Judo - Heitot, lukot ja kovat totuudet

Meta title: 🔥 JUDO – VOIMAA, TATAMIA JA HILJAISTA AGGRESSIOTA 🔥

Meta description: Judo kiteytettynä kovaan treeniin, räjähtäviin heittoihin ja tekniseen dominointiin – tatamin todellinen kuningaslaji.

Enhän minä nyt haukukkaan ju-jutsua. Vaan totean vaan että ei kukaan selväjärkinen voi sanoa että hokutoryu ju-jutsuka voi painia korkeaarvoisten judokoiden kanssa pystyä jos hokutoryu ju-jutsukat ei pärjää valkovöisille brassi ju-jutsukoille pystyssä ja matossa.

Mozilla vittuilee, enkä pääse avaamaan edittiä. Joten pistän yhden postin lisää.
Musta jotenki tuntuu että ihmiset oikeesti haluu ymmärtää väärin kaiken mitä ihmiset kirjottaa täällä. Enkö mä oikeesti tehny sitä selväksi tossa aikasemmin mitä mä ajoin takaa? ja vielä kirjottanu että en aio ruveta kiistelemään lajien paremmukksista jnejne... Koska mua ei oikeesti edes kiinnosta kyseinen aihe niin paljoo.

Benu sanoi:
Enhän minä nyt haukukkaan ju-jutsua. Vaan totean vaan että ei kukaan selväjärkinen voi sanoa että hokutoryu ju-jutsuka voi painia korkeaarvoisten judokoiden kanssa pystyä jos hokutoryu ju-jutsukat ei pärjää valkovöisille brassi ju-jutsukoille pystyssä ja matossa.
Kannattaa lukea vähän tarkemmin mitä kirjoitetaan. Minä puhuin sparraamisesta. En tiedä mitä sinä sillä ymmärrät mutta minä ja aika monet muutkin tarkoittavat sillä ottelunomaista kamppailua tietyillä säännöillä. Riittävästi harjoitelleilta HR-jujutsukoilta se onnistuu esim. judokoiden kanssa matossa ja pystyssä, koska he itsekin harjoittelevat jonkin verran ko. osa-alueilla. Toki jos vastapuolella on mustanvyön kilpajudoka, niin mitä enemmän lisätään nopeutta ja voimaa, niin kyyti toki kylmenee mutta niin siinä käy sitten jo muillakin judokoilla oman lajin huippuja vastaan. Kyse on siis harjoittelusta, ei kilpaottelusta. Sama homma esim. nyrkkeilijöiden kanssa.

No mutta miks ne sitte ei vois nyrkkeillä jos tasoerolla ei ole minkäänlaista väliä? En mä kyllä usko että judoka saa kauheesti irti jostaan voimattomasta sparrista (minä kyllä tulkkaa kunnon sparrin ihan otteluomaiseen treeniin, ero vaan siinä että erät voi olla lyhkäsempiä ja kaikki jalkalukot sallittuja BJJssä). Ja ainakin ku minä sparraan ni kyllähän voiman ja tekniikan käyttö riippuu ihan vastuksen tasosta. Mutta jos mä haluun jotaan oppia ni en mä kauheesti sparreile itseäni huomattavasti huonomman vastustajan kanssa. Tosin tämä varmaan on makuasia, ja mehän tiedetään että niistä ei sovi kiistellä. Annetaan nyt tän asian olla. Jos sä oot tota mieltä ni ole, mä en.

Mustasta vyöstä...

Kun puhutaan yleisesti "mustistä vöistä" esim. judossa niin kannattaa muistaa, että siihen ryhmään mahtuu aika lailla erilaista porukkaa.

Esimerkki1.
On suorittanut mustan vyön 25-vuotta sitten ja ollut ehkä silloin kovassa kunnossa, mutta nyt on lähinnä kuntoilija, kun ikääkin on lähes 50. Käy kuntojudo treeneissä vähän pari kertaa viikossa "jumppaamassa" ja tapaamassa vanhoja treenikavereita.
.
Esimerkki 2.
Ikää on noin 25 ja musta vyö on saavutettu muutamia vuosia sitten. Aktiivikilpailija, joka treenaa "tosissaan" kilpajudoa ja harjoitusvuosia on
takana noin. 15 vuotta. Käy todella ahkerasti treeneissä + punttia + lenkkiä.

zori sanoi:
Kun puhutaan yleisesti "mustistä vöistä" esim. judossa niin kannattaa muistaa, että siihen ryhmään mahtuu aika lailla erilaista porukkaa.

Esimerkki1.
On suorittanut mustan vyön 25-vuotta sitten ja ollut ehkä silloin kovassa kunnossa, mutta nyt on lähinnä kuntoilija, kun ikääkin on lähes 50. Käy kuntojudo treeneissä vähän pari kertaa viikossa "jumppaamassa" ja tapaamassa vanhoja treenikavereita.
.
Esimerkki 2.
Ikää on noin 25 ja musta vyö on saavutettu muutamia vuosia sitten. Aktiivikilpailija, joka treenaa "tosissaan" kilpajudoa ja harjoitusvuosia on
takana noin. 15 vuotta. Käy todella ahkerasti treeneissä + punttia + lenkkiä.
Erittäin hyvä kommentti. Näinhän se noissa kamppailu-urheilulajeissa menee. Kyllähän ne wanhatkin (mustanvyön) parrat voivat melkoisen sitkeitä kamppailijoita olla normiharrastajan vinkkelistä vaikka aktiiviaika olisikin taaksejäänyttä elämää.

Kommentoinpa tässä samalla Benun mielipidettä siitä, että se "mustavöinen aktiivikilpajudoka" ei itse kostu mitään puheena olleesta harjoittelusta (joka siis tapahtuu muun kuin saman lajin ja saman- tai parempitasoisen vastustajan kanssa). Ehkä niin mutta tällainen harjoittelu taas hyödyttää sitä toista osapuolta, jos ja kun lajeissa on yhtymäkohtia. Kilpajudokat eivät nykyään muuten harjoittele kovin paljon mattojudoa, joten ainakin sen harjoittelu voi olla "mukavaa" puolin ja toisin.

Jos se väännetään tohon muotoon ni kyllähän kaikki voi sparrata kaikkien kanssa. Mutta annetaan asian olla. Ja tottakai mattopaini on kivaa jos sitä ei väännä usein, sehän on sitä vaikka sitä tekis joka päivä ;)

Sanon Judo ja en jaksa edes perustella.
Trust me i know what i'm douing.

MikaT2 sanoi:
Sanon Judo ja en jaksa edes perustella.
Trust me i know what i'm douing.

Judo on (edelleenkin) tehokkaampaa judo-ottelussa. Mutta itsepuolustukseen HR ju-jutsu- ja krav-maga-tyyppiset lajit ovat käyttökelposempia. Sitähän tässä alunperin kysyttiin................................:wanha: juttu joka on jo monta kertaa tullut esille.....

Hauska videopätkä. Joku BJJ-jätkä menee judokisoihin ottelemaan tinkimättömällä BJJ-tyylillä:

http://video.google.com/videoplay?docid=-5147299969432921273&q=

En tiedä mitkä kisat kyseessä. Videon on nähtävästi laittanut Martin Aedma, mutta en tunnista onko sama äijä ottelemassa vai joku muu.

Hyvinhän ne näyttävät "puren sua nilkkaan" -takedownit toimivan.

Tuomarityöskentelyä kukin voi sitten kommentoida omasta ja lajinsa näkökulmasta:
"Shido! Shido! Maahanvienti ilman tekniikkaa!"
"Öööö no tuomari komensi pystyyn liian aikasin, kyllä se olis sen jujin vääntäny!"
"Se on MATE jo!"
jne. :)

Tossa näkee hyvin millasia puutteita perusjudossa on verrattuna lukkopaini systeemeihin...ei mitään jakoa. Ei ihme, että judo on olympia laji :)

Olipa turha pätkä...no voisihan sitä mennä vaikka joku painija nyrkkeilijän kanssa samaan kehään niin kyllähän siitä varma voitto tulisi jo iholle pääsisi. Eipä tuossa taas ollut mitään järkeä sanon minä.

Ripe sanoi:
Olipa turha pätkä...no voisihan sitä mennä vaikka joku painija nyrkkeilijän kanssa samaan kehään niin kyllähän siitä varma voitto tulisi jo iholle pääsisi. Eipä tuossa taas ollut mitään järkeä sanon minä.

Siis painija voittais sen nyrkkeilijän nyrkkeilykehässä? Tässä kuitenkin mentiin judosäännöillä, että ei ihan sama asia.

BJ Pennistä löyty samanlainen video, missä kaveri lukottelee judokoita judokisoissa. Etsivä löytää, jos kiinnostaa. Itellä on se tallennettuna koneelle.

veijo esso sanoi:
Vanhana judokana pakko kommentoida: ei ole kovinkaan tasokas tuo valkopukuinen judoka, vaikutti aika vasta-alkajalta.
Joo, ei se mikään huippujudoka missään tapauksessa ollut. Värisokeana en saa selvää, mutta näyttäiskö tuo olevan vihreä vyö? On siinä poika ollut kummissaan, kun lurkki möyrii. ;)

Back
Ylös Bottom