan lähinnä sillä linjalla.

Entä jos joku kertoisi sinulle, että ei se BJJ ny sen välttämättä kummosempaa o ku mattojudo. Vanhaan aikaan se oli ihan sama asia. Eikä siitä vanhasta ajastakaan ny niin kauan o. Suomessa siitä on tommonen viistoista viiva kakskytä vuotta.

Saattaa ne toimia joo. Oikeesti. :aurinkolasihymiö: :kimura: :ipanema:

reino sanoi:
Entä jos joku kertoisi sinulle, että ei se BJJ ny sen välttämättä kummosempaa o ku mattojudo. Vanhaan aikaan se oli ihan sama asia. Eikä siitä vanhasta ajastakaan ny niin kauan o. Suomessa siitä on tommonen viistoista viiva kakskytä vuotta.

Tuosta BJJ:stä tiedän sen verran, mitä olen matseja nähnyt (suhteellisen monta kuitenkin) esim. ufc:ssa. Jos BJJ on samaa kuin judo niin sitten sen voi laskea tuohon samaan urheilulajikategoriaan, näyttävät vaan monet lyövänkin ym. aika hanakasti. Kenties ne muut osat ovat sitten jotain muuta kuin BJJ:tä.

Itsellä ei ole kokemusta kuin karatesta, ja judo vaikuttaa tositilannetta ajatellen sitäkin turhemmalta (ja kyllä, tiedän että judoka varmaan pistäisi pataan satunnaista vastaantulijaa, mutta niin kaiketi pistäisi kuulantyöntäjäkin). Vaikuttaisi siltä että noiden perinteisten lajien ei anneta kehittyä, ja puutteet säilyvät.

Nojoo, mutta kun suomessa puhutaan BJJstä ni tarkotetaan kyllä melkeen aina sport-BJJtä. Alunperin BJJ olikin itsepuolustuslaji. Eli siinä lyötiin, potkittiin, heitettiin, painittiin ja lukotettiin. Viimesimmässä Fighterissa on tostakin juttua muuten (tai no, ei tosta itsepuolustus jutusta, mutta Helio Gracien elämänkertomus lyhyesti). Mutta Judostahan on karsittu kaikki noi "kovat" tekniikat. Mutta ei suomessa nyt oikeestaan mitään eroa kategoriassa noiden kahden lajin välillä, judo painottuu enemmän pystyyn ku taas BJJ mattoon...

Kummatkin lajit, seka kodokan judo etta Gracie/Brasilialainen jiu-jitsu, ovat varmasti alkujaan (ehka vielakin teoriassa) olleet kokonaisvaltaisia taistelutaitoja joihin on sisallytetty vapaata sparria ja kilpailuja. Lajien nykyinen olemus kuitenkin maarittyy urheilukilpailujen saantojen mukaan. Eli saleilla treenataan lahinna niita tekniikoita joilla kisat voitetaan.

Vilkaiskaapa joskus kirjaa "Kanon of Judo", 60 luvulta, sielta loytyy heittojen lisaksi matto-sweepit, kasi,niska,jalka ja rannelukot, seka vatatekniikat naihin.
Teosta voisi yhta hyvin kuvitella BJJ kirjaksi...

Sportti-BJJ ylivertaisuudesta IP-tilanteessa verrattuna sportti-judoon en olisi niin varma. Hetot kuitenkin luonnistuvat sulavammin judo miehilta, ja jos ekasta ipponista ei hyokkaaja taltu niin aina voi vetaa maassa makaavaa futispotkulla paah.. perseelle. Sanoisin etta kummatkin lajit ovat yhtahyvia IP mielessa.

BJJ on kuitenkin maailman mukavin harrastus ja sehan on tarkeinta!

Jotta nailla minun puheissani olisi hivenenkaan painoarvoa, niin sen verran voin itsestani paljastaa etta minulla on Shukokai karaten vihkeavyo, ja olen myos harrastanut ninjutsua.

Jasse Junkkari sanoi:
Jotta nailla minun puheissani olisi hivenenkaan painoarvoa, niin sen verran voin itsestani paljastaa etta minulla on Shukokai karaten vihkeavyo, ja olen myos harrastanut ninjutsua.

:arvi: Ninjutsu onkin kaikkein tehokkain IP-laji: ninja-RNC
ninja1.jpg

Jasse Junkkari sanoi:
Kummatkin lajit, seka kodokan judo etta Gracie/Brasilialainen jiu-jitsu, ovat varmasti alkujaan (ehka vielakin teoriassa) olleet kokonaisvaltaisia taistelutaitoja joihin on sisallytetty vapaata sparria ja kilpailuja. Lajien nykyinen olemus kuitenkin maarittyy urheilukilpailujen saantojen mukaan. Eli saleilla treenataan lahinna niita tekniikoita joilla kisat voitetaan.

Tuossa on oikeastaan aika hyvä pointti asiasta. Esimerkiksi judokilpailussa jos olet tappiolla vaikkapa yukolla(5pist arvoinen suoritus) ja aikaa on 30sek, niin et mene ollenkaan mattoon, et vaikka kuinka saisit "selän", koska sinun on vaan todennäköisempä saada pistesuoritus pystystä tai ajaa varoitus kaverille pystyssä. Ja tällaista viimeisten sekuntien tahdinmuutosta pystystä harjoitellaan paljon treeneissä. Eihän se ole todellisen elo/kuolo matsin mukaista. Bjj:ssä olen kuullut päällä makaamisesta johtotilanteessa.. jne jne. Kyllähän sellaiset opetetut toimintamallit ovat omiaan sotkemaan jotain "katusoturi" ajattelutapaa..

Back
Ylös Bottom