Judo - Heitot, lukot ja kovat totuudet

Meta title: 🔥 JUDO – VOIMAA, TATAMIA JA HILJAISTA AGGRESSIOTA 🔥

Meta description: Judo kiteytettynä kovaan treeniin, räjähtäviin heittoihin ja tekniseen dominointiin – tatamin todellinen kuningaslaji.

Oliko raskaassa kuinka suuri osa parhaista mukana? Voidaanko sanoa, että Puumalainen on palannut maailman huipun tuntumaan? Pariisin olympialaisissa ja sen jälkeen taisi olla jonkinlainen suvantovaihe. Olympialaisissahan Puumalainen tappion jälkeen arveli, että vastustajat olivat scoutanneet hänen kikkansa, eikä uusia ollut tullut tilalle.

Tietenkään kaikki sarjan kovimmat eivät ole jokaisessa turnauksessa mukana, mutta yleisesti ottaen varsinaiset heittopussit ovat harvassa. Puumalaisella on ollut vaikeampaa vuoden -23 menestyksen jälkeen, mutta jospa taas suunta olisi ylöspäin.

Ylen nettisivuilla toimittaja puhui jo olympialaisista, mutta itse toppuuttelisin odotuksia, kun karsintakaan ei ole vielä alkanut. Mutta pöhinä suomalaisen judon ympärillä on kieltämättä positiivinen. Varmasti henkimaailman asioilla on vaikutusta - on nähty, että Suomestakin voidaan päästä judossa huipulle, mikä on lisännyt varmasti itseluottamusta.

Se on kyllä jännä miten näin pienestä maasta on saatu huipulle noin monta yksilöä! Mitä viisaammat veikkaa syyksi? Päävalmentaja?

Itse asiassa usealla pienellä maalla on ollut kovia maajoukkeita judossa, esim. Kosovolla ja Slovenialla, Georgiasta puhumattakaan. Suomeen verrattuna näissä maissa taidetaan panostaa enemmän muutamaan lajiin ja homma on varmasti kilpaurheiluun orientoitunutta jo junnuista saakka. Georgiassa kamppailuperinne on myös todella kova.

Vielä Ylen juttu aiheesta.

Ja lisää menestystä, Luukas Sahalle ja Pihla Matikaselle hopeaa Australian Oceania openista. Valtteri Olin omassa sarjassaan viides. Nää on tärkeitä saavutuksia, vaikka vielä ei olympiapisteitä jaetakaan. Rankingit paranee ja sitä kautta tulevaisuuden kisoissa kaaviot on ennalta helpompia.

Back
Ylös Bottom