Judo - Heitot, lukot ja kovat totuudet

Meta title: 🔥 JUDO – VOIMAA, TATAMIA JA HILJAISTA AGGRESSIOTA 🔥

Meta description: Judo kiteytettynä kovaan treeniin, räjähtäviin heittoihin ja tekniseen dominointiin – tatamin todellinen kuningaslaji.

isoh sanoi:
Kyllä vaan oli. Jokainen matsi on mulla videolla tallessa:D

Tuli tässä mieleen yksi matsi missä painia on voittanut lukkopainijan
Jari Olmala vs Thomas Karlsson täydellä ajalla ja Olmalalla enemmän painoa
Karlsson SW SM 3st

Että ei voida mun käsityksen mukaan ihan märistä räteistä puhua..........

Mä toivotan kaikki bjj & subbarit tervettulleuiksi painikilpailuihin. uskon että kyyti on kylmää! Painijat sentään on pärjännyt helkutin hyvin subbarikisoissa harjoittelematta subbaria lainkaan. Yksikään bjj & subbari äijä ei saa tehtyä pistettäkään vapaa-painin tai kreikkalaisen sm-kilpailuissa!

-Hessu- sanoi:
Mä toivotan kaikki bjj & subbarit tervettulleuiksi painikilpailuihin. uskon että kyyti on kylmää! Painijat sentään on pärjännyt helkutin hyvin subbarikisoissa harjoittelematta subbaria lainkaan. Yksikään bjj & subbari äijä ei saa tehtyä pistettäkään vapaa-painin tai kreikkalaisen sm-kilpailuissa!

Kyllä mä uskon että kyyti on vaapaapainisäännöillä kylmää oon Peltolan Eetun kanssa harjoitellut eikä pystyssä paljoa ole jakoa.......

Mutta ei kyllä painijoillakaan ole tänä päivänä jakoa suppari säännöillä.

Vaikka Rouvali on kuinka paska pystyssä (minkä olen itsekkin huomannut:jahas: )
Niin kiltisti vaan kummatkin (Grönholm/Järvensivu) taputtivat melkeen heti kun mattoon päästiin.

Mitä tulee omaan kisamenestykseeni, vittuako se sulle kuuluu?????????
Editt: puhuttiin sittenkin suomalaisista sorry, vaikka silti päin vastaista mieltä

Nää laji vs laji keskustelut on aika jännitteellisiä rupattelun aiheita ja tahtovat aina mennä ikäväksi vänkäämiseksi ja paikoitellen jopa vittuiluksi. Mulla on päässä, ihan mutu käsitys että säännöt ratkaisee: huippujudoka pärjää judokisoissa, huippupainija molsilla, lukkoukko lukkopainissa, jne. Tosin joskus olen minäkin nähnyt poikkeuksia siten että toisen lajin ukko on jyllännyt toisessa lajissa. Esimerkiksi jotkut thai- ja kickboxing puolet ukot on pärjännyt SM-tasolla nyrkkeilyssä, painija on yllättänyt judoväännöissä, jne. Mutta tämä vain vaatimaton käsitykseni. Uskon yksilöllisiin eroihinkin eli joku voi olla niinkin lahjakas että omaksuu ja pärjää useammalla saralla kun on genetiikka ja psyyketekijät kohillaan. Äkikseltään tuli mieleen Rupponen joka varhaisvuosina oli lahjakas thainyrkkeilijä ja teki todellakin onnistuneen lajinvaihdon.

Paljastakaa nyt edes oletteko koskaan kilpailleet ja onko mitallisijoja lukkopaini tai bjj kisoista, jotta voidaan luoda joku mielukuva teistä ja teidän käsityksestä kun on hyvä painija ja kuka ei. Itse olen kilpaillut lukkopainikisoissa useaan otteeseen ja joka kerta mitallin kanssa lähtenyt kotiin, joten tältä pohjalta.

Olen kilpaillut, en ole menestynyt. Paras sija 4. Laji BJJ.
En tiedä mitä tolle tiedolla teet. Mutta enivei, miten kävi ku Tony Bäckman kävi judokisoissa tossa pari viikkoa sitte Vantaalla? Ai että, kun märkää rättiä...

lieska sanoi:
Paljastakaa nyt edes oletteko koskaan kilpailleet ja onko mitallisijoja lukkopaini tai bjj kisoista, jotta voidaan luoda joku mielukuva teistä ja teidän käsityksestä kun on hyvä painija ja kuka ei.

No voe kesä.. no sama kai se on kun kaikille muillekin forumeille kirjoittelen omalla nimelläni. Jos edesottamukset kisoissa sitten tekee mielipiteistä yhtään enemmän tai vähemmän vakavasti otettavia.

Janne Pietiläinen, Tamperen Ju-Jutsukoulu

2004 Lukkopaini SM 3.
2004 BJJ SM 1.
2004 Lukkopaini Finnish Open 3.

2005 Lukkopaini EM 3.
2005 BJJ SM 1.
2005 Lukkopaini Finnish Open 1.
2005 BJJ Finnish Open 1.

Lisäksi kasa salikisoja junna muita kissanristiäisiä.
Takin pitää kiinni ruman violetti vyö.

Omoplata sanoi:
No voe kesä.. no sama kai se on kun kaikille muillekin forumeille kirjoittelen omalla nimelläni. Jos edesottamukset kisoissa sitten tekee mielipiteistä yhtään enemmän tai vähemmän vakavasti otettavia.

Janne Pietiläinen, Tamperen Ju-Jutsukoulu

2004 Lukkopaini SM 3.
2004 BJJ SM 1.
2004 Lukkopaini Finnish Open 3.

2005 Lukkopaini EM 3.
2005 BJJ SM 1.
2005 Lukkopaini Finnish Open 1.
2005 BJJ Finnish Open 1.

Lisäksi kasa salikisoja junna muita kissanristiäisiä.
Takin pitää kiinni ruman violetti vyö.

No vittu Janne varmaan ainakin muistaa.......... 2004 lukkopainin sm 2 sama sarja!!
ja jotain muita hilppeitä........kahdenkäden sormille mitalleja..........

Ja taitaapa Isoh:lta löytyä myöskin jokunen subbari sm-mitsku.;)

Tästä onkin hyvä jatkaa keskustelua, kun nyt on painoarvoa mielipiteillä.

"joten tältä pohjalta..":D

Edit. siinähän se ylempänä tulikin.

isoh sanoi:
No vittu Janne varmaan ainakin muistaa...

Sun henkilöllisyys nyt ei ole missään vaiheessa epäselvä ollutkaan ;)

Nimim. "Pian kaksi vuotta revanssia odotellut"

"Sinällään tässä ollaan oikeilla jäljillä, että BJJ/SW-taso ei vielä Suomessa hirveän korkea ole, eikä ainakaan vielä kestä vertailua valtalajeihin (paini, nyrkkeily, judo). Tämä on kuitenkin täysin luonnollista lajin kehityskaaren tässä vaiheessa. Lajeja on Suomessa harjoiteltu alle kymmenen vuotta (Juntunen nyt on oma lukunsa ) ja valtaosa tämän hetken kansallisista huipuista on aloittanut harjoittelun vasta aikuisiällä. Väitän että seuraavan kymmenen vuoden päästä tilanne on kovasti erilainen."

Suurin piirtein näinhän se menee. Kuitenkin se aika ei riitä vaan tarvitaan harjoittelijamassoja, rahaa ja kehittyny harjoittelukulttuuri. Niin kauan kuin nämä asiat ovat lähellä toisiaan olevissa lajeissa eri tasolla, niin lajista heikompi tasoiseen on helpohko hypätä.

Kyllä monissa sarjoissa saisi jenkeissä huippupainijasta sarjansa ykkösen judossakin(ainakin mitalistin) muutamassa vuodessa ja sama pätee toisin päin vaikkapa Brasiliassa tai Hollannissa.

Mitä tulee subbariin ja Brassijutsuun, niin maailman mittakaavassa(kuten myös
Suomessa) on lajeilla vielä reippaasti tasoeroa sekä treenikulttuurissa, että massoissa. Siksipä on sm-tasollakin nähty näitä judokoita ja painjoita sw ja brassikisoissa mitskupallilla, kun taas toiseen suuntaan liike on aika vähäistä.
Samoin on käsittääkseni myös Brasiliassa: judosta siirrytään muutamissa vuosissa bjj:n huipulle, mutta ei juurikaan toisinpäin.

Kuitenkin judokoille on varmasti oikein nautittuna iloa monista brassijutsun tekniikoista. Bjj:n parista kun voi olla helpompi löytää opettajia moniin mattojudonkin kannalta oleellisiin asioihin, siellä kun monet ovat niin voimakkaasti spesialisoituneita.

Ja voi itku tota Tony B. kommenttia. Tais olla TB sarjansa ainoa junnujen sm-mitalisti(siis judossa, joka on miehen vanha laji) omassa sarjassaan. Vaikka olisi kaveri viettänyt ne 9 vuotta meloen, niin varmaan olisi kultaa irronnut(ehkä ei tikrua kuitenkaan). Kyseessä oli siis Hontai shiai, joka on tarkotettu harrastelijoille ei siis mikään tekijämiesten kisa.

Ai, juu ja tsemppiä vaan Tonylle ja eiku komepäkkiä judon pariin, niin voitte Teron kanssa pelotella junnuja matossa. 73 kilosissa olisi hyvin tarvetta mattopeläteille.

Ja kaikille painimisen ystäville vielä herkkupala kun Manauksen alligaattori Jacare pistää jallalla koreasti brasilian tyyliin ja päälle judolla niskaan.
http://media.vidilife.com/video/2005/12/7/126628/140676.asx

Omoplata sanoi:
Sun henkilöllisyys nyt ei ole missään vaiheessa epäselvä ollutkaan ;)

Nimim. "Pian kaksi vuotta revanssia odotellut"

:hyper: Etköhän sä sen saa tossa keväällä, tosin mä oon aika laiha poika nykyään.
Pitäneen alkaa taas syömään kunnolla:whip:

No joo, onhan Tony Judossa kilpaillu junnuna. Ja en voi edes väittää tietäväni Judosta kauheen paljoa. Mutta mä nyt vastasin vaan kysymykseen. Ja uskon kyllä Tonyn pärjäävään ihan suomen huipputasollakin judossa.

Mutta missä menee sitte raja? Meinaan että jos on vääntäny 10vuotta judoa ja sitte 10 vuotta brassia, ni mikä on sun päälaji :rolleyes: ?

Benu sanoi:
No joo, onhan Tony Judossa kilpaillu junnuna. Ja en voi edes väittää tietäväni Judosta kauheen paljoa. Mutta mä nyt vastasin vaan kysymykseen. Ja uskon kyllä Tonyn pärjäävään ihan suomen huipputasollakin judossa.

Mutta missä menee sitte raja? Meinaan että jos on vääntäny 10vuotta judoa ja sitte 10 vuotta brassia, ni mikä on sun päälaji :rolleyes: ?

Tunnetko muuten hyvinkin Suomen judon tason? Itseasiassa tuossa alle73kg sarjassa voisi hyvinkin pärjätä. Viime vuonna sen taisi voittaa Tero Lahti, joka muuten voitti myös valkovöisten sarjan bjjsmn. Finaalissa taisi olla alle18 vee vastus..

Jos joku muuten luki viime Fighteria niin huomasi jutun joka kertoi, että Suomen judon kärki eli ns.Peking2008-ryhmä (7 yksilöä) treenaa 360t euron vuosibudjetilla ja esim. yli 150 leiripäivällä per vuosi. Panostus on kova ja varmasti tasokin.

Ymmärrettävästi voidaan pitää eroa paikalliseen tasoon suurena.

isoh sanoi:
Tai SW finnish open Marko Helen vs Tomi jaakkola win Helen suora polvilukko 1.23s:hyper:

Kumpikohan näistä on se bjj/sw-mies? Nimittäin jos Jaakkola kategorioidaan judokaksi niin eiköhän se olisi reilua kategorioida Helen Hokutoryukaksi(onkohan tollasta sanaa edes)? Tai judokaksi :) ?

Zimpanssi sanoi:
Tunnetko muuten hyvinkin Suomen judon tason? Itseasiassa tuossa alle73kg sarjassa voisi hyvinkin pärjätä. Viime vuonna sen taisi voittaa Tero Lahti, joka muuten voitti myös valkovöisten sarjan bjjsmn. Finaalissa taisi olla alle18 vee vastus..

Jos joku muuten luki viime Fighteria niin huomasi jutun joka kertoi, että Suomen judon kärki eli ns.Peking2008-ryhmä (7 yksilöä) treenaa 360t euron vuosibudjetilla ja esim. yli 150 leiripäivällä per vuosi. Panostus on kova ja varmasti tasokin.

Ymmärrettävästi voidaan pitää eroa paikalliseen tasoon suurena.

Niinku jo totesin, ni en tiedä. Mutta sen verran kova ja tekninen jätkä kun Tony on ja mitä olen nyt olen nähnyt judo vs bjj otteluita huipputasolla (joo, on tulkinnan varaa) ni vedin ton johtopäätöksen (plus pieni puolueellisuus myönnettävä). Tosin ei tästä keskustelusta varmaan kauheen paljoo voida saada irti, ehkä me tiedetään enemmän tulevaisuudessa.

Koukkari sanoi:
Kumpikohan näistä on se bjj/sw-mies? Nimittäin jos Jaakkola kategorioidaan judokaksi niin eiköhän se olisi reilua kategorioida Helen Hokutoryukaksi(onkohan tollasta sanaa edes)? Tai judokaksi :) ?

Noitten miesten taustoista en tiedä sen enempää. Mutta yritin otta tossa vähän esille samaa asiaa aikasemmin. Eli miten se raja nyt oikeestaan vedetään? Miks se pitää vetää? Eiks kaikki vaan voi olla kavereita jne... toisiaanhan noi lajit tukee. :D

Zimpanssi sanoi:

Paskaan väittelyyn lisää myllyä. Miten kauan Lahti on judoa harjoitellut? Ilmeisen kauan kuitenkin, jos oikein judon SM:ää ollaan? Musta vyö judossa? On se hieno homma kilpailla aloittelijoiden sarjassa niillä eväillä, NOT. Vastassa pääosin kavereita, jotka ovat reenanneet alle vuoden-pari vuotta.

Lahti muuten edusti Shooto Lahtea. Haa, onkos hän nyt sitten vapaaottelijaksi luokiteltava?

Koukkari sanoi:

Niin Helenillä tosiaan tais olla musta vyö hokyotory ju-jutsussa.
Mitä olen mustavöisiä hokyotory äijiä vastaan paininut, ei niistä paljon vastusta matossa ole ollut;) . Mitenkään lajia dissaamatta.

Helen on harjoitellut BJJ/SW:tä vähintään yhtä kauan kuin allekirjoittanutkin.
Joten luokittelen Helenin BJJ/SW Mieheksi:kippis1:

Janne varmaan osaa kertoa harjoitteleeko Helen vielä aktiivisesti hokyotoryä, muistini mukaan ei. Mutta en ole 100%varma

rusakko-600 sanoi:
Paskaan väittelyyn lisää myllyä. Miten kauan Lahti on judoa harjoitellut? Ilmeisen kauan kuitenkin, jos oikein judon SM:ää ollaan? Musta vyö judossa? On se hieno homma kilpailla aloittelijoiden sarjassa niillä eväillä, NOT. Vastassa pääosin kavereita, jotka ovat reenanneet alle vuoden-pari vuotta.

Tähän täytyy vielä reiluuden vuoksi todeta että vika ei ole miehessä vaan maihareissa. Kyseessähän ei ole aloittelijoiden vaan nimenomaan valkovöisten sarja, ja puhtaana judomiehenä Lahdella ei luonnollisesti värivyötä ole. 2004 SM-kisoissa sai osallistua värivöiden sarjaan mikäli oli edellisvuonna ollut SM-kilpailuissa mitaleilla ja tuolloin Lahti otteli ylempien sarjassa. Tänä vuonna tuota mahdollisuutta ei ollut joten ihan oikeassa sarjassa judomies oli.

Back
Ylös Bottom