"Journalistin etiikka"

Eipä tuohon näkyvimpään mediaan kannata nykypäivänä enää juuri luottaa. Kun miettii suomalaistakin mediakenttää, niin valtaosa isoista lehdistä kuin myös paikallislehdistä pyörii Sanoman ja Alma Median alaisuudessa. Mikään ei takaa sitä, etteikö uutisoinnit olisi puolueellisia ja jonkun tahon etuja ajavaksi väännetty. Käsittääkseni ainakin tärkeimmissä ajankohtaisissa aiheissa uutiset hyväksytetään perustoimittajaa korkeammalla tasolla ennen lehtiin painamista, joten "saunotuskulttuurilla" on hyvinkin mahdollista vaikuttaa siihen, mistä näkökulmasta asiaa mediassa tarkastellaan.

Ainakin yksi syy tulee mieleen, minkä takia media on sisällöltään nykyään ala-arvoista. Ihmiset haluavat viihdettä, pikapaloja ja pikauutisia eikä valtaosaa väestöstä kiinnosta enää tutkiva ote aiheissa ja dokumentit. Eikai haluta enää miettiä mitään ja vaivata aivoja? Tämän näkee hyvin tuossa televisiomaksuasiassa. Omassa lähipiirissänikin iso osa ihmisistä valittaa, kun joutuvat maksamaan Ylen kanavista (joista minusta tulee ne parhaat ohjelmat) nykyisin jopa veroa, vaikka katsovat vain viihteeseen ja mainontaan keskittyviä kanavia. Katsotaan salkkarit, kaikki mahdolliset CSI-versiot, vain elämää, BB ja kaikki mahdolliset tosi-tv sarjat. Näillä sitten "sivistetään" itseä ja jälkikasvua. Rahoitan ihan mielelläni YLEn toimintaa vaikka verona, jos se tarjoaa vaihtoehdon noille kaupallisille kanaville.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ylestä voi olla montaa mieltä, mutta kyllähän sieltä vielä löytyy tutkivaa journalismia ihan eri tavalla kuin kaupalliselta puolelta. MOT, A-Studio yms. Ai mut onhan nelosellakin dokumentteja kolmipäisistä vauvoista. Ja ne keskusteluohjelmat joita kaupallisella puolella on, vetää ihan vitsilinjalla. Enbuskekin menny ihan pilalle kaupallisella.

Joo varsinkin tämä Pressiklubi oli todella hienoa journalismia :D

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ei etiikka kuuluu kertalkäyttöroskajuttuja levittävään jätepaperiteollisuuteen, jonka pääasiallinen tehtävä on markkinoida kertakäyttöroinaa.
 
Suomessa tyhmimmät ja lahjattomimmat alkavat toimittajiksi.
 
Kuvitellen toki olevansa fiksuimpia ja lahjakkaimpia.

No mitä voi odottaa jos desantti Johan Bäckman pitää luentoja toimittajaopiskelijoille...
 
Bäckmania ei sovi vähätellä laisinkaan. Kyseinen dosentti on kerännyt aika hienosti näkyvyyttä itselleen.
 
sekasin se on ku seinäkello. on tukiaisellakin näkyvyyttä.
 
Olen eri mieltä. Bäckman on aiheuttanut paljon keskutelua haluamistaan asioista. En esimerkiksi itse ole erityisemmin miettinyt lasten huostaanottoja, mutta Bäckmanin mesoamisen vuoksi olen miettinyt useasti koko homman järkevyyttä. En väitä, että Bäckmanin kommentit olisivat mitenkään fiksuja, mutta mahdollisien epäkohtien esille tuomisessa hän on onnistunut hyvin. Suomessa ei ole helppo nostattaa virkamiehiä kritisoivaa keskustelua.
 
Olen eri mieltä. Bäckman on aiheuttanut paljon keskutelua haluamistaan asioista. En esimerkiksi itse ole erityisemmin miettinyt lasten huostaanottoja, mutta Bäckmanin mesoamisen vuoksi olen miettinyt useasti koko homman järkevyyttä. En väitä, että Bäckmanin kommentit olisivat mitenkään fiksuja, mutta mahdollisien epäkohtien esille tuomisessa hän on onnistunut hyvin. Suomessa ei ole helppo nostattaa virkamiehiä kritisoivaa keskustelua.

"Karjalan lopullinen menetys oli täysin oikeutettu. Syynä oli suomalaisten sotarikollisten omalta kansaltaan salaa masinoima mielipuolinen hyökkäys- ja tuhoamissota Neuvostoliittoa vastaan natsien uskollisimpana liittolaisena."

Tosiasiassa Ibrahim oli menestynyt suomalaistumisessa hyvin. Hän päätyi tosisuomalaiseen lopulliseen ratkaisuun, laajennettuun joukkoitsemurhaan. Sama menetelmä on kansallisena perusstrategiana tuttu jo talvi- ja jatkosodasta, sisällissodasta puhumattakaan. Myös aikamme Nato-kiimaiset kokoomusministerit ajavat ihan samaa asiaa.[

"Muuten, Pro-Karelian johtokunta sijaitsee nykyään Tallinnassa, jossa se voi Viron salaisen poliisin suojeluksessa suunnitella etnisiä puhdistuksia ja informaatiosotaa Venäjän kansaa vastaan. Näin Suomi kiertää Pariisin rauhansopimuksen ehtoja, joissa on kielletty fasistien toiminta."

"Miksi natsit tuhosivat juutalaisia? - Koska he nauttivat siitä. Miksi suomalaiset ryöstävät venäläisiltä naisilta lapsia ja kiduttavat näitä sitten keskitysleireissä? - Koska he pitävät siitä."

"Sharia-oikeus pitäisi laillistaa koko EU:n alueella. Sharia on ikivanhaa ja toimivaa tapaoikeutta. Suomessa pitäisi viipymättä aloittaa kokeilu, jossa sharia-oikeutta sovelletaan kokeilumielessä."


Ihan on tässä päivässä kiinni tämä mies...natsi-vainoharhoja sit löytyykin sivutolkulla
http://fi.wikiquote.org/wiki/Johan_B%C3%A4ckman
 
... Ihmiset haluavat viihdettä, pikapaloja ja pikauutisia eikä valtaosaa väestöstä kiinnosta enää tutkiva ote aiheissa ja dokumentit. Eikai haluta enää miettiä mitään ja vaivata aivoja? Tämän näkee hyvin tuossa televisiomaksuasiassa. Omassa lähipiirissänikin iso osa ihmisistä valittaa, kun joutuvat maksamaan Ylen kanavista (joista minusta tulee ne parhaat ohjelmat) nykyisin jopa veroa, vaikka katsovat vain viihteeseen ja mainontaan keskittyviä kanavia. Katsotaan salkkarit, kaikki mahdolliset CSI-versiot, vain elämää, BB ja kaikki mahdolliset tosi-tv sarjat. Näillä sitten "sivistetään" itseä ja jälkikasvua. Rahoitan ihan mielelläni YLEn toimintaa vaikka verona, jos se tarjoaa vaihtoehdon noille kaupallisille kanaville.

Maksaisin yle maksun mielellään jos yle muuttuisi yksikanavaiseksi dokumentti/ajankohtais ja uutiskanavaksi (okei, isot urheilukisat hyväksytään kanssa budjettiin). Ikävä kyllä nykyään yle hassaa rahojaan kaikenmaailman ulkomaisiin sarjoihin, kotikatuihin yms. Parhaat ja mielenkiintoisimmat dokumentit löytyy internetin syövereistä.
 
Ja sinäkin olet lukenut nuo kommentit. Raflaavat kommentit tuntuvat siis löytävän perille, toisin kuin Tukiaisen komentit, joita en osaa nimetä ensimmäistäkään.

Okei, jos mä ja joku muu oon lukenu noi kommentit niin sittenhän se tekee kaverista ihan pätevän ja asiallisen...
 
Joo varsinkin tämä Pressiklubi oli todella hienoa journalismia :D
Arvelinkin, ettei tätä pitäisi katsoa mutta katsoin kuitenkin ja alkoi oikeasti ottamaan hieman päähän. Hieno tapa, että kysytään jotain ja juuri kun olet vastaamassa, aletaan lässyttämään päälle.
 
Okei, jos mä ja joku muu oon lukenu noi kommentit niin sittenhän se tekee kaverista ihan pätevän ja asiallisen...

Pitäisi kai olla jo selvää, etten ole väittänyt Bäcmania asialliseksi.

Mietitäänpä tilannetta. Kaveri joka laukoo tuon luokan kommentteja, haluttaisiin mieltää helposti pelkäksi harmittomaksi hulluksi ja jättää omaan arvoonsa. Varsinkin kun paskaa sataa yhtälailla niin lehtien, vailtion kuin virkamiestenkin niskaan. Aiheetkin ovat sellaisia, mistä Suomessa mieluiten vaiettaisiin. Jotta noista lähtökohdista saa näkyvyyttä ja reaktioita poliittisen koneiston huipulla asti, täytyy tehdä jotain hyvin.
 
Pitäisi kai olla jo selvää, etten ole väittänyt Bäcmania asialliseksi.

Mietitäänpä tilannetta. Kaveri joka laukoo tuon luokan kommentteja, haluttaisiin mieltää helposti pelkäksi harmittomaksi hulluksi ja jättää omaan arvoonsa. Varsinkin kun paskaa sataa yhtälailla niin lehtien, vailtion kuin virkamiestenkin niskaan. Aiheetkin ovat sellaisia, mistä Suomessa mieluiten vaiettaisiin. Jotta noista lähtökohdista saa näkyvyyttä ja reaktioita poliittisen koneiston huipulla asti, täytyy tehdä jotain hyvin.

harmittomana hulluna ja omaan arvoon kaveri jätettäisiinkin ellei joku olisi sallinu sen päästä tuohon asemaan missä se on. ja venäjän puolella luultavasti vielä liioitellut asemaansa suomen puolella. se on se sen virallinen titteli, jota ilman se ei olis mitään, jonka takia se ylipäätään ylittää jonkun uutiskynnyksen jossain.
 
Ilmeisesti tuota kohua liioitellaan suomen mediassa. Venäjällä asuvat venäläiset tutut eivät ole kuulleet yhtään mitään tapauksesta ja Ville Haapasalokin sanoi että Moskovassa ei kuule missään tätä "kohua".
 
Back
Ylös Bottom